دانستنی

فریلنسر یا آزادکار کیست + معرفی بهترین سایت های فریلنسینگ و کاریابی

فریلنسر یا آزادکار کیست + معرفی بهترین سایت های فریلنسینگ و کاریابی

فریلنسری

فریلنسر کیست؟ در این مقاله سعی داریم بیشتر درباره این صحبت کنبم که به چه کسی فریلنسر گفته می شود .

فریلنسر یا آزادکار به فردی گفته می شود که در استخدام شرکت خاصی نیست و به صورت پروژه ای برای کارفرماهای مختلف کار میکند. یک فریلنسر به عنوان فرد دارای کار آزاد به طور همزمان به ارائه خدمات یا فعالیت در چند شغل برای چند مشتری می‌پردازد. برای مثال مترجمی که به طور همزمان برای چند دارالترجمه یا وبلاگ کار می‌کند یک فریلنسر محسوب می شود . فریلنسری نه تنها یک شیوه کار، بلکه در حال تبدیل شدن به یک شیوه و روش زندگی در دنیای معاصر می باشد. پرداخت حقوق به فریلنسرها یا آزادکاران بر حسب پروژه، ساعت یا روز است. فریلنسری به طور معمول، یک شغل کوتاه مدت است. یک فرد آزادکار به طور رسمی در شرکت استخدام نمی‌شود. پس می‌تواند با چند کسب و کار، قرار داد پاره وقت ثبت کند. البته در برخی از این قراردادها، کار کردن برای سایر رقبا تا زمان پایان پروژه، میسر نیست..

 

فریلنسر کیست؟

اگر برای شما این سوال پیش آمده که فریلنسر کیست بد نیست بدانید که این مسئله در دوران معاصر ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است. فریلنسری با فریلنسینگ در حال تبدیل شدن به یک شیوه و روش کار و زندگی در دوران معاصر است. امروزه افراد زیادی به انتخاب خود بدون حاضر شدن در دفتر کار یا مکان فیزیکی شرکت از راه دور و فقط از طریق یک دستگاه دیجیتالی مانند یک لپ تاپ در حال کار و کسب درآمد هستند. این افراد فریلنسر، آزادکار یا دورکار نامیده می شوند. بنا بر آمار رسمی فریلنسینگ در دنیا تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۸۰ درصد از کل نیروی کار در جهان به صورت فریلنس خواهد بود.

عبارت فریلنسر از دو بخش «Free» و «Lance» تشکیل شده است. بخش اول برگرفته از کلمه آلمانی به معنای «عشق» است ولی بخش دوم برگرفته از کلمه فرانسوی به معنای «پرتاب نیزه» است. این عبارت در قرون وسطی به شوالیه‌هایی نسبت داده می‌شد که آزادانه و برای هر فردیکه هزینه خوبی بابت مهارت جنگندگی آنها پرداخت می‌کرد، می‌جنگیدند.

آمار فریلنسری

 

بعلاوه از عبارت فریلنس برای اشاره به سیاستمداران مستقلی که فاقد وابستگی سیاسی خاصی بودند هم استفاده می‌شد. در دهه ۱۹۳۰ هم نویسنده فریلنس، متداول شد. یعنی نویسنده‌ای که قبل از رسیدن به سمت ویراستاری به طور مستقل و آزادانه می‌نوشت. معنای امروزی فریلنس یا آزادکاری در دهه ۱۹۷۰ شکل گرفت. در واقع نام فریلنسر یا آزادکار از حوزه ارتش و جنگ، وارد حوزه کسب و کار شده است.

امروزه فریلنسری یا آزادکاری در صنایعی همچون موسیقی، نویسندگی، برنامه نویسی، طراحی وب و ترجمه متداول است. ولی معنای اصلی آن تغیری نکرده و همچنان به فردی اشاره دارد که استعداد و مهارتش را در ازای پول در اختیار مشتریان مختلف قرار می‌دهد. فریلنسری در عصر جدید تا حد زیادی مرهون پیشرفت فناوری اطلاعات است که به کاربران اجازه می‌دهد تا از طریق سایت‌های آزادکاری و دورکاری، هم به برونسپاری پروژه‌ها پرداخته و هم کارفرمای متناسب با مهارتهایشان را پیدا کنند.

راه اندازی سایت‌های آزادکاری در ایران کمی بیشتر از یک دهه قدمت دارد و برخی از کارآفرینان حوزه فناوری اطلاعات در ایران به تبعیت از مفهوم آزادکاری و راه اندازی سایت‌های فریلنسری در غرب به فکر راه اندازی سایت‌های فریلنسری در ایران افتادند.

مقایسه فریلنسینگ و کارمندی:

کارمندی و فریلنسری دو سبک مختلف و متفاوت از کار و زندگی هستند. در شکل زیر به مقایسه چند نکته و تفاوت های سبک کارس فریلنسری با کارمندی پرداخته شده است.

 

 

مقایسه کارمندی و فریلنسری

 

شغل های فریلنسری

تا اینجا تا حدی به این پرداختیم که فریلنسری چیست. حالا سوال اینست که چه شغل هایی از طریق فریلنسری قابل انجام است؟ جواب این سوال بسیار ساده است:  تقریبا هر کاری!

هر کاری که بدون نیاز به ضوابط زمانی روزمره و از راه دور قابل انجام باشد از طریق فریلنسینگ قابل انجام است. ولی در قدم اول گرایش فریلنسینگ بیشتر ما را به یاد کارهایی می اندازد که از خانه و از طریق کامپیوتر قابل انجام هستند.  در حقیقت وقتی شما یک طراح سایت استخدام می کنید فرقی ندارد که این فرد از جه نقطه مکانی اقدام به طراحی سایت شما میکند. تنها چیزی که نیاز است داشتن یک کامپیوتر و یک ارتباط اینترنتیست. برخی از معمولترین مهارتهایی که به طور گسترده توسط فریلنسرها انجام می شوند از قرار زیر است:

  • برنامه نویسی
  • طراحی سایت
  • طراحی گرافیگ
  • طراحی کاتالوگ و بروشور
  • ترجمه
  • تولید محتوا
  • طراحی لوگو
  • ادیت عکس
  • ساخت تیزر
  • طراحی بنر
  • ادمین تلگرام و اینستاگرام
  • طراحی انیمیشن
  • تبلیغات شبکه های اجتماعی
  • عکاسی
  • سئو سایت
  • حسابداری

 

مزایا و معایب فریلنسری

هر شغلی مزایا و معایب خاص خودش را دارد و فریلنسری هم از این قاعده مستثنی نیست. با شناخت این مزایا و معایب، دیدی واقع بینانه نسبت به این کار پیدا می‌کنید.

 

مزایای فریلنسری

  • روی حجم کاری خودتان، کنترل کافی دارید. یعنی خودتان تصمیم می‌گیرید که در یک بازه زمانی مشخص، چه کارهایی را به صورت همزمان انجام دهید.
  • خودتان مشتری مدنظر و درآمد مدنظرتان را تعیین می‌کنید که یکی از مزایای مهم آزادکاری است. شما با توجه به سطح تخصصی که دارید می‌توانید پاره وقت کار کنید ولی درآمدی معادل یک کار تمام وقت را به دست آورید.
  • دورکاری و انعطاف پذیری در شرایط کار، یکی دیگر از مزایای فریلنسری است. در اغلب اوقات می‌توانید در خانه به آزادکاری بپردازید. البته همواره موعد تحویل هر پروژه مشخص است ولی تا زمان سر رسید پروژه، تعیین نحوه زمانبندی انجام کارها با خودتان است.

 

چالش های فریلنسری

  • با وجود اینکه روی کارتان کنترل دارید ولی باید مسئولیت هایی را مدنظر قرار دهید. به عنوان یک فرد آزادکار، خودتان مالک کسب و کارتان هستید پس پرداخت رسیدها، مالیات، فاکتورها، بیمه سلامت و خرید تجهیزات کاری مورد نیاز برای تکمیل کار، برعهده خودتان است.
  • سندرم غنا یا قحطی (Feast or famine syndrome) یکی دیگر از معایب فریلنسری است. برخی ماهها کارهای زیادی برای انجام دادن دارید ولی روز دیگر، اتاق کارتان به خانه ارواح تبدیل می‌شود. شاید قرارداد مداومی با یک مشتری دارید و ناگهان آنها دیگر نیازی به شما ندارند. پس آزادکاری به مدیریت مالی خوبی نیاز دارد تا در دوران قحطی لنگ نمانید.

 

ویژگی‌های یک فریلنسر موفق

برای تبدیل شدن به یک فریلنسر موفق به صفات شخصیتی خاصی نیاز دارید که در این مقاله به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  • نظم: در این کار هیچ رئیسی برای نظارت بر کارتان یا قضاوت در مورد زمان کار کردن وجود ندارد. پس رعایت نظم و انظباط برای رعایت روال کاری ضرورت دارد.
  • استقامت: پایداری و استقامت همواره در طول زندگی اهمیت دارد ولی برای داوم کارتان به عنوان یک آزادکار به استقامت بیشتری نیاز دارید.
  • تاب آوری: به عنوان یک فریلنسر بارها طرد شده و کلمه نه را خواهید شنید. پس بازی طرد را نادیده گرفته و از آن بگذرید.
  • سازماندهی: شما مسئول کارهای مختلفی هستید. باید دخل و خرجتان را مدنظر قرار دهید. شما فوراً باید به ایمیل‌های مشتری پاسخ داده و سررسید پروژه‌ها را در نظر بگیرید. باید فایل‌هایتان را طبقه بندی کنید تا ترافیک کاری شما سبک شود.
  • برونگرایی: حتماً لازم نیست که از خانه خارج شوید تا به برونگرایی برسید. برای گسترش کسب و کارتان به شبکه سازی بپردازید و به غریبه‌ها نزدیک شوید. این کارها را می‌توانید در فضای مجازی یا واقعی انجام دهید.
  • مهارت ارتباط مؤثر: فریلنسر یا آزادکار بودن، ارتباطات زیادی را می‌طلبد. باید مکالمات دشواری مثل مذاکره بر سر نرخ بالاتر پرداخت دستمزد یا بر هم زدن ارتباط با یک مشتری را انجام دهید. پس باید به طور حرفه‌ای و ماهرانه این ارتباطات را مدیریت کنید. شما در این کار هیچ همکار یا رئیسی برای حمایت از خودتان ندارید.

با توجه به موارد فوق یک فریلنسر یا آزادکار موفق نیازمند مهارتهای ارتباط مؤثر، مذاکره شفاهی و کتبی و مهارتهای مدیریت زمان در کنار هوش هیجانی مطلوب است تا بتوانید یک سبک زندگی سالم را در کنار شغلی که انتخاب کرده، در پیش گیرد. در ادامه این مقاله به معرفی برخی از سایت‌های ایرانی و خارجی در حوزه آزادکاری می‌پردازیم تا بیشتر با این حرفه آشنا شوید

 

بهترین سایتهای فریلنسینگ، کاریابی و دورکاری ایرانی

فریلنس پارس یکی از سایت‌های موفق در حوزه آزادکاری و دورکاری است. حوزه‌های اصلی فریلنسری در این سایت شامل طراحی و گرافیک، تولید محتوا، تایپ و ترجمه، برنامه نویسی، طراحی سایت ،  انیمیشن و ویدئو، بازاریابی دیجیتال، گویندگی و موسیقی، دستیاری مجازی و خدمات کسب و کار و سایر خدمات حرفه‌ای است. امکان جستجو در میان فریلنسرها و ثبت پروژه مدنظرتان در فریلنس پارس فراهم است. بر خلاف بسیاری از سایت های مشابه، هزینه ثبت پروژه در کارلنسر رایگان است و کارفرما به راحتی و به طور رایگان می تواند پروژه خود را ثبت و در زمان کوتاهی پیشنهادات فریلنسرها را مشاهده کند. به  هر فریلنسر در این سایت، ماهیانه تعدادی پیشنهاد رایگان تعلق می‌گیرد که می‌تواند از آن ها برای ارسال پیشنهاد برای کارفرما استفاده کند. در سایت فریلنس پارس، ۲% از هزینه انجام پروژه، پس از اتمام و تحویل به کارفرما، به عنوان امتیاز به حساب کارفرما بازگشت داده می‌شود و کارفرما می‌تواند از آن، برای پروژه های آتی استفاده کند. همچنین قابلیت چت بین فریلنسر و کارفرما، در تمام مراحل انجام پروژه (قبل از شروع تا پایان) به صورت رایگان وجود دارد.

مزایای فریلنس پارس در یک نگاه:

  • گردهم آوری فریلنسرهای متخصص در تمامی زمینه ها 
  • داشتن پشتیبانی تلفنی، ایمیلی و گفتکگوی آنلاین برای کاربران
  • وجود داشتن سیستم پرداخت امن به منظور تامین رضایت و اطمینان کارفرما و فریلنسر
  • عدم دریافت وحه بابت ثبت پروژه و انجام پروژه از کارفرما ( بر خلاف برخی رقبا ! )
  • بازگشت درصدی از مبلغ پروژه به کارفرما به عنوان پاداش
  • کمیسیون پایین و پیشنهاد رایگان ماهیانه برای فریلنسرها

 

منکارتو (www.manKarto.com)

امکان فعالیت فریلنسری در حوزه‌های مختلفی همچون برنامه نویسی، طراحی وبسایت و مدیریت محتوا، تبلیغات، حسابداری، مدیریت منابع انسانی، توسعه اپلیکشین، طراحی و نقشه کشی، مدیریت ارتباط با مشتری، ترجمه، فروش و بازاریابی و غیره در سایت منکارتو فراهم است. ارسال پروژه برای کارفرما و ارسال پیشنهاد از طرف فریلنسر در این سایت کاملا رایگان است. در نهایت هم سهم پرداختی از جانب فریلنسر به سایت بعد از تکمیل پروژه معادل ۵ درصد است. این سایت از امنیت کافی پرداخت‌ها در عین سادگی فرایند ثبت و اجرای پروژه برخوردار است.

 

 

پارسکدرز (www.parscoders.com)

پارسکدرز به عنوان اولین بازار کار آنلاین در ایران فضایی را برای ثبت پروژه‌ها و واگذاری آنها به نیروی دورکار و فریلنسر فراهم کرده است. این سایت با ۱۲ سال سابقه دارای بیش از ۱۵۶ هزار متخصص و بیش از ۴۵ هزار پروژه موفق است. ثبت نام  در این سایت رایگان است ولی سرویس‌های ویژه مشمول پرداخت ماهیانه است. کارهایی از قبیل فعالیت‌های گرافیکی، برنامه نویسی، طراحی وب، ترجمه، ویراستاری و تایپ در پارسکدرز قابل اجرا است. این سایت دارای قابلیت‌هایی مثل ضمانت تخصص، امکان داوری، پشتیبانی عالی، راحتی کار با سیستم برای فریلنسر و کارفرمایان است.

سایت فریلنسری

 

 

ورکفا (www.workfa.com)

در سایت ورکفا می‌توانید از خانه روی کاری که عاشقش هستید، متمرکز شوید. در ورکفا با بررسی فهرست پروژه‌ها و انجام آنها قادر به کسب درآمد هستید. بعلاوه اگر با لینک و بنر مخصوص خودتان، ورکفا را به دیگران معرفی کنید، مشمول دریافت پورسانت بابت اعضای دعوت شده می‌شوید. بهینه سازی و سئوی سایت، تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، تایپ و ویراستاری متون، برنامه نویسی، طراحی بنر و لوگو، قراردادن مطالب در وبلاگ و وب سایت و ترجمه متون بخشی از خدمات این سایت دورکاری است. ورکفا دارای بیش از ۱ هزار نفر فریلنسر و کارفرما است. بعلاوه ۷۳۹ پروژه با موفقیت در آن انجام شده است.

سایت فریلنسری چیست

 

پونیشا (www.ponisha.ir)

سایت پونیشا بنا بر اذعان خود سایت حدود  ۲۷۰ هزار فریلنسر در مهارت های مختلف را در اختیار دارد. این سایت  امکان پرداخت امن و انجام پروژه های آزادکاری آزادکاری را فراهم کرده است. ثبت پروژه در پونیشا رایگان نیست و کارفرما برای ثبت پروژه باید مبلغی را پرداخت کند . همچنین این سایت هم از کارفرما و هم از فزیلنسر بابت انجام خدمات کارمزد دریافت می کند.  کارهایی مثل طراحی اپلیکیشن، برنامه نویسی، نصب و راه اندازی ورد پرس، طراحی گرافیک و لوگو، خدمات سئو و دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا و ترجمه در پونیشا قابل انجام است. در این سایت ارسال پیشنهاد برای کارفرما و فریلنسر شامل تعرفه است.

 

پارس فریلنسر (www.parsfreelancer.com)

پارس فریلنسر بستری برای برون سپاری، استخدام، نمایش نمونه کار و سفارش خدمات است. کارفرمایان در این سایت، پروژه‌ها را رایگان به مناقصه گذاشته و پیشنهادات فریلنسرها را دریافت می‌کنند. با انتخاب بهترین متخصص‌ها و سیستم پرداخت امن، رضایت کامل هر دو طرف تأمین می‌گردد. ایجاد پروژه و ارسال پیشنهاد در این سایت رایگان است. پشتیبانی ۲۴ ساعته، گفتگوی خصوصی با اپلیکیشن موبایل، استفاده همزمان از یک حساب کاربری به عنوان کارفرما و فریلنسر و امکان استعلام قیمت از ارائه دهندگان خدمات برخی از ویژگیهای این سایت است.

پارس فریلنسر

 

 

سایت‌های فریلنسینگ و دورکاری خارجی

سایت‌های خارجی زیادی در حوزه فریلنسری، آزادکاری و دورکاری وجود دارند که در اینجا به برخی از آنها اشاره می‌کنیم. بهترین سایت های فریلنسینگ خارجی در زیر معرفی شده اند.

 

Freelancer (www.freelancer.com)

سایت Freelancer یکی از بهترین سایت های فریلنسری می باشد. این سایت دارای متخصصانی با مهارتهای فنی و حرفه‌ای مختلف است. تنها باید جزئیات کارتان را ثبت کنید تا پروژه شما با بالاترین سرعت و کیفیت و ارزانترین  قیمت ممکن انجام شود. امکان بررسی سابقه کاری فریلنسرها، چت با آنها و انتخاب بهترین فریلنسرها فراهم است. پرداخت امن هم پس از اجرای بخش‌های پروژه طبق زمانبندی کارفرما یا پس از اتمام کل پروژه قابل انجام است. امکان رصد پیشرفت پروژه یکی از ویژگیهای مهم این سایت دورکاری و فریلنسری است.

فریلنسر

 

 

Upwork (www.Upwork.com)

استعداد مدنظرتان در حوزه‌های وب، موبایل، نرم افزار، طراحی و خلاقیت، نویسندگی، فروش و بازاریابی، پشتیبانی سایت، خدمات مشتری، تحلیل داده، مهندسی و معماری را در این سایت پیدا می‌کنید و پروژه را به او واگذار می‌نمایید. فریلنسرهای مناسب را برای پروژه‌های پیچیده، قرار داد بلند مدت و کوتاه مدت در این سایت پیدا کنید. اول کار را ثبت کرده بعد پیشنهادات را در طول ۲۴ ساعت بررسی و مقایسه می‌کنید. از Upwork برای برقراری تماس ویدئویی یا گفتگو با فریلنسر استفاده‌کنید تا فایل‌های مدنظر را تبادل نموده و مراحل پروژه را از پشت کامپیوترتان مورد بررسی قرار دهید. در نهایت هم طبق ساعات کاری یا قیمت ثابت، هزینه‌ها را پرداخت کرده و فاکتور می‌گیرید. عضویت عادی در این سایت هزینه‌ای ندارد ولی عضویت در سطح ممتاز، شرکتی و کسب و کار نیازمند پرداخت حق الزحمه ماهیانه است تا بتوانید از مشاوره متخصصان سایت برای یافتن فریلنسر مناسب استفاده کنید.

سایت فریلنسینگ آپورک

 

 

  Toptal (www.toptal.com)

سایت Toptal بستری برای حضور توسعه دهندگان و طراحان برتر نرم افزا، کارشناسان مالی خبره و مدیران محصول و پروژه برتر در جهان است. شرکت‌های برتر دنیا، فریلنسرهای Toptal را برای انجام مهم‌ترین پروژه هایشان استخدام می‌کنند. این سایت دارای بیش از ۱۰ هزار مشتری، بیش از ۵۰۰ کارمند و بستری فعال در بیش از ۱۰۰ کشور است.

سایت فریلنسری

 

 

Guru (www.guru.com)

سایت  guruبستری برای یافتن و استخدام فریلنسرهای خبره است. این سایت در بخش‌های حقوقی، مهندسی و معماری، کسب و کار و امور مالی، فروش و بازاریابی، مدیریت اجرایی، طراحی و هنر، ترجمه و نویسندگی و برنامه ریزی و توسعه نرم افزار دارای فریلنسرهای زیادی است. این سایت دارای هشتصد هزار کارفرما از سراسر دنیا، یک ملیون فاکتور صادر شده و ۹۹ درصد نرخ رضایت مشتری است.

 

Peopleperhour (www.peopleperhour.com)

دراین سایت در عرض یک دقیقه می‌توانید شخص مناسب را از میان فریلنسرهای متخصص انتخاب کنید. نزدیک به صد هزار کسب و کار به همراه بیش از ۲ میلیون فریلنسر در این سایت فعال هستند. حوزه‌های کاری محبوب در این سایت شامل چاپ سه بعدی، راه اندازی کسب و کار، طراحی اپلیکیشن موبایل، مدیریت مالی، ترجمه آلمانی، نویسندگی، تجارت الکترونیک و غیره هستند.

 

 

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

در نهایت…

باید با توجه به علایق و ویژگیهای شخصیتی خودتان، فریلنسر بودن یا نبودن را انتخاب کنید. همچنین به عنوان کارفرما برای افزایش بهره وری و سود کسب و کار خود می توانید برونسپاری برخی از امور شرکت به فریلنسرها را امتحان کنید. مطمئنا نتیجه کار و قیمت مناسب خدمات شما را شوکه خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *