دانستنی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب (راهنمای کامل)

در هین مقاله قصد داریم به سیر تا پیاز راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب بپردازیم. نویسنده‌ها، مترجمین، یا کسانی که به اصطلاح خوره‌ی کتاب هستند اصولا در ذهن ما افرادی باسواد اما کم‌درآمد در نظر گرفته می‌شوند. در حالی که آنها شاید خود هم ندانند اما دانشی که از کتاب خواندن به دست آورده‌اند نه تنها باعث باسواد خوانده شدن آنها و افزایش اعتبار اجتماعی‌شان می‌شود بلکه در دنیای جدید این دانش می‌تواند سرمایه‌ای باشد برای شروع یک بیزینس!

البته که مانند هر بیزینس دیگری ریسک در آن هست اما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر اهل مطالعه هستید بد نیست به فکر راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب باشید تا از دانشی که از کتاب‌ها به دست آورده‌اید منفعت مالی هم ببرید.

این روزها، اتاق کار – حداقل برای تعدادی از افراد – تعریف متفاوتی پیدا کرده است؛ آنها تنها با یک لپ‌تاپ نه تنها هزینه‌های زندگی‌شان را تامین می‌کنند بلکه به درآمدهای آنچنانی دست می‌یابند. آسانی کار در محیط خانه، نداشتن کارفرما و از همه مهم‌تر درآمد بالا، بسیاری از افراد را ترغیب می‌کند که به فکر راه‌اندازی یک کسب و کار اینترنتی باشند. اگر شما هم جزو افرادی هستید که کتاب‌ها را خوب می‌شناسید و به فکر افزایش درآمد خود هستید، این نوشته را تا انتها بخوانید تا به چم‌وخم راه‌اندازی فروش اینترنتی کتاب پی ببرید.

اما قبل از آن بد نیست مزایای خرید اینترنتی را بدانید تا مطمئن شوید که این تجارت با استقبال خریداران کتاب رو به رو می‌شود؛ البته به شرط اینکه استانداردهای یک فروشگاه اینترنتی کتاب را رعایت کنید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب

مزایای خرید اینترنتی کتاب

روز به روز به تعداد افرادی که به جای رفتن به فروشگاه‌ها و پاساژها و مجتمع‌های خرید، با جست و جو و گشت و گذار در فضای مجازی به دنبال تامین مایحتاج خود هستند افزوده می‌شود؛ از کفش و کیف و لباس گرفته تا خورد و خوراک، و از بلیط سفر گرفته تا کالاهای فرهنگی مانند کتاب، همه و همه را می‌توان با تنوعی باور نکردنی از طریق صفحات وب انتخاب و خریداری کرد. عوامل متفاوتی می‌تواند باعث شود که خریداران مزایای خرید حضوری را ندیده بگیرند و دست به خرید اینترنتی بزنند. در ادامه این دلایل را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

۱. راحتی خرید اینترنتی

یکی از رایج‌ترینِ این دلایل راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب راحتی است؛ شما بدون اینکه لباس خانه‌ی خود را عوض کنید، سوار ماشین شوید و مسافتی طولانی را برای رسیدن به فروشگاه مورد نظر خود طی کنید، و از این فروشگاه به آن فروشگاه بروید تا کالای مورد پسند خود را پیدا کنید، می‌توانید راحت در خانه لم بدهید و تنها با حرکت یک انگشت مایحتاج خود را خریداری کنید و در خانه تحویل بگیرید.

۲. صرفه جویی در وقت

دلیل دیگر برای خرید اینترنتی می‌تواند مشغله‌ی زیاد و نبود وقت کافی برای خرید اینترنتی باشد.

۳. تنوع بالای محصولات در فروشگاه‌های اینترنتی

اما از این دو دلیل بسیار رایج که بگذریم یکی از مهم‌ترین چیزهایی که روز به روز افراد بیشتری را به خرید اینترنتی سوق می‌دهد، تنوع بالای محصولات است که آنها را از سردر گمی و رفت و آمد بین فروشگاه‌ها و بعضا سفارش به دوستان و اطرافیان در شهرهای دیگر برای یافتن کالای مورد نظر است.

این دلیل سوم به خصوص در مورد کالاهای فرهنگی مانند کتاب بسیار مهم است؛ چرا که بسیار پیش می‌آید که افراد به دنبال کتاب خاصی باشند که تنها در شهرهای بزرگ‌تر و مرکزی‌تر پیدا می‌شوند. ضمنا در حالی که خرید اینترنتی کالاهایی مانند کفش یا لباس به دلیل نیاز به حضور شخص برای اندازه‌ گیری و پرو، ممکن است کمی ریسک بیشتری داشته باشند و بنابراین با اقبال کمتری مواجه شوند، خرید اینترنتی کالایی مانند کتاب تنها با داشتن عنوان آن بسیار سهل‌الوصول و با کمترین ریسکی صورت می‌گیرد.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب
راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب

مزایای راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب

آنچه تا کنون گفته شد از دید یک خریدار است. اما مخاطب این نوشته افرادی هستند که یا به طور حرفه‌ای در کار راه‌اندازی فروشگاه‌های اینترنتی هستند و اکنون نیز به این فکر هستند که فروشگاه اینترنتی کتاب خود را راه اندازی کنند، و یا قصد دارند اولین قدم برای کسب و کار اینترنتی خود را با راه‌اندازی فروش اینترنتی کتاب بردارند. اما چرا باید به فکر راه اندازی فروش اینترنتی کتاب به عنوان یک بیزینس باشیم؟

فروش اینترنتی یک کالای فرهنگی مانند کتاب در مقایسه با فروش کالاهایی مانند کفش و پوشاک، مزایای خاص خود را دارد. این مزایا را می‌توانید به طور فهرست‌وار در ادامه ببینید:

۱. راه‌اندازی فروش اینترنتی کتاب سرمایه‌ی کمی نیاز دارد

اگر علاقه‌مند به راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب هستید حتما یکی از دغدغه‌های شما سرمایه‌ی اولیه است. اگر پول کافی برای اجاره یا خرید ملک و تجهیزات اولیه ندارید، بهترین گزینه برای شما راه‌آندازی فروشگاه آنلاین است.

۲. راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب در دو قالب امکانپذیر است

اگر یک فروشگاه حقیقی کتاب داشته باشید، تنها می‌توانید نسخه‌های کاغذی و در نهایت سی‌دی‌های صوتی – که البته امروزه طرفدار زیادی هم ندارند – را به خریداران عرضه کنید؛ اما با راه‌اندازی فروش اینترنتی کتاب، شما علاوه بر فروش نسخه‌های کاغذی و فایل‌های صوتی – در صورتی که کتابی به صورت صوتی موجود باشد – امکان فروش فایل پی‌دی‌اف را هم دارید.

این مساله بسیار مهم است؛ چرا که

اولا فایل‌های پی‌دی‌اف هم قیمت کمتری دارند و هم به دلیل فراگیر شدن کاربری تبلت‌ها و گوشی‌های همراه، با اقبال بیشتری رو به رو می‌شوند و

دوما فایل‌های صوتی نیز، هم به دو دلیل عنوان شده در مورد فایل‌های پی‌دی‌اف و هم به دلیل اینکه به نسبت خواندن کتاب وقت کمتری را از مخاطب می‌گیرند، امروزه بسیار پرطرفدار هستند.

۳. خریدار کتاب می‌داند چه می‌خواهد

مزیت سوم راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب، به مساله‌ی مقایسه‌ی کالای کتاب با دیگر کالاها می‌پردازد.

همانطور که گفته شد در اکثر مواقع خریدار کتاب، دقیقا می‌داند چه چیزی می‌خواهد و برای خرید احتیاج به دیدن و بررسی جنس ندارد، بنابراین در کار فروش اینترنتی کتاب، شما از دردسرهایی مانند پاسخ به مشتریان ناراضی، تعویض جنس و …. رها هستید. البته گروه دیگری هم هستند که اگرچه برای کسب درآمد و یا انجام حرفه‌ی خود نیاز به مطالعه ندارند اما به طور تخصصی در زمینه‌های خاصی که مورد علاقه‌ی آنها است مدام در حال مطالعه و تهیه‌ی کتاب‌های جدید هستند. این افراد هم عموما وقتی برای خرید کتاب می‌روند یا به طور دقیق می‌دانند که چه می‌خواهند و یا با داشتن نشانه‌ای از کتاب مورد نظر خود (مانند نام نویسنده، ناشر، مترجم و …. ) می‌توانند به راحتی آن را پیدا کنند.

البته این مزیت مربوط به مشتریانی است که همانطور که گفته شد دقیقا می‌دانند که چه می‌خواهند و اما چالش اصلی یک کتاب فروش اینترنتی این افراد و این موقعیت‌های سرراست نیست؛ در بسیاری از موارد خریداران کتاب تنها با دانستن موضوع اصلی و یا حتی فرعی، به کتاب فروشی می‌روند تا با جست‌وجو در کتاب‌ها، عنوانی را که به بهترین شکل نیازشان را برطرف کنند، پیدا کنند. اینجاست که کسب‌وکار اینترنتی کمی پیچیده می‌شود.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب

انواع خریداران فروشگاه اینترنتی کتاب

از آنجا که کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی تفاوت زیادی با کالاهایی مانند خوراک و پوشاک دارد، خریداران آن نیز ویژگی‌های متمایزی دارند. یک فروشنده‌ی خوب باید خریداران کتاب را بشناسد و بداند که خریداران کتاب انواع مختلفی دارند که هریک از آنها نیازها و اهداف خاص خود را دارند؛ شناخت هدف مشتری از خرید کتاب می‌تواند تا حد زیادی به فروشنده برای جذب خریدار و راضی نگه داشتن او به کمک کند.

از آنجا که اهمیت شناخت مشتری کمتر از اهمیت آگاهی به فنون تجارت و کسب‌وکارهای اینترنتی نیست در این قسمت اندکی به آن می‌پردازیم. خریداران کتاب را به طور کلی می‌توان به دو دسته تقسیم کرد

  • خریداران دائمی کتاب

  • مشتریان حرفه‌ای کتاب

این گروه کسانی هستند که به دلیل اشتغال به حرفه‌ای خاص باید مرتب کتاب بخرند؛ کسانی مانند دانشجویان، اساتید دانشگاه، محققین، پزشکان، روزنامه‌نگاران، نویسندگان و روشنفکران در بین این گروه هستند. آنها مشتریانی هستند که به موضوعات خاصی علاقه‌مندند، از تازه‌های نشر در حوزه‌ی تخصصی خود اطلاع دارند و به طور مداوم نیازبه کتاب دارند. این افراد وقتی اقدام به خرید کتاب می‌کنند یا عنوان دقیق کتاب را می‌دانند و یا می‌دانند در مورد چه موضوعی به دنبال کتاب هستند و یا می‌خواهند از کتاب‌های تازه چاپ شده در موضوعی خاص آگاه شوند و در صورتی که توجهشان را جلب کرد آن را خریداری کنند.

  • علاقه‌مندان جدی به کتاب و مطالعه

گروه دوم مشتریان دائمی کتاب اگرچه برای کسب درآمد به دنبال کتاب نیستند، اما به دلیل علاقهَ‌ی خاصی که به کتاب خواندن دارند به طور پیوسته کتاب می‌خرند و کتاب‌ها، نویسندگان، مترجمین و ناشرها را می‌شناسند.

یکی از مزایای این دو گروه از بازدیدکنندگان این است که نیازبه راهنمایی ندارند چون خودشان دقیقا می‌دانند چطور و به دنبال چه چیزبگردند؛ اما نکته‌ی مهمی که در مورد آنها باید در نظر گرفت این است که آنها دوست دارند کتاب‌ها را تورق کنند و شاید حتی زمان زیادی را هم صرف این کار کنند. آگاهی از این نیاز خریداران دائمی کتاب به شما کمک می‌کند که آنها را تبدیل به مشتریان ثابت خود کنید؛ کافی است امکان تورق و آگاهی از اطلاعات داخل کتاب را برای آنها فراهم کنید.

به علاوه این گروه همیشه با چالش یافتن کتاب‌های مدنظرشان مواجه هستند در نتیجه اگر جنس شما همیشه جور باشد و یا در اثر ارتباط خوبی که با ناشران و پخش‌کننده‌های کتاب دارید بتوانید کتاب موردنظر مشتری خود را – اگر در فهرست محصولاتتان نبود – سریعا تهیه کنید، شک نکنید که توانسته‌اید یک مشتری همیشگی برای خود پیدا کنید.

  • خریداران موقت کتاب

گروه دوم افرادی هستند که به طور مداوم کتاب نمی‌خرند و تنها بر اساس نیازهای موقتی و موارد خاص مجبور به خرید کتاب می‌شوند. این گروه برای یافتن کتاب مدنظر خود احتیاج به راهنمایی دارند و اگر فروشنده فرد مطلعی باشد می‌تواند علاوه بر کمک به این افراد برای یافتن کتاب موردنظرشان چند عنوان مشابه دیگر را هم برای تکمیل نیازهای آنها معرفی کند. حتی این احتمال وجود دارد که با دادن اطلاعات به این افراد و کشف موضوعات مکورد علاقه‌ی آنها بتوانید آنها را تبدیل به خریداران دائمی کتاب کنید؛ با این کار هم توانسته‌اید به تعداد مشتریان ثابت خود بیافزایید و هم یک کار فرهنگی انجام داده‌اید.

 مراحل راه اندازی فروش اینترنتی کتاب

برای ساخت یک فروشگاه اینترنتی کتاب به طور کلی دو راه پیش رو دارید: اولین راه این است که خودتان از صفر تا صد مراحل ساخت یک فروشگاه اینترنتی را طی کنید و کاملا واضح است که برای این کار یا باید خودتان تسلط کافی به این کار داشته باشید و یا فردی را که به این کار وارد است استخدام کنید. اگر از این راه فروشگاهتان را بسازید، حتما باید یادتان باشد که فردی که فروشگاه را برای شما طراحی می‌کند، بعد از ساختن آن کارش تمام نمی‌شود بلکه باید در ادامه‌ی کار هم به طور مداوم خدماتی را به شما ارائه دهد.

روش دوم این است که از فروشگاه‌سازهای متنوعی که در انواع و اقسام وبسایت‌های اینترنتی وجود دارند استفاده کنید. برای این کار حتی به یک خط کدنویسی هم نیاز ندارید و هرکس با هر پیشینه و سوادی می‌تواند یک فروشگاه اینترنتی راه بیاندازد. همچنین بعد از راه‌اندازی هم گذاشتن محصول در آن، بسیار راحت است و خود شما هم می‌توانید از پس آن بربیایید.

نکاتی که باید برای راه اندازی فروش اینترنتی کتاب در نظر بگیرید

با یک جست‌وجوی ساده در گوگل متوجه خواهید شد که امروزه انبوهی از فروشگاه‌های اینترنتی که به طور تخصصی به فروش کتاب می‌پردازند وجود دارند؛ بنابراین اگر شما هم به فکر درآمدزایی از این طریق هستید باید فروشگاهتان حداقل‌های لازم را داشته باشد تا بتواند در این بازار شلوغ وارد رقابت شود.

اما قبل از آنکه به مرور خصوصیات راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب بپردازیم، لازم است بدانید که یک فروشنده‌ی کتاب هم مانند هر فروشنده‌ی دیگری، به هر شکلی که بخواهد محصولاتش را عرضه کند چه به صورت حقیقی و چه به صورت مجازی، باید کالای خود را به خوبی بشناسد. راستش را بخواهید یک فروشنده‌ی کتاب به نسبت دیگر فروشنده‌ها حتی باید بیشتر کالایش را بشناسد؛ در اصل یک فروشنده کتاب باید قبل از هر چیز به این کالای فرهنگی علاقه‌مند باشد، کتاب‌های روز و موضوعات روز را بشناسد، در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی تا حدودی مطلع باشد و بالاخره و در یک کلام خودش یک کتاب‌خوان علاقه‌مند به کتاب باشد؛ یا حداقل پیوسته با فردی که این خصوصیات را دارد مشورت کند و در موارد کلیدی مانند سفارش کتاب، نظر او را جویا شود.

در ادامه برخی از ضروری‌ترین نکاتی که باید برای راه‌اندازی  فروش اینترنتی کتاب در نظر بگیرید را با یکدیگر مرور می‌کنیم:

۱. کامل بودن موجودی

بدیهی است که یکی از مهم‌ترین موارد برای راه‌اندازی هر نوع فروشگاهی چه واقعی و چه اینترنتی، اول از همه فراهم نمودن کالا و توجه به نیاز خریداران است؛ برای این منظور باید بتوانید با ناشران و پخش‌کننده‌های کتاب ارتباط خوبی برقرار کنید و مرتب لیست تازه‌های نشر را از آنها بگیرید.

۲. ظاهر جذاب و مناسب

اولین چیزی که هر فروشنده – چه حقیقی چه مجازی – باید به آن اهمیت دهد شکل ظاهری فروشگاهش است؛ همانطور که سر و شکل یک فروشگاه در عالم واقعیت تاثیر زیادی در جذب مشتری دارد، طراحی سایت یک فروشگاه اینترنتی هم می‌تواند تا حد زیادی در این زمینه به شما کمک کند. برای اینکه سایت شما ظاهر خوبی داشته باشد باید به برخی عوامل موثر در آن توجه کنید؛ این عوامل را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

  • تناسب

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در رابطه با طراحی ظاهری سایت به آن توجه کنید تناسب طراحی ظاهری سایت با موضوع فروش آن یعنی کتاب است. تم‌های استفاده شده در صفحات، رنگ آنها، نوع و رنگ و اندازه‌ی فونت‌ها همه و همه باید در تناسب با این کالای فرهنگی باشند. بسیار دیده می‌شود که سایت یک فروشگاه اینترنتی کتاب یادآور سایت‌های سفارش و خرید آنلاین غدا است، مخاطب از همان مواجهه‌ی اول با چنین فضاهای اشتباهی ممکن است ذوق جست‌وجو و خرید کتاب را از دست بدهد و از آن طرف یک فضای حرفه‌ای و متناسب که یادآور اتمسفر کتاب‌خانه است، می‌تواند یک بازدید کننده‌ی صرف را به یک خریدار تبدیل کند. پس حتما به تناسب ظاهر سایت فروشگاهتان با کتاب و کتاب‌خوانی توجه بسیار زیادی داشته باشید.

  • تصاویر واضح و با کیفیت از کتاب‌ها

درست است که یک خریدار کتاب مانند کسی که قصد خرید پوشاک یا کفش یا مثلا مبلمان خانه را دارد، به ظاهر کالایش توجه چندانی ندارد – زیرا او اغلب به دنبال محتوای کتاب است – اما فراموش نکنید که در هر صورت او دارد به طور مجازی خرید می‌کند و بنابراین نمی‌تواند کالا را از نزدیک ببیند و لمس کند و نیاز به داشتن تصاویر واضح از کتب دارد تا بتواند کتاب مدنظرش را از آن میان پیدا کند.

اگر مشتری دقیقا و فقط به دنبال یک عنوان خاص باشد، ممکن است ظاهر کتاب‌ها خیلی برایش مهم نباشد اما اولا که همه‌ی مشتری‌ها ازاین قماش نیسشتند و خیلی‌ها قصد دارند بعد از گشت‌وگذار در فضای فروشگاه مجازی کتاب یا کتاب‌های مورنیازشان را پیدا و خریداری کنند وثانیا همان گروه اول هم ممکن است علاوه بر خرید کتاب مورد نیاز خود عناوین دیگری را نیز مناسب دیده و خریداری کنند؛ و این اتفاق تنها در صورتی می‌افتد که مشتری با کتاب‌هایی که تصاویر واضحی از آنها در سایت به نمایش گذاشته شده مواجه شود.

  • عکس‌های واقعی کتاب‌ها را در سایت بگذارید

برای موفقیت در این قسمت اکیدا توصیه می‌شود که به جای استفاده از فایل تصاویر موجود از کتب، از عکس‌های واقعی آنها استفاده کنید؛ با یک دوربین خوب از کتاب‌ها عکس بگیرید و عکس‌های خودتان را در سایت به اشتراک بگذارید؛ فراموش نکنید که هم از روی جلد و هم از پشت جلد عکس بگیرید و حتی بهتر است از صفحه‌ی اول کتاب که شناسه‌ی کتاب در آن آمده – چون بسیاری از خریداران حرفه‌ای کتاب در هنگام خرید کتاب حتما به این صفحه نگاهی می‌اندازند – هم عکس بگیرید.

یادتان باشد عکسی که تهیه می‌کنید باید کاملا واضح باشد، نورپردازی مناسبی شده باشد و دارای کیفیت بالا باشد؛ البته برای تهیه این عکس لازم نیست حتما دوربین حرفه‌ای داشته باشید و حتی با کمی دقت و توجه حتی با دوربین موبایل هم می‌توانید عکس‌های خوبی را از محصولات بگیرید.

یکی از کارهای جالبی که می‌توانید بکنید این است که برای اینکه مشتری متوجه اندازه و یا در واقع قطع واقعی کتاب شود آن را در کنار اجسام معمولی دیگر گذاشته و عکس بگیرید؛ این کار به خصوص در مورد کتاب‌هایی که بزرگ‌تر و یا کوچک‌تر از حد معمول هستند واقعا ضروری است.

۳. طراحی حرفه‌ای سایت

در یکی از قسمت‌های قبل بر روی اهمیت طراحی زیبا و مناسب سایت فروشگاه اینترنتی کتاب تاکید شد، اما این موارد اهمیتشان بیشتر به این دلیل است که بازدیدکننده را در مواجهه‌ی اول تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ آنچه بعد از ورود بازدیدکننده و در قدم دوم مهم است این است که سایت شما تجربه کاربری خوبی را به مشتریان ارائه دهد.

برخی از مواردی که در قسمت‌های قبل عنوان شد مانند ارائه‌ی طبقه بندی مناسب، ارائه‌ی اطلاعات اولیه‌ی دقیق و اطلاعات جزئی جذاب و حرفه‌ای در مورد کتاب‌ها و امکان دیدن برخی از صفحات کتاب همه و همه در همین جهت هستند.

اما برخی موارد دیگر نیز می‌تواند به حرفه‌ای‌تر شدن سایت فروش اینترنتی کتاب شما کمک کنند. مثلا باید بتوانید تا حد امکان فرآیند خرید را کوتاه کنید؛ به عنوان نمونه اگر کتاب‌ها را به صورت PDF می‌فروشید، دیگر لازم نیست آدرس و شماره تماس کاربران را دریافت کنید و وقت آنها را تلف کنید. همچنین اگر بتوانید با کمک برخی روش‌های خاص مشتریان خود را به گذاشتن نظر در صفحه محصول ترغیب کنید، سایر مشتریان با خیال راحت‌تر از شما خرید می‌کنند. مثلا مشتریان می‌توانند کتاب یا کتاب‌هایی را برای خرید به دیگر بازدیدکنندگان پیشنهاد دهند و یا حتی چند خط در مورد کتابی که قبلا از شما خریده‌اند، بنویسند.

۴. طبقه بندی کتاب‌ها

جست و جوی کتاب می‌تواند بسیار زجرآور و طاقت‌فرسا یا بسیار لذت‌بخش و سرگرم‌کننده باشد؛ این مساله تا حد زیادی به طبقه‌بندی کتاب‌ها بستگی دارد. اگر بازدیدکننده بتواند در همان بدو ورود به سایت فروشگاه اینترنتی کتاب شما وارد پنل موضوع موردعلاقه‌اش شود و باز هم در همان جا هم مثلا بر اساس زیرگروه‌های موضوعی، سال جاپ، نام نویسنده و مواردی از این دست، طبقه‌بندی دیگری را مقابلش ببیند تا باز هم بدون زحمت و بسیار سرراست به قسمت موردنظرش هدایت شود، آن وقت است که از جست‌وجو در وبسایت شما آنقدر لذت می‌برد که بدون اینکه خودش بفهمد – حتی شاید بعد از پیدا کردن عنوان یا عناوین مدنظرش – ساعت‌ها به گشت‌وگذار ادامه خواهد داد. و کسی چه می‌داند شاید که از رهگذر این جست‌وجو عنوان یا عناوین دیگری هم نظرش را جلب کنند و آنها را هم به سبد خرید خود اضافه کند.

بنابراین شما با ارائه‌ی یک طبقه‌بندی خوب و مناسب توانسته‌اید هم فروش خود را افزایش دهید و هم با جلب رضایت خاطر یک بازدیدکننده – احتمالا- او را به یکی از مشتریان همیشگی خود تبدیل کنید.

به علاوه یک طبقه‌بند خوب و حرفه‌ای می تواند بسیار تا بسیار مورد علاقه‌ی مشتریانی باشد که از گشت‌وگذار در عناوین موضوعات خاص و تورق کتاب‌های آن حوزه‌ی مطالعاتی لذت می‌برند.

بهترین طبقه‌بندی برای کتاب طبقه‌بندی موضوعی است؛ و در هر گروه موضوعی خاص نیز می‌توانید محصولاتتان را بر اساس زیرمجموعه‌های موضوعی، نان نویسنده، نام مترجم یا سال چاپ طبقه‌بندی‌های دسته دوم، سوم و یا حتی بیشتر گروه‌بندی کنید.

۵. فراهم نمودن امکان مطالعه چند صفحه از کتاب یا خلاصه آن

در قسمتی که در مورد انواع خریداران کتاب مطالبی عنوان شد به این نکته اشاره شد که یکی از خواسته‌های گروه مشتریان دائمی کتاب تورق صفحات کتاب است. بنابراین اگر این امکان در فروشگاه اینترنتی کتاب شما فراهم نباشد به احتمال زیاد تعداد زیادی از خریداران دائمی خود را از دست می‌دهید. پس حتما به فکر یک راهکار جذاب برای تورق کتاب باشید تا بازدید کننده بتواند با خیال راحت در صفحات کتاب بگردد و بعد از اطمینان، خرید خود را انجام دهد.

اگرچه تورق کتاب نیاز خریداران دائدمی کتاب است اما حتی خریداران موقت کتاب هم که اطلاعات چندانی از کتاب و کتاب‌خوانی ندارند اصولا با این کار با اطمینان بیشتری کتاب می‌خرند. به این منظور می‌توانید از تعدادی از صفحات داخلی کتاب – که از قسمت‌های مختلف کتاب و به تناسب انتخاب شده است – عکس بگیرید و یا خلاصه‌ای از را در قسمت اطلاعات جزئی مربوط به کتاب قرار دهید.

۶. ارائه‌ی اطلاعات جزئی از کتاب‌ها

بدیهی است که در یک فروشگاه اینترنتی بازدیدکننده با دیدن اطلاعات از کالایی که قصد خرید آن را دارد در مورد خریدن یا نخریدنش تصمیم می‌گیرد؛ بنابراین نوشتن اطلاعاتی مانند: نام نویسنده، نام مترجم – در صورت وجود- سال چاپ، نام اصلی کتاب – اگر کتاب از زبان دیگری ترجمه شده‌است – و نوبت چاپ کتاب در مقابل هر کتابی که در فروشگاه دارید از نان شب هم واجب‌تر است. همچنین فراموش نکنید که اگر کتاب متعلق به ژانر کودک و نوجوان است، رده‌ی سنی آن را هم ذکر کنید و همچنین تعداد صفحات، اندازه و قطع کتاب نیز جزو دیگر مواردی است که درج آنها از ضروریات است.

در یکی از قسمت‌های قبل اشاره شد که اگر مشتری بتواند صفحاتی از کتاب یا خلاصه‌ای از آن را در سایت ببیند با اطمینان بیشتری اقدام به خرید کتاب خواهد نمود؛ در همین راستا و علاوه بر اطلاعات پایه‌ی بالا در مورد هر کتاب، شما می‌توانید با قرار دادن برخی اطلاعات جزئی‌تر از هر کتاب، نظر بازدیدکنندگان را به خود جلب کنید و حرفه‌ای بودن خود را به رخ آنها بکشید؛ مثلا می‌توانید ریویویی که توسط فرد یا نشریه‌ی معروفی در مورد آن کتاب نوشته شده و یا اظهار نظر افراد و منتقدین معروف در مورد آن را هم در یک فایل پیوست، به عنوان جزئیات بیشتر کتاب قرار دهید.

۷. ای نماد فروشگاه

پیش از راه اندازی فروشگاه اینترنتی کتاب خودتان، برای جلب اعتماد مشتری علاوه بر فراهم نمودن امکان پرداخت در محل روش دیگری هم وجود دارد و آن هم دریافت نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد است؛‌ داشتن این نماد – که فقط برای دریافت درگاه پرداخت مستقیم ضروری است – باعث می‌شود که افراد بتوانند برای خرید الکترونیکی به شما اعتماد کنند. همچنین به یاد داشته باشید که علاوه بر ای نماد  تمام مجوزهای لازم برای فعالیت فروشگاه اینترنتی خود را بگیرید.

۸. امکان پرداخت در محل

یکی از چالش‌هایی که خریداران اینترنتی با آن مواجه هستند اطمینان به سایتی است که برای اولین بار می‌خواهند از آن خرید کنند. در واقع مهم‌ترین شک آنها پرداخت پول است؛ البته اگر یک مشتری یک یا چند بار از یک سایت خرید موفقیت‌آمیز داشته باشد خودبه‌خود اعتمادش جلب می شود اما سوال اینجاست که برای جلب اعتماد مشتری در خرید اول چه باید کرد؟ یکی از بهترین روش‌های امکام پرداخت هزینه‌ی کتاب به صورت حضوری و بعد از تحویل گرفتن آن است؛ بنابراین این امکان را دست‌کم نگیرید و حتما این امتیاز را برای کاربرانتان قائل شوید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *