اخبار اقتصادی

تبلیغات در فیلیمو یا آپارات؛ کدام بهتر است؟

امروزه تبلیغات در سامانه‌های نمایشی یا VODها جایگاه قابل قبولی پیدا کرده است و فیلیمو و آپارات به عنوان دو سامانه پرطرفدار ایرانی برای تماشای فیلم، سریال و ویدئو، گزینه‌های قابل توجهی برای تبلیغات محسوب می‌شوند.

از آنجایی که این روزها سایت های فیلیمو و آپارات مخاطبان زیادی دارند و بسیاری از سریال‌های نمایش خانگی به صورت انحصاری از این رسانه‌ها پخش می‌شوند، تبلیغات در آنها نیز مورد توجه کسب‌وکارها قرار گرفته است؛ زیرا هر جا مخاطب یک برند حضور داشته باشد، قطعا محیط خوبی برای ارائه تبلیغات خواهد بود.

با توجه به اینکه سیستم همکاری در فروش به دنبال فراهم کردن شرایط مناسب برای تبلیغ‌دهندگان و ناشران است، در این مقاله تبلیغات در فیلیمو یا آپارات را به عنوان دو گزینه قابل توجه در فضای تبلیغات مورد بررسی قرار می‌دهیم تا نشان دهیم که برندها چگونه می‌توانند از فضای فیلیمو یا آپارات برای تبلیغات خود استفاده کنند و در مقابل، این دو رسانه نیز با پذیرش تبلیغات برندهای مختلف، روند درآمدزایی خود را افزایش دهند.

اهمیت تبلیغات در سامانه‌های نمایش اشتراکی فیلیمو و آپارات

شاید تا چند دهه پیش تبلیغات تلویزیونی جایگاه مهمی برای برندها و کسب‌وکارها داشت، اما با ظهور شبکه‌های نمایش خانگی و رسانه‌های دیداری که بر بستر اینترنت فعالیت می‌کنند، روش های جدیدی برای تبلیغات ایجاد شده‌اند. از جمله تبلیغات در فیلیمو یا آپارات که امروزه به عنوان گزینه‌ای پرطرفدار پیش روی مخاطبان قرار گرفته‌اند.

در زمانی نه چندان دور، خانواده‌ها روبه‌روی تلویزیون‌های خود می‌نشستند و سریال‌های مورد علاقه‌شان را دنبال می‌کردند، اما در شرایط کنونی اکثر خانواده‌ها با خرید اشتراک فیلیمو یا آپارات می‌توانند سریال‌ها، فیلم‌ها و ویدئوهای آموزشی و سرگرم‌کننده دیگری را نیز علاوه بر آنچه تلویزیون پخش می‌کند، ببینند.

اهمیت شبکه‌های VOD در میان مخاطبان ایرانی به حدی رسیده است که تقریبا بسیاری از ما هر هفته منتظر پخش قسمت جدید سریالی هستیم که از این دست شبکه ها پخش می‌شود. به همین دلیل نیز تبلیغات در فیلیمو یا آپارات و… می‌تواند تأثیر مهمی در فرایند دیجیتال مارکتینگ برندهای مختلف داشته باشد.

بر همین اساس در ادامه به معرفی دو شبکه مشهور ایرانی یعنی فیلیمو و آپارات می‌پردازیم و با ذکر تفاوت‌های آنها با یکدیگر، روند تبلیغاتی هر یک از آنها را بررسی خواهیم کرد.

با فیلیمو بیشتر آشنا شویم

شبکه نمایش خانگی فیلیمو

کمتر ایرانی است که شبکه فیلیمو را نشناسد؛ بسیاری از ما سریال‌های مشهوری مانند نهنگ آبی، ملکه گدایان، زخم کاری و این روزها هم سریال پرسروصدای جیران را از این شبکه تماشا می‌کنیم. البته جدا از محتوای فیلم و سریال، فیلیمو محتوای آموزشی نیز در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد.

اگر بخواهیم این شبکه نمایش اشتراکی را بیشتر بشناسیم باید بگوییم که فیلیمو در سال ۱۳۹۳ کار خود را آغاز کرد و خیلی زود توانست در میان مخاطبان جایگاه قابل قبولی را به دست بیاورد. به طوری که طبق رتبه‌بندی الکسا، چهاردهمین سایت پربازدید ایرانی است و با داشتن ۴۰۰ هزار مشترک ماهانه به سهم بازار ۵۰درصدی در میان رقبای خود دست یافته است.

به طور میانگین هر ماه ۴۵۰ میلیون دقیقه محتوای ویدئویی توسط کاربران فیلیمو مشاهده می‌شود. چنین رقمی می‌تواند به خوبی اهمیت تبلیغات در فیلیمو را نشان دهد. طبیعتا بسیاری از برندهای کوچک و بزرگ به دنبال معرفی محصولات و خدمات خود به گروه بیشتری از مخاطبان هستند و در این میان، تبلیغات در فیلیمو یا سایر شبکه‌های VOD مانند نماوا و … گزینه‌های قابل قبولی به شمار می‌روند تا برندها را به گروه بیشتری از کاربران اینترنتی وصل کنند.

 

شبکه آپارات

 

آپارات یک سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئوی ایرانی است که کار خودش را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرد. این سرویس با فراهم کردن امکان به اشتراک‌گذاری ویدئو برای کاربران ایرانی خیلی زود توانست جایگاه قابل قبولی در میان کاربران پیدا کند، به طوری که در سال ۱۳۹۲ در بخش چندرسانه‌ای برخط جشنواره وب ایران برگزیده شد.

تبلیغات در آپارات هم در کنار تبلیغات در فیلیمو یکی از گزینه‌های قابل توجه برای برندهاست. سرویس آپارت در رتبه دوم الکسا بعد از گوگل در ایران قرار دارد و رتبه جهانی آن نیز ۴۶ است. در حال حاضر، در ایران تبلیغات در فیلیمو یا آپارات یک انتخاب دوقطبی است که برای انتخاب هر کدام باید مولفه‌های زیادی را در نظر گرفت.

اما برگردیم به قصه آپارات؛ از آنجایی که امکان دسترسی به سرویس‌های به اشتراک‌گذاری ویدئویی بین‌المللی مانند یوتیوب در ایران مسدود بود، آپارات به عنوان یک سرویس ایرانی که از قوانین کشور تبعیت می‌کند، خیلی زود برای کاربران ایرانی شناخته شد. بر همین اساس نیز تبلیغات در آپارات برای برندها و صاحبان کسب‌وکارها مورد پذیرش قرار گرفت.

امروزه تقریبا همه ما از آپارات برای تماشای ویدئوهای مورد نیاز خود استفاده می‌کنیم و با نوع تبلیغات آن نیز آشنا هستیم، به این صورت که قبل از آغاز ویدئوی مورد نظر با یک تبلیغ روبه‌رو می‌شویم که می‌توانیم آن را تماشا کنیم و یا تماشای آن را رد کنیم.

فیلیمو و آپارات چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت فیلیمو و آپارات

سرویس اشتراکی پخش آنلاین فیلیمو متعلق به بنیان‌گذاران سایت آپارات یا همان گروه صبا ایده است. فیلیمو که تقریبا ۴ سال بعد از آپارات فعالیت خود را آغاز کرد، به عنوان یک سامانه vod شناخته می‌شود.

مهم‌ترین تفاوت آپارات و فیلیمو در نوع عملکرد و خدمات آنهاست. آپارات یک سرویس به اشتراک‌گذاری ویدئو است، یعنی هر کاربر می‌تواند ویدئوی مورد نظر خود را اعم از اینکه سرگرم‌کننده یا آموزشی است، به شرط اینکه با مقررات و قوانین کشورمان مغایرت نداشته باشد، در این سرویس بارگذاری کند.

در مقابل فیلیمو یک سامانه نمایش اشتراکی است که مجوز پخش برخی از سریال‌ها و فیلم‌ها را در اختیار دارد و کاربران می‌توانند با پرداخت حق اشتراک ماهیانه، در این سامانه عضو شده و فیلم‌ها و سریال‌های مورد علاقه خود را تماشا کنند.

از آنجایی که فیلیمو و آپارات مخاطبان قابل توجه زیادی را در بین فارسی‌زبانان به دست آورده‌اند، تبلیغات در فیلیمو یا آپارات یکی از مظاهر بازاریابی دیجیتال به شمار می‌رود که این روزها مورد توجه برندها و کسب‌وکارها قرار گرفته است.

در ادامه برخی از شرایط تبلیغات در فیلیمو و آپارات بیان خواهد شد.

انواع تبلیغات در فیلیمو

تبلیغات در فیلیمو

تبلیغات در فیلیمو از این نظر می‌تواند اهمیت داشته باشد که این پلتفرم شبکه نمایش خانگی تاکنون بیش از چهار و نیم میلیون نصب اپلیکیشن داشته است، همچنین بیش از ۵۰ هزار عنوان محتوا در دسته‌بندی‌های مختلف روی آن وجود داشته و بیش از ۴ میلیون کاربر دارد.

بر همین اساس نیز تبلیغات در فیلیمو برای بسیاری از برندها نتیجه‌بخش خواهد بود. به طور کلی فرایند تبلیغات در این شبکه خانگی به این صورت است که محتوای تبلیغاتی در ابتدا و میانه سریال‌ها و فیلم‌ها به نمایش در می‌آید و بینندگان این شبکه درست مانند تبلیغاتی که از تلویزیون می‌دیدند، با این محتوای تبلیغاتی روبه‌رو خواهند شد.

۳ دسته کلی تبلیغات در فیلیمو

تبلیغات در سریال‌های روز: در این بخش تبلیغ‌دهندگان می‌توانند محتوای تبلیغاتی خود را در سریال‌های پرمخاطب پخش کنند، مثلا این روزها بازار سریال جیران داغ است و کاربران اینترنتی هر هفته منتظر پخش قسمت جدید این سریال هستند.

تبلیغات برندمحور: از آنجایی که در شبکه نمایش خانگی فیلیمو فیلم‌ها و سریال‌های زیادی وجود دارد، برندها می‌توانند تبلیغ خود را پیش از شروع این ویدئوها قرار داده و میزان آگاهی از برند خود را افزایش دهند. مخاطب به دنبال فیلم یا سریال مورد نظر بوده و قصد تماشای آن را دارد، پس احتمالا از دیدن یک تبلیغ کوتاه در ابتدای فیلم آزرده نمی‌شود و تا حدی با برند مذکور آشنا خواهد شد. همین امر موجب شده تا تبلیغات در فیلیمو یا آپارات جزو گزینه‌های مورد علاقه برندها باشد تا کالاها یا خدمات خود را در این پلتفرم‌ها معرفی کنند.

تبلیغات جانمایی: با توجه به اینکه برخی از فیلم‌ها و برنامه‌های فیلیمو توسط خود این شبکه ساخته می‌شوند، تبلیغات در فیلیمو می‌تواند زوایای گسترده‌تری نیز به خود بگیرد. این شبکه نمایش خانگی امکان تبلیغات جانمایی را در سریال‌هایی که خود می‌سازد، فراهم کرده است. یعنی برندها می‌توانند محصولات خود را در صحنه‌هایی از سریال یا برنامه مورد نظر قرار داده و به طور غیرمستقیم آنها را تبلیغ کنند.

انواع تبلیغات در آپارات

تبلیغات در آپارات

آپارات به عنوان پربازدیدترین سایت ایرانی با بیش از ۶۱ میلیون کاربر در ماه و داشتن بیش از ۱۸میلیون کلیک روزانه، گزینه مناسبی برای تبلیغات ویدئویی به شمار می‌رود.

دو دسته کلی تبلیغات در آپارات

به طور کلی فرایند تبلیغات در آپارات به دو صورت انجام می‌شود: تبلیغات ویدئویی گسترده و تبلیغات ویدئویی هدف‌مند.

تبلیغات ویدئویی گسترده: در این شیوه از تبلیغات تیزر ویدئو به همراه بنر همسان در ابتدای ویدئوهای آپارات نمایش داده می‌شود و هزینه آن نیز به ازای هر بار نمایش محاسبه خواهد شد. این شیوه از این نظر می‌تواند اهمیت داشته باشد که به فرایند برندسازی کسب‌وکارها کمک خواهد کرد. نتایج مثبت ایجاد آگهی از برند از طریق تبلیغات در فیلیمو یا آپارات موجب شده تا کسب‌وکارهای زیادی خواهان تبلیغات در این پلتفرم‌های آنلاین باشند.

تبلیغات ویدئویی هدف‌مند: این بخش از تبلیغات در آپارات هدف‌مندتر بوده و برندها و فروشگاه‌ها می‌توانند با انتخاب کلیدواژه‌های مناسب با کسب‌وکار خود و همینطور کانال‌های مرتبط، نرخ کلیک تبلیغ را بالاتر ببرند.

تبلیغات در فیلیمو یا آپارات؟ کدام به صرفه‌تر است؟

 

تبلیغات در فیلیمو یا آپارات؟ کدام به صرفه‌تر است؟

 

برندها و کسب‌وکارهایی که قصد تبلیغات در فیلیمو یا آپارات را دارند، باید با تعرفه‌های این دو سامانه جهت درج آگهی‌های خود آشنا شوند. نرخ تبلیغات در فیلیمو با توجه به نوع تبلیغ مشخص می‌شود، مثلا برای انتشار یک تیزر ۱۵ ثانیه‌ای در ابتدای سریال‌های روز ایرانی ۶۵۰ میلیون تومان تعیین شده است، برای پخش یک تیزر ۱۵ ثانیه‌ای در ابتدای رئالیتی‌شوهای ایرانی نیز مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان دریافت می‌شود. هزینه انتشار یک تیزر ۷ ثانیه‌ای در ابتدای تمامی محتواهای بدون اسپانسر نیز به ازای هر بار نمایش ۳۵۰ تومان محاسبه می‌شود.

هزینه تبلیغات در آپارات نیز دارای تعرفه‌های تقریبا مشخص است. به طوری که برای تبلیغات گسترده ویدئویی به ازای هر بار نمایش ۲۵ تومان تعیین شده و برای تبلیغات ویدئویی هدف‌مند نیز برای هر بار نمایش ۵۰ تومان در نظر گرفته شده است.

همانطور که از ظاهر امر پیداست، تعرفه تبلیغات در آپارات نسبت به تعرفه تبلیغات در فیلیمو مقرون به صرفه‌تر به نظر می‌رسد؛ اما این نکته را هم در نظر بگیریم که هر کمپین تبلیغاتی با توجه به یک هدف خاص و مخاطبان مشخص راه‌اندازی می‌شود و ممکن است در برخی موارد، تبلیغات در فیلیمو با توجه به نتایجی که به دنبال خواهد داشت، به صرفه‌تر هم باشد.

بر این اساس تبلیغات در فیلیمو یا آپارات به مواردی مانند هدف تبلیغ و مخاطبان هدف آن بستگی دارد و طبیعتا برای هر کسب‌وکار متفاوت خواهد شد. نمی‌توانیم یک حکم کلی صادر کنیم که مثلا تبلیغات در فیلیمو به صرفه‌تر است یا برعکس، بلکه باید برای هر تبلیغ با توجه به اهدافی که در نظر دارد، مناسب‌ترین رسانه را انتخاب کنیم.

خدمات پلتفرم افیلی در روش‌های نوین تبلیغات اینترنتی

 

ما در پلتفرم افیلی شرایطی را برای فروشگاه‌هاها و ناشران فراهم می‌کنیم که بتوانند فرایند تبلیغاتی خودشان را بهینه‌تر انجام دهند. بر همین اساس چنین سامانه‌هایی و تبلیغات در فیلیمو یا آپارات و برندهایی که به دنبال انتشار تبلیغات خود در این دو سامانه هستند، می‌توانند از بستر افیلی برای این کار استفاده کنند.

با توجه به اینکه پیدا کردن بستر مناسب در فیلیمو یا آپارات برای تبلیغات، نیاز به صرف هزینه و زمان دارد، فروشگاه‌ها می‌توانند این فرایند را به افیلی بسپارند. از سوی دیگر فیلیمو و آپارات نیز به عنوان ناشرانی که آماده دریافت و انتشار محتواهای تبلیغاتی هستند، می‌توانند از بستر پلتفرم افیلی برای افزایش مشتریان خود استفاده کنند.

همکاری با افیلی را از کجا باید شروع کرد؟

برای شروع همکاری با افیلی باید فرم ثبت را کامل کنید. سپس انتخاب می‌کنید که به‌عنوان ناشر یا صاحب فروشگاه در سایت حضور دارید. بعد، به بخش مدیریت سرویس مد نظرتان هدایت می‌شوید.
اگر ناشر هستید می‌توانید با فروشگاه‌های معتبر زیادی در وب‌سایت افیلی ارتباط برقرار کنید و با تبلیغ کالا و خدمات‌شان در رسانه خود، در سود آنها شریک شوید.
اگر به عنوان صاحب فروشگاه‌ ثبت نام می‌کنید، با ناشران معتبری مواجه هستید که می‌توانید از کارکردن با آنها مطمئن باشید چون همگی از فیلترهای افیلی عبور کرده‌اند.

 

سوالات متداول

چرا کسب‌وکارها باید از سامانه‌های نمایش اشتراکی مانند فیلیمو و آپارات استفاده کنند؟

یکی از مهمترین دلایلی که موجب می‌شود کسب‌وکارها به حضور در این سامانه‌ها نیاز داشته باشند، این است که این سامانه‌های نمایش اشتراکی به مخاطبان میلیونی دسترسی دارند. مخاطبانی که از عموم مردم تا حوزه‌های خاص را در برمی‌گیرد. همین تعداد میلیونی کاربران یکی از دلایل مهمی است که کسب‌وکارها رو به سمت این سامانه‌های نمایش هدایت می‌کند.

افیلی چه خدماتی برای ناشران و بهینه‌‌ترشدن تبلیغات کسب‌وکارهایی که خواهان حضور در چنین پلتفرم‌هایی هستند، ارائه می‌دهد؟

پلتفرم افیلی شرایطی را برای فروشگاه‌هاها و ناشران فراهم کرده است که بتوانند فرایند تبلیغاتی‌شان را بهینه‌تر کنند. بر همین اساس، چنین سامانه‌هایی و تبلیغات در فیلیمو یا آپارات و برندهایی که به دنبال انتشار تبلیغات خود در این دو سامانه هستند، می‌توانند از بستر افیلی برای این کار استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *