دانستنی

روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر بازاریابی و برندینگ

روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن بر بازاریابی و برندینگ

هنگامی که نام پونیشا را می‌شنوید، به یاد چه رنگی می‌افتید؟ سبز؛ درست است!

روانشناسی رنگ ‌ها علمی است که به بررسی دقیق ماهیت هر کدام از رنگ‌ها، ارتباط رنگ‌ها با یکدیگر و تاثیرات رنگ‌های مختلف روی افراد می‌پردازد. دنیای ما با رنگ‌ها احاطه شده و زیبایی آن‌ها در هر کجا نمایان است. از آن جا که یکی از مهم‌ترین جنبه‌ها در زمینه مارکتینگ و بازاریابی، جلوه‌های بصری است، لازم است که از این زیبایی برای توسعه برند خود استفاده کنیم.

این موضوع که کیفیت محصول مهم‌ترین ابزار برای شناخته شدن آن در بازار است، کاملاً صحیح است؛ با این حال، در فضای رقابتی کنونی، تنها کیفیت تولیدات کافی نیست. شما باید بتوانید محصول خود را به بهترین شکل ممکن معرفی کنید و به این منظور، باید بدانید که روانشناسی رنگ ها یعنی چه؟ زیرا استفاده صحیح و به جا از رنگ‌ها و آشنایی با مفهوم هر یک از آن‌ها در تمامی مراحل طراحی، تولید و تبلیغات حائز اهمیت است.

استفاده از رنگ‌ها باعث جذابیت هر چه بیشتر برند یا لوگوی شما می‌شود و می‌تواند توجه افراد را به خود جلب کند. به عنوان مثال، شما به قسمت‌هایی که در یک متن با رنگ دیگری مشخص شده‌اند، توجه بیشتری نشان می‌دهید. کاربرد صحیح رنگ‌ها در لوگو، کارت ویزیت، طراحی وب‌سایت، انتخاب پالت رنگ برند و موارد بسیار زیاد دیگری نقش دارد. بسیاری از افراد حتی قبل از اینکه لوگوی شما را بشناسند، رنگ آن را به خاطر می‌آورند و این موضوع نشان می‌دهد که رنگ‌ها تا چه اندازه در معرفی یک برند نقش دارند. در این مقاله با پونیشا همراه باشید تا با روانشناسی رنگ‌ها و کاربرد آن‌ها در برندینگ بیشتر آشنا شوید.

نقش روانشناسی رنگ ها در تبلیغات و بازاریابی

استفاده صحیح از ترکیب و روانشناسی رنگ ها و شناخت ماهیت هر کدام از آن‌ها، یکی از قدم‌های بنیادین در حوزه مارکتینگ است. به این منظور ابتدا باید بدانید که بازاریابی چیست؟ اهمیت بازاریابی برای شناخته شدن محصول شما، بر هیچ شخصی پوشیده نیست و موجب حفظ ارتباط با مشتری می‌شود. شما می‌توانید با شناخت دقیق رنگ‌ها، یک ساختار بصری از فعالیت‌های خود را برای افراد ترسیم کنید. رنگ‌ها می‌توانند بر احساسات افراد تاثیر بگذارند و باعث جلب توجه آن‌ها به یک موضوع مشخص یا محصول ویژه شوند. از طرفی دیگر، نداشتن دانش کافی از ترکیب رنگ‌ها، می‌تواند اثرات نامطلوبی روی برند شما بگذارد و در این صورت، هویت شما به‌ درستی در بازار تعریف نمی‌شود.

روانشناسی رنگ ها در پالت یک برند، باعث یکپارچه به نظر رسیدن هر چه بیشتر محصولات می‌شود و انتخاب یک رنگ واحد برای برند هم می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل بررسی باشد. وجود یک پالت رنگی منسجم، باعث ایجاد هماهنگی بین محصولات خواهد شد و توجه مردم به سوی کشف ارتباط بین آن‌ها هدایت می‌شود. زیبایی و نظم نهایی هرگز نباید مورد غفلت قرار گیرد؛ چرا که انسان‌ها ذاتاً علاقه‌مند به دیدن زیبایی‌ها هستند. بنابراین در هنگام طراحی، رابطه رنگ‌ها با یکدیگر را در نظر داشته باشید.

رنگ برند چه کاربردهایی در بازاریابی دارد؟

انتخاب رنگ مناسب برای بازاریابی، تنها محدود به لوگو نیست و در موارد گسترده‌ای اهمیت دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • طراحی وب‌سایت
  • تبلیغات شهری
  • سربرگ
  • طراحی جلد
  • یونیفرم کارمندان
  • طراحی تابلوی موسسه یا شرکت
  • طراحی داخلی دفتر یا فروشگاه
  • صفحات فضای مجازی
  • بسته‌بندی محصولات
  • کارت ویزیت

تاثیر رنگ‌های سرد و گرم در بازاریابی

روانشناسی رنگ‌ها از ابتدا تا انتهای مسیر معرفی شما، نقش مهمی را ایفا می‌کند و وجود یک رنگ‌بندی خیره‌کننده در لوگوی شما، می‌تواند کنجکاوی افراد را برانگیزد. اما باید بدانید که کدام تن از رنگ‌ها توجه مخاطبان را به شما جلب می‌کنند؛ رنگ‌های گرم مناسب برند شما هستند یا رنگ‌های سرد؟ قبل از هرچیز، لازم است به درک صحیحی از این که تبلیغات چیست، برسید. در این صورت، بهتر متوجه می‌شوید که کدام رنگ برای معرفی فعالیت شما مناسب‌تر است.

رنگ های سرد

رنگ‌هایی که در طیف به سمت آبی متمایل هستند، رنگ‌های سرد نام دارند. استفاده از رنگ‌های سرد، برند شما را شیک و رسمی جلوه می‌دهد. اگر شما طراح لباس‌هایی با ظاهر کلاسیک هستید، می‌توانید از رنگ‌هایی با جلوه مات استفاده کنید. رنگ‌های سرد علاوه بر رسمیت، باعث القای حس امنیت و اعتماد در مخاطبین می‌شوند. اگر شما یک وکیل هستید، احتمالاً استفاده از یک پالت سرد و رسمی، انتخاب بهتری است و با این کار جدیت و قانون‌مندی شما به نمایش در می‌آید.

رنگ های گرم

رنگ‌هایی که در طیف به سمت قرمز قرار دارند، به عنوان رنگ‌های گرم شناخته می‌شوند. به کارگیری رنگ‌های گرم، به مخاطب حس صمیمیت را القا می‌کنند و برند شما هیجان‌انگیزتر دیده می‌شود. اگر شما مدیر یک مهد کودک یا برندی هستید که در زمینه کودکان فعالیت دارد، استفاده از رنگ‌هایی شاد و درخشان، تاثیر مثبتی روی مخاطب شما خواهد داشت؛ چرا که والدین همواره در پی یافتن محیطی شاد برای فرزندان خود هستند. رنگ‌های گرم چشمگیر هستند و وجود آن‌ها بین انبوهی از کارت‌های ویزیت، بیلبوردهای تبلیغاتی و تابلوهایی که سردر مغازه‌ها و شرکت‌ها هستند، باعث می‌شود کسب‌وکار شما در اولین نگاه برجسته‌تر از سایرین باشد.

انتخاب رنگ مناسب برای برند

برای استفاده از روانشناسی رنگ‌ها در برند خود، در ابتدا باید بدانید که برندینگ یعنی چه؟ این عمل باعث تقویت جایگاه کسب‌و‌کار شما در ذهن مخاطب می‌شود و فعالیت شما را نسبت به سایر رقبا متمایز نشان می‌دهد. استفاده از روانشناسی رنگ ها در طراحی پالت رنگی برند، آشنایی با انواع فونت و عکاسی، هر سه در کنار هم در برندینگ اهمیت دارند. در حقیقت آن چه مهم است، ایجاد یک هارمونی بین موارد گفته شده است و بهتر است وقت و انرژی کافی برای همه آن‌ها گذاشته شود. بنابراین استفاده از تجربیات یک فرد حرفه‌ای با استخدام دیجیتال مارکتر مسلط به قواعد بازاریابی، باعث افزایش قابل توجهی در کیفیت ارائه خدمات به مشتریان می‌شود.

در انتخاب رنگ مناسب برای برند، باید نکات مختلفی را در نظر داشته باشید و در ابتدا باید بدانید بازار هدف شما متشکل از چه گروه‌هایی از جامعه است، این افراد در چه بازه سنی قرار دارند و نیازها و روحیات آن‌ها به چه صورت است؟ با داشتن اطلاعات کافی از بازار هدف، می‌توانید بهترین رنگی را که توجه این افراد را برمی‌انگیزد، انتخاب کنید. از دیگر موارد مهم برای انتخاب پالت رنگی، توجه به ماهیت برند است. شما باید دقیقاً بدانید که دوست دارید در مقابل مشتری خود چگونه دیده شوید و تمایل دارید چه تصویری از فعالیت‌های شما در ذهن او نقش ببندد. روانشناسی رنگ ها به شما کمک می‌کند که تا حد زیادی، همان‌طور که برنامه‌ریزی کرده‌اید به خاطر افراد سپرده شوید. طبق تحقیقات، حدود ۹۰ درصد از خریدهای لحظه‌ای، تنها به دلیل تاثیرات رنگ‌بندی روی خریدار بوده است.

استفاده از رنگ‌ها در طراحی رابط کاربری

آیا می‌دانید UI چیست؟ از نقش آن در تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری آگاه هستید؟ رابط کاربری بخشی از یک وب‌سایت یا اپلیکیشن است که کاربران به صورت مستقیم با آن ارتباط دارند. یک رنگ‌بندی متوازن، اولین چیزی است که به چشم بازدیدکنندگان می‌آید و اگر رنگ‌ها در یک هارمونی قرار نداشته باشند، چشم بازدیدکننده به سرعت خسته می‌شود و از ادامه بررسی وب‌سایت صرف نظر می‌کند. رنگ برند شامل رنگ نوشته‌ها، رنگ اصلی پس‌زمینه، رنگ محصولات و حتی رنگ لینک‌ها و کادرها، باید با هم هماهنگ باشند تا در نهایت، وب‌سایت شما از دید بیننده، یک قاب زیبا و چشمگیر باشد.

روانشناسی رنگ ها حتی می‌تواند در سئو هم تاثیرگذار باشد؛ چرا که معمولاً سایت‌هایی که UI آن‌ها بهتر طراحی شده است، کاربری راحت‌تری دارند. هر چه افراد بیشتری به علت سهولت در کاربری، از آن استفاده کنند، رتبه سایت بهبود پیدا می‌کند و احتمال معرفی فعالیت شما به کاربران جدید بیشتر می‌شود. استفاده از رنگ‌ها تنها یک موضوع مربوط به مبحث زیبایی‌شناختی نیست؛ بلکه می‌تواند معرف هویت و نوع خدمات یک کسب و کار باشد. برای طراحی UI، باید با مبحث تئوری رنگ‌ها و بعضی از اصطلاحات در این زمینه آشنایی داشته باشید. در این صورت، می‌توانید بهترین ترکیب را برای رابط کاربری بسازید.

رابطه رنگ‌ ها با یکدیگر

رنگ‌ها به هم مرتبط هستند و اگر به چرخه رنگی نگاه کنیم، ارتباط معناداری بین آن‌ها مشاهده خواهیم کرد. شناخت ماهیت هر رنگ به ما کمک می‌کند تا با به کارگیری متناسب آن‌، تاثیر مورد نظر را بر مخاطب بگذاریم، همچنین در صورتی که با علم ترکیب رنگ آشنا باشیم، می‌توانیم نتیجه کار را چند برابر بهتر کنیم. رنگ‌ها می‌توانند مکمل یا متضاد هم باشند؛ بنابراین تسلط بر تئوری‌های رنگ، باعث می‌شود که بتوانیم در جهت صحیح آن‌ها را به کار ببریم.

  • ته‌رنگ یا تینت: رنگی که با افزودن سفید، کم‌رنگ شده است.
  • سایه رنگ (Shade): رنگی که با افزودن سیاه پررنگ شده است.
  • تناژ (Tone): رنگی که با افزودن خاکستری کم‌رنگ شده است.
  • تک‌رنگ (Monochromatic): استفاده تناژها و سایه‌های مختلف یک رنگ واحد
  • رنگ‌های مکمل (Complementary): رنگ‌هایی که در چرخه رنگ، مقابل هم قرار می‌گیرند. این رنگ‌ها بیشترین تضاد را با یکدیگر دارند.
  • مکمل دوگانه (Split Complementary): یک رنگ اصلی به همراه دو رنگ متضاد
  • مکمل سه‌گانه (Triad): این رنگ‌ها در چرخه در سه نقطه با فواصل مساوی قرار گرفته‌اند.
  • رنگ‌های مشابه (Analogous):  رنگ‌های هماهنگی که در چرخه کنار هم قرار دارند.
  • رنگ‌بندی مربع (Square): انتخاب چهار رنگ با فاصله مساوی در چرخه رنگ، به طوری که دو رنگ سرد و دو رنگ گرم انتخاب شوند.
  • مکمل ضربدری یا چهارضلعی (Tetrad) : انتخاب چهار رنگ شامل یک رنگ اصلی، یک رنگ مکمل و دو رنگ مجاور

ابزار‌های آنلاین طراحی رنگ

Flat UI Colors: این سایت تعداد زیادی رنگ‎های فرمول‌‌بندی شده برای IOS را به شما پیشنهاد می‌دهد.

Material palette: در این سایت ۱۹ رنگ مختلف برای اندروید در نظر گرفته شده است.

Color hunt: این سایت برای طراحان حرفه‌ای و هنرمندان مناسب است و دسته‌بندی و طرح‌های رنگی متعددی را به کاربران ارائه می‌کند.

Colorzilla: یک افزونه کاربردی و قدرتمند است که می‌توانید از آن در مرورگر کروم استفاده کنید. توسط این افزونه می‌توانید کد HEX رنگ‌ها را در سایت‌های مختلف ببینید و اگر رنگ خاصی توجه شما را جلب کرد، از آن در طراحی‌های خود بهره بگیرید.

کاربرد و ماهیت رنگ‌های مختلف

به یاد داشته باشید که رنگ‌ها می‌توانند حس و حال متفاوتی را القا کنند و به صورت کلی، دارای سه اثر مختلف روی ذهن افراد هستند. یک آژانس دیجیتال مارکتینگ یا یک فریلنسر دیجیتال مارکتر حرفه‌ای به شما کمک می‌کند تا با استفاده از رنگ‌ها، بیشترین تاثیر را روی مخاطبان خود داشته باشید؛ پس در انتخاب آن‌ها دقت لازم را به خرج دهید. اولین اثر یک رنگ، مربوط به جنبه‌های روانی آن است که به تجربیات اشخاص از این رنگ به خصوص بستگی دارد و یک حس‌آمیزی به وجود می‌آورد. دومین اثر، نوعی تاثیر نمادین است و افراد را به یاد شاخص‌ترین موردی که تداعی‌کننده رنگ مورد نظر است، خواهد انداخت. برای مثال، آبی، آن‌ها را به یاد دریا می‌اندازد یا سبز نماد جنگل است. سومین اثر رنگ‌ها، مربوط به تاثیرات فرهنگی آن‌هاست؛ در آداب و رسوم هر ملیت یا قومیتی، برخی از رنگ‌ها مفهوم ویژه‌ای دارند. به عنوان مثال، رنگ سفید در اکثر کشورها برای لباس عروس به کار برده می‌شود؛ اما در فرهنگ کشور هندوستان از رنگ قرمز به این منظور استفاده می‌شود. در ادامه به بررسی روانشناسی رنگ‌های مختلف می‌پردازیم:

روانشناسی رنگ سفید

این رنگ نماد خلوص و پاکیزگی است و برای کسب‌وکارهایی که در زمینه‌های بهداشت و سلامت فعالیت دارند، یک انتخاب مناسب است. سفید سمبل صلح و دوستی است؛ بنابراین استفاده از آن برای موسسات خیریه نیز یک گزینه عالی به شمار می‌رود. با اینکه سفید در بین تمامی رنگ‌ها، مثبت‌ترین مفاهیم را انتقال می‌دهد، اما استفاده بیش از حد آن، حرکت خلاقانه‌ای نیست. استفاده افراطی از رنگ سفید، مخاطب شما را خسته می‌کند و به او حس تهی بودن محتوا را منتقل می‌کند.

روانشناسی رنگ مشکی

سیاه یک رنگ جسورانه است که سرد اما در عین حال شیک است. استفاده از رنگ مشکی، برند شما را پیشگام، قدرتمند، برجسته و اسرارآمیز نشان می‌دهد و مخاطب را برای شناخت شما ترغیب می‌کند. توجه داشته باشید که در استفاده از رنگ سیاه، زیاده‌روی به خرج ندهید؛ چرا که جو را از حالت صمیمانه خارج می‌کند.

روانشناسی رنگ قرمز

قرمز سمبل شور و اشتیاق است و می‌تواند در نگاه اول، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب کند. انتخاب رنگ قرمز برای کسانی که در زمینه‌های ورزشی فعالیت دارند، می‌تواند اولین گزینه باشد؛ چرا که این رنگ، هیجان را در مخاطبین برمی‌انگیزد. استفاده از رنگ قرمز در رستوران‌ها و صنایع غذایی نیز یک حرکت هوشمندانه است؛ چرا که روانشناسان معتقدند این رنگ اشتهای افراد را تحریک می‌کند.

روانشناسی رنگ زرد

زرد یکی از شادترین رنگ‌های طیف است و یادآور حس و حال و انرژی جوانی است. زرد نماد برون‌گرایی، صمیمیت، شادی و درایت است. استفاده از رنگ زرد در تبلیغات محیطی، بسیار پرکاربرد است؛ چرا که این رنگ، محرک و جلب توجه‌کننده است.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی رنگی است که به اندازه رنگ قرمز، انرژی‌بخش و همانند رنگ زرد، شاد است. نارنجی یک رنگ انگیزشی است و یک انتخاب خوب برای افرادی است که در زمینه ارائه مشاوره تحصیلی فعالیت دارند. در طراحی سایت نیز می‌توانید برای لینک‌های خرید، از رنگ نارنجی استفاده کنید تا مطمئن شوید لینک‌ها از دید بینندگان دور نمی‌مانند.

روانشناسی رنگ سبز

سبز رنگی آرامش‌بخش و یادآور طبیعت است. این روزها استارت‌آپ‌های زیادی از این رنگ در لوگوی برند خود استفاده می‌کنند. رنگ سبز قبل از هر چیزی، تداعی‌کننده حس اعتماد است. این رنگ نماد تازگی، امید و سلامتی است؛ به همین خاطر در کسب‌وکارهایی در زمینه محصولات ارگانیک و سرویس‌های حمل‌ونقل یک انتخاب مناسب محسوب می‌شود.

روانشناسی رنگ آبی

در بین برند‌های مطرح دنیا، آبی محبوب‌ترین رنگ برای لوگوی تجاری شرکت است. این رنگ نماد آرامش، ثبات و صداقت است. آبی نشانه نظم و هماهنگی است و استفاده از این رنگ، وحدت و همکاری را نشان می‌دهد. انتخاب رنگ آبی تاثیر زیادی در کاهش اضطراب دارد و دقیقاً نقطه مقابل رنگ قرمز است. استفاده از رنگ آبی، بهترین گزینه برای شرکت‌های هواپیمایی است. اگر مایلید جدیت و پشتیبانی خود را به مشتریان خاطرنشان کنید، پیشنهاد می‌شود رنگ آبی را برای معرفی کسب‌وکار خود برگزینید.

روانشناسی رنگ بنفش

این رنگ نه به اندازه رنگ آبی سرد است و نه به اندازه رنگ قرمز گرم؛ بنابراین یک انتخاب مناسب برای نشان دادن تعادل است. استفاده از بنفش می‌تواند شما را متفاوت نشان دهد؛ چرا که این رنگ لوکس، کمتر در بین برندها استفاده شده است. بنفش نماد اصالت، معنویت و منطق است و استفاده از آن، حسی مملو از لطافت ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید بر حس راحتی محصولات خود تاکید کنید، بنفش یک کاندید عالی برای برند شما خواهد بود.

سخن پایانی

روانشناسی رنگ ها از جنبه‌های اساسی برای دیجیتال مارکتینگ است؛ بنابراین باید وقت و انرژی کافی برای این امر اختصاص داده شود. شما می‌توانید هویت کسب‌وکار خود را از طریق زیبایی رنگ‌ها به مخاطبان نشان دهید و علاقه و توجه آن‌ها را جلب کنید. رنگ‌بندی کارت ویزیت، لوگو و سایت شما در ایجاد دیدگاه اولیه مخاطبان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند؛ بنابراین پیشنهاد می‌کنیم برای طراحی‌های خود از افراد حرفه‌ای کمک بگیرید. فریلنسرهای باتجربه‌ پونیشا می‌توانند بهترین‌ها را برای شما و برندتان به ارمغان بیاورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *