دانستنی

راهنمای جامع افزایش سرعت تایپ با کیبورد فارسی و انگلیسی

راهنمای جامع افزایش سرعت تایپ با کیبورد فارسی و انگلیسی

از زمان اختراع اولین ماشین‌ تحریر، تایپ سریع و درست به یکی از دغدغه‌های اصلی کاربران این دستگاه‌های قدیمی بدل شد، این نیاز با آمدن کامپیوتر‌ها و لپتاپ‌ها به اوج خود رسید و به یکی از مهم‌ترین مهارت‌های مورد نیاز عصر تکنولوژی بدل شد. هنوز هم یادگیری تایپ سریع برای تمام کسانی که درطول روز با این تکنولوژی‌ها در ارتباط هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. چرا که این مهارت نه‌تنها سرعت انجام کار را بالا می‌برد، بلکه با یادگیری روش‌ها و ترفند‌های تایپ سریع یا همان تایپ ۱۰ انگشتی، دقت و خطاهای تایپی (Typo) هم به شکل قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

اما منظورمان از تایپ سریع چیست؟ میانگین تایپ کلمات در تایپ سریع رقمی بیش از ۸۰ تا ۹۰ کلمه در دقیقه است، در حالی که میانگین سرعت تایپ معمولی، تنها ۳۰ تا ۴۵ کلمه در دقیقه است!

افزایش سرعت تایپ، چه اهمیتی دارد؟

افزایش سرعت تایپ، می‌تواند به بهره‌وری شما کمک کند. به عنوان یک مترجم یا یک برنامه‌نویس، شخصی که خدمات تولید محتوا، خدمات ویراستاری یا بهینه‌سازی محتوا را انجام می‌دهد، یا حتی برای انجام دیتا اینتری‌هایتان داشتن توانایی تایپ سریع می‌تواند به داشتن درآمد و بهره‌وری بهتر به شما کمک فراوانی کند. به این معنی که با مدیریت زمان و انرژی می‌توانید در کوتاه‌ترین مدت زمان ممکن، بالاترین بهره‌وری مورد نیاز را داشته باشید. مسلما بالا رفتن بهره‌وری می‌تواند به پیشرفت شغلی شما کمک به‌سزایی کند.

از طرفی، تمامی اصول و قوانین تایپ ده انگشتی به طوری برنامه‌ریزی شده تا بدون توجه به میزان دشواری یا آسانی متن، با حداقل مشکلات نگارشی یا همان تایپو‌ها، دقت تایپ شما بالا رود. بنابراین دیگر نیازی نخواهد بود تا مدام برای تصحیح تایپو‌ها خود بازگردید و کلمات را از نو بنویسید. از طرفی دیگر، در تایپ سریع (تایپ ۱۰ انگشتی) دیگر نیازی به نگاه کردن به کیبورد وجود نخواهد داشت و همین امر می‌تواند در کاهش زمان تایپ به شما کمک کند.

می‌دانیم که تایپ نه‌تنها فعالیتی فیزیکی است، بلکه ذهن را هم دائما درگیر و خسته می‌کند. حرکات مداوم گردن و جا به جا کردن نگاه از روی کیبورد به اسکرین یا مانیتور هم می‌تواند، در طولانی مدت باعث بروز صدمات جدی به بدن شود، بنابراین کاهش این حرکات می‌تواند تا حد زیادی از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کرده و کمتر باعث خستگی شما شود.

معرفی تکنیک‌های تایپ

تکنیک‌های متفاوتی برای تایپ وجود دارد که ما به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به آن‌ها عادت کرده‌ایم و از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنیم. یکی از مزایای شناخت این تکنیک‌ها و مقایسه آن با تکنیک تایپ خودمان این است که می‌توانیم از مزایا و معایب آن‌ها اطلاع پیدا کنیم و برای بهبود یا تغییر تکنیک و انتخاب تکنیکی بهتر تمرین کنیم. در ادامه شما را با چند تکنیک تایپ متداول آشنا می‌کنیم.

  • تایپ لمسی (Touch Tyeping) یا ۱۰ انگشتی: در این روش تایپست از ۱۰ انگشت خود برای تایپ استفاده می‌کند و تنها از حس لامسه خود برای یافتن دکمه مورد نظر بهره می‌برد. تمام حواس تایپیست به مانیتور و کلماتی است که در حال نوشته شدن هستند!
  • تکنیک تاچ هانتینگ (Touch Hunting): در این تکنیک که آن را با نام تکنیک هیبرید هم می‌شناسیم، دست‌ها به صورت کامل بر روی کیبورد بی‌حرکت می‌مانند و تنها با حرکت انگشتان و تکیه بر حافظه و دانستن جایگاه تمام کلید‌ها، تایپست هنگام تایپ تنها با نگاه به صفحه مانیتور و تمرکز بر کلمات نوشته شده متن را تایپ می‌کند.
  • نوک زدن و شکار (Hunt and Peck): نداشتن تسلط بر روی جایگاه کلید‌ها در این روش باعث می‌شود تا برای یافتن کلید به صورت مداوم به صفحه کلید نگاه کنید و در نتیجه در صورت به وجود آمدن خطا بلافاصله متوجه آن نشوید. در این روش نیاز است تا پس از پایان تایپ برای گرفتن ایراد‌های تایپی زمان زیادی سپری شود.
  • تکنیک بافرینگ (Buffering): بافرینگ در اصطلاح به معنای به خاطر‌سپاری است. در این تکنیک، تایپست بخشی از متن را خوانده و به خاطر می‌سپارد و پس از تایپ کردن آن، جمله یا بخش بعد را خوانده و همین کار را تکرار می‌کند. از معایب اصلی این روش کند و خسته کننده بودن و دقت پایین آن است.
  • تایپ با انگشت شست (Thumbing): گوشی‌های تلفن همراه و کیبورد‌های کوچکشان باعث به وجود آمدن تکنیک جدیدی از تایپ شده‌ند که به آن تایپ با انگشت شست می‌گوییم. دفعه بعد که با تلفن همراه خود مشغول به تایپ بودید، به این تکنیک تایپ دقت کنید!

تایپ ده انگشتی چیست؟

حتما تا به حال فکر کرده‌اید که چطور می‌شود کسی بدون آنکه کوچکترین نگاهی به کیبورد بیاندازد، با سرعت بالا و بدون اشتباه متنی را تایپ کند؟ به این مهارت که به شما توانایی تایپ با سرعتی پنج برابر سرعت تایپ معمولی را می‌دهد، تایپ ده انگشتی است.

همانطور که از اسم این نوع تایپ مشخص است، برای یادگیری این مهارت نیاز است تا بتوانید از تمام انگشتان دست خود برای تایپ و از ذهنتان برای به یاد آوردن جای هر کلید استفاده کنید، فراموش نکنید که حص لامسه هم نقش مهمی در اجرای این تکنیک تایپ بازی می‌کند.. در تایپ ۱۰ انگشتی هرکدام از انگشتان شما هنگام شروع تایپ بر روی موقعیت مشخصی از کیبورد قرار می‌گیرند.

نحوه قرار دادن انگشتان بر روی کیبورد

برای تایپ ده انگشتی یا همان تایپ سریع باید بدانید که در شروع تایپ انگشتان شما باید در جای خود قرار گرفته باشند. در این روش از کلید‌های J  و F (به خاطر داشتن برجستگی‌های بر رویشان) برای مکان‌یابی استفاده می‌کنید.

در حالیکه مچ دستانتان روی میز یا کیبورد استراحت می‌کند، انگشتان شما می‌بایست به صورت نواری بر روی “نوار وسطی کیبورد (HOME ROW)” و به‌ترتیب روی حروف “ASDF” و “JKL” قرار بگیرند. این پوزیشن شروع تایپ است، به این معنا که پس از تایپ هر بخش، یا هنگام گم کردن کلید‌ها، انگشتان شما دوباره باید در این حالت قرار بگیرند تا برای شروع بخش یا پاراگراف دیگر آماده شوند. برای کارایی بهتر می‌توانید به نکاتی که در ادامه به آن اشاره کردیم توجه کنید.

  • برای شروع بهتر است تمرین کنید تا هر کلید‌های هر بخش از کیبورد را تنها با انگشت مخصوص آن بخش لمس کنید.
  • تلاش کنید تای جای هر حرف را در کیبورد به خاطر بسپارید.
  • سرعت خود را حفظ کنید و با سرعتی یکنواخت پیش بروید.
  • برای لمس کلید‌های Space, Alt  و Control از دو انگشت شست و برای فشردن کلید‌های شیفت از انگشتان کوچک کمک بگیرید.

معرفی میان‌برهای ورد برای افزایش سرعت تایپ

شاید بیشترین میزان تایپ ما در نرم‌افزار ورد اتفاق بیافتد، جایی‌که طراحان آن با تعبیع میانبر‌های متعدد تلاش کرده‌اند تا تایپ کردن را برای کاربران خود راحت‌تر و در عین حال سریع‌تر کنند. استفاده از این میان‌بر‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا سرعت تایپ خود را افزایش دهید و در نتیجه، در زمان خود صرفه‌جویی و انرژی کمتری برای تایپ صرف کنید. در اینجا می‌توانید لیستی از پرکاربرد‌ترین میانبر‌های نرم‌افزار ورد را پیدا کنید.

دستورات مربوط به نشانگر در نرم افزار ورد

میانبر اقدام
یک خطر بالاتر
یک خط پایین‌تر
یک حرف به سمت چپ
یک حرف به سمت راست
Ctrl + ↑ یک پاراگراف بالاتر
Ctrl + ↑ یک پاراگراف پایین‌تر
Ctrl + ← یک کلمه به سمت چپ
Ctrl + → یک کلمه به سمت راست
PgUp یک تصویر به سمت بالا
PgDn یک تصویر به سمت پایین
Home به ابتدای خط فعلی
End به پایان خط فعلی
Ctrl + Home به ابتدای فایل ورد
Ctrl + End به انتهای فایل ورد

دستورات ویرایش اولیه

میانبر اقدام
Ctrl + C کپی (Copy)
Ctrl + X بریدن (کات – Cut)
Ctrl + V جایگذاری (Paste)
Ctrl + Z بازگشت به عقب (Undo)

دستورات ویرایش فونت

میانبر اقدام
Ctrl + B بولد کردن یا قوی کردن فونت (Bold)
Ctrl + I کج کردن فونت (Italic)
Ctrl + U انداختن خط زیر (Underline)
Ctrl + Shift + D انداختن ۲ خط زیر
Ctrl + Shift + W انداختن خط زیر کلمه
Ctrl + Shift + K فواصل کوچک
Ctrl + Shift + + نوشتن توان
Ctrl + = نوشتن مجذور
Ctrl + Spacebar پاک کردن تمام آرایشات فونت
Ctrl + Shift + > بزرگ کردن فونت
Ctrl + Shift + < کوچک کردن فونت
Ctrl + D باز کردن پنجره فونت
Ctrl + E وسط چین کردن
Ctrl + L چپ چین کردن
Ctrl + R راست چین کردن
Ctrl + 1 فاصله‌گذاری ۱ خطی
Ctrl + 5 فاصله گذاری ۱٫۵ خطی
Ctrl + 2 فاصله گذاری ۲ خطی
Ctrl + J متعادل کردن متن (Justify)
Ctrl + M دندانه‌دار کردن خطوط و پاراگراف‌ها
Ctrl + Shift + M حذف دندانه‌ها

میانبرهای محبوب ورد

میانبر اقدام
F1 پنجره راهنما (Help)
Escape کنسل
Shift + F5 بازگشت به عقب
Ctrl + N ایجاد سند جدید (New Document)
Ctrl + O باز کردن صفحه
Ctrl + P پرینت
Ctrl + W بستن سند
Ctrl + S ذخیر سند (Save)
Ctrl + Y تکرار کردن یک دستور
Ctrl + F پیدا کردن کلمه یا عبارت در سند (Find)
Ctrl + H پیدا کردن و جایگذاری در سند (Find And Replace)
Ctrl + Enter ایجاد شکست در صفحه (Break)

میانبرهای نامعمول ورد

میانبر اقدام
Ctrl + Shift + G نمایش تعداد کلمات
Ctrl + Shift + Q نمایش سمبل‌ها (Symbols)
Ctrl + Alt + P نمایش حالت پرینت
Ctrl + Alt + N نمایش حالت پیش‌نویس
F5 رفتن به بخش …

دستورات درج آیتم

میانبر اقدام
Alt + Shift + D درج تاریخ امروز
Alt + Shift + T درج تایم فعلی
Alt + Ctrl + V چسباندن با فرمت فایل مرجع
Alt + Ctrl + F فوت و فن یا زیرنویسی صفحه
Alt + Ctrl + M درج نظرات در ورد

نحوه نشستن در هنگام تایپ

در ادامه با نکاتی در رابطه با تاثیرات نحوه نشستن بر روی سرعت تایپ آشنا می‌شوید:

  • هنگام نشستن پشت‌تان را صاف نگه‌دارید: برای این کار می‌توانید از پشتی‌ها یا تشکچه‌های طبی استفاده کنید.
  • به حالت پاهای‌تان دقت کنید: نشستن زیاد یا نادرست می‌تواند به سلامت زانو‌ها آسیب برساند، بنابراین به زاویه زانو‌های‌تان هنگام نشستن توجه کنید. زاویه ۹۰ زانو‌ها درجه بهترین حالت برای نشستن است.
  • مچ‌ها: از آنجایی که هنگام تایپ فشار زیادی روی بازو‌ها و مچ دست‌هاست، سعی کنید تا فشار را در کل دست پخش کنید و از گذاشتن تمام فشار روی مچ‌ها جدا خوداری کنید.
  • گردن: ارتفاع نادرست مانیتور می‌تواند در طولانی مدت باعث بروز آرتروز گردن شود، بنابراین توجه کنید که ارتفاع صندلی‌تان را به گونه‌ای تنظیم کنید که نگاه‌تان به مانیتور مستقیم، گردن‌تان صاف و صورت‌تان کاملا رو به جلو باشد.

اهمیت نوع کیبورد برای تایپ

کیبورد‌ها انواع و اقسام متنوعی دارند و بر اساس این تنوع کاربری آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد. شاید برای افرادی که مدت چندانی را صرف تایپ یا استفاده از کامپیوتر خود نمی‌کنند، داشتن بهترین و راحت‌ترین کیبورد ممکن چندان مهم به نظر نرسد، اما اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که چندین ساعت از روز را صرف کار کردن با کیبوردتان می‌کنید، انتخاب بهترین گزینه برای‌تان اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. با آنکه انتخاب کیبورد ممکن است بیشتر بر اساس عادت و تجربه ما از کیبورد‌های قبلی انجام بگیرد، اما کیبورد‌ها می‌توانند ویژگی‌هایی ارائه دهند که باعث راحتی کار شما هنگام تایپ شود.

برای مثال، در هنگام تایپ سریع، انگشتان شما مداوما باید به حالت اولیه و Home Row بازگردند، و مچ دست‌تان هم بر روی کیبورد استراحت کند. همین باعث می‌شود شکل ظاهری، پد استراحت مچ، فاصله دکمه‌ها از هم، ارتفاع و نرم بودن دکمه‌ها و حتی صدایی که بر اثر فشردن آن‌ها ایجاد می‌شود هم عواملی مهم برای تصمیم‌گیری باشند. داشتن بک لایت یا نور پس‌زمینه، سیم‌دار یا وایرلس بودن کیبورد، همچنین انتخاب میان کیبورد‌های غشایی و مکانیکی در وهله بعد عوامل دیگری برای انتخاب کیبورد هستند.

سرعت استاندارد و مناسب برای تایپ چقدر است؟

سرعت تایپ را بر اساس تعداد کلمات نوشته شده در دقیقه می‌سنجیم. میانگین سرعت تایپ معمولی چیزی در حدود ۴۰ تا ۴۵ کلمه در دقیقه است، درحالی‌که، سرعت تایپ یک تازه‌کار می‌تواند رقمی بسیار پایین‌تر از این میانگین باشد. از سوی دیگر، سرعت یک تایپیست‌ ماهر می‌تواند به ۷۰ تا ۷۵ و یک تایپست حرفه‌ای به بیش از ۹۵ کلمه در دقیقه هم برسد.

اگر این سرعت را بر اساس کاراکتر‌های تایپ شده در یک دقیقه بررسی کنیم، میانگین سرعت تایپ تا ۲۱۰ کاراکتر در دقیقه است. (در هر کلمه انگلیسی به صورت میانگین ۵ حرف یا کاراکتر وجود دارد) که البته این میزان کاراکتر در حروف فارسی به علت مجزا و بخش دار بودن و همچنین وجود نیم‌فاصله کمی متفاوت است.

  • ۳۰ – ۳۵ کلمه در دقیقه: تایپیست آماتور
  • ۴۰ – ۵۰ کلمه در دقیقه: تایپیست معمولی
  • ۶۰ – ۷۵ کلمه در دقیقه: تایپیست ماهر
  • ۹۰ – بیشتر کلمه در دقیقه: تایپیست حرفه‌ای

اگر قصد پروژه تایپ دارید، می‌توانید از طریق صفحه سفارش تایپ، پروژه خود را برای فریلنسرهای ماهر پونیشا ثبت کنید.

معرفی سایت برای تست سرعت تایپ

پیش از شروع تمرین برای بالا بردن سرعت تایپ، بهتر است در ابتدا سرعت تایپ فعلی خودتان را بسنجید. سایت‌های متعددی علاوه‌بر آموزش تایپ ۱۰ انگشتی، این امکان را فراهم کردند تا با استفاده از صفحه تست سرعت تایپ، متنی از پیش تعیین شده یا تعدادی کلمات مشخص شده را انتخاب و آن‌ها را در بازه زمانی یک دقیقه‌ای تایپ کنید تا سایت سرعت دقیق تایپ شما را نشان‌تان دهد.

از این امکان می‌توانید در طول تمرین برای افزایش سرعت هم اسنفاده کنید تا پیشرفت خود را به صورت هفتگی یا ماهانه رصد کنید! بعد از مشخص شدن سرعت تایپ‌تان بهتر است برای یادگیری تایپ ۱۰ انگشتی به بخش آموزش قدم به قدم این‌سایت‌ها بروید و از راهنمای کامل آن‌ها استفاده کنید تا از میان تمام روش‌های مختلف یادگیری تایپ سریع و بدون اشتباه، بهترین و مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنید و خیلی زود مهارت‌تان را در تایپ سریع افزایش دهید. سایت‌های تایپ‌ایران، تایپو، fastfingers10 و تایپ‌سرا از بهترین نمونه‌های سایت آموزش تایپ ده انگشتی فارسی و انگلیسی هستند. این سایت‌ها علاوه بر آموزش تایپ ۱۰ انگشتی و تست سرعت تایپ رایگان، امکان دوئل تایپست‌ها را هم فراهم می‌آورند و حرفه‌ای‌ترین و سریع‌ترین تایپیست‌ها را معرفی می‌کنند!

کلام آخر

سرعت تایپ مناسب و استفاده از روش‌های درست نه‌تنها می‌تواند باعث جلوگیری از آسیب‌های جسمانی، خستگی و کاهش خطاهای ممکن شما شود، بلکه در زمان و انرژی نیز صرفه‌جویی می‌کند و می‌تواند باعث بهبود بهره‌وری شغلی شما شود. مسلما ترجیح همه آن است که با شخصی همکاری کنند که سرعت و دقت عمل بالایی در انجام و تحویل پروژه‌ها داشته باشد، کسب مهارت تایپ سریع یکی از عواملی‌ است که شما را به چنین فردی بدل می‌کند. اگر شما هم به دنبال همکاری با چنین فریلنسر‌های با توانایی فوق‌العاده و سرعت عمل بالا در تایپ هستید می‌توانید با استخدام فریلنسر‌های پونیشا مطمئن باشید که بهترین و سریع‌ترین نتیجه ممکن را به دست می‌آورید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *