دانستنی

فریلنسینگ چیست؟

فریلنسینگ چیست؟

فریلنسینگ

فریلنسینگ چه معنایی برایتان دارد؟ چقدر این عبارت برایتان آشناست؟ امروزه شاید در جواب این سوال از آشنایان و دوستتان که «به چه کاری مشغولی؟» این پاسخ را بشنوید: «فریلنسرم!». در واقع این افراد، فریلنسری را به کار تمام وقت ترجیح داده‌اند.

در یک دهه اخیر، گرایش به این سبک کار و زندگی افزایش یافته است. دلایل زیادی برای گرایش به سمت فریلنسینگ وجود دارد. حالا به نظرتان فریلنسری برای چه کسانی مناسب است؟ آیا فریلنسرها می‌توانند مدت زمان زیادی را بدون شغل دائم سر کنند؟ اصلاً فریلنسرها به چه کارهایی مشغول هستند؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

 

اشتغال در فریلنسینگ

فریلنسینگ در اصل، شغلی قراردادی است. کارجو در اینجا به جای استخدام دائم در یک سازمان یا شرکت، مهارت‌ها و تجربه‌اش را برای ارائه خدمات به تعدادی از کارفرماها به کار می‌گیرد.

جهت مشاهده تصویر در سایز اصلی و کیفیت بالا، آن را در یک tab جدید باز کنید

شما در فریلنسینگ از مهارت‌ها، تحصیلات و تجربه خودتان برای کار با چند مشتری استفاده می‌کنید. یعنی چندین تکلیف کاری را بدون تعهد و وفاداری به یک کارفرمای واحد، انجام می‌دهید. تعداد کارهایی که انجام می‌دهید، به توان تحویل به موقع کارها بستگی دارد.

معمولاً فریلنسینگ شامل مشاغلی است (معمولاً Gigs نامیده می‌شوند) که امکان کار کردن در خانه را دارند. البته فریلنسینگ فقط به کار در خانه محدود نمی‌شود و با کار خانگی فرق دارد:

۱.فریلنسینگ همواره به معنای کار در خانه نیست. برحسب نوع کارتان و نیازهای مشتری می‌توانید کار را در دفتر کار و شرکت انجام دهید.

۲.کار خانگی شامل قراردادی میان شما و یک کارفرمای واحد است. کارفرما بابت کار خانگی، معمولا پول ثابتی به شما پرداخت خواهدکرد، ولی فریلنسینگ چنین شرایطی ندارد.

اشتغال در فریلنسینگ

 

فریلنسر کیست؟

فریلنسر یا کارمند فریلنس، فردی خویش فرما است که با ارائه خدمات به چند کارفرما، حقوق می‌گیرد. این خدمات با مهارتهای فریلنسر در ارتباط هستند و فقط در اختیار کسب و کارها قرار نمی‌گیرند.

فریلنسرها از سایت های دورکاری ایرانی و خارجی مثل کارلنسر، Freelancer، Upwork و غیره استفاده می‌کنند. آن‌ها کارهای ثبت شده در این پلتفرم‌ها را انجام می‌دهند. برخی از فریلنسرها هم برحسب حرفه محل فعالیتشان، دارای روابط کاری گسترده هستند. مشتریان راضی قبلی، آن‌ها را به کارفرماهای جدید معرفی می‌کنند. این فریلنسرها شبکه‌ای از روابط کاری را تشکیل داده‌اند.

آیا فریلنسری، گزینه شغلی مناسبی است؟ آیا می‌توانید با فریلنسری به زندگی ادامه دهید؟ چگونه باید وارد این نوع کار شوید؟

۵۹ درصد از شاغلین در آمریکا فریلنسینگ می کنند و ۱۱ درصد از بزرگسالان شاغل در ایالات متحده به صورت فریلنسرهای تمام وقت مشغول به کار هستند. پس این صنعت، ارزش فعالیت دارد.

 

 رشد فریلنسینگ

افزایش فریلنسرها به ایجاد مفهوم جدید اقتصاد گیگی (gig economy) رسید. فرد در اقتصاد گیگی به جای این که تمام وقت برای یک کارفرما کار کنند و حقوق ثابت بگیرد. برای چند کارفرما بر اساس شرایط و دستمزد مدنظر خودش کار می‌کند. در واقع اقتصاد گیگی با استخدام نیروهای پاره وقت و دورکار همراه است.

فریلنسینگ، حرفه‌ای جالب است. این حرفه تمامی مشکلات کارکنان عادی را کنار زده است. طبق آمار شرکت Upwork، آمریکایی‌ها در طول هفته به طور متوسط ۴۷ ساعت کار می‌کنند. فریلنسرها در طول هفته به طور میانگین ۱۱ ساعت کمتر از کارکنان تمام وقت کار می‌کنند. این زمان برای یک سال حدود ۵۵۰ ساعت یا ۲۳ روز است.

کارکنان تمام وقت در طول سال، یک ماه اضافه کاری پشت سیستم (یا محل کارشان) دارند.

در تصویر زیر حقوق سالیانه فریلنسرهای آمریکایی را از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ مشاهده می‌کنید.

همانطور که مشاهده می کنید تعداد فریلنسرهای پردرآمد افزایش داشته است.

درآمد فریلنسرها

بعلاوه فوایدی مثل آزادی کاری، رئیس خودتان بودن، کسب تمام سود کاری و هزینه کاری کمتر ، افراد زیادی را به سمت فریلنسینگ جذب می‌کند. البته بسیاری از افراد به طور تمام وقت این کار را دنبال نمی‌کنند. آنها در کنار کار اصلی به طور پاره وقت هم برای کسب درآمد بیشتر به فریلنسری مشغول هستند.

 

مهمترین مهارت های فریلنسینگ

امروزه با رشد تکنولوژی و روش های ارتباطی بسیاری از مهارت ها و کارها قابل انجام به صورت فریلنسینگ می باشد. برخی از مهمترین و متداول ترین مهارت های فریلنسینگ در ایران از قرار زیر است:

  • طراحی لوگو
  • طراحی سایت
  • تولید محتوا
  • ترجمه
  • سئو سایت
  • تحقیقات بازار
  • تایپ
  • ساخت انیمیشن
  • طراحی پوستر
  • گویندگی و دوبله
  • طراحی فروشگاه اینترنتی

چرا خیلی از افراد، فریلنسینگ را شغلی تمام وقت نمی‌دانند؟

این گرایش ریشه در ذهن و روان انسان دارد. ما همیشه به دنبال امنیت شغلی هستیم. کارهای عادی و تمام وقت، امنیت و اطمینان حرفه‌ای را به ما می‌دهند. یعنی میدانیم که در زمان خاصی حقوق خواهیم گرفت. بعلاوه شغل‌های تمام وقت دارای مزایای بیمه، بازنشستگی، پاداش و افزایش حقوق و رتبه بابت عملکرد مناسب هستند.

معایب فریلنسینگ

هنگامی که به فریلنسینگ روی می‌آورید، ممکن است تضمین‌های فوق را از دست بدهید. هیچ تضمینی برای داشتن کارفرمای جدید وجود ندارد. از تداوم این سبک زندگی تا زمان بازنشستگی اطمینان ندارید. هیچ تضمینی هم در مورد افزایش درآمد وجود ندارد. بعلاوه خودتان باید شرایط مالیاتی، بیمه و سایر امور مالی را مدیریت کنید.

فریلنسینگ دارای معایب دیگری به شرح زیر است:

  • تعادل میان کار و زندگی: اگر نمی‌دانید که چطور باید زندگی شخصی را از کار جدا کنید، پس فریلنسینگ، زندگی شما را دشوارتر از داشتن شغل تمام وقت خواهد کرد.
  • فقدان مزایا: فریلنسرها خودشان در قبال مدیریت تعطیلات، بیماری و شرایط اضطراری دیگر مسئول هستند و به برنامه ریزی مالی و زمانی خوبی نیاز دارند.
  • کارفرماهای سخت گیر: شاید کار با برخی از مشتریان بسیار سخت پیش برود. آن‌ها دستورهای کاری و اطلاعات درستی را برای انجام کار در اختیار قرار نمی‌دهند یا برای رفع ابهامات، در دسترس نیستند. این شرایط، ناامید کننده است و وقت شما را هدر می‌دهد.

به طور کلی هر شغلی معایب و مزایای خاص خودش را دارد. شما باید تعادل میان کار و زندگی سالم را حفظ کنید. اگر فریلنسینگ برایتان مفید است، پس به معایب آن چندان اهمیت ندهید. برای فریلنسر شدن، مطالعه کرده و اطلاعات بیشتری کسب کنید.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

 

در نهایت

مزایا و معایب فریلنسری تقریباً برابر هستند. اگر فردی ریسک پذیر هستید، پس این شغل برایتان مناسب است. فریلنسینگ به معنای آزادی شغلی است، ولی این آزادی با بی ثباتی و احتمال شکست هم همراه است. البته هیچ کسی در زندگی حرفه‌ای به دنبال شکست نیست. اگر می‌توانید ثبات کاری را با اهداف حرفه‌ای همراه کنید و مخاطرات کاری را مدیریت کنید، پس متقاضی خوبی برای فریلنسر شدن هستید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *