دانستنی

روش‌های کسب درآمد در دوران دانشجویی و بهترین مشاغل دانشجویی

روش‌های کسب درآمد در دوران دانشجویی و بهترین مشاغل دانشجویی

دانشجو بودن در این شرایط اقتصادی، بسیار دشوار است. هزینه‌های کتاب، خوراک و مسکن بالا رفته و وام‌های دانشجویی طرفداران زیادی دارند. از طرفی کارفرماها هم اعتماد کمتری به دانشجوها دارند. با این وجود، گسترش دورکاری امکان فریلنسری برای دانشجوها را هم فراهم کرده است. اگر دانشجو هستید؛ باید با مدیریت زمان و کاهش هزینه‌های جانبی به تعادل مناسب میان دخل و خرج برسید. با فریلنسری در دوران دانشجویی می‌توانید به تجربه و رزومه کاری مناسبی برسید. در این مقاله نحوه کسب درآمد در دوران دانشجویی و انواع مشاغل مناسب را معرفی می‌کنیم. در ابتدا اهمیت اشتغال دانشجویی را ذکر می‌کنیم.

اهمیت کسب درآمد دانشجویی

  • اولین اهمیت اشتغال دانشجویی، کسب درآمد بیشتر است. با داشتن درآمد جانبی، راحت‌تر می‌توانید تحصیل کرده و از رفاه بیشتری برخوردار می‌شوید.
  • آزادی عمل بیشتری در مورد زمان و محل کارتان دارید. کارفرماهایی که به دنبال استخدام دانشجویان هستند؛ به راحتی زمان کار و تحویل پروژه را با وقت آزاد دانشجو تنظیم می‌کنند.
  • با تقویت مهارت‌ها و افزایش تجربه، احتمال استخدام دانشجویان بعد از فارغ التحصیلی افزایش می‌یابد. بعلاوه رزومه قوی تری هم خواهند داشت. با روابط کاری آشنا شده و مهارت،های ارتباطی شما تقویت می‌شود.

پروژه انجام دهید و کسب درآمد کنید

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

نکات کسب درآمد در دوران دانشجویی

روی نقاط قوت خودتان کار کنید

تقریباً با انجام هر کاری که در آن مهارت دارید؛ قادر به کسب درآمد در دوران دانشجویی هستید. همواره کار و کارفرما در حوزه خدمات حسابرسی، طراحی نرم افزار، فناوری اطلاعات، گردشگری، طراحی, عکاسی و تولید محتوا وجود دارد. مهارت‌های خودتان در این حوزه‌ها را تقویت کنید.

یک وب سایت مناسب پیدا کنید

پلتفرم‌های مناسبی برای کاریابی وجود دارند. لینکدین مکان مناسبی برای کاریابی است. سایت‌های دورکاری زیادی مثل فریلنس پارس هم پروژه‌های مختلفی را در اختیار فریلنسرها قرار می‌دهند. دانشجوها می‌توانند به عنوان کارآموز و دستیار مجازی با حقوق کمتر در این سایت‌ها مشغول به فعالیت شوند.

شبکه سازی را فراموش نکنید

هر چقدر بیشتر با کارفرماها و فریلنسرهای حرفه‌ای، دوست شوید؛ راحت‌تر به موقعیت‌های کاری مناسب می‌رسید. تبلیغات دهان به دهان، اثربخش‌ترین نوع تبلیغ در دنیای دیجیتال است. توصیه نامه‌های دریافتی از شبکه‌های کاری معتبر، بیشتر از تبلیغات در شبکه‌های مختلف اجتماعی، کارآمد هستند. با فعالیت در این شبکه‌های کاری می‌توانید مهارت‌های خودتان را از طریق آشنایی با افراد خبره و مستعد، تقویت کنید.

مدیریت زمان حیاتی است

دانشجوها با مدیریت زمان مناسب می‌توانند مشغول به کار پاره وقت یا تمام وقت شوند. همچنین به تعادل مناسب میان درس خواندن و کار کردن می‌رسند. شما به عنوان یک دانشجو، علاوه بر کسب درآمد به تحویل پروژه‌های کلاسی، مطالعه، امتحان دادن، اوقات فراغت و خوابیدن هم نیاز دارید. زمانی را به فریلنسری اختصاص دهید که هیج برنامه دیگری برایش ندارید. زمان حضور سر کلاس درس و یادگیری برای کارکردن مناسب نیست.

عقد قرارداد اهمیت دارد

داشتن قرارداد و ضمانت پرداخت اهمیت زیادی برای فعالیت به عنوان یک فریلنسر دارد. اهمیت داشتن قرارداد را دست کم نگیرید. با بستن قرارداد به کارفرما می‌گویید که در کارتان جدی هستید و خطر عدم پرداخت دستمزد هم کاهش می‌یابد. اگر قراردادی را از قبل تنظیم کنید، به کارفرما می گویید که به شما اعتماد کرده و برای خدماتتان ارزش قائل شود.

دستمزد مناسب را مطالبه کنید

ارزیابی دستمزد دقیق در آغاز فعالیت فریلنسری و کارهای دانشجویی دشوار است. روش‌های مختلفی برای تعیین نرخ دستمزد و ارزش کارتان وجود دارد. در ابتدا کمی با آزمون و خطا جلو می‌روید ولی به این روش وابسته نشوید. کمی چانه زدن از جانب کارفرما را بپذیرید، ولی قیمت خیلی پایین را قبول نکنید، چون سایر مشتری‌ها مدعی می‌شوند.

برای کارکردن در دوران دانشجویی به نکات فوق، توجه کنید. کار دانشجویی و فریلنسری در دوران دانشجویی بهترین روش برای کسب تجربه، اعتماد به نفس و مهارت است. با کار کردن در این دوران علاوه بر کسب درآمد محدود می‌توانید به چشم اندازکاری مناسبی برسید. همواره باید روی درس خواندن و سلامت روان متمرکز شوید و سلامت خودتان را قربانی پول نکنید. در ادامه به برخی از مشاغل مناسب دوران دانشجویی اشاره خواهیم کرد.

انواع مشاغل دانشجویی

هیچ دانشجویی از کسب درآمد در دوران دانشجویی، بدش نمی‌آید. بهترین روش کسب درآمد برای دانشجوها از طریق فریلنسری است. برخی از این مشاغل در ادامه معرفی می‌شوند.

۱.معلم آنلاین یا مجازی

اکنون وب سایت‌های آنلاین زیادی به استخدام نیرو می‌پردازند تا ویدئوها، پادکست‌ها و فایل‌های صوتی آموزشی را با کمک آنها تهیه کنند. آموزش زبان، طرفداران زیادی دارد. مقدار دستمزد دریافتی هم به مقدار ساعت زمان کاری شما وابسته است. می‌توانید دروس تخصصی دبیرستان و نقاشی را تدریس کنید. اگر مدرک مربیگری ورزشی دارید؛ شرایط همه گیری ویروس کرونا موقعیت مناسبی را برای مربیگری آنلاین فراهم کرده است. در این شرایط نیازی به خروج از خوابگاه و منزل ندارید و جلسات آموزشی را به صورت آنلاین و مجازی در ساعت مدنظرتان برگزار می‌کنید. با تهیه فایل‌های آموزشی و فروش آنها در سایت‌ها هم قادر به کسب درآمد در دوران دانشجویی هستید.

۲.طراح گرافیکی

اگر مهارت خوبی در طراحی گرافیک دارید؛ می‌توانید در اوقات فراغت به کسب درآمد بپردازید. دانشجویات طراحی و گرافیک از این زمان به عنوان فرصتی برای کسب تجربه و بهبود رزومه کاری در آینده استفاده می‌کنند. رقابت در این حوزه بسیار زیاد است و طراحان فریلنسر زیادی در بازار کار حضور دارند. کارتان را از پروژه‌های کوچک مثل تولید محتوای بازاریابی از جمله طراحی پوستر، تراکت و بروشور برای کسب و کارهای کوچک، آغاز کنید.

۳.بازاریاب آنلاین

امروزه بازاریابی آنلاین، شغلی پرمتقاضی است. مردم سراسر جهان مدت زمان زیادی را از طریق گوشی و کامپیوتر در دنیای آنلاین صرف می‌کنند. بازاریابان آنلاین به دنبال افزایش ترافیک وب سایت‌ها، صفحه‌های شبکه اجتماعی یا بازارهای آنلاین با کمک مجموعه‌ای از پلتفرم‌های آنلاین هستند. مشاغل فریلنسری در این حوزه برای دانشجویان؛ موقعیت مناسبی برای کسب تجربه کسب و کار و آشنایی با رسانه‌ها و اپلیکیشن های رسانه اجتماعی است.

۴.نویسنده محتوا یا وبلاگ نویس

اگر دانشجوی روزنامه نویسی هستید یا از نوشتن و پست گذاشتن لذت می‌برید می‌توانید به عنوان نویسنده محتوا و وبلاگ فعالیت کنید. نویسندگی، انعطاف پذیری کاری بالایی داشته ولی به تخصص و دانش در زمینه موضوع مدنظر کارفرما نیاز دارد. با نگارش پست‌های وبلاگ برای کسب و کارهای کوچک به درآمد خوبی می‌رسید.

۵.ویراستاری

شغل ویراستاری و دستیار ویراستاری منبع خوبی برای کسب درآمد در دوران دانشجویی است. دانشجویان دقیقی که به جزئیات دقت کرده و مهارت‌های زبانی خوبی دارند؛ برای این شغل مناسب هستند.  داشتن این مهارت و تقویت آن هم برای آینده کاری شما مناسب است؛ چون در مراودات و مکاتبات کاری هم به آن نیاز پیدا خواهید کرد.

۶.توسعه دهنده وب سایت

هر مالک کسب و کاری به دنبال حضور در فضای آنلاین است و توسعه وب سایت فرصت مناسبی برای اشتغال‌زایی در دوران دانشجویی است. اگر در ساخت و نگهداری وب سایت‌های ساده برای کسب و کارهای کوچک مهارت دارید به خوبی می‌توانید به کسب درآمد پایداری برسید. در حال حاضر با وجود کدهای منبع باز به راحتی می‌توانید وب سایت‌های طراحی شده خودتان را به کسب و کارهای محلی بفروشید. برخی از کسب و کارها هم به دنبال توسعه دهنده فرانت اند و بک اند هستند که با ظاهر و کدنویسی سایت در ارتباط است. هر کدام از این مشاغل به مهارهای تخصصی خاصی در حوزه مهندسی کامپیوتر نیاز دارند.

۷.ترجمه و تایپ

اگر مهارت زبانی خوبی دارید یا دارای مدرک زبان و دانشجویی مترجمی هستید به راحتی می‌توانید با ترجمه متون عمومی و یا ترجمه تخصصی به کسب درآمد در دوران دانشجویی برسید. متون تخصصی رشته تحصیلی خودتان را ترجمه کنید. مهارت تایپ متن دست نویس و رونویسی از روی فایل‌های صوتی و تصویری هم متقاضیات زیادی دارد. دستمزد ترجمه و تایپ به صورت کلمه‌ای است و رونویسی از فایل صوتی به صورت ساعتی محاسبه می‌شود.

۸.ادمین و مدیر شبکه‌های اجتماعی

هر روز وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی مثل توییتر، اینستاگرام، فیسبوک و غیره صرف می‌کنیم. کسب و کارها هم برای جلب نظر مشتریان در این شبکه‌ها به دنبال استخدام ادمین هستند. دانشجوها و ورودی‌هایی که اوقات فراغت بیشتری دارند به راحتی می‌توانند این کار را انجام دهند.

مدیران شبکه‌های اجتماعی به دنبال طراحی کمپین‌های تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی و تعامل با مشتریان احتمالی هستند تا آنها را به سمت اقدام خاصی مثل مطالعه پست‌ها، دریافت حق اشتراک یا خرید محصول، ترغیب کنند. ادمین ها و مدیران نقش حیاتی در توسعه آگاهی از برند دارند.

۹.تولید و تدوین فیلم و فایل صوتی

ویدئو بیشترین و سودآورترین نوع محتوا در دنیای مجازی است. تقاضای زیادی برای تولید و تدوین فیلم وجود دارد. از طرفی بدون داشتن مدرک خاصی می‌توانید این مهارتها را با استفاده از محتواهای آموزش یاد بگیرید. برای این کار پس از یادگیری مهارت به نرم افزار ویرایش فیلم مثل ادوبی پریمیر نیاز دارید. سپس کار روی پروژه‌های کوچک را برای آشنایان آغاز کرده و در نهایت پروژه‌های دورکاری را برعهده بگیرید.

۱۰.عکاسی

با اینکه ویدئو، جذاب‌ترین محتوا است؛ ولی عکس همچنان از اهمیت خاصی برخوردار است. تهیه عکس‌های حرفه‌ای به مهارت عکاسی و ویرایش عکس نیاز دارد. با خرید دوربین‌های با کیفیت امروزی، ابزار مناسب برای این حرفه را در اختیار دارید. با شرکت در دوره‌های آموزشی آنلاین و مطالعه محتوای مجازی به خوبی در این رشته به مهارت می‌رسید. در دوران دانشجویی می‌توانید فعالیت عکاسی را برای پروژه‌های دانشگاهی و تشکل‌های دانشجویی انجام دهید. بعد از کسب مهارت کافی، پروژه‌های کوچک برای کسب و کارهای کوچم را رد سایت‌های دورکاری انتخاب کنید.

۱۱. ورود داده یا دیتا اینتری

کامپیوترها بیش از پیش به خوبی پردازش داده را انجام می‌دهند ولی تبدیل داده و اسناد دستی به اسناد دیجیتال هنوز هم کاری چالش برانگیز است. می‌توانید از ورود داده از یک منبع یا فرمت به منبع یا فرمت دیگر کسب درآمد کنید. این کار ساده به مهارت زیادی نیاز نداشته و هر فردی از جمله دانشجوها با داشتن مهارت‌های پایه کامپیوتر به راحتی از عهده این کار بر می‌آیند.

۱۲.دستیار مجازی

بسیاری از افراد پرمشغله نیازمند کمک هستند و بابت این حمایت، پول پرداخت می‌کنند. دستیار مجازی در چنین شرایطی به ایمیل‌ها پاسخ داده، قراردادهای ملاقات را تنظیم نموده و فعالیت‌های دیجیتال کارفرمای پرمشغله را انجام می‌دهد. دانشجویان در زمان فراغت یا در هنگام شب به راحتی می توانند چند ساعت وقت را صرف این امور نموده و از آن کسب درآمد کنند. برای موفقیت در چنین کاری به مهارت‌های ارتباطی و سازماندهی خوب نیاز دارید.

۱۳.حسابداری

دانشجویان رشته حسابداری، آمار، ریاضی و مدیریت یا دانشجویان علاقمند به حسابرسی به راحتی میتوانند به عنوان کمک حسابدار در شرکت‌های کوچک و بزرگ مشغول به فعالیت شوند. کارفرماها به دنبال برونسپاری کارهای ساده حسابداری به دانشجویان هستند تا هزینه‌های کمتری پرداخت نمایند.

۱۴.طراحی نرم افزار و اپلیکیشن

یکی از روش‌های توسعه کسب و کار و جلب رضایت مشتریان، تولید نرم افزارها و اپلیکیشن های کاربردی است. دانشجویان رشته های مهندسی و سایر افراد علاقمند به این حوزه با شرکت در دوره‌های آموزشی قادر به یادگیری این مهارت هستند. کارآموزی نزد طراحان خبره هم روش دیگری برای تقویت این مهارت و کسب درآمد در دوران دانشجویی است. دانشجویان می‌توانند با انجام پروژه برنامه نویسی در دوران دانشجویی خود، کسب درآمد داشته باشند.

پروژه انجام دهید و کسب درآمد کنید

در نهایت . . .

کسب درآمد در کنار ادامه تحصیل علاوه بر کمک خرج شدن باعث کسب تجربه  و تقویت روزمه کاری دانشجویان می‌شود. دانشجویان با مشاغل فریلنسری به خوبی مدیریت زمان و مخارج خودشان را یاد گرفته و با کسب مهارتهای ارتباطی بیشتر، آماده ورود به بازار کار می‌شوند. اگر دانشجو هستید؛ فرصت کسب درآمد از این دوره را از دست ندهید. کارلنسر پلتفرمی مناسب برای یافتن کارهای دانشجویی است که ضمانت پرداخت و امکان چت و پشتیباتی تمام وقت را فراهم نموده است. نظرات خودتان در مورد کسب درآمد در دوران دانشجویی را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *