دانستنی

فریلنسری چیست؟ راهنمای همکاری موفق با فریلنسرها

فریلنسر، فردی است که خدمات مشخص را در مدت زمان معین و تعرفه مشخص و از قبل تعیین شده، به کارفرما ارائه می دهد. آزادکاری، معادل فارسی این کلمه است.

فریلنسینگ از زمان های قدیم همواره در کسب و کارها وجود داشت. کسانی که به صورت دائمی برای کارفرما کار نمی‌کردند و استخدامشان مدت محدود روزانه یا ماهانه داشت و از خدماتی مانند بیمه برخوردار نبودند، در واقع فریلنس بودند. واژه فریلنس در زمان‌های دور برای سربازانی به کار می رفته است که برای پاداش و دستمزد مشخصی، برای اربابان متعدد می جنگیدند و نیزه می‌زدند. در واقع آنها متعلق به شاه خاصی نبودند و با پاداش‌های متنوع، برای افراد مختلف نیزه می‌زدند .

ولی امروزه فریلنسری، رقم بسیار بزرگی را در اقتصاد به خود اختصاص داده است.اگر شما دوست ندارید زیر دست رئیستان کار کنید. اگر می خواهید زودتر پیشرفت کنید و درآمدهای بالایی را تجربه کنید. اگر شما انعطاف پذیری را دوست دارید، بهتر هست هر چه زودتر فریلنسری را شروع کنید .

همکاری با فریلنسرها

همکاری با فریلنس ها، برای هر دو دسته ی کارفرمای حقوقی و حقیقی می تواند مفید و پول ساز باشد. استخدام فریلنسر معجزه آور است. زیرا کارفرماها با صرفه جویی در هزینه‌های سربار می توانند برترین متخصص ها را استخدام کنند. نتیجه این استخدام، افزایش کیفیت پروژه، مدیریت هزینه‌ها و افزایش راندمان مجموعه خواهد بود. این یک بازی برد، برد است. فریلنسرهایی در این مسیر همیشه موفق هستند که تلاشگر باشند و دانش به روزی را داشته باشند .

در آمریکا نیمی از جمعیت متخصص، به صورت فریلنسینگ کار می‌کنند، این آمار در دوران کویید ۱۹ افزایش بسیاری داشته است .

در همین حال که استخدام یک فریلنسر می تواند مزایای عالی داشته باشد ، با مشکلاتی نیز همراه است که در این مقاله سعی شده است یک راهنمای کلی برای استخدام فریلنسرها بیان شود تا این مشکلات حذف و مدیریت شود .

کارفرماها باید شرایط و رزومه آزادکاران مختلف را بررسی کنند و در نهایت متخصص مورد علاقه خود را انتخاب کنند . در زیر عوامل افزایش موفقیت این همکاری را مشاهده می‌کنید.

انتظارات واضح کارفرما از فریلنسر :

انتظارات واضح و گویا باید از طرف کارفرما تعریف شود . وقتی شما فریلنسر مورد علاقه خود را انتخاب فرمودید ، باید به عنوان کارفرما ، همه در خواست های خود را بیان کنید . هیچ انتظار مبهمی نداشته باشید . بعضی از کارفرما ، نمی دانند که از پروژه چه انتظاراتی دارند و همه ی آن را به آزادکار واگذار میکنند ، این بدترین نوع همکاری است و معمولا بعد از اتمام پروژه ، کارفرما و متخصص با مشکل مواجه می شوند .

انتظاراتی که در پس زمینه فکری کارفرما وجود داشت ولی مطرح نکرده است و متخصص از انتظارات کارفرما آگاه نبود . کارفرما باید لیستی از نتایج را که دنبال آن هست ، به متخصص ارائه دهد تا فریلنس ، دقیقا بتواند خواسته های شما را تامین کند .

کارفرما با ارائه لیست انتظارات از پروژه ، به آزادکار کمک میکند تا توانایی های خود را با این لیست تطبیق دهد و در صورت لزوم ، مهارت های خود را تقویت کند .همچنین اگر شما به عنوان یک فریلنسر ، انتظار مهارت خاصی را از فریلنسر دارید ، این مهارت ها را نیز لیست کنید . البته شما می توانید با ورود به پروتفولیو طراحان مختلف ، مهارت های آنها را مشاهده و مقایسه کنید .

مبلغ قرارداد :

حتی اگر روابط شما با فریلنسر دوستانه باشد ، مبلغ قرارداد را به بعد از اتمام پروژه موکول نکنید . هر دو طرف باید برای مبلغ پروژه قبل از شروع پروژه ، توافق کنند . این یک قرارداد کاری هست و متخصص ، وقت و انرژی خود را برای این امر اختصاص خواهد داد . مشخص نکردن مبلغ قرارداد ، منجر به ایجاد انتظاراتی فراتر برای هر دو طرف می شود و این انتظار ، بعد از اتمام پروژه ، باعث مشکلاتی خواهد شد.

فریلنسر ها باید تعرفه های خود را برای خدمات خود مشخص کنند تا کارفرماها حتی در غیاب آن‌ها، بتوانند این تعرفه ها را بررسی کنند . فرض کنید وقتی شما به هر دلیل در دسترس نیستید ولی کارفرما رزومه شما را مشاهده کرده است و به دنبال قرارداد با شماست. اگر شما تعرفه های خود را از قبل مشخص کنید ، کارفرما می تواند سفارش را ثبت و پرداخت را انجام دهد و منتظر تماس شما باشد.

فریلنسر ها می توانند برای تعیین نرخ گذاری خدمات و محصولاتشان، از کتاب مسیر موفقیت طراحان فریلنسر کمک بگیرند . شما می توانید آخرین نسخه از این کتاب را در صفحه اول سایت فریلنسر پل به صورت رایگان دانلود کنید. همچنین با جست و جو در موتورهای جست و جو می توانید آن را در اکثر سایت‌های دانلود کتاب نیز تهیه کنید .

زمان تحویل پروژه:

زمان دقیق تحویل پروژه توسط فریلنسر باید مشخص شود و برای تاخیر های بیشتر از موعد ، باید جریمه پرداخته شود . زمان برای هر دو گروه کارفرما و فریلنسر  از اهمیت بالایی برخوردار است . همانطور که کارفرماها باید به تعهد های مالی خودشان پایبند باشند ، آزادکاران هم باید به تعهد های زمانی و کیفیت پروژه متعهد باشند . بهتر است قبل از شروع قرارداد ، زمان های مهم پروژه مشخص شود و به جای استفاده کردن از کلمات بسیار زود ، انشالله هر چه زودتر و .. پرهیز شود و تاریخ دقیق، معیار باشد .

مشخص کردن نماینده کارفرما:

باید آزادکار بداند که با چه کسی کار خواهد کرد و نماینده کارفرما دقیقا چه کسی است و چه کسی می تواند پروژه را برای ادامه کار ، تایید قطعی کند . اگر کارفرما حقوقی و سازمانی می باشد ، بهتر است فردی مشخصی را به عنوان نماینده کارفرما معرفی کنید .

تقسیم بندی پروژه های بزرگ:

اگر پروژه شما خیلی گسترده است ، می توانید آن را قطعه قطعه کنید . اگر شما برای اولین بار با یک فریلنسر شروع به کار میکنید ، می توانید برای شروع کار ، پروژه را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید و اولین پروژه را با بخش کوچکتر شروع کنید . همه ی پروژه ها این قابلیت را ندارند ولی اگر پروژه شما این قابلیت را دارد ، بهتر است این کار را انجام دهید . وقتی کارفرما و فریلنسر در یک پروژه کوچکتر همکاری موفقی داشته باشند ، بدون هیچ دغدغه ای می توانند پروژه هایی با مبالغ بالاتر قرارداد کنند .

تقویت رابطه:

کارفرما دنبال استعداد ، مهارت و تخصصی خاصی است . فاصله و جغرافیا، هیچ تاثیری در این انتخاب ندارد . ولی بهتر است رابطه کارفرما و فریلنسر تقویت شود . برگزاری ویدیو کنفرانس ها می توانند رابطه قوی مابین دو طرف ایجاد کند. ویدیو کنفرانس ها، اتلاف زمان برای دیدار حضوری ندارند و حتی اگر هر دو طرف از یک شهر باشند، ویدیو کنفرانس به ملاقات حضوری برتری دارد .

کارفرماها در دام تله های ارزان قیمت:

عجله نکنید . تله های ارزان قیمت منتظر کارفرماها هستند. اگر شما دنبال فریلنسرهایی با استعداد و تخصص بالا هستید، نباید دنبال ارزان کارها باشید . هیچ آزادکار ماهری، دانش و اطلاعات خود را به صورت ارزان در اختیار کارفرما قرار نمی دهد . چون دانش و مهارت متخصصان ، با تلاش و زحمت فراوانی به دست آمده است . پس این انتظار را نداشته باشید. اگر برای شما ارزان کار میکنند ، مطمین باشید مشکلی در این روند وجود دارد .همیشه با افرادی کار کنید که قیمت معقول و منطقی ارائه دهند. بهتر است با فریلنسر هایی کار کنید که تعرفه آنها مشخص است و در سایتهایی که از طریق مناقصه قیمتی ، کمترین پیشنهاد ها را دریافت می‌کنید ، همکاری نکنید .

در یک بستر امن کار کنید:

فقط زمانی که حقوق هر دو طرف قرارداد ، یعنی کارفرما و فریلنسر تضمین شود ، می توانیم به همکاری موفق دست پیدا کنیم . دغدغه و نگرانی هایی در این همکاری برای هر دو طرف وجود دارد که سابقه نشان داده است این دغدغه ها به حق هستند . کارفرماها نگران عدم تحویل پروژه با کیفیت دلخواه ، فریلنس ها نگران عدم تعهد مالی کارفرما هستند و نگرانی های زیادی در افکار هر دو طرف وجود دارد . یک بستر امن که ضامن هر دو طرف باشد ، می تواند این مشکلات را حل کنید . اگر پروژه های شما در دسته بندی طراحی گرافیک، معماری و دکوراسیون، نقاشی و طراحی است، می‌توانید به سایت فریلنسر پل اعتماد کنید .

آپشن‌های طراحی را بدانید:

کارفرما در یک پروژه ، باید دقیقا بداند که پروژه را به چه فایل هایی ، چه پسوندهایی ، در چه کیفیتی ، در چه اندازه ای ، با کدام نقشه ها و در کدام مرحله تحویل خواهد گرفت. برای مثال در پروژه های طراحی گرافیک ، باید دقیقا بداند که چه تعداد اتود اولیه ، چند بار امکان ویرایش در طول پروژه برای کارفرما مهیا خواهد شد . کارفرما باید بداند که پروژه او با چه مشخصاتی تحویل خواهد شد . این مساله برای تمام شاخه های فریلنسری، می‌تواند اتفاق بیافتد و مختص طراحی نیست . جزییات پروژه باید قبل از شروع کار، به اطلاع کارفرما برسد .

برای مثال در سایت پل ، طراحان در پکیج هایی که در پروفایلشان قابل مشاهده است، تمام آپشن‌ها و جزئیات را قبل از ثبت سفارش مشخص کرده اند . تعداد اتود هایی که کارفرما تحویل می‌گیرد . تعداد ویرایش هایی که کارفرما می تواند در پروسه طراحی درخواست دهد. اینکه کارفرما فایل اصلی پروژه را تحویل می‌گیرد یا خیر؟ اینکه فایل طراحی با چه پسوندهایی به کارفرما ارایه خواهد شد. اینکه مدت زمان تحویل پروژه چند روز کاری است. ارائه کامل این موارد می‌تواند هر گونه مشکل بعدی را حل کند و کارفرماها با دید بهتری و با اعتماد کامل تر ، سفارش خود را ثبت کنند .

تعامل کارفرما و فریلنسر:

زمانی که کارفرما وارد صفحه پروفایل آزادکار شده است و نمونه کارهای او را مشاهده میکند . تعامل با آزادکار را شروع کرده است . مطمینا به صورت ناخودآگاه، کارفرما، فریلنس هایی را انتخاب میکند که سلیقه نزدیک تری با او داشته باشد . کارفرما می تواند فیلم ضبط شده از او را ببیند و آزادکار را بهتر بشناسد . فریلنس ها انعطاف پذیری بالایی نسبت به کارمندان سنتی دارند و کارفرما می تواند در ساعات مختلف شبانه روز با او در تماس باشد . البته که نباید انتظار داشته باشید که همیشه در دسترس شما باشند و بهتر است ساعاتی را مشخص کنید که هر دو طرف آنلاین باشند . کارفرماها می توانند از طریق شبکه های اجتماعی نیز با متخصصان در ارتباط باشند و اگر پیامی ارسال کنند ، باید منتظر ارسال پاسخ بمانند و انتظار نداشته باشند که فریلنسر ها همیشه در دسترس آنها باشند .

اخلاق حرفه‌ای:

کارفرمایان و فریلنس ها ، هر دو باید اخلاق حرفه ای را رعایت کنند . شما به عنوان فریلنس مورد اعتماد کارفرما بوده اید و احتمالا مدارک و مستندات از کسب و کار ایشان را در اختیار دارید ، به هیچ وجه نباید این اطلاعات را در اخیتار رقبا و سایر افراد قرار دهید . اگر نگهداری این اطلاعات برای شما ضروری است در حفظ آن بکوشید و اگر نیاز ندارید برای همیشه این اطلاعات را نابود و از حافظه دستگاه هایتان پاک کنید.

کارفرمایان نیز باید اخلاق حرفه ای رعایت کنند . برای مثال اگر کارفرما و فریلنسر بدون همکاری با یک بستر امن فریلنسری ، همکاری را شروع کرده اند و یا اگر به هر دلیل دیگری ، پروژه نیمه تمام رها شده است . کارفرما نمی تواند اطلاعات و مستندات فریلنسر نخست را بدون اجازه با بقیه آزادکاران سهیم شود . همچنین اگر شما می خواهید تغیراتی در پروژه اعمال کنید ، مخصوصا در پروژه های هنری و طراحی ، باید ابتدا این پیشنهاد را به طراح اصلی اثر انتقال دهید . رعایت اخلاق حرفه ای می تواند کمک بزرگی برای جریان فریلنسری و افزایش اعتماد بین هر دو طرف ایجاد کند .

معرفی سایت فریلنسری هنر و طراحی:

وب سایت استخدام فریلنسر

کارفرمایان برای ثبت سفارشات خود به فریلنسر ها، بهتر است با سایت‌های معتبری فریلنسینگ همکاری کنند . سایت poldesigners.com  بستری امن برای طراحان و کارفرمایان در حوزه‌ی هنر و طراحی ایجاد کرده است . کارفرمایان می توانند دسته بندی مربوط را انتخاب کنند و سپس رزومه طراحان را بررسی کنند. پروفایل تمامی طراحان کامل است و شما می توانید با مقایسه پورتفولیو و تعرفه آن‌ها، طراح مورد علاقه خود را انتخاب کنید. اگر پروژه شما در دسته بندی هنر و طراحی قرار ندارد ، بهتر است با تحقیق ، یک سایت معتبر را برای ثبت سفارش انتخاب کنید .

طراحان و هنرمندان نیز می توانند با ثبت نام در این سایت ، درآمد خود را افزایش دهند. طراحان با کلیک بر روی گزینه ی ثبت نام طراحان در سایت ، باید نمونه کارهای خود را در قالب تیکت ارسال کنند تا بررسی شود . سپس راهنمای صوتی ثبت نام برای متقاضیان ارسال می شود .سایت پل هم اکنون به دو زبان فارسی و انگلیسی در دسترس می باشد و کارفرمایان خارجی نیز می توانند ثبت سفارش کنند .پل اولین سایت فریلنسینگ در ایران می باشد که امکان دریافت پروژه های دلاری را برای آزادکاران ایرانی ایجاد کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *