دانستنی

سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟

سایت یا اینستاگرام؟ کدام‌یک برای کسب‌وکارها مناسب‌تر است؟

در مقالات دیگر وبلاگ هم در مورد کسب درآمد از سایت یا فروشگاه اینترنتی صحبت کرده‌ایم؛ هم کسب درآمد از اینستاگرام. اگر نگاهی به کسب و کارهای اینترنتی هم بیندازیم، قطعا نمونه‌های موفق بسیاری از هر دو مورد می‌بینیم. در مقالۀ «راه های کسب درآمد از اینترنت» هم گفتیم که هم اینستاگرام و هم سایت، ابزارهای درآمدی فوق‌العاده‌ای در بستر اینترنت هستند.

اما سؤالی که همواره از ما می‌پرسند، این است که برای کسب وکار من سایت بهتر است یا اینستاگرام؟! امروز می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم! در مورد مزایا و معایب هر کدام صحبت کرده و آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم. در نهایت این شمایید که تصمیم می‌گیرید برای راه‌اندازی کسب و کارتان کدام یک را انتخاب می‌کنید.

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی در اینستاگرام؛ خوب یا بد؟

همانطور که می‌دانید در سال‌های اخیر گرایش مردم به استفاده از شبکه‌های اجتماعی بیشتر شده و ساعت‌های زیادی را در طول روز صرف گشت زدن در آن‌ها و تبادل اطلاعات از این طریق می‌کنند. در این میان یکی از شبکه‌های اجتماعی که بیشتر از بقیه مورد توجه قرار گرفته و از هر سن و قشری در آن فعالیت دارند، اینستاگرام است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی در ایران است. پس به نظر می‌رسد که با راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی یک بازار بزرگ در اختیارتان است و درآمد خوبی هم از آن خواهید داشت؛ اما بیایید این بازار بزرگ را کمی موشکافانه‌تر بررسی کنیم.

کسب درآمد از طریق ایجاد فروشگاه محصولات خود بصورت رایگان در سرکالا

اگر هر کدام از شما کسب و کاری داره چه کسب و کار خانگی و یا مغازه ای داره و علاقه داره که کارشو توسعه بده و محصولاتش رو بیشتر معرفی کنه و  فروشگاه اینترنتی داشته باشه میتونه فروشگاه خودشو تو سایت سرکالا درست کنه و محصولاتشو و اجناس مغازه شو تو فروشگاه خودش بذاره و لینک فروشگاه خودشو تو کانال های مختلف بذاره و یا به دوستان خودش بده تا محصولاتشو تو فروشگاهش ببینند و خرید کنند .

هدف از ایجاد سایت فروشگاهی سرکالا، تجمع محصولات و کالاهای موجود در مغازه‌های کوچک گسترده سطح شهر در یک فروشگاه جامع و کامل و ارائه حق انتخاب بهینه به مشتریان از میان انبوهی از کالاهای مشابه و دسترسی سریع و آسان به آنهاست.
هدف، ایجاد یک ارتباط مستقیم بین فروشنده و خریدار است به‌گونه‌ای که فروشنده بتواند تمامی کالاهای موجود در فروشگاه خود را در کمترین زمان ممکن و به نحو احسن به خریدار معرفی کند و خریدار نیز بتواند کالاهای موردنیاز خود را با دقت و اطلاعات کامل و با صرف کمترین وقت و انرژی و مناسب‌ترین قیمت تهیه کند.

دستورالعمل اجرایی

برای ساختن فروشگاه خودتون مراحل زیر را دنبال کنید
مراحل ایجاد فروشگاه با موبایل :
۱- وارد سایت زیر بشید .
www.sarkala.com
۲- گزینه حساب کاربری رو در پایین بزنید
۳-عضویت را بزنید
۴-گزینه من یک فروشنده هستم را بزنید و اطلاعات خود را وارد کنید ودکمه عضویت را بزنید .
۵-دقت داشته باشید در بخش اطلاعات ایمیل شما و گذر واژه شما نام کاربری و پسورد شما برای ورود به سایت هستند که باید جایی یادداشت کنید که فراموش نکنید .
در زیر باکس اسم فروشگاه لینکی نمایش داده میشود که این لینک آدرس فروشگاه شماست که باید آنرا هم جایی یادداشت کنید تا برای دیگران بفرستید .
۶- بقیه مراحل را ادامه دهید تا پنل پیشخوان فروشگاه شما ایجاد شود .
۷ – سپس وارد تنظیمات پنل پیشخوان شما شوید و عکس بنر و پروفایل فروشگاه خود را ایجاد کنید .

بعد از اینکه فروشگاهتون رو ساختید حالا نوبت گذاشتن محصولاتتون تو فروشگاهتون است

روش گذاشتن محصول در فروشگاهتون

۱- وارد سایت سرکالا بشید
www.sarkala.com

۲- در پیشخوان و در باکس مشکی وسط صفحه منو را باز کنید
۳- با یوزر نیم و پسورد وارد پیشخوان فروشگاه خودتون بشید
۴- گزینه محصولات و افزودن محصول جدید را بزنید
۵- تصاویر و قیمت و توضیحات محصول خود را اضافه کنید و افزودن محصول را بزنید و در صفحه جدیدی که باز میشود اطلاعات محصول را چک کنید و ذخیره اطلاعات را بزنید .
محصول شما در فروشگاهتان ذخیره شد.

مزایای راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

حتماً خود شما هم با تعداد زیادی از پیج‌هایی که در اینستاگرام درآمد کسب می‌کنید، برخورده‌اید. مثلا پیج‌های فروش محصول، تبلیغات و… خب حالا ببینیم مزایای ایجاد کسب و کار در اینستاگرام چیست؟

  • استفاده از اینستاگرام رایگان است

اگر سرمایۀ زیادی برای شروع یک کسب و کار اینترنتی ندارید، اینستاگرام بهترین راه حل برای شماست. عضویت در سایت اینستاگرام و راه‌اندازی یک صفحۀ کاری کاملاً رایگان است و نیازی نیست برای آن هزینه پرداخت کنید.

  • کار کردن با اینستاگرام راحت است

پست گذاشتن در اینستاگرام، مشاهده آمار و استفاده از سایر امکانات پروفایل‌های تجاری در اینستاگرام کار بسیار راحتی است و هر کسی که کار کردن با موبایل‌های هوشمند را بلد باشد از پس آن بر می‌آید. اگر قصد استفاده از قابلیت تجاری اینستاگرام را داشته باشید می‌توانید «راهنمای کامل استفاده از بیزینس پروفایل اینستاگرام» را در وبلاگ دیدوگرام بخوانید و کاملاً با آن آشنا شوید.

  • با یک بازاریابی درست، به خوبی دیده می‌شوید

همانطور که اشاره کردم تعداد بسیار زیادی از کاربران ایرانی در شبکۀ اجتماعی اینستاگرام فعالند؛ پس به نظر می‌رسد که دیده و شناخته شدن در اینستاگرام کار راحتی است. ولی عجله نکنید! درست است که اینستاگرام بازاری با مخاطبان هدف گسترده است، اما برای موفقیت در آن و جذب فالوورهای هدفمند که به مشتریان شما تبدیل شوند، لازم است نکاتی را بدانید و رعایت کنید. طبیعی است که هرچه تعداد فالوورهای شما افزایش پیدا کند، مشتری‌هایتان هم بیشتر می‌شود، برای همین توصیه می‌کنم حتماً مطلب «۸ دستور جادویی برای افزایش فالوور اینستاگرامتان» را بخوانید.

اما… این شبکۀ پرطرفدار معایبی هم دارد!

معایب راه‌اندازی کسب و کار اینستاگرامی

  • هیچگونه دسته‌بندی برای محصولات‌تان ندارید

قرار دادن محصولات در دسته‌های مشخص به کاربران کمک می‌کند که راحت‌تر محصول موردنظرشان را پیدا کنند؛ اما متاسفانه این امکان در اینستاگرام وجود ندارد. حتی اگر تعداد محصولات شما زیاد باشد مخاطب باید کلی صفحه را بالا پایین کند تا بتواند چیزی را که می‌خواهد پیدا کند.

  • امکان به‌روزرسانی محصولات را ندارید

قیمت کالاها و موجودی آن‌ها مدام در حال تغییر است و تغییر دادن آن‌ها در اینستاگرام وقت زیادی از شما می‌گیرد؛ به خصوص اگر محصولات شما زیاد باشند یا در حال گسترش کسب و کارتان باشید! در واقع همیشه باید پست‌های‌تان را آپدیت کنید.

  • فرآیند پرداخت دشوار است

در خریدهای اینستاگرامی امکان اتصال به درگاه بانکی و پرداخت آنلاین وجود ندارد. اگر کسی بخواهد از صفحۀ اینستاگرام شما خریدی را انجام بدهد برای پرداخت باید ابتدا از شما شماره کارت بگیرد و بعد از کارت به کارت کردن وجه و ارائه رسید به شما سفارش خود را کامل کند. گاهی این پروسۀ پرداخت خرید آن‌قدر طولانی و سخت می‌شود که بسیاری از افراد از خیر آن می‌گذرند. حالا تصور کنید تعداد زیادی مشتری هم در طول روز داشته باشید؛ که انجام همۀ آن‌ها قطعا فرایندی دشوار است.

  • خطر فیلتر شدن همواره شما را تهدید می‌کند!

متاسفانه ما در کشوری زندگی می‌کنیم که شب می‌خوابیم و صبح بیدار می‌شویم، می‌بینیم خبر فیلتر شدن فلان رسانۀ اجتماعی تیتر اول اخبار امروز است. حتی الان هم که دارم این مقاله را برای شما می‌نویسم خبرهایی از فیلتر شدن شبکۀ اجتماعی اینستاگرام به گوش می‌رسد. بعضی روزها این اخبار تکذیب می‌شوند و گاهی هم تایید؛ با این حال هیچ بعید نیست که اینستاگرام هم به زودی به سرنوشت تلگرام مرحوم دچار شود.

حالا اگر تنها راه درآمدی شما اینستاگرام باشد، با فیلتر شدن چه بلایی سر درآمدتان خواهد آمد!

راه‌اندازی کسب و کار اینترنتی با سایت یا فروشگاه اینترنتی

اگر می‌پرسید چه کسب و کارهایی به سایت نیاز دارند، این مقاله را مطالعه کنید. راه‌اندازی سایت یا فروشگاه اینترنتی به لطف ظهور ابزارهایی مانند سایت‌ساز و فروشگاه‌ساز دیگر کار مشکلی نیست و هر کسی با هر دانشی می‌تواند سایت خودش را به راحتی راه‌اندازی کند. ما مقالات زیادی در بلاگ راجع به راه‌اندازی سایت داریم که در زیر چند مورد از آن‌ها را می‌بینید:

  1. راه‌اندازی و ساخت سایت با ۳ روش مختلف
  2. چگونه یک سایت بسازیم؟ (آموزش ساخت سایت)
  3. روشی ساده برای ساخت سایت: کامل ترین سایت ساز ایرانی

اما بیایید ببینیم کار با سایت یا فروشگاه اینترنتی چه مزایا و معایبی دارد.

مزایای داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

فروش محصولات در فروشگاه اینترنتی یا ارائۀ خدمات از طریق سایت در مقایسه با شبکه اجتماعی اینستاگرام مزایایی دارد که در این‌جا به چند مورد مهم اشاره می‌کنم.

  • می‌توانید محصولات را دسته‌بندی کنید

بسته به نوع کسب و کاری که دارید، می‌تواند دسته‌های مختلفی برای انواع محصولات در نظر بگیرید. مثلاً اگر سایت فروش آنلاین لباس دارید می‌توانید دسته‌هایی مانند لباس مردانه، لباس مردانه و زیرشاخه‌هایی مانند شلوار، پیراهن، جوراب، تی‌شرت و … را برای محصولاتتان تعریف کنید. این کار هم مدیریت محصولات را برای شما ساده‌تر می‌کند و هم مشتری‌ها را در سایت شما نگه می‌دارد و خرید آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.

  • به‌روزرسانی و مدیریت محصولات راحت‌تر است

در فروشگاه اینترنتی می‌توانید برای هر محصول موجودی معینی را مشخص کنید تا با هر خرید از تعداد آن موجودی کم شود و اگر به اتمام رسید پیامی مثل “محصول مورد نظر موجود نیست” روی سایت نمایش داده شود. همچنین بقیه اطلاعاتی مانند تخفیف را هم می‌توانید به‌صورت خودکار روی آن اعمال کنید.

  • امکان پرداخت آنلاین از طریق درگاه‌های بانکی وجود دارد

با وجود درگاه‌های پرداخت دیگر نیازی به پیگیری مبالغ پرداخت شده از سمت مشتری‌ها نخواهید داشت و همه‌چیز (از ساعت پرداخت گرفته تا مبلغ واریزی) در پنل کاربری که بانک‌ها در اختیارتان می‌گذارند واضح و مشخص است. علاوه‌ بر این مشتری‌ها هم دیگر مجبور نیستند که به دستگاه‌های خودپرداز مراجعه کرده و برای شما پول کارت به کارت کنند.

  • کاربران می‌توانند محصولات مورد نظرشان را جستجو کنند

اگر فروشگاه شما بزرگ باشد و محصولات زیادی را برای فروش در آن قرار داده باشید، پیدا کردن یک کالای خاص از بین آن همه محصول ممکن است کار سختی باشد. در این مواقع اگر وب‌سایت‌تان قابلیت جستجو داشته باشد کاربر به راحتی می‌تواند آن چیزی را که می‌خواهد، پیدا کند؛ در حالیکه در اینستاگرام مشتری برای پیدا کردن یک محصول خاص مجبور است همۀ پست‌ها را بررسی کند.

  • خطر فیلتر شدن رسانه شما را تهدید نمی‌کند (یا حداقل کمتر تهدید می‌کند)

خطر فیلترینگ بیشتر متوجه شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی است و کمتر دیده شده است که فروشگاه اینترنتی دچار فیلترینگ شود. پس نیازی نیست شب که می‌خوابید نگران بسته شدن فروشگاه‌تان باشید.

چالش‌های داشتن سایت یا فروشگاه اینترنتی

راه‌اندازی کسب‌وکار اینترنتی در یک سایت یا فروشگاه اینترنتی هم، چالش‌های خاص خودش را دارد. من این‌جا به دو مورد از این چالش‌ها اشاره کردم، اگر شما هم تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

برای شروع باید هزینه پرداخت کنید

قیمت‌ها و تعرفه‌های طراحی سایت بسیار متفاوت است و نمی‌توانم به طور دقیق بگویم که برای راه‌اندازی یک سایت یا فروشگاه اینترنتی به چقدر سرمایه نیاز دارید. اما برای اینکه دید کلی نسبت به این مسئله پیدا کنید مقالۀ «بالاخره هزینه راه‌ اندازی فروشگاه اینترنتی چقدر است؟» را مطالعه کنید.

یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های طراحی سایت وجود دارد و آن چیزی نیست جز… ساخت سایت یا فروشگاه اینترنتی با استفاده از سایت ساز یا فروشگاه ساز! برای مطلع شدن از قیمت‌های طراحی سایت با این ابزار از صفحات زیر بازدید کنید:

 

  • زمان بیشتری طول می‌کشد تا شناخته شوید

کار شما با ساختن یک وب‌سایت تمام نمی‌شود؛ کار شما تازه شروع شده است و باید با یک برنامه بازاریابی خوب، تولید محتوای منظم و استفاده از تبلیغات اینترنتی سایت یا فروشگاه اینترنتی‌تان را تبلیغ کنید و سئوی آن را بهبود دهید.  این کار ممکن است در ابتدا کمی زمان‌بر باشد اما اگر از همان ابتدا وارد مسیر درستی شوید و استانداردهای لازم را در کارتان رعایت کنید، در آینده نگرانی راجع‌به جذب مخاطب و فروش محصولاتتان نخواهید داشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *