اخبار اقتصادی

درآمد ماهیانه یک فروشگاه اینترنتی چقدر است؟

زمانی که قصد تهیه کالا یا استفاده از خدماتی را داشته باشیم، حداقل برای اطلاع از قیمت یا مشخصات آن هم که شده، اول از همه آن را گوگل یا اینستاگرام سرچ می‌کنیم.
برای تاکسی گرفتن، کارهای بانکی، رزرو وقت یا هر خدمت دیگری، دنیای آنلاین تقریبا همه چیز را در دسترس و آسان کرده و در همه ابعاد زندگی‌مان نقش پررنگی دارد.
پس می‌توان متصور بود کسانی که بعنوان صاحبان این کسب‌ و کارهای آنلاین مشغول فعالیت هستند، با حجم وحشتناکی از مشتریان بالقوه روبرو هستند که جذب درست آنها، می‌تواند درآمد فوق العاده‌ای برایشان ایجاد کند.

 

 

چرا امروزه، مردم از خرید آنلاین اسقبال بیشتری می‌کنند؟

​ چرا امروزه، مردم از خرید آنلاین اسقبال بیشتری می‌کنند؟ ​خرید و فروش اینترنتی هم یکی از اصلی ترین کارکردهای فضای آنلاین است در اغلب موارد، تجربه‌ی دلپذیری برای شما بعنوان خریدار یا حتی فروشنده، ایجاد می‌کند. برای خرید از فروشگاه‌های اینترنتی لازم نیست ساعت‌های طولانی در پشت ترافیک یا در صف صندوق فروشگاه‌های زنجیره‌ای بمانید. از طرفی با مقایسه قیمت‌ها از طریق وب‌سایت‌هایی مثل ترب یا ایمالز تا حد بسیار زیادی می‌توانید از واقعی و منصفانه بودن قیمت کالایی می‌خرید مطمئن باشید.

برای همین موارد هست که کاربران و فروشندگانِ سایت‌هایی مثل دیجی‌کالا یا اُکالا، روز به روز در حال افزایش یافتن هستند.

بعنوان یک فروشنده یا صاحب کسب و کار هم، مدیریت چنین بیزنس آنلاینی، کارِ کم دردسرتری است. در وهله‌ی اول از شر هزینه‌های سرسام آور اجاره مغازه در یک محلی‌ که اصطلاحا «پاخورِ خوبی» داشته باشد، راحت می‌شوید. برای معرفی کالا ها به مشتریان و مدیریت فضای مغازه تان به نیروهای کمتری نیاز خواهید داشت، محدودیت زمانی ندارید و ۲۴ ساعته می‌توانید فروش داشته باشید و… مزایای دیگر.
در این مطلب قصد داریم با بررسی شرایط و داده هایی که در دسترس داریم میزان درآمد یک فروشگاه اینترنتی در یک ماه را تخمین بزنیم.

 

فروشگاه اینترنتی از دید خریدار و فروشنده

 

درآمد فروشگاه اینترنتی چطور محاسبه می‌شود؟

​ درآمد فروشگاه اینترنتی چطور محاسبه می‌شود؟ ​اینکه بخواهیم بگوییم همه فروشگاه‌ها ماهیانه یک میزان فروش مشخصی دارند، طبیعتا درست نیست. مثلا قطعا بین میزان فروش مانتو فروشی‌ای که در یک پاساژ پر رفت‌ و آمد معروف تهران قرار دارد و یک مانتو فروشی دیگر حاشیه، تفاوت‌های زیادی وجود دارد و برای بررسی درآمد هر کدام می‌توان عوامل مختلف را بررسی کرد. موقعیت مکانی، توانایی فروش و بازاریابی فروشندگان، کیفیت و قیمت اجناس، مشتری مداری و … عوامل مخلتف دیگر.
در خصوص فروشگاه های اینترنتی نیز، چنین چیزی صدق می‌کند. البته ممکن است بعضی از پارامترهای آن کمی متفاوت باشند.
برای محاسبه این درآمد باید ابتدا بفهمیم که چه تعداد مخاطب، وارد این فروشگاه ها می‌شوند و حدودا چند درصد آنها فرآیند خرید را تکمیل می‌کند و بعد تمام هزینه هایی که یک فروشگاه آنلاین بصورت ماهیانه دارد را حساب کنیم از میزان فروش احتمالی آن کسر کنیم تا بتوانیم میزان درآمد آن را تخمین بزنیم.

 

 

هزینه‌های راه اندازی یک فروشگاه آنلاین چقدر است؟

​ هزینه‌های راه اندازی یک فروشگاه آنلاین چقدر است؟ ​برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی روش‌های مخلتفی وجود دارد. اولین و ابتدایی ترین روشی که می‌توانیم بدین منظور انجام دهیم، پیدا کردن شخص یا شرکتی است که متوجه خواسته های ما شود و بتواند آن‌ها را برای ما طراحی یا برنامه نویسی کند و در نهایت پنلی را در اختیار ما قراردهد تا بتوانیم از آن طریق محصولات و خدمات مان را معرفی کنیم و سفارشات کاربران را چک کنیم.
تعداد افراد و مجموعه‌های فعال در این حوزه زیاد است پس اگر تمایل دارید این روش را برگزینید، حتما سعی کنید یک متخصص را برای اینکار انتخاب کنید و این را هم در نظر بگیرید که یک کار حرفه‌ای و باکیفیت، طبیعتا زمان و هزینه‌ی بیشتری طلب می‌کند.

روش دوم استفاده از فروشگاه سازهاست. این سیستم ها معمولا امکانات از پیش برنامه نویسی شده‌ای که برای کارتان نیاز خواهید داشت را به شما ارائه میدهند و خروجی کارشان هم به روش اول نزدیک است و در عین حال هزینه تمام شده کمتری برایتان خواهند داشت.
با بررسی دقیق تر این روش ها و مزایا و معایب هر کدام و مقایسه آن نسبت به شرایط کاریتان می‌توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید.

 

 

آیا صرفِ طراحی یک سایت برای رسیدن به درآمد بالا کافیست؟

​ آیا صرفِ طراحی یک سایت برای رسیدن به درآمد بالا کافیست؟ ​برای اینکه بتوانید به این عرصه وارد شوید، طبیعتا باید یک فروشگاه آنلاین ایجاد کنید. اما برای رسیدن به میزان قابل توجهی از فروش و درآمد، نیاز است با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی دیجیتال مثل تبلیغات گوگل، تولید محتوا و سئو، تبلیغات کلیکی یا … برای سایت خود ترافیک و ورودی ایجاد کنید.
سال‌های گذشته تعداد فروشگاه‌های زیادی در فضای وب فارسی وجود نداشت.

 

بنابراین صرف ایجاد یک فروشگاه اینترنتی شما را تا حد زیادی به موفقیت نزدیک می‌کرد. اما امروزه با توجه به بیشتر شدن آنها، برای رسیدن به درآمد بیشتر باید با سایر فروشگاه ها رقابت کنید.

​ آیا صرفِ طراحی یک سایت برای رسیدن به درآمد بالا کافیست؟ ​

چطور فروش بیشتری در فروشگاه آنلاین خودمان داشته باشیم؟

چطور فروش بیشتری در فروشگاه آنلاین خودمان داشته باشیم؟بدین منظور می‌توانید از ابزارهای مختلف دیجیتال مارکتینگ استفاده کنید. برای شناخت هر کدام از آنها با یک جستجوی ساده در اینترنت با محتوای های کاربردی زیادی به زبان فارسی روبرو می‌شوید. اما اگر قرار باشد فقط یکی از آنها به شما توصیه کنیم، به شما می‌گوییم فروشگاه آنلاین خودتان را سئو کنید!

سئو یا بهینه سازی سایت برای گوگل یک فرآیند است که با انجام مجموعه‌ای از کارهای مختلف تعریف میشود که در نهایت باعث این می‌شود وقتی مشتری شما مثلا کلمه‌ی «خرید مانتو» را در گوگل جستجو کند سایت شما را ببیند و وارد آن شود. تولید محتوای مناسب و یونیک، استفاده‌ به‌جا و اصولی از تبلیغات و رپورتاژ، لینک سازی داخلی و خارجی و… مواردی هستند که جزو این پروسه به حساب می‌آیند.

قطعا بررسی کامل سئو، با خواندن چند پاراگراف از یک مقاله، نمی‌تواند امکان پذیر باشد، اما مهم ترین نکاتی که باید در این خصوص با آنها آشنا باشید را در ادامه بیان می‌کنیم:

 

  • میزان موفقیت سایت شما در گوگل ارتباط مستقیمی با نوع محتوایی که در سایت می‌گذارید دارد. مثلا اگر محصولی را معرفی می‌کنید، حتما توضیحات کاملی از مدل آن، موارد اولیه، کاربردها و … داشته باشید. اگر این محتوا را با عکس و ویدیو هم کامل کنید، ایده آل است.

 

  • فروشگاه هایی که امروز آنها را در بین لینک های اول گوگل میبینید، یک شبه به این نقطه نرسیده اند! پس در نظر بگیرید که سئو به همان اندازه که برای شما پولساز خواهد بود، نیازمند زمان گذاشتن هم هست. با یک برنامه ریزی درست می‌توانید طی یک الی چند ماه، رفته رفته به جایگاه مناسبی در گوگل برای کلمات مورد نظرتان برسید.

 

  • یادگیری سئو، کار پیچیده‌ای نیست. پس اگر خودتان هم بخواهید در کنار مدیریت سایت و گذاشتن محصولات و هندل کردن سفارشات، به این موضوع هم بپردازید، با کمی مطالعه می‌توانید آن را انجام دهید. در این صورت نیازی به هزینه مجدد بابت سئو کردن نیز نخواهید داشت. 

 

بنابراین هزینه های اصلی شما رسیدن به یک فروش اینترنتی عالی، شامل یک هزینه راه اندازی سایت +‌  سئو خواهد بود. که برای هر کدام نیز میتوانید از راهکارهایی که بیان شد استفاده کنید.

 

 

میزان فروش یک فروشگاه آنلاین در ماه چقدر است؟

​ میزان فروش یک فروشگاه آنلاین در ماه چقدر است؟ ​آماری که در ادامه باهم مرور میکنیم یک آمار تخمینی از درآمد است و بر اساس بخشی از دیتاهای واقعی که در دسترس داریم محاسبه شده و  می‌تواند تا حد زیادی به آمار واقعی نزدیک باشد.
طبق آخرین گزارش ها در در سال ۱۴۰۰ ، و به گفته وزیر ارتباطات وقت آقای آذری جهرمی نزدیک به ۹۸٪ از جمعیت ایران به اینترنت دسترسی دارند که چیزی در حدود ۸۱ میلیون نفر خواهد. (یعنی ۸۱ میلیون مخاطب بالقوه بدون در نظر گرفتن هیچ محدودیت زمانی یا مکانی). با مشخص کردن یک محصول خاص دقیق تر می‌توانیم ببینم چه تعداد کاربر روزانه نام یک محصول یا دسته بندی را در گوگل جستجو می‌کنند. از این رو از ابزارهای مختلفی مثل Google Trends میتوانیم استفاده کنیم تا با در کنار هم قراردادن داده بتوانیم تعداد جستجوی حدودی کلمات مختلف را در یک روز را پیدا کنیم.

برای مثال اگر میزان جستجوی کلمه‌ای مثل «خرید مانتو» را در نظر بگیرید، با آمار تخمینی روزانه فقط ۳۰۰ هزار جستجو، در صورتی که سایتتان را با استفاده از همان سئویی که در بخش قبلی مقاله معرفی کردیم، به صفحه اول گوگل یا لینک های اول آن رسانده باشید می‌توانید به این حجم از مخاطب فقط در یک روز دسترسی داشته باشید!

طبق آمارهایی که از فروشگاه های اینترنتی وجود دارد و با شناخت رفتار کاربران ایرانی نرخ تبدیل بازدیدکنندگان به مشتریان، چیزی در حدود ۱٪ است. البته که این عدد نسبت به فروشگاه های مختلف و نحوه عملکرد شما میتواند خیلی بیشتر و یا حتی کمتر باشد. اما درباره میانگین صحبت می‌کنیم.

از این ۳۰۰ هزار کاربر، اگر تنها نیمی از آنها به سایت شما مراجعه کنند و تنها ۱٪ از آنها اقدام به خرید کنند به عدد روزانه ۱۵۰۰ سفارش میرسیم. حالا برای یک مانتو فروشی اگر در نظر بگیریم میانگین ارزش سفارشات حدود ۴۵۰ هزار تومان باشد (تقریبا هر کاربر فقط یک مانتو بخرید بدون هیچ اکسسوری‌ای) به حدود ۶۷۵،۰۰۰،۰۰۰ فروش روزانه خواهیم رسید. که در ماه می‌شود ۲۰،۲۵۰،۰۰۰،۰۰۰ ت معادل بیست میلیارد و دویست و پنجاه میلیون تومان.

مسلم است که این عدد می‌تواند برای کسب و کارهای مختلف متفاوت باشد. جامعه خریدران مانتو غالبا بانوان هستند و این موضوع مخاطب شما را محدود به نیمی از افراد جامعه می‌کند. در صورتی که با انتخاب محصولات عمومی به حجم مخاطب بالقوه‌ی بیشتری دسترسی خواهید داشت.

 

درآمد فروشگاهی مثل دیجی‌کالا حدودا چقدر است؟

پیشرو بودن فروشگاه دیجی‌کالا در بازار تجارت الکترونیک ایران و داشتن بیشترین تعداد کاربر و میزان فروش در بین همه‌ی فروشگاه های اینترنتی، این برند را تبدیل به یک متر و معیار برای بررسی بسیاری از پارامترها برای راه اندازی یک کسب و کار آنلاین در شرایط ایران کرده است.

یکی از دیگر از دلایلی که می‌توانیم برای این موضوع، به سراغ دیجی‌کالا  بریم، این است که سالانه گزارش عملکرد کاملی از فعالیت این مجموعه در وب سایتشان برای دسترسی عموم قرار میگیرد. در ادامه به آماری می‌پردازیم که از گزارش سالانه دیجی کالا در سال ۹۸ تهیه شده است. (دقت کنید این میزان فروش قبل از تاثیر پاندمی کرونا روی کسب و کاری فیزیکی و رشد کسب و کارهای آنلاین بوده است) در این گزارش آمده است که میانگین ارزش سفارشات در این سال، در حدود ۴۹۶ هزارتومان و میانگین تعداد کالاهایی که سفارش داده شده اند روزانه ۳۰۰ هزار سفارش بوده است. اگر در نظر بگیریم هر سفارش شامل ۳ کالا باشد، روزانه ۱۰۰ هزار سفارش، در سال ۹۸ در دیجی‌کالا ثبت شده.
با یک ضرب ساده به عدد ۴۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان برای یک روز می‌رسیم.

لازم به ذکر است که چند ماه پیش، سعید محمدی، هم‌بنیان گذار دیجی‌کالا در خصوص شرایط این مجموعه در روزگار کرونایی طی یک مصاحبه اعلام کرده بود که رشد ۷۰٪ ای در تعداد کاربران دیجی‌کالا از شروع پاندمی، اتفاق افتاده است. بنابراین برای محاسبه درآمد واقعی باید این درصد رشد را هم در اعداد بالا منظور کنیم که در این صورت با اعداد بسیار هیجان انگیزی روبرو خواهیم شد.

 

با شروع فروش در فضای اینترنت، چه میزان درآمدی برای خودمان متصور باشیم؟

همانطور که تا به این جای مقاله گفتیم، گستردگی حجم بازار آنلاین آنقدری هست که شما با هر نوع فعالیتی بتوانید بخش قابل توجهی از مشتریان را بدست آورید و کسب درآمد کنید. اما اینکه در شروع بعنوان درآمد ماهیانه به چه عددی خواهید رسید، نیازمند این است که تعیین کنید چه اندازه می‌توانید در فضای کسب و کار آنلاین فعالیت داشته باشید. منظور از این فعالیت صرفا هزینه کردن ریالی نیست، یکی از فاکتورهای مهم در موفقیت فروشگاه شما، داشتن سئوی مناسب است. بدست آوردن جایگاه خوب در گوگل نیازمند تولید محتوا، آشنایی با اصول سئو و البته صرف کمی زمان است.

هرچند در شروع کارتان با هدف قراردادن کلمات کلیدی طولانی تر (Long-Tail-Keywords) می‌توانید حتی در هفته‌ اول راه اندازی فروشگاه تان نیز، به فروش مناسبی دست یابید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *