اخبار اقتصادی

تفاوت وب سایت فروشگاهی و مارکت پلیس

 

اکثر مردم فکر می کنند مارکت پلیس و وب سایت های فروشگاهی یک مفهوم معادل هستند. اگرچه هر دو آنها برای اهداف تجارت آنلاین مورد استفاده قرار می گیرند، اما تفاوت های اساسی بین آنها قرار دارد. به عنوان مثال یک مارکت پلیس یا بازار آنلاین یک قالب آنلاین است که که صاحب وب سایت به فروشندگان شخص ثالث اجازه می دهد تا در این قالب فروش داشته باشند و به مشتریان مستقیماً فراخوان دهند، یعنی فروشندگان مختلف می توانند محصولات خود را به مشتریان عرضه کنند. در مارکت پلیس صاحب بازار موجودیت ندارد و به مشتریان فراخوان نیز نمی دهد. در واقع این بستر برای فروشندگان و خریداران است، مشابه آنچه در یک بازار فیزیکی مشاهده می کنیم.

 

بر عکس یک وب سایت فروشگاهی متعلق به یک برند یا چند برند خاص می باشد که محصولات خود را در وب سایت به فروش می رسانند. وب سایت فروشگاهی فقط متعلق به صاحب وب سایت است. همچنین صاحب وب سایت به مشتریان را فراخوان می دهد و مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت می کند. در وب سایت فروشگاهی گزینه برای ثبت نام به عنوان فروشنده وجود ندارد، مشابه آنچه در یک فروشگاه خرده فروشی مشاهده می کنیم. به وب سایت فروشگاهی وب سایت فروشندگان منفرد نیز گفته می شود که در آن صاحب وب فروشگاه می تواند وب سایت فروش کالا ها را اداره کند.

به بیان دیگر یک بازارچه آنلاین یا همان مارکت پلیس می تواند یک وب سایت فروشگاهی یا همان وب سایت تجارت الکترونیکی باشد، اما همه وب سایت های فروشگاهی نمی توانند مارکت پلیس باشند. در واقع فروشگاه آنلاین زیر مجموعه مارکت پلیس است. این موضوع ممکن است کمی گیج کننده به نظر برسد، به همین دلیل در اینجا به بررسی برخی تفاوت های بین وب سایت فروشگاهی و مارکت پلیس می پردازیم. و همچنین لازم به ذکر است که بهترین مکان برای فروش محصولات و خدمات بسته به نیاز ها و اهداف فروشندگان می تواند متفاوت باشد.

  • رویکرد و هدف گذاری در بازاریابی

رویکرد بازاریابی و هدف گذاری در بازار آنلاین و تجارت الکترونیکی بسیار مهم است. انتخاب محصول یا  سرویس مد نظر خریدار در فروشگاه آنلاین محدودتر است. بنابراین در فروشگاه آنلاین پروسه خرید ساده تر است زیرا محصولات و خدمات متعلق به یک شرکت واحد است اما از طرفی در یک مارکت پلیس مشتریان گستره ی بیشتری برای خرید و انتخاب دارند. زیرا محصولات متنوع تر هستند و متعلق به فروشندگان مختلف می باشند. در بازار های آنلاین خریداران ممکن است کمی گیج شوند اما فروشندگان می توانند از این موضوع بهره زیادی ببرند و همچنین در فروشگاه های اینترنتی صاحب وب سایت بایستی هزینه ی بیشتری برای جذب مشتریان بپردازد.

  • مقیاس پذیری

یک بازار آنلاین هیچ کالایی را خرید و فروش نمی کند. بنابراین در مارکت پلیس ریسک های مالی کمتر از وب سایت های فروشگاهی است. بازار های اینترنتی راحت تر مقیاس های اقتصادی را به دست می آورند، بنابراین سریعتر نسبت به وب سایت های تجارت الکترونیکی گسترش می یابند. در مارکت پلیس ها هنگامی که ترافیک خیلی سریع رشد می کند ممکن است برای برآوردن تقاضا نیاز به فروشندگان جدید باشد، اما نیازی نیست نگران هزینه های کلان برای سرمایه گذاری جدید و یا تأسیسات ذخیره سازی باشید.

  • فهرست موجودی بزرگتر

به خاطر داشته باشید هر چه فهرست موجودی بزرگتر باشد، احتمال آنکه آنچه را که خریداران می خواهند به دست آورند بیشتر است. اما فهرست بزرگتر دلالت بر این دارد که بایستی تلاش بیشتری صورت گیرد تا توجه بازدیدکنندگان به وب سایت شما جلب شود.

اصل پارتو، که به عنوان قانون ۲۰/۸۰ نیز شناخته می شود، تمایل به توسعه مارکت پلیس دارد، چرا که اقلیت محصولات برای اکثریت فروش ها رقم می خورد. گاهی اوقات انبار کردن اقلام زیاد باعث بروز مشکل در انبار کردن اقلام دیگری که فروش بهتری دارند می شود. در وب سایت های فروشگاهی اصل پارتو به این معنی این معنی است که شما بایستی از شر محصولات به فروش نرفته با پایین آوردن قیمت آنها خلاص شوید. برعکس در بازار های آنلاین اگر محصولی به فروش نرفته شما با فشار بر روی یک دکمه می توانید آن را غیر فعال کنید و چون هیج محصولی را خریداری نکرده اید هیچ هزینه ای همراه آن نیست.

  • زمان و پول

شما وب سایت فروشگاهی خود را به همان میزان ساده یا پیچیده که می خواهید می توانید راه اندازی کنید. در راه اندازی وب سایت فروشگاهی موارد زیادی دخیل هستند بنابراین نیاز به کار و زمان زیادی هست. اما در یک بازارچه آنلاین از آنجا که همه چیز آماده است می توانید بدون صرف زمان و پول اضافی ثبت نام کنید و فهرست اقلام خود را لیست کنید و بفروشید.

از آنجا که وب سایت های فروشگاهی سرمایه گذاری اولیه بیشتری دارند ساخت و یا حتی شکست آنها زمان بیشتری را می طلبد. از طرف دیگر بازار های انلاین حاشیه سود بیشتری دارد زیرا درآمد آنها بر اساس درصد معاملات است. بسته به حجم معاملات، درآمد به دست آمده معمولاً برای سرمایه گذاری مجدد بر روی توسعه محصولات و رشد بیشتر صرف می شود.

  • مخاطبان جذب شده

در تجارت آنلاین جذب مخاطب بسیار مهم است، خواه این تجارت آنلاین در یک بازار باشد و یا یک وب سایت تجارت الکترونیکی. مارکت پلیس ها همیشه معامله محور بوده اند و هدف آنها همخوانی خریداران و فروشندگان بوده است. بازار های آنلاین به طور مرتب بر حرکت خریداران به سمت خرید و فروشندگان به سمت فهرست کردن محصولات و یا خدمات بیشتر تمرکز دارند. در حقیقت مارکت پلیس ها از اثرات شبکه بهره می برند: خریداران بیشتر فروشندگان بیشتری را جذب می کنند و برعکس.

جذب مخاطب از طریق وب سایت فروشگاهی سخت است. این کار زمان بر و پر هزینه است. شما حتی اگر در این زمینه با تجربه باشید ممکن است مخاطبان اشتباهی را جذب کنید. رسانه های اجتماعی مختلف مانند فیسبوک می توانند کمک قابل توجهی در جذب مخاطب به شما بکنند.

  • اعتماد

جلب اعتماد چه در مارکت پلیس و چه در فروشگاه تجارت الکترونیکی برای فروش آنلاین بسیار مهم است. کاربران نیاز دارند به قالب شما و یکدیگر اعتماد کنند. ۶۷% از مشتریان به خرید در یک بازار آشنا اعتماد دارند حتی اگر بازرگانان فروش این محصول برای آنها ناآشنا باشند. در صورتی که خریداران تجربه رضایت بخشی داشته باشند، ۵۴% دوباره به خرید از همان بازار باز می گردند و اعتماد، بخش مهمی از این تجربه است. اعتماد به وب سایت های فروشگاهی از آنجا که متعلق به یک شخص منفرد است بسیار چالش برانگیز است.

نتیجه گیری

بهتر است قبل از راه اندازی یک تجارت آنلاین تفاوت بین مارکت پلیس و وب سایت فروشگاهی را بدانید و بر اساس نیاز خود یکی را انتخاب کنید. موارد زیادی برای موفقیت دخیل هستند مانند ایجاد تجربه کاربری خوب، ایجاد اعتماد، شناخت مخاطب و …. ابتدا نیاز ها و مخاطبان و ترجیحات آنها را بشناسید و سپس اقدام به انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *