دانستنی

تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب سایت

اگر در طراحی سایت مبتدی هستید یا اینکه به عنوان کارفرما قصد دارید سفارش طراحی سایت خود را به شخصی بسپارید، ممکن است چندان درباره تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب‌سایت آگاهی نداشته باشید و هنگامی که طراح در این مورد با شما صحبت می‌کند، گیج شوید و ندانید کدامیک برایتان مناسب‌تر است. گزینه‌های پیش ‌روی شما برای طراحی یک سایت فوق‌العاده کم نیستند. این خود شما هستید که انتخاب می‌کنید سایت شما چه امکاناتی داشته باشد.

در واقع همه چیز به انتظار شما از سایت و بودجه‌ای که در اختیار دارید، بستگی دارد. چه یک طراح تازه‌کار باشید چه کارفرما، دانستن برخی از اطلاعات در زمینه طراحی سایت برای شما ضروری است. به همین جهت در اینجا قرار است به تفاوت قالب‌های آماده با طراحی‌های اختصاصی وب‌سایت بپردازیم.

قالب آماده چیست؟

قبل از معرفی قالب وردپرس، باید بدانید که وردپرس چیست؟ وردپرس در اصل یک سیستم مدیریت محتواست که می‌توانید با استفاده از آن و خیلی ساده، سایت خود را راه‌اندازی کنید.

انجام تغییرات در این سایت‌ها کار چندان پیچیده‌ای نیست. اما پس از نصب وردپرس نیاز به یک قالب یا همان پوسته آماده خواهید داشت. اگر کنجکاو هستید که بدانید قالب وردپرس چیست، باید بگوییم که معمولاً منظور همان قالب آماده سایت است. قالب، پوسته یا تم (Theme) آماده، همانطور که از نامش پیداست، یک فرم سایت از پیش ساخته شده است که شما می‌توانید با توجه به نیاز و سلیقه خود تغییراتی را در آن ایجاد کنید. به عبارتی در هر قالب سایت آماده، تمامی عناصر مورد نیاز شما از پیش طراحی شده‌اند، اما هر عنصر به دلیل تنوع زیاد قابل تعویض است. برخی از مواردی که شما می‌توانید آن‌ها را در قالب‌ها تغییر دهید، شامل موارد زیر هستند:

  • فونت و رنگ
  • پس زمینه سایت
  • جابه‌جایی عناصر ناوبری
  • طراحی مناطق قرارگیری محتوا
  • طراحی محل قرارگیری تصاویر

قالب اختصاصی چیست؟

در طراحی اختصاصی قالب وب سایت، همه چیز باید هم صدا با برند و تجارت شما باشد. در اصل تفاوت قالب آماده با اختصاصی طراحی وب سایت، در سفارشی‌سازی اختصاصی سایت است. از بخش‌های ریز سایت مثل فونت و رنگ دلخواه گرفته تا کلیه قسمت‌های سایت که می‌توانند دسترسی کاربران را به سایت شما راحت‌تر کنند. قالب‌های آماده و اختصاصی برای هر سایتی کار می‌کنند.

این یعنی اینکه فرقی ندارد که شما قصد سفارش یک طراحی سایت وردپرسی ساده را داشته باشید یا یک سایت خاص‌تر، زیرا می‌توانید با توجه به بودجه و برند تجاری خود، سایت مورد نظرتان را سفارش دهید. اما یک تفاوت عمده بین قالب اختصاصی با قالب آماده در این است که قالب‌های اختصاصی برند شما را حرفه‌ای‌تر نشان می‌دهند.

شما می‌توانید با توجه به پرسونای مخاطبین خود و هدف کسب‌وکارتان، سایتی را سفارش دهید که به بازاریابی تجاری و تحقق اهداف کاری شما کمک کند. قالب‌های اختصاصی سایت برای انواع کسب‌وکارها از شرکت‌ها و تولیدی‌ها گرفته تا حتی مشاغل آزاد پیشنهاد خوبی است. همچنین می‌توانید برای طراحی سایت فروشگاهی خود از قالب اختصاصی و متفاوت با سایر فروشگاه‌های آنلاین موجود استفاده کنید. هر چند که این امکان در قالب‌های آماده هم موجود است.

مزایا و معایب قالب‌های آماده

برای دانستن تفاوت قالب آماده با اختصاصی سایت در طراحی وب سایت، نیاز است که مزایا و معایب هر یک از این قالب‌ها را به طور کامل بررسی کنیم. در ادامه به معرفی این موارد درباره قالب‌های آماده می‌پردازیم.

مزایای قالب های آماده سایت

  • هزینه کم راه اندازی سایت
  • ایجاد سایت در کوتاهترین زمان
  • تنوع بالای قالب‌های آماده متناسب با مشاغل مختلف
  • قابلیت شخصی‌سازی المان‌ها به شکل بسیار راحت
  • مجهز به تصاویر گرافیکی باکیفیت
  • قابلیت تغییر در رنگ‌، فونت و تعیین مکان هدر Header)) و فوتر سایت (Footer)

معایب قالب‌های آماده سایت

  • شباهت زیاد بسیاری از سایت‌های ساخته شده با قالب‌های آماده، خصوصاً نمونه‌های رایگان
  • عدم تعلق گرفتن حق کپی‌رایت به شما
  • ویژگی‌های قابل حذف متعدد در قالب های آماده
  • آزادی عمل کم در اعمال تغییرات در پوسته سایت
  • دارا بودن کدهای زیاد و غیر اصولی بودن برخی از آن‌ها در بحث سئو (SEO)
  • امنیت نسبتا کمتر
  • سرعت لود
  • ضرورت داشتن دانش تخصصی کدنویسی و فتوشاپ در صورت نیاز به تغییر اساسی در قالب

مزایا و معایب قالب اختصاصی

قالب‌های اختصاصی، واژه خصوصی بودن را به یدک می‌کشند. این یعنی تمام آنچه که قرار است در این قالب‌ها پیاده سازی شود، کاملاً مطابق با نظر کارفرما و هدف برند او خواهد بود. اما این قالب هم درست مثل قالب آماده مزایا و معایب خاص خود را خواهد داشت که در ادامه به آن‌ها اشاره کوتاهی خواهیم کرد.

مزایای قالب‌های اختصاصی

  • طراحی اختصاصی تمامی بخش‌های سایت
  • عدم شباهت سایت طراحی شده با قالب اختصاصی به هیچ‌یک از وب‌سایت‌های موجود
  • طراحی گرافیکی جذاب و مطابق با زبان برند
  • قابلیت اضافه کردن برخی ویژگی‌ها حتی پس از پایان پروژه ساخت قالب
  • امنیت بالا
  • مطابق با اصول سئو

نکته: تمامی موارد بالا در صورتی برای قالب‌های اختصاصی صادق خواهد بود که شما کار طراحی قالب اختصاصی خود را به فردی باتجربه بسپارید. در غیر این‌صورت ممکن است شاهد هیچ‌یک از مزایای بالا هم نباشید.

معایب قالب‌های اختصاصی

  • هزینه بالا برای سفارش طراحی قالب
  • زمان‌بر بودن کار طراحی سایت
  • به‌روز رسانی آن معمولاً تنها به دست سازنده قالب امکان‌پذیر است

چه کسانی باید از قالب آماده استفاده کنند؟

قالب‌های آماده بهترین انتخاب برای کسانی هستند که قرار است به عنوان تازه‌کار وارد صنعت طراحی سایت شوند. در واقع این نقطه می‌تواند شروعی برای یادگیری فرایند طراحی سایت برای آن‌ها باشد. همچنین افرادی که بودجه لازم برای طراحی سایت را ندارند و یا دوست دارند خودشان سایت خود راه‌اندازی کنند، می‌توانند از این قالب‌ها استفاده کنند.

از آن گذشته، تمامی مشاغلی که قصد دارند یک سایت جمع‌وجور، ساده و کم‌خرج داشته باشند نیز در این دسته جای‌ می‌گیرند. البته این قالب‌ها در دو دسته رایگان و پولی قرار می‌گیرند. اگر قرار است خودتان برای ساخت سایت دست به کار شوید، حتماً قبل از کار عملی، مفاهیم پایه‌ای را یاد بگیرید.

مثلاً تنها دانستن تفاوت قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب سایت برای شما کافی نیست. بلکه لازم است بدانید که CMS چیست، کار با وردپرس چگونه است، کدام یک از سیستم‌های مدیریت محتوا ناوبری بهتری دارد و … .

تمامی این موارد از جمله سؤالاتی هستند که در این مواقع باید در پی یافتن پاسخ آن‌ها باشید. البته این سؤالات تنها بخش کوچکی از اطلاعاتی هستند که شما به آن‌ها نیاز دارید و به عنوان یک مبتدی در امر طراحی سایت نیاز به تحقیق و جستجوی زیادی در رابطه با این موضوع دارید تا بتوانید حسابی بر کار خود مسلط شوید. بنابراین می‌توانید طراحی سایت خود را با هزینه‌ای متناسب و به‌صرفه به فریلنسرهای این حوزه که تعداد زیادی از آن‌ها در پونیشا فعال هستند، بسپارید.

چه کسانی باید از قالب اختصاصی استفاده کنند؟

استفاده از قالب‌های اختصاصی برای تمامی کارفرمایانی که سخت‌پسند هستند، افرادی که دوست دارند برند متمایزی داشته باشند و شرکت‌هایی که به مشتریان خود اهمیت زیادی می‌دهند، مناسب است. اگر دوست دارید سایتی داشته باشید که نمونه مشابه آن در اینترنت وجود ندارد و البته سایتی که از لحاظ ظاهری درست همان چیزی باشد که از ذهن شما می‌گذرد، می‌توانید از قالب‌های اختصاصی استفاده کنید.

به طور کلی قالب‌های اختصاصی از صفر تا صد مطابق با خواست کارفرما و البته طبق اصول سایت‌سازی ساخته می‌شوند. برای مثال مواردی مثل بهینه بودن برای موتورهای جستجو (سئو فرندلی)، ریسپانسیو بودن، سازگاری با مرورگرهای مختلف و انعطاف‌پذیری از جمله مواردی هستند که اگر به دست طراح مناسب سپرده شوند، در ساخت قالب رعایت خواهند شد. تمامی این موارد در نهایت باعث می‌شود که تحقق اهداف تجاری بسیار بهتر از طراحی سایت با قالب‌های آماده باشد.

جمع ‌بندی

در این راهنما به معرفی تفاوت های قالب آماده با اختصاصی در طراحی وب‌ سایت پرداختیم. همچنین از مزایا و معایب هر یک از این روش‌های سایت‌سازی صحبت کردیم. به عنوان یک کارفرما نیاز دارید تا قبل از سفارش طراحی سایت، بودجه و انتظارات خود را از سایت آینده تعیین کنید.

اگر برای تجارت خود برنامه‌های بلندمدت و بزرگی در سر دارید، پیشنهاد ما استفاده از یک طراحی سایت اختصاصی است. در غیر این صورت، بهترین راهکار استفاده از قالب‌های آماده است که هزینه کمتری و مدیریت ساده‌تری دارند و در مدت زمان کوتاه‌تری سفارش طراحی سایت شما را به پایان می‌رسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *