دانستنی

دلایل اهمیت بیت کوین

دلایل اهمیت بیت کوین

در بیان دلایل اهمیت بیت کوین همین بس که گفته شود یک ارز جدید ، قیمتی و رو به رشد است . این ارز در چند سال اخیر در مسیر اصلی خود قرار گرفت و قیمتش تا ۲۳۰۰۰ هزار دلار برای هر بیت کوین هم ثبت شده است . با افزایش قیمت دلار در ایران ، ببینید چه ارز ارزشمندی می باشد .

در سایت پول یابی قصد دارم تا به دلایل اهمیت بیت کوین و اینکه چرا باید از این ارز دیجیتالی استفاده کرد بپردازم ؟ دلیل ارزشمندی بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در چی نهفته است. دلایلی زیادی وجود دارد ولی در اینجا هشت دلیل شاخص و برجسته را فهرست کردم . با ما همراه باشید .

۱-  سرعت بیت کوین

در انتقال معمولی پول مثلا از طریق سیستم پایا و یا در انتقال بین المللی زمان زیادی صرف می شود تا پول به مقصد برسد و قابل برداشت باشد . دلیلش تایید است و اینکه نمی توانند اعتماد کنند . ولی تراکنش های بیت کوین بسیار سریع تر می باشد .

تراکنش ها بدون تایید به صورت لحظه ای است و این زمانی که فروشنده بیت کوین ، ریسک پذیری تراکنشی که هنوز توسط بلکجین بیت کوین تایید نشده را می پذیرد . البته اگر فروشنده نیاز داشته باشد که تراکنش بیت کوین تایید شود ممکن است انتقال حدود ۱۰ دقیقه زمان ببرد. با تمام این اوصاف انتقال بیت کوین سریع تر از همه انتقال های بین بانکی می باشد .

۲- کارمزد کم انتقال بیت کوین

انتقال پول بین بانکی به ویژه در انتقالات بین المللی ، هزینه بر بوده و باید مبالغ زیادی کارمزد پرداخت شود و  حتی در انتقال های فوری این هزینه افزایش پیدا می کند ولی هزینه تراکنش های بیت کوین بسیار کم بوده و در مواقع زیادی بدون کارمزد و کاملا رایگان می باشد .

۳- بیت کوین مال شماست (مالکیت شخصی کامل)

خوبی بزرگ بیت کوین مالکیت کامل و بدون قید و شرط آن است هیچ کس جز شما مالکیت آن را ندارید  و هیچ مرجعی هم نمی تواند از دست شما بگیرد. این ارز دیجیتالی هیچ مرکز قوی و کنترلگری هم ندارد تا آن را کنترل کند.

هیچ بانکی هم نمی تواند بیت کوین شما را بگیرد و به اصطلاح از مالکیت آن محروم کند از این نظر هم برای کسانی که علاقه و اعتقادی به بانکداری سنتی ندارند یک مزیت بزرگ محسوب می شود .

۴- نداشتن فشار تورمی

یکی از دلایل اهمیت بیت کوین نداشتن تورم است . ارز بیت کوین هیج نوع تورمی ندارد . هر پول رایجی در کشورها و جهان تحت تاثیر نوسان مختلف ، بار تورمی دارد . چون دولت ها می توانند به بهانه های مختلف اسکناس چاپ کنند . فرضا دولت برای پرداخت بدهی ها، اقدام به چاپ اسکناس می کند این چاپ موجب افت ارزش ریال می شود و لذا بار تورمی به همراه دارد .

در اوضاع نابسامان اقتصادی، تورم موجب کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت کالاها می شود، مهار تورم و کاهش قدرت خرید مردم ، یک مشکل اساسی است . بیت کوین این مشکل را ندارد. ارز بیت کوین طوری طراحی شده است که حداکثر ۲۱ میلیون از آن وجود داشته باشد یعنی پس از آنکه ۲۱ میلیون بیت کوین با مشخصات اصلی استخراج شد دیگر بیت کوین افزایش نمی یابد .

این محدودیت در استخراج بیت کوین، مشکل تورمی به وجود نخواهد آورد .

۵- بیت کوین ارز محرمانه و خصوصی

یک خوبی دیگر بیت کوین، خصوصی و نسبتا محرمانه بودن آن است. شاید فردی علاقه نداشته باشد کسی از میزان پول و دارایی اش اطلاع داشته باشد. محرمانه بودن نسبی در کنار شفاف بودن مزیت بزرگی برای بیت کوین محسوب می شود. شفافیت بیت کوین از این نظر است که مقدار تراکنش های یک نشانی بیت کوین خاص، را همه می دانند ، اینکه آن تراکنش از کجا بوده به کجا ارسال شده است .

در بیت کوین بر خلاف بانکهای موجود سنتی ، کسی نمی داند صاحب این حساب کیست البته مانند این است که کیف پول شفاف پلاستیکی دارید که همه داخلش را می بینند منتهی نمی دانند صاحبش کیست . این زمانی است که اصول کار را رعایت کنید و کاملا ناشناخته می مانند .

اما بعضی اوقات، برخی افراد از روی بی فکری و نابخردانه ، همیشه از یک حساب بیت کوین استفاده کرده و یا همه بیت کوین های خود را به یک حساب منتقل می کنند این تراکنش های دائمی از یک حساب و یا تجمیع بیت کوین در یک جا، احتمال شناسایی آنلاین را افزایش می دهد .

۶- عدم نیاز به اعتماد دیگران

نیازی نیست به کسی برای اداره و حفظ بیت کوین اعتماد کنید . معمولا در سیستم بانکی سنتی اینگونه نیست شما مجبورید به بانک اعتماد کنید و همه اطلاعات و مشخصاتتان را کامل بدهید حتی فرضا برای مواردی مثل دستگاه پرداخت و غیره نیز مجبورید به بانک اعتماد کنید بانک همه چیز شما را دارد و در واقع مجبورید به بانک اعتماد داشته باشید .

در بیت کوین اینگونه نیست چون غیرمتمرکز است و نیازی نیست به کسی اعتماد کنید وقتی یک تراکنش ارسال می کنید به صورت دیجیتالی ، امضا و امن می شود زمانی این تراکنش تکمیل می شود که یک استخراج کننده ناشناس آن را بازبینی کند . حتی نیاز نیست فروشنده بداند شما چه کسی هستید مگر اینکه خود شما بخواهید و یا تعیین کنید . تمام امور می تواند محرمانه و ناشناس پیش برود .

۷- داشتن مالکیت اصلی بیت کوین

صفر تا صد مالکیت بیت کوین به دست دارنده و مالک اصلی آن است و هیچ کس جز مالک اصلی، حق مالکیت بر آن ندارد بر عکس هیچ سیستم پرداخت الکترونیکی وجود ندارد که مالک آن شخص دیگری نباشد . مثلا شما در یکی از بانکها حساب دارید ممکن است مدیر بانک حساب شما را به بهانه ای مثل نداشتن شفافیت مالی ببندد و دسترسی شما را قطع کند .

این عدم دسترسی به بانکهای سنتی همیشه ممکن است اتفاق بیفتد ولی در بیت کوین  شما صاحب تمام و کمال ، کلید محرمانه و همه مشخصات هستید که موجب ایجاد یک آدرس بیت کوین یا همان حساب می شوید. هیچ کس این مشخصات را نمی تواند از شما بگیرد. مگر اینکه آن را گم کنید و یا به کسی بدهید و یا نکات امنیتی حفظ آن را رعایت نکنید و از دست بدهید .

۸- ایجاد بیت کوین توسط خودتان

در حالت عادی ، دولت ها برای ایجاد پول، مقدار نامشخصی از پولتان را می گیرد در حالی که در بیت کوین اینگونه نیست و یک فرایند تشویق کننده است . شما می توانید از دو طریق صاحب بیت کوین شوید :

۱- حالت اول اینکه بیت کوین را از سایتهای ارائه دهنده آن خریداری کنید و صاحبش شوید . بابت این کار باید هزینه زیادی پرداخت کنید

۲- حالت دیگر اینکه خودتان ایجاد کننده بیت کوین باشید. در این حالت شما باید یک کامپیوتر با قدرت پردازش بالا بگیرید و شروع به استخراج بیت کوین کنید .

شیوه ایجاد و استخراج فرایند خاصی دارد در حالت ساده خرید تجهیزات و تنظیم سرور می باشد . برای استخراج بیت کوین  باید سرور را روشن نگه دارید و نرم افزار را اجرا کنید تا فرایند استخراج انجام شود .

سخن پایانی دلایل اهمیت بیت کوین

ارز دیجیتالی بیت کوین در آغاز چندان اقبالی نداشت ولی به مرور پر طرفدار شده است . این پول دیجیتال به دلیل مولفه های خاصی که دارد روز به روز بر ارزش و اعتبار آن افزوده می شود و اهمیت آن را بالا می برد . بیت کوین یک ارز ناشناخته، مرموز و پرقیمت است دارنده آن ثروت کلانی دارد که دیگران از مقدار ان اطلاع ندارند .

امنیت بالا، ارزشمند بودن، مالکیت کامل فردی، تاثیر نپذیرفتن از تورم ، سرعت انتقال بالا و… موجب توجه زیاد به این ارز شده است الان چنان دارای اهمیت شده که شرکت های بزرگ با صرف هزینه های میلیاردی ، اقدام به خرید تجهیزات پیشرفته برای استخراجش می کنند . شاید بی دلیل نباشد که می گویند آینده برای ارزهای دیجتال است و پول های سنتی کم ارزش تر می شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *