اخبار اقتصادی

تاریخچه ساخت فروشگاه اینترنتی

ساخت فروشگاه اینترنتی این امکان را برای مردم فراهم کرده است تا به راحتی و در کمترین زمان ممکن خریدشان را انجام دهند. از طرفی صاحبین کسب و کارها هم می توانند از نقاط مختلف مشتری جذب کنند. در این مطلب می خواهیم تاریخچه ساخت فروشگاه اینترنتی را بگوییم و در ادامه به معرفی فروشگاه‌های موفق اینترنتی جهان و ایران بپردازیم.

خرید اینترنتی چیست؟

خرید اینترنتی درواقع نوعی خرید است که از طریق وب سایت های فروشگاهی انجام میگیرد. در سال ۱۹۹۱ برای اولین بار تیم برنز لی که اینترنت را اختراع کرد، تجارت الکترونیک را راه اندازی کرد. در سال ۱۹۹۴ نیز اولین بانکداری آنلاین رونمایی شد و برای اولین بار خرید اینترنتی انجام شد.

در همان سال یک شرکت آلمانی فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد و پس از آن در سال های ۱۹۹۵ و ۱۹۹۶ به ترتیب شرکت های آمازون و ای بی فعالیت خود را در فروش اینترنتی آغاز کردند.

 

تاریخچه راه اندازی فروشگاه اینترنتی

رشد اینترنت به عنوان یک کانال خرید مطمئن از سال ۱۹۹۴ آغاز شده است، محققان دریافتند که داشتن محصولاتی مناسب برای تجارت الکترونیک شاخص کلیدی موفقیت اینترنت است. بسیاری از این محصولات به خوبی انجام شده اند، زیرا محصولات عمومی هستند که خریداران برای خرید باید لمس و احساس نکنند. اما مهمتر از همه در روزهای اولیه، تعداد کمی از خریداران در اینترنت وجود داشت و آنها از یک بخش کم بودند.

 

فروشگاه‌های موفق اینترنتی جهان

۱. فروشگاه ای بی(ebay)

یکی از موفق ترین فروشگاه های اینترنتی جهان تا سال ۲۰۲۱ سایت ای بی است. این فروشگاه اینترنتی بزرگ در سال ۱۹۹۶ شروع به فعالیت کرد و تقریباً تمام کالاهایی که میتوان نام برد را به صورت اینترنتی و برای اکثر کشورهای جهان ارائه می کند. حتی این فروشگاه بزرگ قابلیت فروش کالاهای دست دوم را نیز به کاربران داده است و به این ترتیب خریداران و فروشندگان را به یکدیگر متصل می کند.

فروشگاه ای بی در سال ۲۰۱۸ بیش از ۲.۵ میلیارد دلار درآمد از اینترنت بدست آورد. جالب است بدانید که فروش مواد غذایی در این فروشگاه ممنوع بوده و تا کنون حدود ۱۴ هزار کارمند در این فروشگاه فعالیت دارند.

۲. فروشگاه آمازون(amazon)

از دیگر فروشگاه های اینترنتی بزرگ و موفق تا سال ۲۰۲۱ می توان به سایت آمازون دات کام اشاره نمود. کمپانی بزرگ از سال ۱۹۹۵ فعالیت خود را در حوزه فروشگاه اینترنتی کتاب های الکترونیکی آغاز کرد که البته در حال حاضر کالاهای مختلف دیگر را نیزعرضه می کند. جزف تامسون موسس این فروشگاه بزرگ دلیل انتخاب اسم آمازون را اینطور تعریف می کند که زمانی که در جستجو نام مناسبی برای سایت خود بود به کلمه آمازون رسید و آن را انتخاب کرد. علت انتخاب او نیز جنگل های آمازون در شمال آمریکای جنوبی است که اعجاب آور هستند. از طرفی رودخانه آمازون که بزرگترین رودخانه جهان است نیز در این جنگل ها وجود دارد. در واقع هدف او از انتخاب این اسم نشان دادن بزرگی و شکوه فروشگاه اینترنتی خود به مردم جهان بود.

 

فروشگاه های اینترنتی موفق در ایران

۱. دیجی کالا

دیجی کالا بزرگترین فروشگاه اینترنتی در ایران است که در سال ۱۳۸۵ توسط برادران حمیدی راه اندازی شد. در ابتدا تنها در زمینه کالای دیجیتال فعالیت داشتند ولی رفته رفته کالاهای مختلف دیگری را نیز برای فروش عرضه کردند

در سال ۱۳۹۴ این فروشگاه بزرگ اینترنتی توانست رتبه سوم الکسای ایران را دریافت کند و بیشترین سهم بازار آنلاین ایران را بگیرد.

۲. کسب درآمد از طریق ایجاد فروشگاه محصولات خود بصورت رایگان در سرکالا

اگر هر کدام از شما کسب و کاری داره چه کسب و کار خانگی و یا مغازه ای داره و علاقه داره که کارشو توسعه بده و محصولاتش رو بیشتر معرفی کنه و  فروشگاه اینترنتی داشته باشه میتونه فروشگاه خودشو تو سایت سرکالا درست کنه و محصولاتشو و اجناس مغازه شو تو فروشگاه خودش بذاره و لینک فروشگاه خودشو تو کانال های مختلف بذاره و یا به دوستان خودش بده تا محصولاتشو تو فروشگاهش ببینند و خرید کنند .

هدف از ایجاد سایت فروشگاهی سرکالا، تجمع محصولات و کالاهای موجود در مغازه‌های کوچک گسترده سطح شهر در یک فروشگاه جامع و کامل و ارائه حق انتخاب بهینه به مشتریان از میان انبوهی از کالاهای مشابه و دسترسی سریع و آسان به آنهاست.

هدف، ایجاد یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است به‌گونه‌ای که فروشنده بتواند تمامی کالاهای موجود در فروشگاه خود را در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن به خریدار معرفی کند و خریدار نیز بتواند کالاهای موردنیاز خود را با دقت و اطلاعات کامل و با صرف کمترین وقت و انرژی و مناسب‌ترین قیمت تهیه کند

دستورالعمل اجرایی

برای ساختن فروشگاه خودتون مراحل زیر را دنبال کنید

مراحل ایجاد فروشگاه با موبایل :

۱- وارد سایت زیر بشید .

۲- گزینه حساب کاربری رو در پایین بزنید

۳-عضویت را بزنید

۴-گزینه من یک فروشنده هستم را بزنید و اطلاعات خود را وارد کنید ودکمه عضویت را بزنید .

۵-دقت داشته باشید در بخش اطلاعات ایمیل شما و گذر واژه شما نام کاربری و پسورد شما برای ورود به سایت هستند که باید جایی یادداشت کنید که فراموش نکنید .

در زیر باکس اسم فروشگاه لینکی نمایش داده میشود که این لینک آدرس فروشگاه شماست که باید آنرا هم جایی یادداشت کنید تا برای دیگران بفرستید .

۶- بقیه مراحل را ادامه دهید تا پنل پیشخوان فروشگاه شما ایجاد شود .

۷ – سپس وارد تنظیمات پنل پیشخوان شما شوید و عکس بنر و پروفایل فروشگاه خود را ایجاد کنید .

بعد از اینکه فروشگاهتون رو ساختید حالا نوبت گذاشتن محصولاتتون تو فروشگاهتون است

روش گذاشتن محصول در فروشگاهتون

۱- وارد سایت سرکالا بشید

۲- با یوزر نیم و پسورد وارد پیشخوان فروشگاه خودتون بشید

۳- در پیشخوان و در باکس مشکی وسط صفحه منو را باز کنوید

۴- گزینه محصولات و افزودن محصول جدید را بزنید

۵- تصاویر و قیمت و توضیحات محصول خود را اضافه کنید و افزودن محصول را بزنید و در صفحه جدیدی که باز میشود اطلاعات محصول را چک کنید و ذخیره اطلاعات را بزنید .
محصول شما در فروشگاهتان ذخیره شد

۳. فروشگاه اینترنتی زنبیل

در سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۵ بود که تصمیم گرفتند فروشگاهی با این عنوان راه اندازی کنند، اما به دلیل فراهم نبودن شرایط تا سال ۱۳۸۹ این تصمیم عملی نشد. تیم قدرتمند زنبیل پس از بررسی های لازم در زمینه مارکتینگ و اقتصاد در نهایت در سال ۱۳۹۲ این فروشگاه را راه اندازی کردند.

این فروشگاه اینترنتی بیشتر بر روی جلب رضایت مشتریان تمرکز کرده است. به همین دلیل به جای تبلیغات گسترده، تمرکز خود را روی تامین نیاز مشتریان قرار داده است.

از مزایای این فروشگاه می توان به عرضه محصولات با کیفیت با کمترین قیمت، ارسال سریع، ارائه انواع کالاها در برندهای مختلف و … دانست. از طرفی برای سهولت خرید کاربران انواع روش های ارسال کالا را نیز در فروشگاه خود فراهم کرده است.

 

۴. سایت های تخفیف گروهی

وب سایت های تخفیف گروهی در واقع سایت هایی هستند که به ازای ارائه تخفیفات از فروشگاه ها و مراکز خدماتی مختلف، پورسانتی را ازآنها دریافت می کنند. در دوسال اخیر از این وب سایت ها استقبال خوبی شده است. از سایت های تخفیف گروهی معروف در ایران می توان به سایت نت برگ و تخفیفان اشاره کرد. برای اطلاعات بیشتر در مورد سایت های تخفیف گروهی می توانید محتوا بهترین سایت های تخفیف گروهی ایران را مطالعه کنید.

 

تاریخچه راه اندازی فروشگاه ساز اینترنتی

 

واژه فروشگاه ساز

فروشگاه ساز نرم افزار های تحت وبی هستند که این روزها برای راه اندازی فروشگاه اینتر نتی از آنها استفاده میشود. می توانید برای اطلاعات بیشتر در این زمینه محتوا فروشگاه‌ساز چیست؟ را مطالعه کنید.

هنگامی که یک فروشگاه اینترنتی یا فروشگاه ساز آنلاین راه اندازی می شود، در واقع یک تجارت آنلاین (طراحی فروشگاه B2B) راه اندازی شده است. فروشگاه اینترنتی یا یک فروشگاه ساز معمولی به مشتری اجازه می دهد تا فهرست محصولات و خدمات شرکت را مرور کند، عکس ها یا تصاویر محصولات را مشاهده کند، و همچنین اطلاعات مربوط به مشخصات محصول، ویژگی ها و قیمت ها را ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *