دانستنی

روانشناسی رنگ‌ها برای بهبود تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتریان

روانشناسی رنگ‌ها برای بهبود تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتریان

مطالعه‌ی روانشناسی رنگ‌ها برای بهبود طراحی وبسایت شما ضروری است. استفاده از رنگ‌های مناسب به مشتریان شما چارچوب فکری می‌دهد که آنها را وادار به اقدام می‌نماید. رنگ، قدرت افزایش تبدیل بازدیدکننده به مشتری را از طریق جلب توجه مشتری و تحریک احساسات مناسب برای خرید دارد.

رنگ‌ها اغلب درک عمومی درباره‌ی برند شما تعیین می‌کنند. در اینجا سؤال اصلی این است که: کدام رنگ برای برند من مناسب است؟ از کدام رنگ استفاده کنم تا بیشترین تأثیر را داشته باشد؟

باید بدانیم که روانشناسی رنگ‌ها نقش مهمی را در متقاعدسازی افراد بازی می‌کند. متقاعدسازی به معنی ایجاد تغییرات در رویکرد افراد به منظور تشویق مشتری برای وارد عمل شدن می‌باشد. در این مورد وارد عمل شدن مساوی‌ست با تبدیل بازدیدکننده به مشتری.

رنگ و تبدیل بازدیدکننده به مشتری

ارتباط علمی اثبات شده‌ای بین رنگ محصولات و اشتیاق به خرید وجود دارد. هر وقت که رنگی را می‌بینید، مجموعه‌ای از واکنش‌ها در قسمت هیپوتالاموس مغز رخ می‌دهد. هورمونها به تیروئید شما ترشح می‌شود، در نتیجه احساساتی که بر رفتار شما اثر می‌گذارد را درگیر می‌کند. در واقع، ۶۲% تا ۹۰% تصمیمات خرید بر مبنای رنگ‌هاست! بنابراین، روانشناسی رنگ‌ها به طور مشخص می‌تواند باعث افزایش تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتری شود.

انتخاب رنگی که برای شما مناسب‌ترین است

هر رنگ، احساسات مختلفی را برمی‌انگیزد که می‌توانید روی آن تمرکز کنید. شما به سادگی باید بدانید چگونه می‌توان از رنگ‌ها به درستی استفاده کرد. به برند موفق L’Oreal نگاهی بیاندازید. دقت کنید که چگونه از سایه‌های مختلف صورتی بر پس‌زمینه‌ی بنفش استفاده کرده‌است. چنین تصویری به خصوص برای بانوان ترغیب کننده است و حس زیبایی و شادابی توام با پیراستگی می‌دهد.

L’Oreal رنگی یافت تا به طور خاص نشان‌دهنده‌ی شرکت و محصولات آرایشی خود باشد.

احتمالاً صفحه‌ی ورود به سیستم فیسبوک و پی پال را دیده‌اید. هردوی آن‌ها از سایه‌های آبی استفاده می‌کنند که اتفاقی نیست. طبق روانشناسی رنگ‌ها، آبی الهام‌بخش اعتماد است.

کنتراست و روشنایی

روشنایی نیز نقشی حیاتی در موفقیت وب‌سایت‌ها بازی می‌کند. به طور کلی، گفته می‌شود زنان رنگ‌های ملایم‌تر و مردان رنگهای براق‌تر را ترجیح می‌دهند.

کنتراست فاکتور اساسی دیگری برای تأثیرگذاری بر قابلیت خوانش وبسایت است. هیچکس از  پتقلا برای خواندن نوشته‌های وبسایت لذت نمی‌برد.

آرایش رنگ‌های وبسایت شما می‌تواند بر قابلیت دسترسی و استفاده‌ی آن اثر بگذارد. اگر بخش نویگیشن و منویی ساخته‌اید و در آنها از رنگ‌هایی استفاده کرده‌اید که برجسته و قابل توجه نیستند، مانند این است که اصلاً آن‌ها را نداشته باشید. با دید یک مخاطب از وب‌سایت بازدید کنید و متوجه منظور ما خواهید شد. طبق روانشناسی رنگ‌ها نارنجی، زرد، قرمز، و آبی بهترین گزینه‌ها هستند.

۱۰ رنگ از نقطه‌نظر بازاریابان اینترنتی

ما در اینجا لیستی از رنگ‌ها و احساسی که طبق روانشناسی رنگ‌ها به بیننده منتقل می‌کنند را ارائه می‌دهیم. اگر از این رنگ‌ها به طور مناسب استفاده کنید، راه خود را برای بهبود تبدیل بازدیدکننده‌های سایت به مشتریان درست پیموده‌اید.

۱- صورتی: اگر بازار مورد نظر شما مملو از بانوان است، پس صورتی انتخاب درستی است. این رنگ القاکننده‌ی خوشی و عشق است.

۲- آبی: آبی نشانه‌ی اعتماد می‌باشد و محیطی آرام را فراهم می‌کند. هر وب‌سایتی که با دستورالعمل‌ها، معامله‌های پولی آنلاین، یا هر چیز دیگری که اعتماد را می‌طلبد، سروکار دارد بهتر است از این رنگ استفاده کند.

۳- قرمز: هیچ رنگی مانند قرمز توجهات را جلب نمی‌کند. به نظر می‌رسد بهترین رنگ برای CTA (تشویق کاربر به انجام کاری) باشد. هنگام طراحی این دکمه، قرمز بهترین رنگ است.

۴- سبز: سبز رنگ صلح، آرامش، و طبیعت است. بنابراین اگر وب‌سایت شما درمورد محیط زیست است یا محصولات ارگانیک می‌فروشید، سبز بهترین رنگ پس‌زمینه است.

۵- زرد: در دنیای تجارت، گفته می‌شود رنگ زرد معرف ذهن سالم بدون نگرانی و افسردگی است. زرد مناسب‌ترین رنگ برای فروشگاه‌های آنلاینی است که محصولاتی نظیر اسباب‌بازی و لباس کودکان می‌فروشند. همچنین این رنگ نشانه‌ی هشدار است.

۶- بنفش: بنفش شکوه و زیبایی و آراستگی را نشان می‌دهد. این رنگ برای وب‌سایت‌هایی که اجناس لوکس دارند ایده‌ال است.

۷- نارنجی: نارنجی نیز رنگ آراستگی است، اما همزمان جلب توجه نیز می‌کند. این رنگ برای شرکت‌های تکنولوژی و وب‌سایت‌هایی که با گجت‌ها سروکار دارند مناسب است.

۸- طلایی: به عنوان رنگی متالیک، نشان‌دهنده‌ی قدرت و پرستیژ است. این رنگ با رنگ‌هایی مانند سبز و بنفش که نشان‌دهنده‌ی زیبایی و شکوه است هماهنگ است.

۹- مشکی: مشکی با همه‌ی رنگ‌ها هماهنگ می‌شود. این رنگ بهترین گزینه برای ایجاد کنتراست با سایر رنگ‌های استفاده شده در وب‌سایت است.

۱۰- قهوه‌ای: قهوه‌ای آسودگی و آرامش را به همراه می‌آورد. این رنگ برای وب‌سایت‌هایی که با سلامتی و نشاط سروکار دارند عالی است.

سخن آخر

از ابزار Adobe color wheel استفاده کنید تا ببینید چه رنگ‌هایی با برند شما هماهنگ است. چگونگی تناسب هر رنگ را بیازمایید. روانشناسی رنگ‌ها را برای انتخاب بهترین رنگ در نظر بگیرید. انتخاب بهترین رنگ‌ها بدون شک به بهبود تبدیل بازدیدکننده‌ها به مشتریان کمک می‌کند.

به خاطر داشته باشید رنگ‌ها در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارند. ممکن است رنگی در یک فرهنگ مثبت تلقی شود و در فرهنگی دیگر منفی. پس می‌بایست با شناخت مخاطبین خود، این موارد را نیز در نظر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *