دانستنی

فریلنسرهای تازه‌کار چگونه می‌توانند پروژه بگیرند؟!

مدت‌ها بود احساس می‌کردم در محیط کارم راکد شده‌ام! دیگر به دانسته‌هایم اضافه نمی‌شد. لیستی بلندبالا از وظایف روزانه‌ داشتم که هر روز طبق آن عمل می‌کردم تا ساعت کاری تمام شود و بهفریلنسر خانه برگردم. وقتی هم به خانه می‌رسیدم اغلب آن‌قدر خسته بودم که فرصتی برای یادگیری بیشتر در زمینه تخصصم نداشتم. همین دلیل ورود من به دنیای کارهای فریلنسری بود.

برادرم فریلنسر بود و پروژه‌ای کار می‌کرد. به همین واسطه با مفهوم فریلنسری کاملا آشنا بودم، اما حتی فکر کردن به آن و ریسکی که باید می‌پذیرفتم تا به آن دنیا وارد شوم برایم سنگین بود. بااین‌حال همیشه می‌دانستم دیر یا زود کار ثابت و امنم را رها می‌کنم و به دنیای ناشناخته فریلنسری قدم می‌گذارم.

عاقبت یک روز با رئیسم تماس گرفتم و گفتم ادامه دادن این مسیر برایم غیرممکن است. صمیمانه تلاش کرد با وعده بهبود شرایط رضایتم را جلب کند؛ اما تصمیمم را گرفته بودم. مسیر فریلنسری برای من پر از نشیب و فراز بود. به هر حال، در این مقاله می‌خواهم تجربیات خودم را از فریلنسری و البته گرفتن پروژه‌های فریلنسری با شما به اشتراک بگذارم. لازم است ابتدا بیایید با مفهوم فریلنسری آشنا شویم:

فریلنسر کیست و پروژه فریلنسری چیست؟

اول از همه اینکه مقاله‌ای با عنوان راهنمای کامل برای فریلنسرهای تازه‌کار در وبلاگ وجود دارد. مسلماً با خواندن آن اطلاعات بیشتری در رابطه با این موضوع خواهید داشت؛ اما چون دوست دارم این مقاله کامل باشد، در اینجا هم اشاره مختصری به معنای این مفهوم خواهم داشت.

احتمالاً شنیده‌اید که برخی از شرکت‌ها به جای اینکه در هر زمینه‌ای افراد متخصص استخدام کنند بعضی از وظایف را برون‌سپاری می‌کنند.  فریلنسر شخصی است که این وظیفه یا پروژه فریلنسری را می‌پذیرد و ظرف مدت زمان تعیین‌شده، طبق قواعدی که از قبل به تایید دو طرف رسیده است انجام و تحویل می‌دهد. 

فریلنسرها محدود به زمان و مکان نیستند! یعنی لازم نیست در زمان خاصی در مکان مشخصی حضور پیدا کنند و به کار بپردازند. آن‌ها می‌توانند پروژه را در هر زمانی که خواستند در خانه خودشان یا هرجای دیگر پیش ببرند. البته به‌شرطی که به موقع کار را تحویل بدهند.

کاریکاتور مربوط به پروژه‌های فریلنسری

حالا سوالی پیش می‌آید و آن هم اینکه اصلاً چرا سراغ فریلنسری برویم؟!

چرا فریلنسر شویم؟

دنیای فریلنسری پر از تجربه‌های متفاوت است. اگر دوست دارید با آدم‌های مختلفی آشنا شده و همکاری کنید، فریلنسینگ یکی از بهترین راه‌هاست. برای خود من هر پروژه جدید پر از یادگیری بود. علاوه بر این، کار کردن در بسیاری از پروژه‌ها باعث شد نقاط ضعف بی‌شمارم را بدانم و برای برطرف کردن آن‌ها تلاش کنم. پیش از آن‌که ببینیم چگونه می‌توانیم فریلنسر شویم بیایید مقایسه‌ای بین فریلنسری و مشاغل ثابت داشته باشیم:

مزایا و معایب شغل فریلنسری شغل ثابت
پرداخت به‌موقع و همیشگی حقوق
تضمین اشتغال دائمی
حقوق بازنشستگی
آزادی در انتخاب محل انجام کار
آزادی در انتخاب زمان انجام کار
آزادی عمل بالا پایین
قدرت انتخاب نوع کار بالا محدود
روابط اجتماعی محدود بالا
امکان افزایش حقوق بسیار بالا محدود

حالا بیایید ببینیم که چطور می‌توان فریلنسر شد؟!

چگونه فریلنسر شویم؟

برای فریلنسر شدن  لازم است به حوزه کاری خودتان اشراف داشته باشید؛  یعنی دقیقاً بدانید که قرار است چه کاری انجام بدهید، چه انتظاراتی از شما وجود دارد و چگونه می‌خواهید به این انتظارات پاسخ بدهید. در ادامه نکاتی را مرور می‌کنیم که برای فریلنسری لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید:

۱- خودتان را بشناسید

خودتان را بشناسید. تیپ شخصیتی خودتان را تحلیل کنید. می‌توانید با چند ماه درآمد کم کنار بیایید؟ ریسک‌پذیری شما چقدر است؟ چقدر اهل یادگیری و آموزش هستید؟ می‌توانید حجم بالای بی‌نظمی را در شروع کار را تحمل کنید؟ البته تحمل این سختی‌ها بی‌دلیل نیست و نتیجه نهایی ارزشش را دارد. اما اگر از آن تیپ‌هایی هستید که باید تحت نظارت دیگران کار کنید و زندگی روتین  برایتان جذاب‌تر است، بعید می‌دانم فریلنسر بودن برایتان مناسب باشد.

حتما بخوانید:  تاثیر سرعت هاست و سرور بر روی رتبه سایت شما

۲- خودتان را بشناسانید

بعد از آن‌که خودتان را شناختید، باید کاری کنید که دیگران هم شما را بشناسند! به آن‌ها نشان دهید که چه کارهایی از دستتان برمی‌آید و چرا باید پروژه‌های‌شان را به شما بسپارند. شبکه‌سازی و گسترش ارتباطات یکی از بایدهای هر فریلنسری است! در شبکه‌های اجتماعی فعالیت مرتبط با زمینه کاریتان داشته باشید. همچنین حتماً و حتماً سایت و سایر شبکه‌های اجتماعی‌تان را به‌روز نگه دارید.

شبکه سازی و شناساندن خود به دیگران

۳- استعفا ندهید

بلافاصله بعد از آن‌که تصمیم گرفتید فریلنسر بشوید و پروژه‌ای کار کنید استعفا ندهید! سعی کنید شغلتان را پاره‌وقت کنید و از هر زمان کوتاهی برای آموزش و پروژه گرفتن استفاده کنید. این کار چند مزیت دارد:

  • حقوقتان و پشتوانه مالی‌تان را به‌طور ناگهانی از دست نمی‌دهید.
  • اضطراب نداشتن پروژه در ابتدای کار را ندارید.
  • این تصمیم هوشمندانه به شما فرصت آموزش و مطالعه پیش از هر اقدامی را می‌دهد.
  • پس از شروع کار های فریلنسری، معمولاً برای مدتی ارتباط‌های موثر و موردنیازتان را به دست نمی‌آورید. نگه داشتن شغل ثابت در حفظ یا دست‌یابی به این ارتباطاتات کمک‌تان می‌کند.
  • نداشتن منبع درآمد در این شرایط شما را وادار به پذیرش هر کاری با هر دستمزدی نمی‌کند!

۴- یک وب‌سایت شخصی بسازید

 داشتن وب‌سایت نشانه حرفه‌ای بودن شما است!  پس وب‌سایت داشته باشید و در آن مقاله‌های کاربردی و حرفه‌ای بنویسید. یادتان باشد که آموزش دادن معجزه می‌کند و مشتری‌های بیشتری را به سمت شما ‌می‌آورد. فقط یک مسئله، آن هم اینکه هر محتوایی با هر موضوعی را داخل سایت‌تان آپلود نکنید. نیاز مخاطب را شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی کنید.

در بخش بعدی راجع‌به این موضوع صحبت می‌کنم

۵- نیچ خود را پیدا کنید

دیگر دوره علامه دهر بودن گذشته است. هر شاخه‌ای از علم آن‌قدر عمیق شده است که آموختن آن به تنهایی می‌تواند کل عمر یک نفر را درگیر کند. علاوه بر این، اغلب کارفرماها ترجیح می‌دهند کارشان را به متخصص یک حوزه بسپارند و نه کسی که در هر کاری سرک کشیده و کمی تجربه جمع کرده است. یک شاخه را انتخاب کنید و در همان کاملاً متخصص و مسلط باشید. خودتان را با همان تخصص معرفی کنید و به دنبال مخاطبان مخصوص خود باشید.

۶- محتوا بسازید

داشتن سایت خالی و ساکن که فایده‌ای ندارد!

ویدیوهای آموزشی، مقاله‌های خواندنی یا هر نوع محتوای دیگری که مناسب جامعه مخاطب‌‌تان است تولید کنید. این فعالیت‌ها اسم شما را سر زبان‌ها می‌اندازد. خود ما هم وقتی می‌خواهیم بخشی از کار را به فرد باتجربه و کارشناس بسپاریم به اسم‌هایی که بیشتر شنیده‌ایم راحت‌تر اعتماد می‌کنیم.

۷- تبلیغات را دست کم نگیرید

هیچ ایرادی ندارد اگر برای بیشتر دیده شدن از تبلیغات استفاده کنید. لازم نیست در شروع کار مبلغ زیادی برای تبلیغات هزینه کنید. از گزینه‌های ساده‌تر و کم‌خرج‌تر شروع کنید و خودتان را به دیگران بشناسانید. بازاریاب خودتان باشید.  یک فریلنسر موفق می‌داند چطور کار خودش را تبلیغ و مشتری جذب کند. 

نکته: یادتان باشد که تبلیغ بدون داشتن محتوا در سایت یا شبکه‌های اجتماعی‌تان هیچ فایده‌ای ندارد. البته که نمونه کار هم از اهمیت بالایی برخوردار است.

تبلیغات برای شناساندن خود به دیگران

۸- نمونه کار داشته باشید

فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید؛ برنامه‌نویس، طراح سایت‌، گرافیک دیزاینر، نویسنده و … همه افرادی که قصد انجام کارهای فریلنسری را دارند باید نمونه کار داشته باشند!

این نمونه‌ها، سبک کاری و میزان تسلط شما را مشخص می‌کند و کارفرما می‌تواند بهتر راجع به همکاری یا عدم همکاری با شما تصمیم بگیرد. اگر اول راه هستید هم نگران نباشید. در مورد توانایی‌هایتان صادقانه رفتار کنید. قرار نیست همیشه همین‌جا بمانید. به مرور پیشرفت می‌کنید و نمونه‌کارهای بهتری ارائه می‌دهید.

حتما بخوانید:  آموزش رفع مشکل نرسیدن ایمیل داخلی در کنترل‌پنل پلسک: ارور ۵۵۰

همچنین اگر برای سایت و شبکه‌های اجتماعی خودتان محتوا تولید کنید و  فعالیت دائم داشته باشید، می‌توانید به‌عنوان نمونه کار از آن‌ها استفاده کنید.

۹- آموزش ببینید

آموزش تنها چیزی است که پایانی ندارد!

به‌روز بودن خیلی زیاد مهم است! هنگامی‌که در یک محیط کاری با هم‌کارانتان مشغول به کار هستید، چالش‌های روزانه‌ای رخ می‌دهد که شما را به‌روز نگه می‌دارد. وقتی تصمیم بگیرید مستقل کار کنید و پروژه بگیرید، خبری از این چالش‌ها نخواهد بود.

به همین دلیل، خودتان باید برای به‌روز ماندن تلاش کنید و آموزش ببینید. حالا که آموزش دیدن از همیشه هم راحت‌تر شده است؛ اگر زمان و حوصله حضور در کارگاه‌ها و کلاس‌های حضوری را ندارید، می‌توانید سراغ انواع آنلاین آن بروید. همچنین از YouTube غافل نشوید که برای خودش دانشگاهی تمام‌عیار است.

۱۰- دستمزدتان را تنظیم کنید

من در شروع کار فریلنسری دستمزد بسیار بالایی برای کارم در نظر گرفته بودم. بعدها متوجه شدم این روش نوعی دفاع برای دور نگه داشتن مشتری و کارفرما بوده است تا در همان مرحله اول از لیست گزینه‌هایشان حذف شوم! اتفاقی که قاعدتاً نباید رخ می‌داد.

شاید عجیب به نظر برسد، اما به این شکل می‌خواستم از استرس پذیرش کار فریلنسری که به آن آشنایی کافی نداشتم فرار کنم. بعد از مدتی دستمزد معقولی تعیین کردم. یادتان باشد این‌که  اگر هزینه بسیار پایینی برای کارتان در نظر بگیرید، شاید پیشنهادهای شغلی‌تان را افزایش بدهد، اما از اعتبار و ارزش کار شما کم می‌کند.  معقول و منطقی، با توجه به زحمتی که می‌کشید دستمزد تعیین کنید و نیاز مالی و شرایط مشتری را خیلی لحاظ نکنید!

در ضمن هرچقدر که پیشرفت کنید و شناخته‌تر شوید، امکان افزایش دستمزد هم وجود دارد. دیگر کسی هم به‌خاطر هزینه زیاد شما را از لیستش خط نمی‌زند.

۱۱- کمی خطر کنید

پروژه‌های کوچک خوبند. سریع به نتیجه می‌رسند و درآمدشان خیلی زود به دست می‌آید؛ اما تجربه‌ای که در پروژه‌های بزرگ و طولانی‌مدت وجود دارد را هیچ‌کجای دیگر پیدا نمی‌کنید. گاهی خطر کنید و پروژه‌های بزرگ‌تر را بپذیرید

خطر کردن برای گرفتن نتیجه بهتر

۱۲-  راه‌های ارتباطی خود را روشن کنید

بر فرض که همه موارد بالا را رعایت کردید و حالا هستند افرادی که می‌خواهند مشتری شما باشند؛ اما آن‌ها چگونه می‌توانند با شما در ارتباط باشند؟ حواستان باشد راه‌های ارتباطی را در معرض دید قرار بدهید. شماره تماس، آدرس ایمیل، آدرس شبکه‌های اجتماعی و خلاصه هرچه که نیاز است تا راه‌های دسترسی به شما را نشان دهد. سعی کنید تا جای ممکن در دسترس باشید.

خب حالا ببینیم چطور می‌توان پروژه فریلنسری گرفت.

چطور پروژه فریلنسری بگیریم؟

چگونه به صورت فریلنسری پروژه بگیریم؟ پیش از هر چیز توجه کنید که برای کسب درآمد از طریق دورکاری و فریلنسری، لازم است خودتان را به دیگران بشناسانید.

یکی از بهترین راه‌ها برای تحقق این امر، استفاده از شبکه‌های اجتماعی است.

از شبکه‌های اجتماعی کمک بگیرید

شبکه‌های اجتماعی و به‌خصوص توییتر و لینکدین، محل بسیار مناسبی برای گرفتن پروژه‌های فریلنسری هستند. برای اینکه بتوانید نهایت استفاده را از این شبکه‌ها ببرید، باید با جامعه مخاطبان خود ارتباط بگیرید. به بیانی دیگر، باید خود را به آن‌ها بشناسانید! موردی که بالاتر هم به آن اشاره کردم.

راهکار دیگر برای گرفتن پروژه‌های فریلنسری، به‌خصوص زمانی که اول مسیر هستید، استفاده از سایت‌های مخصوص این کار است! در ادامه چند سایت مربوط به ارائه خدمات فریلنسری داخلی را به شما معرفی خواهیم کرد:

سایت فریلنس پارس

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

کارلنسر

اگر در زمینه تولید محتوا، خدمات سئو، تایپ، طراحی گرافیک، برنامه‌نویسی و طراحی وبسایت مشغول به کار هستید، کارلنسر پروژه‌های متنوعی را در اختیار شما قرار می‌دهد. علاوه بر این‌ها، پروژه‌های تبلیغاتی، ادیت و تدوین را هم می‌توانید در این سایت ببینید.

حتما بخوانید:  بازگردانی همزمان دیتابیس های یک دایرکتوری

صفحه اصلی کارلنسر

ترجمه ایران

سه سایت ترجمه ایران، تایپایران و طراح ایران زیر نظر این مجموعه اداره می‌شود. هر سه سایت فریلنسری و پروژه‌ای هستند و به‌ترتیب به ترجمه تخصصی، تایپ و طراحی گرافیکی اختصاص یافته‌اند. چه فریلنسر باشید و چه کارفرما، می‌توانید از این سایت‌ها برای انجام پروژه کمک بگیرید.

صفحه اصلی ترجمه ایران

انجام می‌دم

انجام میدم با شعار کارت رو بسپار به کاردون، ادعا می‌کند که بهترین فریلنسرها را گرد هم آورده است. در این سایت، برخلاف اغلب سایت‌های فریلنسری و برون‌سپاری، این فریلنسرها هستند که خودشان، کارشان و هزینه مربوط به خدمات‌شان را تعریف می‌کنند تا کارفرما با توجه به نیاز و بودجه خود آن‌ها را انتخاب کند.

صفحه اصلی انجام میدم

پارس کدرز

اگر سوال شما این است که چگونه پروژه برنامه نویسی بگیریم؟ پارس کدرز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شماست. اگرچه پروژه‌های طراحی، ترجمه و ویرایش هم در این وبسایت قرار داده می‌شود اما به نظر می‌رسد پارس کدرز به شکل تخصصی، سایتی برای دریافت پروژه‌های برنامه‌نویسی و طراحی وبسایت است.

صفحه اصلی پارس کدرز

پونیشا

پونیشا یکی از قدیمی‌ترین سایت‌های فریلنسری ایران است. بسیاری از فریلنسرهای قدیمی و باتجربه کارشان را از این وب‌سایت شروع کرده‌اند. همه نوع پروژه‌ای در پونیشا قرار دارد. از رقم‌های بسیار پایین و ارزان‌قیمت تا کارهای حرفه‌ای و هزینه‌بر.

صفحه اصلی پونیشا

خب حالا بیایید معایب و مزایای استفاده از سایت‌های فریلنسری را در یک جدول ببینیم:

معایب و مزایای سایت‌های فریلنسری
مزایا معایب
پول شما نزد سایت امانت می‌ماند و خیال‌تان از این بابت راحت است. رقابت بالایی میان فریلنسرها برای گرفتن هر پروژه وجود دارد.
نیازی به بازاریابی و پیدا کردن پروژه نیست. معمولاً سایت‌ها پورسانت قابل توجهی روی هر پروژه در نظر می‌گیرند.
امکان انتخاب پروژه‌های متنوع وجود دارد. گاهی کیفیت بالا نادیده گرفته می‌شود و قیمت پایین انتخاب می‌شود.
قواعد و اصول کاری شفاف است. برخی فریلنسرها با پیشنهادهای ارزان‌قیمت، انتظار کارفرما را تغییر می‌دهند و بازار را خراب می‌کنند.

گرچه سایت‌های فریلنسری برای شروع مناسب هستند، اما هیچکدام از فریلنسرهای حرفه‌ای تا ابد محدود به آن‌ها باقی نمی‌مانند. اینجا موضوع تقویت پرسونال برند مطرح می‌شود که در مقاله آموزش پرسونال برندینگ مفصل راجع به آن صحبت شده است. خلاصه که در تمام مسیرتان، بخشی از زمان‌تان را به تقویت شبکه‌های ارتباطی خود اختصاص دهید تا در ادامه مسیرتان بتوانید با دستمزدهای بالاتر، کارهای باکیفیت‌تر ارائه کنید.

جمع‌بندی

اگر از زندگی کارمندی خسته شده‌اید و پول راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل را ندارید، فریلنسری گزینه مناسبی برای گذران زندگی‌تان خواهد بود. اینکه هرموقع بخواهید و از هرکجا دل‌تان بخواهد کار کنید، بسیار جذاب به‌نظر می‌رسد. البته اگر توانایی کنار آمدن با سختی‌‌های کار یک فریلنسر را داشته باشید. سختی‌هایی که در این مقاله راجع به آن‌ها صحبت کردم و مخصوصاً برای فریلنسرهای تازه‌کار بیشتر مشهود خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *