دانستنی

برون سپاری پروژه چیست؟ مزایا و معایب برون سپاری پروژه

برون سپاری پروژه چیست؟ مزایا و معایب برون سپاری پروژه

بیایید موضوع را با یک فرض شروع کنیم. فرض کنید در شرکتی فعالیت می‌کنید و گرافیست قبلی شما، بنا به دلایلی از جمع شما جدا می‌شود. شما برای اجرای کمپین‌ها و بسیاری از کارهای دیگر، به عکس‌های خاصی نیاز دارید. اما مشکل اصلی اینجاست که از یک طرف نیروی متخصص برای درست کردن عکس‌ها ندارید و از طرف دیگر زمان و هزینه کافی برای استخدام کارمند جدید برای شما امکان‌پذیر نیست. با این شرایط بهترین راهکار چیست؟ دقیقا اینجا است که برون سپاری پروژه به داد شما می‌رسد. در این مقاله به شما توضیح می‌دهیم که برون سپاری پروژه چیست و چرا باید از برون سپاری (Outsourcing) استفاده کرد؟ همچنین مزایا و معایب استفاده از برون‌سپاری را به شما معرفی می‌کنیم. بعد از خواندن این مطلب می‌دانید که به عنوان کارفرما چه زمانی باید از برون سپاری استفاده کنید.

برون سپاری چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که هر کارفرما و مدیر کسب و کار حتما با آن روبرو می‌شود و در دوراهی تصمیم قرار می‌گیرد، این است که برای انجام برخی پروژه‌ها کارمند استخدام کند یا پروژه را برون سپاری کند؟ این تصمیم حتی می‌تواند در مواقعی، روی آینده‌ی شرکت تاثیرگذار باشد.

برون سپاری پروژه به معنی واگذار کردن کار به عهده فردی خارج از شرکت است که این فرد می‌تواند فریلنسر یا دورکار باشد. در این حالت قراردادی برای انجام کار یا پروژه خاصی بین شما و فرد یا شرکت دیگری بسته می‌شود. هنگامی که شما به عنوان کارفرما کارهای خود را با قرارداد مشخصی به یک فریلنسر یا دورکار واگذار کنید، درواقع پروژه را برون سپاری کرده‌اید. به عنوان مثال، ممکن است تصمیم به استخدام یک طراح گرافیک با استعداد از یکی از شهرهای جنوبی ایران، یک مادر خانه دار از غرب ایران برای مدیریت بعضی از پروژه‌ها و یا یک طراح وب حرفه‌ای بگیرید. شما بر اساس توافق صورت گرفته، هزینه آن‌ها را می‌پردازید، و دیگر مسئول مالیات، زمان تعطیلات، بیمه درمانی، مرخصی یا استعلاجی آنان نخواهید بود.

برون سپاری برای خدمات مختلفی و طبق قرارداد، در زمان مشخصی انجام می‌شود. این کار در حال حاضر در کسب و کارهای آنلاین بسیار رواج یافته و در بسترهایی مانند پونیشا قابل انجام است. در حوزه‌های کاری مختلفی از جمله تولید محتوا، طراحی‌های گرافیکی و نرم افزاری، بهینه سازی سئویی، تبلیغات آنلاین، بازاریابی و… می‌توان از برون سپاری استفاده کرد.

برون مرزسپاری چیست؟

برون‌سپاری و برون مرزسپاری از نظر کلی به یک معنی هستند. اما برون مرزسپاری به معنی سپردن پروژه یا بخشی از آن به فرد یا شرکتی بیرون از کشور است. در این حالت، افراد به صورت دورکاری یا فریلنسر کار خود را انجام می‌دهند.

چرا بعضی پروژه ها را باید به صورت برون سپاری انجام داد؟ چرا باید بعضی پروژه‌ها را برون سپاری کرد؟

دلایل زیادی وجود دارد که باعث شود یک یا چند کار را به صورت برون سپاری انجام دهید. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دلایل برون سپاری پروژه به فریلنسر را به شما معرفی می‌کنیم. بیایید ببینیم چه زمانی بهتر است از برون‌سپاری استفاده کنید؟

کم بودن تعداد کارکنان

‌یکی از دلایل اصلی که بسیاری از شرکت‌ها مدیریت پروژه را برون‌سپاری می‌کنند این است که کارکنان و نیروی کافی برای رسیدگی به آن پروژه را ندارند. ممکن است مانند شرایطی در ابتدای مقاله فرض کردیم، کسب و کار کوچکی با پروژه‌ها و ایده‌های زیادی برای انجام دادن داشته باشید، اما تعداد کارکنان شما کافی نباشد. همین موضوع می‌تواند عامل بالقوه‌ای باشد که شما را به سمت برون سپاری مدیریت پروژه سوق دهد.

استفاده از فریلنسر باتجربه برای موفقیت

ممکن است کارکنان شما تجربه کمی داشته باشند و یکی از کارها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. در این حالت، برای موفقیت پروژه بهتر است از برون سپاری استفاده کنید و کار را به دست یک متخصص با تجربه بسپارید تا نتایج بهتری حاصل شود.

کم کردن هزینه‌ها

هزینه‌ی استخدام کارمند از یک طرف، و از طرف دیگر هزینه انجام پروژه ممکن است اصلا به صرفه و به نفع شما نباشد. در این شرایط، با استفاده از برون سپاری می‌توانید هزینه‌های تمام شده را کاهش دهید.

مزایای برون سپاری پروژه

تا اینجا گفتیم که برون سپاری در چه شرایطی به کمک شما می‌آید. حال می‌خواهیم مزایای برون سپاری را برای شما شرح دهیم.

کاهش هزینه‌ها

در رقابت آنلاین بین کسب و کارهای دیجیتال، هزینه همیشه یکی از مباحث مهم به شمار می‌رود. اگر شما قصد داشته باشید تمام کارهای شرکت را کارمندانتان انجام دهند، باید کارمندان بیش‌تری را برای پوشش فعالیت‌های مختلف خود استخدام کنید. در حالی که ممکن است این کارمندان در همه پروژه‌ها و همیشه به صورت تمام وقت کار نداشته باشند. اما با برون سپاری پروژه، مبلغ مشخصی را به فریلنسر پرداخت می‌کنید و دیگر لازم نیست هزینه‌های اضافی روتین را برای استخدام کارمند پرداخت کنید. در برون سپاری، کار به صورت پروژه‌ای است بنابراین دقیقا می‌دانید برای چه چیزی مبلغی پرداخت می‌کنید. هیچ چیز عجیب و نگران‌کننده‌ای در کار نخواهد بود، هیچ زمان هدر رفته‌ای وجود نخواهد داشت و قطعا هیچ پولی بیهوده پرداخت نخواهد شد.

کاهش چالش‌های استخدام کارمند

به عنوان یک کارفرما استخدام کارمند چالش‌های گوناگونی برای شما خواهد داشت. فرآیند مصاحبه و استخدام ممکن است زمان زیادی طول بکشد. همچنین مواردی از قبیل بیمه، مالیات و حتی موارد داخلی شرکت برای محیا کردن شرایط لازم کارمند، مانند آب، برق و گاز هزینه‌های شما را تا حد زیادی بالا می‌برد. در این موارد برون سپاری گزینه‌ای بسیار منطقی برای شما خواهد بود.یک فریلنسر به صورت پروژه‌ای با شما همکاری می‌کند و تنها زمانی به او پرداخت می‌شود که پروژه را به شما ارائه داده باشد. اگر هم شما پروژه‌ای نداشته باشید، آنها پروژه و کارفرمای دیگری پیدا خواهند کرد و مشغول به کار خواهند شد – این ماهیت کار آنان است، و آن‌ها کار را به این صورت می‌پسندند.

دیدگاه‌های جدید

مهم نیست چقدر سعی می‌کنید فرهنگ کسب و کار خود را خلاقانه نگه دارید، در نهایت کارکنان شما نیز روش‌های مشابه تفکر شما را در پیش خواهند گرفت و از قوانین شما پیروی خواهند کرد. همه آن‌ها سعی می‌کنند تنها در مورد پروژه‌ای که برای شما اهمیت دارد صحبت ‌کنند و ایده‌های شما را به راحتی می‌پذیرند و در واقع خلاقیت و نوآوری شکل نمی‌گیرد.
با استفاده از فریلنسرها و برون‌سپاری پروژه‌ها، شما قادر خواهید بود از ذهن و استعداد خلاق صدها فرد حرفه‌ای استفاده کنید که همه آن‌ها می‌توانند دیدگاه‌های جدید و نوآوری‌هایی را برای محصولات و خدمات شما به ارمغان بیاورند.

بهبود عملکرد شرکت

مطمئناً شما نمی‌خواهید یک پروژه را به کارمندان خود بسپارید و تنها نتیجه‌ای که بگیرید طولانی شدن فرآیند کار باشد. از طرف دیگر با محول کردن برخی پروژه‌های تخصصی به کارمندان خود، زمان کار آن‌ها نیز گرفته می‌شود. با استفاده از برون سپاری آنلاین شما می‌توانید بدون صرف هزینه اضافی برای استخدام کارمند، از فریلنسرهای متخصص برای پیش بردن پروژه‌های خود استفاده کنید و عملکرد کلی کسب و کار خود را بهبود بخشید.

سریع انجام شدن کارها

شاید با خود فکر کنید که انجام پروژه به دست فریلنسرها زمان زیادی طول بکشد؛ اما اصلا این طور نیست. شما با ارتباط مداوم با فرد یا شرکت دورکار، می‌توانید پروژه تخصصی خود را به سرعت به اتمام برسانید. می‌توانید با استفاده از بسترهای فریلنسری مانند پونیشا به سرعت یک نویسنده، طراح گرافیک، مترجم و… باتجربه را استخدام کنید و در وقت خود نیز صرفه جویی کنید.

تمرکز کارمندان روی تخصص خود

گفتیم که اگر شما از کارمندان خود بخواهید یک پروژه تخصصی را انجام دهند، ممکن است زمان زیادی صرف کار کنند و نتیجه مطلوب نیز حاصل نشود. اما با استخدام یک فریلنسر و برونسپاری محتوا، تمرکز کارمندان شما صرف کاری می‌شود که در آن تخصص دارند و برای آن استخدام شده‌اند.

تمرکز روی کارهای با اولویت بالاتر

هنگامی که شما کارهای تخصصی و یا وقت گیر را به فریلنسر واگذار کنید، کارمندان و خودتان می‌توانید با خیالی آسوده‌تر و تمرکز بیش‌تر به پروژه‌های مهم دیگر رسیدگی کنید.

نیروی کار در اختیار شماست

برون سپاری این امکان را به شما می‌دهد که هر زمانی خواستید از نیروی کار یا همان فریلنسر استفاده کنید. به این ترتیب نیازی نیست تمام طول سال هزینه‌ای بابت حقوق کارمند پرداخت کنید در حالی که همیشه به حضور او نیازی ندارید.

معایب برون سپاری

حال که با مزایای برون سپاری آشنا شدید، بهتر است با چند مورد از ریسک‌ها و عیب‌های برون سپاری پروژه نیز آشنا شوید.

نداشتن کنترل کامل مدیریتی

مطمئناً با برون سپاری، میزان کنترل شما روی پروژه به نسبت قبل کمتر خواهد بود. هنگامی که با یک فریلنسر کار می‌کنید، نمی‌توانید بر کار او به صورت مستقیم نظارت داشته باشید. این به این معنی است که اگر به شما بگویند که ۵ ساعت در آن روز بر روی پروژه کار کرده‌اند، بیشتر اوقات فقط باید به آن‌ها اعتماد کنید. این موضوع می‌تواند به خصوص زمانی مشکل‌ساز باشد که شما به جای قرارداد پروژه‌ای، به صورت ساعتی با فریلنسر کار می‌کنید. خوشبختانه، ابزارهایی برای کمک به شما در مورد این مشکل وجود دارد. سایت‌هایی مانند oDesk و Elance سیستم‌های نظارتی ارائه می‌دهند که تصاویری از زمانی که فریلنسر به صورت آنلاین مشغول به کار است را تهیه می‌کنند. بنابراین شما قادر به دیدن مراحل مختلف پروژه و همچنین زمان واقعی کار مفید آن‌ها خواهید بود.

عدم آگاهی فریلنسر از اهداف شما

از آنجایی که فریلنسری که برای برون سپاری استخدام می‌کنید، عضوی از شرکت شما نیست، ممکن است آگاهی دقیقی از هدف شما نداشته باشد. همچنین ممکن است این فرد، مناسب پروژه شما نباشد یا تخصص کافی نداشته باشد. در این مواقع شما می‌توانید از متقاضیان نمونه کار درخواست کنید و حتی قبل از سپردن تمامی پروژه به او، از آن‌ها بخواهید تا یک پروژه آزمایشی کوچک را برای شما انجام دهند.

به خطر افتادن امنیت اطلاعات

امنیت یکی از مهم‌ترین موارد در هر کسب و کار است. در برون سپاری پروژه، احتمالا باید اطلاعاتی از شرکت خود به مدیر پروژه بدهید. بنابراین باید مراقب افرادی باشید که در این زمینه استخدام می‌کنید و آن‌ها ارزیابی کنید تا مطمئن باشید، اطلاعات شما فاش نمی‌شود. همچنین بهتر است در قراردادی که با فریلنسر می‌بندید، به این مسئله اشاره کنید.

عدم هماهنگی فریلنسر و کارمندان تیم

امکان دارد هماهنگی تیمی بین فریلنسرهای دورکار و کارمندان شما به سختی ایجاد شود. البته فن آوری امروز به کسانی که می‌خواهند از راه دور با یکدیگر در ارتباط باشند، بسیار کمک می‌کند. با رعایت قوانین سایت مورد نظر، شما می‌توانید از ویدئو کنفرانس استفاده کنید و یا به سادگی با آن‌ها از طریق سیستم چت آنلاین یا چهره به چهره در ارتباط باشید.

با همه این‌ها ممکن است شما هم در اولین تجربه خود برای سپردن کار به دست فریلنسر دچار شک و تردید باشید. اما نمی‌توان از این نکته گذشت که انجام برون‌سپاری پروژه واقعا مزایای زیادی دارد. بنابراین با تصمیم و استراتژی درست و انتخاب به موقع برون سپاری می‌توانید کسب و کار خود را به سرعت پیشرفت دهید.

بهترین سایت برای برون سپاری کجاست؟

با توجه به مزایا و مهایب گفته شده، اگر تصمیم گرفته‌اید پروژه خود را برون سپاری کنید، باید بدانید که چگونه و از چه سایتی فریلنسر استخدام کنید؟ در حال حاضر در فریلنس پارس دارای فریلنسر ماهر در حوزه‌های مختلف وجود دارد. خدمات متنوعی از جمله طراحی گرافیک، تولید محتوا، برنامه نویسی و… در پونیشا انجام می‌شود. پونیشا بدون شک بهترین سایت فریلنسری و دورکاری برا انجام برون سپاری پروژه شما خواهد بود.

مزایای برون سپاری در فریلنس پارس چیست؟

در ادامه مزیت‌های برون سپاری محتوا در فریلنس پارس را به شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید با خیالی راحت، پروژه‌ی خود را با استفاده از این سایت، برون سپاری کنید.

امنیت بالا

امنیت همیشه یکی از مهم‌ترین مباحث در بحث کسب و کار محسوب می‌شود و یکی از مواردی است که افراد هنگام برون سپاری پروژه‌ی خود، نگران آن هستند. پونیشا با ایجاد یک بستر امن برای پرداخت پول، خیال کارفرما و فریلنسر را راحت کرده است. شما به عنوان کارفرما می‌توانید هزینه انجام پروژه را در سایت پونیشا پرداخت کنید؛ اما فریلسنر نمی‌تواند تا قبل از انجام کار پول را برداشت کند. هنگامی که پروژه به شما تحویل داده شد، شما به عنوان کارفرما، تایید می‌کنید که هزینه‌ی خدمات به فریلنسر پرداخت شود و سایت فریلنس پارس این مبلع را آزاد می‌کند.

امکان ارائه فاکتور و قرارداد

شما می‌توانید برای پرداخت‌ها فاکتور بگیرید. به این ترتیب دیگر نیازی نیست بابت قرارداد با اشخاص حقیقی نگران باشید.

فرآیند کاملا آنلاین

برای اکثر پروژه‌ها که نیازی به اقدامات حضوری نیست، کل فرآیند به صورت آنلاین انجام می‌شود. تمام فرآیند کار را در پروژه‌هایی که نیاز به جلسه حضوری نیست (مانند تولید محتوا یا طراحی سایت) می‌توان به صورت آنلاین و از راه دور انجام داد. البته برای برخی پروژه‌ها مانند عکاسی صنعتی از محصولات، دیدار حضوری لازم است.

انتخاب متخصص فریلنسر

یکی از برترین مزایا باز بودن دست شما در انتخاب فریلنسر مورد نظرتان است؛ اما چگونه؟ شما به عنوان کارفرما پروژه مد نظر خود را ایجاد می‌کنید. بر همین اساس فریلنسرهای زیادی برای انجام پروژه به شما درخواست می‌دهند. شما می‌توانید رزومه و نمونه‌کارهای آن‌ها را در پروفایلشان مشاهده کنید؛ به این ترتیب می‌توانید براساس نمونه کارها و امتیازات و دیدگاه‌هایی که فریلنسرها از دیگر کارفرمایان کسب کرده‌اند، فریلنسر مد نظر خود را انتخاب کنید. در پایان نیز، شما هم با ثبت دیدگاه و ستاره می‌توانید به کارفرماهای دیگر کمک کنید.

کیفیت بالا

به دلیل رقابتی که بین فریلنسرها وجود دارد، تقریباً می‌توان گفت کیفیت پروژه برای شما تضمین شده است. با برون سپاری می‌توانید مطمئن باشید که پروژه شما به بهترین نحو انجام شود.

راستی؛ یادتان هست که ابتدای مقاله درباره مشکل نداشتن گرافیست متخصص صحبت کردیم؟ در شرایط مشابه، شما می‌توانید مراجعه کنید، با یک گرافیست فریلنسر خوب قرارداد ببندید و در مدتی کوتاه، مشکل خود را حل کنید.

چه زمینه‌ها و حوزه‌های کاری را می‌توان به فریلنسرها سپرد؟

یکی دیگر از برتری‌های فرلنس پارس به نسبت دیگر سایت‌های فریلنسری و برون سپاری، گستردگی حوزه‌های کاری است. شما می‌توانید پروژه‌های حوزه‌های زیر را برون سپاری کنید:

به طور خلاصه، اگر بخواهیم تمام حوزه‌هایی که می‌توان برون سپاری کرد را نام ببریم، باید یک مقاله تخصصی به آن اختصاص دهیم. بنابراین برای این که بدانید برون سپاری پروژه در چه زمینه‌هایی امکان پذیر است، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه دسته بندی خدمات مراجعه کنید.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

سخن آخر

اگر شما هم به تازگی کسب و کار خود را راه اندازی کرده‌اید، شرایط و زمان لازم برای استخدام نیروی کارمند را ندارید و یا ترجیح می‌دهید برخی پروژه‌ها به دست فریلنسر انجام شود، پیشنهاد ما به شما برون سپاری است. برون سپاری پروژه می‌تواند مزایا و معایب مختلفی داشته باشد؛ اما اگر کسب و کارتان را بر حسب استراتژی درست پیش ببرید، مطمئناً برون سپاری می‌تواند به شما کمک زیادی کند.

در این مطلب توضیح دادیم که برون سپاری چیست، مزیت و معایب برونسپاری پروژه کدام است و چرا باید از برون سپاری استفاده کنید. در صورتی که قصد دارید برون سپاری انجام دهید و پروژه خود را در زمینه‌های مختلف به دست فریلنسر یا دورکار بسپارید، فریلنس پارس بهترین انتخاب شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *