دانستنی

راهنمای انتخاب و خرید هاست مناسب : ۱۴ نکته کلیدی

راهنمای انتخاب و خرید هاست مناسب : ۱۴ نکته کلیدی

یکی از مهم ترین تصمیم ها در حین راه اندازی وب سایت، انتخاب هاست (Host) مناسب است. در صنعت ارائه خدمات هاستینگ، انواع خدمات و طیف وسیعی از پکیج ها در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. شما باید مناسب ترین هاست را برای کسب و کارتان انتخاب کنید. در این راهنما، مهم‌ترین نکات در حین انتخاب هاست را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

سفارش یا انجام طراحی سایت

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

۱.دسترسی پذیری (Availability)

این عبارت فنی در صنعت مخابرات به معنای اعتبار هاست و ارائه قابلیت دسترسی پذیری بالاتر از جانب هاست است. یعنی شرکت سرویس دهنده به شما ضمانت می دهد که وب سایت شما آنلاین خواهد بود و به خاطر خطای سرورهایشان به مدت زمان طولانی آفلاین باقی نمی‌مانید.

استاندارد صنعتی برای دسترسی پذیری ۹۹.۵ درصد است ولی همین مقدار به معنای آفلاین بودن به مدت ۳ ساعت در ماه است. شما به طور ایده آل به دنبال بالاترین نرخ دسترسی پذیری یعنی ۹۹.۹۵ درصد یا بالاتر هستید. برخی از شرکت­‌های خدمات سرور حتی این مقدار را تا ۱۰۰ درصد هم بهینه سازی نموده­‌اند. اگر به دنبال کسب اعتبار برای کسب و کار و وب سایت خودتان هستید؛ پس به مقدار بالای دسترسی پذیری نیاز دارید. سایت شما با این قابلیت، اعتماد مشتریان را جلب نموده و وب سایت شما همواره در حال کسب درآمد و ارائه خدمات به مشتریان است.

۲. محدودیت های پهنای باند (Bandwidth)

پهنای باند به معنای مقدار داده ارسالی از سرور خودتان به سمت مرورگرهای بازدیدکنندگان سایت است. هرگاه که فردی از طریق کامپیوتر یا گوشی هوشمند وارد یکی از صفحات سایت می‌شود؛ در حال استفاده از پهنای باند است. اگر سایت شما مقدار زیادی محتوای سنگین مثل فایل های بزرگ (ویدئوها، تصاویر، موسیقی و غیره) دارد، پس باید از پهنای باند بسیار زیادی استفاده کنید.

برخی از هاست­‌ها یا پکیج­‌های هاستینگ، محدودیت­‌هایی را برای پهنای باند ماهیانه در نظر می‌گیرند. وب سایت­‌هایی که بازدیدکنندگان زیادی ندارند؛ با این شرایط مشکلی ندارند. اما اگر ترافیک سایت شما در حال رشد است یا تقاضاها به طور غیرمنتظره افزایش یافته اند (شاید یکی از پست ها در شبکه های اجتماعی بسیار به اشتراک گذاشته شده) پس باید پهنای باند اولیه را گسترش دهید. در این شرایط دو احتمال وجود دارد؛ هاست مانع از نمایش وب سایت شما در روزهای باقیمانده ماه می شود یا باید هزینه بیشتری بابت پهنای باند بیشتر را پرداخت کنید.

پرداخت هزینه بالاتر یا عدم نمایش وب سایت چندان خوشایند نیستند. ولی افزایش پهنای باند به معنای عملکرد مطلوب وب سایت شما است. پس باید به دنبال هاست مناسب بروید که پهنای باند نامحدود یا پکیج های هاستینگ کوچکتر را ارائه می‌دهد تا تخصیص پهنای باند برای طرح های بزرگتر امکان پذیر شود.

۳.تخصیص فضای دیسک

فضای دیسک مورد نیاز برای راه اندازی وب سایت به شرایط شخصی خودتان وابسته است. اگر کسب و کار کوچکی هستید و تنها به دنبال راه اندازی وب سایت ساده ای هستید، پس به فضای دیسک بزرگ نیازی ندارید. با این حال اگر شرکتی بزرگ هستید و داده های زیادی را جمع آوری نموده و اپلیکیشن‌های قدرتمندی را اجرا می‌کنید، پس به فضای بیشتری برای اطلاعات و برنامه هایتان نیاز دارید.

اغلب پکیج‌های هاستینگ دارای محدودیت‌های فضای دیسک یا محدودیت در تعداد فایل هستند. پس قبل از سفارش پکیج، باید به دنبال تأمین نیازهای فعلی و آتی بروید. از طرف دیگر نباید با خرید فضای اضافی و غیرمصرفی، پولتان را هدر دهید. اگر وب سایت شما تنها چند هزار مگابایت اندازه دارد؛ پس دلیلی برای خرید فضای دیسک ۲۰ گیگابایتی وجود ندارد.

۴.پشتیبانی فنی تمام وقت

مدیریت وب سایت، کاری کاملاً فنی است. پس وقوع مشکل و خطاهای غیرقابل حل برایتان یا خطای مربوط به هاست، دور از انتظار نیست. به همین دلیل شرکت خدمات وب هاست شما باید پشتیبانی تمام وقت را فراهم کند؛ چون نمی‌خواهید وب سایت در روزهای تعطیل آفلاین بماند و تا شروع ساعت اداری صبر کنید

پس قبل از خرید هاست، مناسب روی پشتیبانی فنی تأکید کنید. برخی از هاست­‌ها تبلیغ پشتیبانی ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته را مطرح می‌کنند، ولی در مقابل فقط به مرکز تماس متصل می شوید تا نیازهای کلی شما رفع شوند. در پشتیبانی فنی کامل فرقی ندارد که کجا هستید و با تلفن ثابت، همراه یا ایمیل تماس می‌گیرید؛ شرکت هاست، موظف به رسیدگی فوری است.

۵.آزادی فنی

اگر می‌خواهید، وب سایت مطابق نظر شما به فعالیت بپردازد؛ پس باید عملیات­‌های فنی خاصی را اجرا کنید. با این که هنوز به مباحث FTP،  PHP، htaccess، MySQL و Corn تسلط ندارید؛ ولی شاید بخواهید دانش فنی خودتان در حوزه راه اندازی وب سایت را توسعه دهید.

  • با FTP می توانید به طور مستقیم از کامپیوتر شخصی خودتان فایل ها را روی وب سایت آپلود کرده یا از آن دانلود کنید.
  • بسیاری از وب سایت­ها به زبان PHP نوشته شده­اند؛ ولی گاهی اوقات باید از نسخه های خاصی استفاده کنید که با نرم افزار وب سایت شما سازگار هستند.
  • فایل تنظیمات htaccess قابل ویرایش است تا به امکانات زیادی از جمله کمک به حفظ امنیت سایت، دسترسی پیدا کنید.
  • یکی از انواع پایگاه داده، MySQL است که برای اجرای اپلیکیشن هایی مثل وردپرس، مورد نیاز هستند.
  • با Corn jobs می توانید فرایندهای خاصی را به طور خودکار در زمان­های مشخص راه اندازی کنید.

برخی از وب هاست­‌ها  برای به کارگیری خدمات فوق به کاربران آزادی عمل نمی‌دهند. پس در حالت ایده آل، امکان استفاده از تمامی خدمات فوق را پیدا می­کنید. بنابراین به دنبال شرکتی بروید که آزادی های فنی فوق را فراهم می‌کند. پیدا کردن پکیج های هاستینگ با کمترین محدودیت ممکن را در اولویت قرار دهید.

۶.توان به کارگیری  SSL

به زبان ساده، SSL بخش کوچکی از یک نرم افزار است که به وب سایت ها اجازه می دهد تا داده های ارسالی از مرورگر کاربر به سمت سرور را رمزگردانی نمایند. چنین وب سایت هایی به جای http دارای https در آدرس خودشان هستند. اگر وب سایت شما نیازمند فرایند پرداخت یا کسب اطلاعات شخصی مشتریان است؛ پس به مجوز SSL نیاز دارید. به ویژه که در حال حاضر گوگل به کاربران هشدار می دهد که وب سایت های فاقد https امنیت ندارند.

برخی از سرورهای هاست، قابلیت استفاده از مجوزهای SSL  را ندارند. پس قبل از ثبت خرید هاست، این مؤلفه را بررسی کنید. مجوزهای SSL متفاوتی برای تأمین امنیت کسب و کارهای مختلف صادر می‌شوند.

۷.قابلیت تنظیم ایمیل

در حین خرید پکیج هاستینگ باید خدمات ایمیلی را بررسی کنید. شما به ساخت اکانت های ایمیلی دارای نام دامنه مشابه با سایت خودتان نیاز دارید (برای مثال me@mywebsite.com ). با این قابلیت طیفی از روش های دسترسی مثل POP3 و IMAP قابل استفاده هستند. به علاوه به سرویسی نیاز دارید که در هر موقعیت آنلاینی در دسترس است و می توانید ارسال ایمیل، پاسخگویی به مخاطب و ارسال خبرنامه ها را میسر کند.

ارائه دهنده خدمات هاستینگ باید به خوبی از ایمیل شما محافظت کرده و امنیت آن را تأمین نماید. آیا شرکت هاستینگ، اسپم را فیلتر می‌کند؟ ویروس ها و بدافزارها را وارسی می‌کند؟ و آیا قرار گرفتن نشانی ایمیل شما درون بلک لیست را بررسی می‌کند؟ اگر این طور نیست پس به دنبال شرکت خدماتی دیگری بروید.

۸.آیا کنترل پنل در اختیارتان است؟

از طریق کنترل پنل، قادر به مدیریت وب سایت و سرور هستید. می­ توانید تغییرات مدنظر را اعمال کرده، ویژگی­ های جدید را اضافه کرده و نرم افزار و آپدیت های جدید را در وب سایت اعمال کنید. از طریق  کنترل پنل، به روزرسانی اکانت و اضافه کردن خدمات هاستینگ جدید را انجام می‌دهید.

برخی از هاست­‌ها، کنترل پنل با گزینه های محدود را در اختیارتان قرار داده و فعالیت هایتان را محدود می‌کنند تا انجام کارهایی مثل اضافه کردن اکانت های ایمیلی جدید یا تغییر پسورد را به خدمات پس از فروش واگذار کرده و هزینه بیشتری را به شما تحمیل می‌کنند. در حالت ایده آل باید به دنبال کنترل پنل‌­هایی مثل  cPanel یا Plesk بروید که بسیار کاربر پسند بوده و گزینه­ های زیادی را ارائه می­دهند که به راحتی قابل یادگیری هستند.

۹.امنیت، اهمیت زیادی دارد

امنیت در وب بیش از پیش اهمیت دارد. بنابراین انتخاب هاست مناسب تفاوت زیادی در حفاظت از سایت ایجاد می‌کند. به هاستی با فایروال­ها، حفاظت درونی و نظارت بر بد افزارها نیاز دارید. بعلاوه هاست شما باید خدمات بک آپ (backup) را فراهم کند تا در صورت آفلاین شدن وب سایت به راحتی آنرا در هر زمانی بازیابی کنید.

۱۰.انتخاب سیستم عامل مناسب

به طور کلی اغلب هاست های وب، سیستم های عامل لینوکس یا ویندوز را برای وب سایت­ها ارائه می‌دهند. کاربران در این زمینه سردرگم هستند، چون ویندوزها سیستم عامل پیش فرض کامپیوترهای خانگی و لینوکس انتخاب اصلی برای راه اندازی وب سایت­ها هستند. در اغلب موارد نرم افزار مورد استفاده برای طراحی وب سایت، نوع سیستم عامل را مشخص می‌کند. برای مثال اگر می‌خواهید سایت وردپرسی بسازید، پس باید لینوکس را انتخاب کنید. در هنگام انتخاب هاست مناسب در وهله اول، نوع نرم افزار مورد استفاده را بشناسید و بعد سیستم عامل در دسترس را از تأمین کننده هاست مطالبه کنید.

۱۱.هزینه

مقرون به صرفه بودن هاست هم اهمیت دارد. چون برخی از پکیج ها، دارای هزینه های جانبی بابت پهنای باند، و به روز رسانی­ها هستند. پس قیمت چند پکیج هاستینگ را بررسی کنید تا در هزینه هایتان صرفه جویی کنید.

۱۲.کانکشن (ارتباط) سریع

وب سایت کند، بازدید کننده­ها را فراری می‌دهد و اثر مخربی روی کسب و کارتان دارد. شرکت هاستینگ مناسب، کانکشن سریع را در اختیارتان قرار می‌دهد تا صفحات وب سایت به سرعت بارگذاری شده و تجربه کاربری مثبتی را برای مشتریان فراهم نماید. اول وب سایت شرکت ارائه دهنده خدمات هاستینگ و سرعت نمایش تصاویر آنها را بررسی کنید.

۱۳.مکان سرور

اگر مکان سرور یا مراکز نگهداری داده هایتان برایتان اهمیت دارد، پس قبل از خریداری پکیج مدنظرتان اول مکان قرارگیری سرورها را بررسی کنید.

۱۴.مقالات مروری (Review ها)

بهترین روش برای یافتن شرکت های هاستینگ معتبر، مطالعه مقاله های مروری و پرسش از مشتریان قبلی این شرکت‌ها است. پس با مشتریان قبلی این شرکت ها تماس گرفته و وب سایت­های آنها را مشاهده کنید. شبکه های اجتماعی هم اطلاعات مناسبی را در این زمینه فراهم می‌کنند.

راه اندازی سایت حرفه‌ای با هزینه مناسب

در نهایت . . .

اطلاعات بیشتری در مورد انتخاب هاست مناسب برای راه اندازی وب سایت را در این مقاله به دست  آوردید. باید به ملاحظات فنی خاصی دقت کرده و به خدمات و پشتیبانی حاصل از شرکت هاستینگ توجه کنید. به طیف پکیج های مختلف شرکت­ها توجه نموده و ویژگی­های پیشنهادی آنها را با هم مقایسه کنید تا به بهترین انتخاب ممکن برای کسب و کارتان برسید. پکیج های مناسب برای وب سایت­های شخصی یا سیستم­های خدمات شرکتی در بازار این صنعت وجود دارند. آیا تا به حال با خدمات هاستینگ سر و کار داشته‌اید؟ با نکات ذکر شده در این مقاله برخورد کرده‌­اید؟ لطفاً نظرات خودتان در این زمینه را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *