دانستنی

لندینگ پیج چیست؟ + ۷ نکته ضروری در طراحی صفحه فرود

در دنیای وب، حتی یک تغییر کوچک در آمارها نتایج بسیار تکان‌دهنده‌ای دارد! مثلا تصور کنید صفحه محصولی که در ماه ۱۰ هزار بازدید کننده دارد، به جای ۱ درصد، ۲ درصد از مخاطبان را به خریدار تبدیل کند! همین تغییر ۱ درصدی عملا ممکن است به افزایش سود چند ۱۰ میلیون تومانی ختم شود!

 

اما خب چطور می‌توانیم در کسب و کار اینترنتی‌مان با چنین تغییرات جذابی روبرو شویم؟ به نظر من اولین قدم، آشنایی با لندینگ پیج، وظیفه آن و نحوه طراحی کردنش است. چراکه صفحات فرود نقش بسیار مهمی در فرآیند افزایش سود بیزینس آنلاین شما دارند. پس با من همراه باشید تا همه چیز را در موردش یاد بگیرید.

 

 

صفحه فرود یا Landing Page چیست؟

 

ببینید، در دنیای دیجیتال مارکتینگ در مورد کلمه صفحه فرود یا همان لندینگ پیج چند تعریف وجود دارد. در عمومی‌ترین تعریف، هر صفحه از وب سایت شما که کاربران از طریقی واردش می‌شوند (روی آن فرود می‌آیند) یک صفحه فرود است. اما حالا اجازه بدهید ۱ تعریف تخصصی‌ و رایج‌تر را توضیح بدهم:

 

این تعریف می‌گوید هر صفحه از سایت شما که صرفا می‌خواهد مخاطب را به انجام یک کار ترغیب کند، صفحه فرود است. مثلا صفحه دوره وبمستر ثروت ساز در سایت نت هوش یک لندینگ پیج است چراکه هدفش فقط فروش محصول است، صفحه دوره ایده یابی یک صفحه فرود است چراکه می‌خواهد شما را به مشترک این دوره تبدیل کرده و اطلاعات‌ تماس‌تان را دریافت کند، یا فلان صفحه‌ای که صرفا قصد دارد شما را به نصب یک اپلیکیشن ترغیب کند هم یک صفحه فرود محسوب می‌شود.

 

(به طور کلی هم می‌توانم بگویم آن تعریف عمومی‌تر و اولی که ابتدا ارائه کردم، تعریفی است که بعد از به وجود آمدن ابزار گوگل آنالیتیکس باب شد! چون در گوگل آنالیتیکس که یک ابزار آنالیز رفتار کاربران در سایت شماست، به هر صفحه ورودی‌دار سایت، یک لندینگ پیج گفته می‌شود.)

 

 

یک صفحه فرود چه ویژگی‌هایی دارد؟

 

دقت کنید، الان و در ادامه مقاله صحبتم در مورد همان صفحه فرودی است که در تعریف دومی و تخصصی گفتم؛ صفحه‌ای که صرفا هدفش ترغیب مخاطب به انجام یک کار باشد. حالا اجازه بدهید به طور دقیق‌‌تر جزئیات و ویژگی‌های یک صفحه فرود را به شما توضیح بدهم.

 

۱_ نبود عوامل حواس پرتی

 

یکی از اولین چیزهایی که باید متوجهش شده باشید، این است که لندینگ پیج مورد نظر، مِنو ندارد! حتی اگر وارد آن شده باشید، متوجه شده‌اید که اصلا این صفحه هیچ لینکی به بقیه بخش‌های سایت هم ندارد! در حالی که در این مقاله پیش روی شما، تعداد زیادی لینک به دیگر صفحات سایت هست. چرا؟

 

به خاطر پارادوکس انتخاب! این کلمه می‌گوید هر چه افراد گزینه‌های بیشتری در مقابل خودشان داشته باشند، سخت‌تر می‌توانند تصمیم بگیرند. به همین دلیل اولین چیزی که در ساخت صفحه فرود رعایت می‌کنیم، این است که تا جای ممکن عوامل حواس‌پرتی و انتخاب‌های مختلف را کاهش بدهیم تا مخاطب راحت‌تر برای انجام کار مورد نظر ما، تصمیم بگیرد. به همین دلیل است که صفحات فرود نه منو دارند، نه در آنها از شما می‌خواهیم به بقیه صفحات سایت سر بزنید و نه هر چیز دیگر که حواس‌تان را پرت کند.

 

۲_ CTA های کاملا واضح

 

به دکمه‌ای که در تصویر پایین مشخص شده دقت کنید:

 

cta

 

در واقع این یک CTA یا درخواست مستقیم از مخاطب است. به طور کلی در دنیای بازاریابی ثابت شده که درخواست مستقیم از کاربر، نتیجه بهتری از درخواست های غیر مستقیم دارد.

 

خب، یکی دیگر از ویژگی‌های مهم یک صفحه فرود خوب هم وجود یک یا چند دکمه CTA، حالا چه به صورت گرافیکی چه به صورت متنی است. این CTA ها در بخش‌های مختلف صفحه قرار گرفته و گاها روی هر کدام هم یک متن ترغیب کننده نوشته می‌شود. حتی در خیلی از صفحات فرود، CTA به شکل چسبان طراحی شده و با بالا و پایین کردن صفحه، همراه کاربر حرکت می‌کند.

 

۳_ فرآیند جذب مخاطب متفاوت

 

ببینید، احتمالا اغلب صفحات سایت شما اولین و آخرین مسیر جذب بازدیدشان گوگل است. اما در مقابل صفحات لندینگ اصلی سایت، مسیرهای جذب مخاطب زیادی دارد. مثلا:

 

  • ممکن است صفحه مورد نظر را با یک کلمه کلیدی اصلی و پرمخاطب در گوگل سئو کرده و مخاطب جذب کنید،
  • لینک صفحه را در فرآیند ایمیل مارکتینگ برای مخاطبان ارسال کنید،
  • لینک آن را در شبکه‌های اجتماعی در اختیار مخاطبان قرار دهید،
  • ممکن است برای جذب بازدید حتی آن را تبلیغ هم بکنید.

 

بنابراین یکی دیگر از ویژگی‌های لندینگ پیج این است که به دلیل پراهمیت بودنش، از همه رسانه‌ها و کانال‌ها مخاطبانی را برایش جذب می‌کنید.

 

 

نکات مهم در طراحی صفحه فرود

 

خب، حالا که به خوبی متوجه شدید صفحه فرود چیست و چه ویژگی‌هایی دارد، اجازه بدهید به سراغ بخش اصلی مطلب رفته و چند نکته مهم در مورد ساخت این صفحات را به شما آموزش بدهم.

 

۱_ فقط در صورت امکان صفحه فرودتان را سئو کنید!

 

اینکه بگویم صفحه فرودتان را برای یک کلمه سئو کنید و بعد هم چند تکنیک برای سئو کردنش توضیح بدهم کار ساده‌ای است. اما می‌خواهم از چیزی که کسی به شما توضیح نمی‌دهد صحبت کنم! شما باید یک قدم قبل از اینکه اقدام به بهینه کردن صفحه کنید، ابتدا مطمئن شوید که آیا اصلا صفحه مورد نظر شما برای سئو کردن مناسب است یا نه!

 

یعنی چه؟ ببینید، گوگل تنها در صورتی اجازه می‌دهد صفحه شما در رقابت با بقیه رقبا روی یک کلمه قرار بگیرد که واقعا صفحه مورد نظر برای بهینه شدن در کلمه‌ای که مد نظر دارید، مناسب باشد.

 

این یعنی مثلا اگر قرار است صفحه فرودتان با کلمه “دوره رایگان فن بیان” سئو شود در حالی که محتوای آن صرفا یک مقاله ۴ هزار کلمه‌ای است، احتمالا گوگل اصلا اجازه سئو شدنش را نمی‌دهد. چراکه در این کلمه کاربر نیاز به یک دوره دارد نه یک مقاله و خب گوگل هم اولویتش نیاز مخاطب است.

 

یا مثلا اگر بخواهید صفحه دوره آموزشی خودتان که قیمتش بیشتر از ۵ میلیون تومان است را روی یک کلمه بسیار سخت مثل کسب و کار اینترنتی سئو کنید، احتمالا باز به مشکل می‌خورید!

 

چراکه اغلب مخاطبان در این کلمه کلیدی نیاز به یک مقاله، ویدیو، دوره رایگان و… دارند. پس صفحه دوره شما به دلیل اینکه نیاز مخاطبان را جواب نمی‌دهد، احتمالا حتی در صورت رسیدن به صفحه اول هم سریعا به خاطر افزایش نرخ پرش (خروج سریع کاربران) رتبه‌اش را از دست می‌دهد.

 

بنابراین اگر مطمئن شدید که صفحه مورد نظر به خوبی می‌تواند جواب نیاز کاربران در کلمه کلیدی مورد نظر را بدهد، آن وقت آن را برای سئو کردن هدف‌گذاری کنید. برای مطمئن شدن از این موضوع هم ۲ کار انجام بدهید. اول اینکه سایت‌های صفحه اول گوگل را بررسی کرده و ببینید کسی با صفحه مشابه شما سئو شده؟ دوم هم اینکه خودتان را به جای کاربر گذاشته و ببینید به عنوان یک مخاطب واقعا این صفحه نیازتان را جواب می‌دهد؟

 

۲_ به CRO توجه کنید

 

CRO در واقع مخفف یک کلمه انگلیسی به معنی بهینه سازی نرخ تبدیل است! اگر نمی‌دانید نرخ تبدیل چیست؛ نسبت افرادی که در صفحه عمل مورد نظر شما را انجام می‌دهند، در برابر افرادی که وارد شده‌اند، همان نرخ تبدیل است. مثلا اگر از ۱۰۰۰ نفر ورودی یک صفحه ۱۰۰ نفرشان محصول را خریده‌اند، نرخ تبدیل ۱۰ درصد بوده.

 

حالا شما برای اینکه بتوانید این نرخ تبدیل را افزایش داده و آمار فروش یا هر هدف دیگری که دارید را بالا ببرید، نیاز به CRO دارید. منظورم یک‌سری از تکنیک‌های بهینه سازی نرخ تبدیل است که کمک‌تان کند مخاطبان بیشتری را قانع به انجام عمل مورد نظر کنید. در ادامه مهم‌ترین این تکنیک‌ها را به شما توضیح می‌دهم:

 

_ CTA را در دسترس قرار بدهید

 

در صفحات فرود ما می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد، سریع مخاطب را به انجام عمل مورد نظر ترغیب کنیم. با توجه به این، پیشنهاد می‌کنم یک CTA کاملا واضح در همان ابتدای صفحه به کاربر نشان دهید. علاوه بر این، حتما صفحه را هم با موبایل و هم با رایانه بررسی کنید تا مطمئن شوید ظاهر مناسبی دارد.

 

_ به مخاطب نشان بدهید که تنها نیست!

 

روانشناسان می‌گویند ما انسان‌ها به دلیل چیزی به اسم اثر تایید اجتماعی یا social proof، علاقه داریم کارهایی را انجام بدهیم که قبل از ما هم دیگران انجامش داده‌اند. با توجه به این موضوع یکی از راهکارهای عالی برای ایجاد حس تایید اجتماعی در صفحات لندینگ پیج، این است که کاری کنید مخاطب بفهمد قبل از او هم دیگران این عمل مورد نظر شما را انجام داده‌اند. مثلا در صفحه بنویسید تا الان ۲۰۰ نفر به این محصول رای مثبت داده‌اند، یا مثلا بنویسید به جمع ۲۵۰۰ نفری که قبلا این دوره رایگان را دریافت کرده‌اند، بپیوندید.

 

اگر دقت کنید دیجی کالا هم در صفحات محصولش با نمایش نظرات، امتیازهای مثبت، تعداد خریداران و… به خوبی مخاطبان جدید را درگیر این احساس تایید اجتماعی می‌کند.

 

_ از مزیت‌ها به‌شکل واضح صحبت کنید

 

فرقی ندارد هدف‌تان از طراحی صفحه فرود این بوده که یک محصول را به مخاطب بفروشید یا اینکه می‌خواهید اطلاعات تماسش را دریافت کنید. در هر حال این کار برای مخاطب چند مزیت دارد. مثلا اگر قرار به دریافت اطلاعات تماس و در مقابل ارائه یک فایل رایگان متنی است، شاید اینها مزیت‌هایی باشد که متوجه مخاطب خواهد شد:

 

  • دریافت رایگان و سریع فایل متنی،
  • یادگیری چندین نکته تخصصی و ارزشمند،
  • و…

 

پس حالا که چنین مزیت‌هایی وجود دارد، از آنها صحبت کنید! نوشتن این مزیت‌ها در صفحه فرود، کاربران را بیشتر از قبل به انجام کار مورد نظر شما ترغیب می‌کند.

 

_ در لندینگ پیج‌های خرید، اطلاعات تماس قرار بدهید

 

هر چقدر هم که خرید اینترنتی برای کاربران در دنیا عادی شده باشد، هنوز بسیاری از مخاطبان هستند که ترجیح می‌دهند سوالات و ابهامات‌شان در مورد محصول را از یک انسان بپرسند. با توجه به این اگر در صفحه فرود محصول‌تان اطلاعات تماس قرار ندهید، عملا تعداد زیادی مخاطبان را از دست خواهید داد. علاوه بر این، وجود قابلیت چت آنلاین هم در وب سایت می‌تواند تاثیر مثبتی روی آمار خرید داشته باشد.

 

_ از ویدیو غافل نشوید

 

  • محبوبیت سایت‌های اشتراک‌گذاری ویدیو،
  • آمار بالای بازدید ویدیوها،
  • تحقیقات،
  • مطالعات،
  • و…

 

اینها از جمله مواردی هستند که در چند سال اخیر تاثیرگذاری بالای ویدیو در دنیای بازاریابی دیجیتال را به کاربران نمایش داده‌اند. با توجه به این، حتما در صفحه لندینگ پیج از یک ویدیو استفاده کنید. ترجیحا بهتر است در این ویدیو، خودتان یا یکی از نیروهای شرکت در مورد محصول یا… توضیح بدهد. به این ترتیب هم آن‌دسته از مخاطبانی که حوصله خواندن متن ندارند را جذب می‌کنید و هم آنهایی که تا ندیدن یک انسان، به برند اعتماد نمی‌کنند.

 

_ از A/B تست کمک بگیرید

 

قبلا در مورد تست انسانی یا A/B تست در یک مقاله به طور کامل صحبت کرده‌ام. به طور خلاصه این تست به شما کمک می‌کند بفهمید اِعمال چه تغییراتی باعث بهبود نرخ تبدیل می‌شود.

 

در این راهکار، شما ابتدا صفحه فرود اولیه را در مقابل دید تعدادی کاربر قرار می‌دهید و نرخ تبدیل را بررسی می‌کنید. بعد از آن یک تغییر در صفحه داده، مثلا اندازه دکمه‌های CTA را بزرگ‌تر کرده و دوباره صفحه را در مقابل تعدادی کاربر یک‌سان قرار داده و باز نرخ تبدیل را می‌سنجید. در نهایت از مقایسه نتایج متوجه می‌شوید که کدام صفحه می‌تواند نرخ تبدیل بهتری داشته باشد و همان را به عنوان صفحه اصلی در نظر می‌گیرید.

 

_ به مخاطبان سخت نگیرید!

 

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در طراحی صفحه فرود، این است که فرم‌های ثبت نام یا پرداخت سختی برای آن بسازید. مثلا یک فرم که برای ارسال یک فایل PDF، علاوه بر نام و ایمیل مخاطب، از او چیزهایی مثل شماره تماس، نام شهر و… را هم می‌خواهد! خب قطعا در این شرایط تعداد زیادی از مخاطبان بدون نگرانی صفحه را ترک کرده و آن را فراموش می‌کنند. بنابراین تا جای ممکن فرآیندی که مخاطب باید طی کند را ساده کنید.

 

۳_ تبلیغات کنید اما از نوع ریتارگتینگ!

 

همانطور که ابتدای مقاله هم گفتم، اصولا صفحات فرود ممکن است بازدیدشان را از کانال‌های مختلفی از جمله تبلیغات به دست بیاورند. مثلا خود من برای صفحه دوره وبمستر ثروت ساز بارها تبلیغات کرده و خب از نتایج راضی هستم.

 

اما در این بین و طبق تجربه، یکی از بهترین انواع تبلیغاتی که می‌توانید از آن برای افزایش بازدید صفحه فرود کمک بگیرید، تبلیغات ریتارگتینگ است! یعنی چه؟

 

ببینید، در دنیای فروش و بازاریابی گفته می‌شود برای فروش به مخاطبی که یک بار محصول ما را دیده اما خرید نکرده، باید دوباره به سراغش رفته و او را پیگیری کنید! با توجه به همین نکته مهم، تبلیغات ریتارگتینگ تبلیغ محصول یا خدمات شما را صرفا به مخاطبانی نمایش می‌دهد که قبلا در سایت‌تان بوده و صفحه محصول شما را دیده‌اند!

 

در واقع در این نوع تبلیغات، یک کد در سایت شما قرار می‌گیرد که IP بازدید کنندگان‌تان را ذخیره کرده و به سرویس‌های تبلیغاتی ارسال می‌کند. سپس وقتی کاربران به سایت‌های تبلیغاتی سر می‌زنند، این سایت‌ها IP شان را شناسایی کرده و به جای تبلیغ دیگر سایت‌ها، تبلیغ محصول شما را نشان‌شان می‌دهد. به این ترتیب عملا دوباره یادتان افتاده و احتمال خریدشان بالا می‌رود.

 

 

چند نمونه صفحه فرود موفق

 

خب، حالا که همه چیز را در مورد لندینگ پیج می‌دانید، اجازه بدهید چند نمونه موفق از صفحه فرودهای سطح وب فارسی را به شما نمایش داده و نقاط قوت و ضعف‌شان را بررسی کنیم. با من همراه باشید.

 

۱_ لندینگ پیج همکاری در فروش دیجی کالا

 

1_ لندینگ پیج همکاری در فروش دیجی کالا

 

دیجی کالا یکی از سایت‌های پرقدرت در ساخت صفحه فرود است! اغلب صفحات فرودی که این وب سایت می‌سازد، بسیار اصولی بوده و تکنیک‌های تبلیغ نویسی و طراحی لندینگ پیج در آنها رعایت می‌شود. در مورد صفحه بالا:

 

  • همانطور که مشاهده می‌کنید، تمامی لینک‌های موجود در صفحه صرفا مرتبط به موضوع است و مخاطب را به موضوع نامرتبطی هدایت نمی‌کنید،
  • در صفحه به تمامی سوالات رایج پاسخ داده شده،
  • فونت نوشته‌ها بسیار بزرگ بوده و متن زیادی هم در صفحه نیست که مخاطب را خسته کند،
  • چندین دکمه CTA با ظاهر مناسب در صفحه قرار گرفته،
  • به تعداد افراد ثبت نام کننده در صفحه اشاره شده که باعث می‌شود مخاطبان درگیر حس تایید اجتماعی شوند.

 

۲_ لندینگ پیج سایت cinere

 

لندینگ پیج سایت cinere

 

همانطور که مشاهده می‌کنید، این یک لندینگ پیج برای فروش محصول است. تنها دلیلی که از این صفحه فرود در مقاله اسم بردم، این بود که در همان نگاه اول به مخاطب یک‌سری از ویژگی‌های محصول را معرفی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود مخاطب در همان ابتدا بهانه‌هایی برای خرید پیدا کرده و احتمالا بیشتر از قبل ترغیب به خرید شود.

 

۳_ لندینگ پیج سایت نیوزباکس

 

لندینگ پیج سایت نیوزباکس

 

نمونه صفحه فرود بعدی که می‌خواهم به آن اشاره کنم، صفحه سایت نیوزباکس است. همانطور که در تصویر بالا هم مشخص است، کاربر به محض ورود به یک متن کوتاه و کامل برخورد می‌کند که توضیحاتی در مورد محصول ارائه کرده. علاوه بر این، یک دکمه CTA با رنگ و البته متن مناسب هم وجود دارد که مخاطب را بیشتر از قبل به انجام عمل ترغیب می‌کند.

 

در نهایت وجود یک ویدیو توضیحی و آموزشی کمک می‌کند مخاطبانی که هنوز به طور کامل با محصول آشنایی ندارند، اطلاعاتی کسب کرده و احتمالا به امتحان کردن پیش‌نمایش آن ترغیب شوند.

 

۴_ لندینگ پیج سایت morbit

 

لندینگ پیج سایت morbit

 

به نظرم سایت morbit هم یک صفحه فرود بسیار حرفه‌ای ساخته. همانطور که در تصویر مشخص است، احتمالا مهم‌ترین هدف این سایت جذب مخاطبان برای افتتاح حساب ارزهای دیجیتال است. اما در عین حال یک CTA برای مخاطبانی که هنوز نمی‌دانند باید دقیقا از کجا شروع کنند هم قرار گرفته و یک دکمه دیگر برای مخاطبانی که می‌خواهند یک‌راست به سراغ صفحه خرید و فروش بروند هم ساخته شده.

 

لندینگ پیج سایت morbit

 

علاوه بر این، در بخش پایین‌تر صفحه، لیست ارزهای دیجیتال، تغییرات آنها و همینطور یک CTA کوچک برای شروع معامله در مقابل هر کدام وجود دارد. از جمله دیگر مزایای این صفحه فرود، وجود قابلیت چت با کارشناس وب سایت، پاسخ به سوالات رایج و… است.

 

۵_ لندینگ پیج سایت آرامیا

 

لندینگ پیج سایت آرامیا

 

این صفحه فرود هم یک صفحه بسیار ساده ولی حرفه‌ای است! همانطور که قابل مشاهده است، این صفحه به جز دانلود اپلیکیشن موبایل مورد نظر، مخاطب را به انجام هیچ کار دیگری ترغیب نکرده. البته شاید کاهش تعداد کلمات متن صفحه و همینطور افزایش اندازه فونت، کمی آن را حرفه‌ای تر کند.

 

کلام آخر

 

به عنوان کلام آخر، پیشنهاد می‌کنم اگر می‌خواهید صفحات فرودتان تعداد مخاطبان بیشتری را تبدیل کرده و سود کسب و کارتان را افزایش بدهد، حتما با علم تبلیغ نویسی آشنا شوید تا بتوانید راحت‌تر مخاطبان را به انجام عمل مورد نظرتان قانع کنید. در مورد تبلیغ نویسی در یک فصل دوره وبمستر ثروت ساز صحبت کردم.

 

خب، به انتهای مقاله رسیدیم. در این مقاله ابتدا فهمیدیم که صفحه فرود یا لندینگ پیج چیست، سپس با تکنیک‌های طراحی صفحه فرود حرفه‌ای آشنا شدیم. در نهایت هم ۵ نمونه موفق صفحات فرود در وب فارسی را با هم بررسی کردیم. در آخر اگر سوال و نظری دارید، در بخش نظرات منتظر شما هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *