دانستنی

فتوشاپ چیست و برای چه کسب‌وکارهایی لازم است؟

فتوشاپ (Photoshop) نرم‌افزاری است که در حال حاضر به بخش بزرگی از فرهنگ مدرن تبدیل شده است؛ به‌طوری که حتی کسانی که هرگز از آن استفاده نکرده‌اند، اغلب نام آن را شنیده‌اند. فتوشاپ در اصل یک نرم‌افزار ویرایش عکس است که به شما امکان ایجاد تصاویر حرفه‌ای، خیره‌کننده و زیبا را می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، تصاویر زیبا یکی از مهم‌ترین عوامل جذب مخاطب هستند؛ اما ویرایش تصویر فقط یکی از چندین کاربرد این نرم‌افزار محبوب است.

در این مقاله بررسی خواهیم کرد که فتوشاپ چیست و در دنیای امروز چه اهمیتی دارد، سپس کاربردهای آن و مزایا و معایب فتوشاپ نسبت به دیگر نرم‌افزارهای ویرایش عکس را توضیح می‌دهیم. در پایان، کاملاً متوجه خواهید شد که فتوشاپ چه اهمیتی برای کسب‌وکار شما دارد و چرا باید از فتوشاپ استفاده کنید.

معرفی فتوشاپ؛ چرا فتوشاپ تا این حد اهمیت دارد؟

فتوشاپ یکی از غنی‌ترین نرم‌افزارهای ویرایش تصویر است که توسط شرکت Adobe برای سیستم‌عامل‌های مک و ویندوز توسعه یافته است. این نرم‌افزار پرکاربردترین نرم‌افزار برای ویرایش تصویر، طراحی گرافیک و هنر دیجیتال است. با اینکه امروزه نرم‌افزارهای متعددی برای ویرایش عکس وجود دارد، اما Adobe Photoshop هنوز هم یکی از محبوب‌ترین و قابل‌استفاده‌ترین نرم‌افزارها برای طراحان و ویرایشگران است.

فتوشاپ یک نرم‌افزار مبتنی بر سیستم گرافیک شطرنجی است؛ به این معنی که برای تفسیر داده‌ها از پیکسل استفاده می‌کند. پیکسل یکی از روش‌های رایج برای ایجاد گرافیک کامپیوتری است. فتوشاپ بردارها (Vector)، لایه‌های متنی یا هر نوع گرافیک دیگری را به تصاویر بیت‌مپ (Bitmap) ساخته شده از پیکسل تبدیل می‌کند. با این ساختار، فتوشاپ یک ابزار عالی برای کار با تصاویر است.

فتوشاپ به کاربران اجازه می‌دهد تا تصاویر مختلفی را ایجاد و ویرایش کنند، سپس آن‌ها را در انواع فرمت های تصویری ذخیره کنند. این نرم‌افزار در بین عکاسان و طراحان گرافیک حرفه‌ای بسیار محبوب است.

با فتوشاپ چه کارهایی می توان انجام داد؟

به غیر از ویرایش عکس با استفاده از این نرم‌افزار می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • طراحی محصول
  • طراحی ماکت وب‌سایت
  • طراحی کارت ویزیت
  • طراحی پوستر فیلم
  • طراحی انواع محتوای دیجیتال و برندسازی
  • طراحی متریال تبلیغاتی و بازاریابی
  • و موارد بسیار دیگر

فتوشاپ را به‌عنوان یک نرم‌افزار ویرایش تصویر با پتانسیل نامحدود در نظر بگیرید. این نرم‌افزار نه‌تنها با به‌روزرسانی‌های مکرر توسط شرکت سازنده رشد و گسترش پیدا کرده است، بلکه پلاگین‌های ویژه‌ای موسوم به “فیلتر” دارد که توسط Adobe و دیگر شرکت‌های نرم‌افزاری مرتباً به آن اضافه می‌شود و هر روز قابلیت‌های فتوشاپ را بیشتر از پیش می‌کند.

چند نسخه مختلف از فتوشاپ وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به Photoshop CC، Photoshop Elements، Photoshop Lightroom و Photoshop Express و نسخه‌ای از Photoshop برای iOS با ویژگی‌های کاهش‌یافته اشاره کرد.

اگر می‌خواهید چند عکس را به یک پانوراما تبدیل کنید، یک عکس با محدوده دینامیکی بالا ایجاد کنید، محصولات خود را نمایان‌تر و با جلوه بیشتری نشان دهید، از شر لکه‌های پوستی خلاص شوید یا کاری کنید که فردی بلندتر، کوتاه‌تر، لاغرتر یا چاق‌تر به نظر برسد، فتوشاپ می‌تواند همه این کارها و خیلی بیشتر را انجام دهد.

تلاش برای فهرست کردن کارهایی که فتوشاپ می‌تواند انجام دهد بیهوده است؛ زیرا احتمالاً با لیستی بی‌پایان مواجه خواهید شد. اصطلاح «فتوشاپ شده» اکنون بخشی از اصطلاحات روزمره ما است؛ زیرا دائماً در معرض تصاویر تغییر یافته‌ای قرار می‌گیریم که ممکن است در عین جعلی بودن واقعی به نظر برسند، این قدرت فتوشاپ است.

۵ کاربرد شگفت انگیز فتوشاپ برای کسب‌وکارها

فتوشاپ کاربردهای بسیار متنوعی دارد؛ اما فقط عکاسان و گرافیست‌ها نیستند که به فتوشاپ نیاز دارند. کارآفرینان، صاحبان مشاغل کوچک و بزرگ، صنعتگران و افراد مختلف در هر حرفه دیگری می‌توانند از فتوشاپ استفاده کنند. در ادامه برخی از کاربردهای فتوشاپ را معرفی می‌کنیم.

طراحی گرافیک برای وب‌سایت

اگر صاحب یک وب‌سایت تجاری هستید، به کمک فتوشاپ نیاز دارید. امروزه داشتن یک حضور آنلاین قدرتمند و چشمگیر برای هر کسب‌وکاری بسیار مهم است. برای ارتقای کسب‌وکار خود باید تصاویر و صفحات بسیار حرفه‌ای و قابل رقابت در بازار داشته باشید تا به موفقیت بالا دست پیدا کنید.

شما می‌توانید از فتوشاپ برای طراحی صفحات فرود وب‌سایت و طراحی قیف فروش استفاده کنید. همچنین می‌توانید لوگو، فرم تماس با ما، آیکون‌های شبکه‌های اجتماعی و موارد دیگر را با فتوشاپ طراحی کنید. با سفارش پروژه فتوشاپ می‌توانید یک وب‌سایت حرفه‌ای با طراحی مدرن و مینیمال داشته باشید و در کمترین زمان ممکن به اهداف بلندمدت خود برسید.

ویرایش تصاویر محصول

عکاسی محصول بسیار مهم است و می‌تواند تفاوت بین فروش و عدم فروش باشد. عکاسی محصول به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر تجارت الکترونیک شناخته می‌شود؛ اما منظور از آن قرار دادن محصول جلوی دوربین و کلیک کردن روی شاتر نیست.

خدمات عکاسی بسیار مهم است؛ اما توانایی ویرایش و بهبود عکس‌هایی که می‌گیرید، تفاوت‌ها را ایجاد می‌کند و می‌تواند شما را چند پله از رقبایتان جلو بیندازد. با کمک فتوشاپ و ویرایش عکس، به‌عنوان مثال ایجاد تنظیمات رنگ یا سایه، محصولات شما جذاب‌تر نشان داده می‌شود و این امر به بیشتر دیده شدن کالاهای شما کمک می‌کند. با سفارش روتوش عکس می‌توانید عکس‌های باکیفیتی داشته باشید و فروش خود را چند برابر کنید.

طراحی سربرگ، بروشور، تراکت، لوگو و کارت ویزیت

بسیاری از اوقات مجبور به تنظیم و ارسال قراردادها و سایر فرم‌ها هستید. داشتن اسنادی که با نام برند و سبک خاص شما شخصی‌سازی شده‌اند، شما را بسیار حرفه‌ای نشان می‌دهند. شما می‌توانید تمام اسناد خود را تنها با افزودن یک لوگو و حروف مارک‌دار شخصی‌سازی کنید. درست است که این جزئیات کوچک هستند، اما همین جزئیات کوچک تفاوت‌های بزرگ ایجاد می‌کنند. همچنین با طراحی گرافیک می‌توانید انواع اسناد، سربرگ‌ها و حتی بروشورهای تبلیغاتی، کارت ویزیت، تراکت، لوگو و هر نوع مواد تبلیغاتی جذاب را ایجاد کنید.

شخصی‌سازی تصاویر

در فتوشاپ، قابلیت‌های زیادی برای ترکیب گرافیک و متن قرار داده شده است. اصولاً فتوشاپ به این دلیل چنین نام‌گذاری شده است که یک ابزار عالی برای نوشتن متن روی عکس است. اگر طراح در حال آماده‌کردن یک عکس دیجیتالی یا اسکن‌شده برای استفاده در یک پروژه، خواه وب‌سایت، بروشور یا هر چیز دیگری باشد، اولین گام معمولاً آوردن عکس به فتوشاپ است. یک طراح با استفاده از ابزارهای درون فتوشاپ می‌تواند:

  • رنگ مناسب را تنظیم کند.
  • عکس‌ها را روتوش کند؛ به‌عنوان مثال لکه یا پارگی یا چین را بردارد.
  • از فیلترهای فتوشاپ، به‌عنوان مثال watercolor برای گرافیک‌های کامپیوتری و طرح‌ها استفاده کند.
  • با انتخاب فرمت‌های فایل و کاهش اندازه تصاویر، عکس‌ها را برای قرارگرفتن در وب بهینه کند.
  • عکس‌ها را در فرمت‌های مختلف ذخیره کند.
  • از تفکر خلاق خود برای انجام کارهای متعدد استفاده کند.
  • تصاویر را با متن‌های تبلیغاتی، تجاری، نام برند و … سفارشی‌سازی کند.
  • عکس‌ها را تغییر اندازه یا برش دهد.

پروفایل ها و محتوای بهتر شبکه های اجتماعی

فتوشاپ می‌تواند به شما کمک کند تا محتواهای خام خود را به عناصر بازاریابی بهتر، قانع‌کننده‌تر و دارای ارزش اشتراک‌گذاری بیشتر برای شبکه‌های اجتماعی تبدیل کنید. شما می‌توانید با طراحی بنر و سایر عناصر طراحی، حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی تقویت و تثبیت کنید. به این ترتیب شاهد افزایش تعامل و بازدهی بسیار بیشتری در این شبکه‌ها خواهید بود.

مزایا و معایب فتوشاپ نسبت به سایر نرم افزارهای گرافیکی

نرم‌افزارهای زیادی برای کارهای گرافیکی به بازار عرضه شده‌اند که هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. در ادامه به بررسی و مقایسه فتوشاپ با این نرم‌افزارها می‌پردازیم.

مقایسه فتوشاپ و ایلوستریتور

هم فتوشاپ و هم ایلوستریتور (Illustrator) در حال حاضر بخشی از مجموعه قدرتمند Creative Cloud Adobe هستند. فتوشاپ در سال ۱۹۸۸ راه‌اندازی شد و در ابتدا ابزاری برای عکاسان به‌منظور ویرایش و مدیریت عکس‌هایشان بود. امروزه این نرم‌افزار به تنها برنامه برای بسیاری از طراحان تبدیل شده است.

اما ایلوستریتور چیست؟ این نرم‌افزار کمی زودتر از فتوشاپ در سال ۱۹۸۷ عرضه شد و هدف اولیه آن حروف‌چینی و طراحی لوگو بود. ایلوستریتور در حال حاضر ابزاری برای طراحان گرافیک و هنرمندان دیجیتال برای ایجاد انواع مختلف محصولات دیجیتال است. درحالید که فتوشاپ ابزاری است که بیشتر و به طور گسترده برای اهداف ویرایش تصویر استفاده می‌شود، هدف از ایلوستریتور بیشتر ایجاد تصویر است.

ایلوستریتور فیلترها و ابزارهای ویرایش تصویر محدودی دارد؛ بنابراین به‌راحتی نمی‌توان از آن برای ویرایش تصاویری که از قبل ایجاد شده‌اند، استفاده کرد. در عوض، فتوشاپ برای ایجاد لوگو انتخاب خوبی نیست. همه چیز در فتوشاپ به‌صورت پیکسل است؛ بنابراین اگر چیزی را کم یا زیاد کنید، ممکن است خیلی سریع کیفیت خود را از دست بدهد. در طراحی لوگو، گرافیک برداری به کمک ایلوستریتور می‌آید و آن را به یک ابزار بسیار مناسب تبدیل می‌کند.

مقایسه فتوشاپ و کورل دراو

فتوشاپ و کورل‌دراو (CorelDraw) هر دو نرم‌افزارهای طراحی گرافیکی رایج و پرکاربردی هستند که برای افزودن عناصر بصری به یک وب‌سایت مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ اما در نقطه قوت خود کاملاً تفاوت دارند.

فتوشاپ مبتنی بر پیکسل است؛ درحالی‌که کورل‌دراو عمدتاً برای گرافیک‌های مبتنی بر بردار استفاده می‌شود و بسیار شبیه به Adobe Illustrator است. به‌عبارت‌دیگر، کورل‌دراو برای کار با تصاویر برداری بدون استفاده از پیکسل کاربرد دارد و عمدتاً برای ایجاد و ویرایش تصاویر مبتنی بر وکتور (Vector) مانند طراحی لوگو، ترتیب طرح‌بندی چاپ، کارت ویزیت، بنر و … استفاده می‌شود.

مقایسه فتوشاپ و لایت روم

نام کامل لایت‌روم “Adobe Photoshop Lightroom” است که ممکن است گیج‌کننده به نظر برسد؛ زیرا دارای کلمه “فتوشاپ” است. لایت‌روم را می‌توان زیرمجموعه‌ای از فتوشاپ با قابلیت‌های خاصی دانست که فتوشاپ فاقد آن‌ها است و احتمالاً هرگز هم نخواهد داشت. این نرم‌افزار با هدف اصلی مدیریت تعداد زیادی از تصاویر و سازماندهی آن‌ها در یک مکان ایجاد شده است. فتوشاپ یک ابزار بسیار پیشرفته برای ویرایش تصاویر است، اما وقتی صدها تصویر را ویرایش می‌کنید، مرتب نگه‌داشتن آن‌ها به مرور زمان مشکل‌ساز می‌شود.

لایت‌روم علاوه بر قابلیت‌های مدیریت رسانه، مجموعه‌ای از ابزارها را در خود دارد که به عکاسان اجازه می‌دهد تصاویر را دست‌کاری و ویرایش کنند. به طور خلاصه، فتوشاپ را به‌عنوان یک ابزار ویرایش تصویر در نظر بگیرید؛ درحالی‌که Lightroom یک ابزار مدیریت تصویر با برخی از قابلیت‌های ویرایش تصویر محدود است.

سخن پایانی

در دنیای امروز کمتر کسی است که نام فتوشاپ را نشنیده باشد. فتوشاپ یک نرم‌افزار ویرایش عکس است که طیف وسیعی از کاربردها از طراحی محصول و طراحی وب‌سایت گرفته تا طراحی کارت ویزیت، بنر و طراحی انواع متریال بازاریابی را شامل می‌شود.

عکاسان، طراحان گرافیک، هنرمندان بازی‌های ویدئویی، شاغلین صنعت تبلیغات و طراحان میم همگی از فتوشاپ برای مقاصد مختلف استفاده می‌کنند. امروزه اگرچه نرم‌افزارهای طراحی گرافیک مختلفی به بازار عرضه شده است، اما فتوشاپ به دلیل ساختار قدرتمند و منحصربه‌فرد، به‌روزرسانی‌های متعدد و پلاگین‌هایی که قدرت آن را از آنچه هست بیشتر می‌کند، همچنان در خط مقدم طراحی گرافیک و ویرایش عکس قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *