دانستنی

سرمایه‌گذاران فرشته از کسب‌وکار شما چه چیزهایی می‌خواهند؟

سرمایه‌گذاران فرشته از کسب‌وکار شما چه چیزهایی می‌خواهند؟

چه چیزی باعث جالب بودن یک کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاران فرشته می‌شود؟ آنان به دنبال چه هستند؟

بخش اول: سرمایه‌گذاران فرشته از کسب‌وکار شما چه می‌خواهند؟

۱- ما می‌خواهیم به این باور برسیم که تجارت شما بازار مستعدی دارد که بر اساس نیاز بازار و راه‌حل شما اداره می‌شود.
ما نام “ترکیب محصول-بازار” بر آن می‌گذاریم. تنها اعداد را به ما نشان ندهید، ما می‌خواهیم در مورد عرضه و تقاضا، افراد، مشکلات و راه‌حل‌ها به باور برسیم. نگویید که فیس‌بوک و آمازون بعدی در دستان شما هستند، یا کسب‌وکار شما تحولی در صنعت ایجاد خواهد کرد– قصد ما این است که داستان شما را بشنویم و خودمان تصمیم بگیریم. ما تنها به اعداد اکتفا نمی‌کنیم، بلکه به داستانی که پشت آن نهفته است گوش می‌دهیم و تصمیم می‌گیریم بازار شما تا چه اندازه می‌تواند گسترده باشد.

۲- ما از شما می‌خواهیم تیم اجرایی خوبی داشته باشید.
استارتاپ‌ها مسیر پرریسکی را در پیش دارند و ما از شما می‌خواهیم از قبل آن را در نظر بگیرید. نمی‌خواهیم با هزینه ما این موضوع را متوجه شوید. همچنین از شما می‌خواهیم افرادتان را آماده به کار داشته باشید، اگرچه می‌توانید در عدم حضور یک یا دو فرد کلیدی کار را شروع کنید، درصورتیکه مهارت آنان را بلد باشید و نشان دهید چگونه می‌توانید جایشان را پر کنید.

۳- انتظار داریم کسب‌وکارتان توانایی مقیاس‌پذیری و رشد سریع را داشته باشد.
منظور از “مقیاس‌پذیری”، افزایش گسترده فروش بدون نیاز به افزایش متناسب هزینه‌های ثابت (مانند، مکان، اجاره و لوازم) و لیست حقوق است. در حالت عادی، محصولات می‌توانند مقیاس‌پذیر شوند و خدمات نمی‌توانند. اما امروزه وب و اپ‌های موبایل، خدمات مربوط به آن‌ها و تعدادی از کسب‌وکارهای خدماتی می‌توانند مقیاس‌پذیر شوند. نکته مهم و حیاتی، چند برابر کردن فروش با سرعتی بسیار بیشتر از هزینه‌های ثابت و کارمندان است.

۴- از شما می‌خواهیم که بتوانید از کسب‌وکارتان در رقابت قدرتمند و سریع محافظت کنید.
این به معنای دفاع‌پذیر بودن است، آنچه در گذشته موانع ورود نامیده می‌شد. می‌تواند حق اختراع خوب، کپی رایت، اسرار تجارت و یا مزیت‌هایی مثل اطلاعات منحصر به فردی در مورد بازار و محصول، و یا ترکیبی از آن‌ها باشد. همه ما دیده‌ایم که چگونه کمپانی‌های زیرک به آسانی حق ثبت، کپی رایت و علائم تجاری را دور می‌زنند، بنابراین می‌دانیم که جواب روشنی وجود ندارد، اما از شما می‌خواهیم که حداقل از مشکلات آگاه باشید. ما نمی‌خواهیم با سرمایه‌گذاری بر کسب‌وکارتان، شاهد غرق شدن آن توسط رقبای قدرتمند باشیم.

۵- به ما قول داشتن یک راه خروج را بدهید.
خروج زمانی است که شرکت خود را به شرکت‌های بزرگ‌تر می‌فروشید، و یا برای فروش سهام آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. ما درآمدی به دست نمی‌آوریم مگر آنکه شما راهی برای فروش سهام‌مان بگذارید. شما به عنوان کارآفرین و صاحب کسب‌وکار این را نمی‌خواهید، اما ما به آن نیاز داریم. شما کمپانی خود را به حالت سالم و غیر وابسته از نظر مالی رشد می‌دهید، اما اگر این به معنای عدم وجود راه خروج باشد، برای ما خوب نیست.

بخش دوم: سرمایه‌گذاران فرشته از طرح کسب‌وکارتان چه می‌خواهند؟

۱- استراتژی و تکینیک‌ها را به سادگی در اختیارمان قرار دهید.
ما فهرست‌ها، جداول و نکات کلیدی را بیشتر از متن دوست داریم. دانش‌تان را به رخ نکشید و ما را در مورد علم متقاعد نکنید. تنها نشان دهید چه می‌خواهید انجام دهید.

۲- پیش‌بینی فروش را بگنجانید.
هرگز پیش‌بینی فروش را بر اساس درصد کوچکی از یک بازار بزرگ انجام ندهید. آن را فراتر از فرضیات در نظر بگیرید، بنابراین نشان خواهید داد که فروش چگونه به ترافیک وب، کانال‌های توزیع، دانلودها، توزیع کنندگان و یا ترافیک واقعی وابسته است. و نشان دهید تولید یک واحد چقدر هزینه دارد و چقدر می‌توانید آن را به فروش برسانید.

۳- نقاط را به هم متصل کنید.
ارتباطی بین فروش برنامه‌ریزی شده، مخارج، هزینه، فعالیت‌های بازاریابی، سرمایه‌گذاری در حال رشد، مسئولیت‌ها، وظایف و معیارهای اجرایی ایجاد کنید. منافع غیر واقعی را طرح‌ریزی نکنید.

۴- نقاط و مراحل برجسته‌ای را تعیین کنید که بتوانیم آن را پیگیری کنیم.
خودتان و تیمتان را برای رسیدن به مراحل و پیشرفت‌های مشخصی متعهد کنید.

۵- آن را کوتاه و کاربردی نگه دارید.
از شما انتظار داریم طرح کسب‌وکارتان  را کوتاه و کاربردی نگه دارید بنابراین قادر خواهید بود آن را بازبینی و اصلاح کنید. ما خواستار طرحی تازه هستیم که عمرش به بیشتر از دو هفته نرسد.

انجام تمام موارد لیست بالا بدین معنا نیست که شما سرمایه‌گذاری را دریافت خواهید کرد. عدم توجه به هر کدام از موارد در لیست اول به معنای این است که فرصت سرمایه‌گذاری را از دست خواهید داد. و داشتن طرحی مطابق با پنج مورد در لیست دوم، دریافت سرمایه گذاری را تضمین نمی‌کند، تنها روند را تسهیل می‌بخشد. سرمایه‌گذاران فرشته بر افراد و فرصت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند نه طرح‌ها. یک تیم و فرصت عالی با طرحی متوسط می‌تواند بسیار بهتر از یک تیم متوسط با برنامه‌ای عالی عمل کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *