دانستنی

لینک سازی – اموزش لینک سازی داخلی و خارجی از ۰ تا ۱۰۰

انواع لینک سازی

 

انواع لینک سازی

 

 

لینک سازی به دو دسته تقسیم میشود : ۱) لینک سازی داخلی  ۲)لینک سازی خارجی

به لینک سازی که داخل خود سایت صورت بگیرد یعنی  لینک دادن از یک صفحه وب سایت به صفحه ی دیگر در ان وبسایت را لینک سازی داخلی گویند و به لینک سازی که سایت های دیگر به سایت ما میدهند را لینک سازی خارجی گویند .

 

لینک سازی داخلی و خارجی

با ساخت لینک برای یک وبسایت میتوان ان سایت را برای گوگل مهم در نظر بگیریم همان طور که گفتیم  لینک سازی به دو دسته  داخلی و  خارجی تقسیم بندی میشود  . موتور های جست و جو گر با توجه به لینک هایی که به سایت شما داده میشود میزان اهمیت سایت شما را افزایش میدهند .

در سئو و بهینه سازی وبسایت لینک سازی یک فاکتور اساسی و بسیار مهم میباشد که با استفاده از لینک سازی داخلی و خارجی میتوانید وبسایت خود را برای برای موتور های جست و جو گر بهینه سازی کنید. با  سئو داخلی (on page Seo) با  و سئو خارجی (off page seo )  میتوانیم یک سایت را کامل برای موتور های جست و جو گر بهینه سازی کنید .

 

 

 

انکرتکست چیست ؟

در لینک سازی داخلی و خارجی باید با مفهوم انکرتکست اشنا باشید . انکر تکست به کلماتی گفته میشود که به صفحه ی دیگری لینک میشوند به زبان ساده تر میتوان گفت که کلمات انتخاب شده و لینک شده را انکرتکست گویند (anchor text) به عنوان مثال در برخی مقالات دیده اید که یک کلمه از نظر رنگ و سایز با بقیه ی کلمات داخل صفحه متفاوت میباشد و با کلیک روی ان کلمه وارد صفحه جدیدی مرتبط با ان کلمه میشوید به این کلماتی که بر روی انها لینک قرار داده شده است انکرتکست گویند .

گوگل به راحتی متوجه ی معنی واقعی کلمه , تعداد لینک های مشابه و ادرس لینکی که به ان انکرتکست ها داده شده است میشود . پس در لینک سازی داخلی و خارجی  در هنگام لینک دادن به کلمه ی مشابه لینک بدهید , از لینک دادن به کلمات غیر مرتبط پرهیز کنید . به عنوان مثال :

در درون مقالات خود هی به کلمه ی کسب و کار اینترنتی لینک ندهید به کلمات هم خانواده مثل کار اینترنتی , کسب و کار انلاین , کسب درامد اینترنتی ,… لینک بدهید ( این نکته را هم در لینک سازی داخلی و  خارجی باید رعایت کنید).

پس با توجه به اهمیت لینک سازی , مهم ترین کلمه کلیدی و همخانواده را نوشته و به عنوان انکر تکست به صفحات هدف خود لینک بدهید تا از این طریق گوگل و کاربران به مسیر لینک شده هدایت بشوند .

 

 

لینک سازی خارجی چیست ؟(External linking)

 

 

لینک سازی خارجی که در اصطلاح به ان بکلینک گفته میشود لینک هایی هستند که به یک دامنه اشاره میکنند . لینک سازی خارجی به روش لینک سازی گویند که از سایت های دیگه به سایت شما لینک میدهند .

اگر بخواهیم معنی لینک سازی خارجی را به روشی دیگر بیان کنیم , هرگاه یک وبسایت به وبسایت شما لینک بدهد یعنی ان وبسایت لینک سایت شما را درون سایت خودش قرار بدهد که کاربران با کلیک کردن روی ان وارد سایت شما بشوند , این نوع لینک سازی را به عنوان لینک سازی خارجی در نظر گرفته میشود . و یا همچپنین شما لینک یک وبسایت را درون وبسایت خود قرار بدهید , یک لینک خارجی محسوب میشود . یک لینک خارجی لینکی است که به یک دامنه ی خارجی داده میشود.

متخصصین سئو بر این باورند که لینک های خارجی منبعی عالی برای رتبه گرفتن از گوگل میباشند . یک لینک خارجی نسبت به لینک داخلی از ساختار متفاوتی برخوردار میباشد . فرایند لینک سازی خارجی در سئو بسیار بسیار مهم است. اگر شما محتوایی حرفه ای تولید کنید اما سایتی  به وبسایت شما لینک ندهد ان صفحه در مدت بسیار طولانی رتبه میگیرد . البته این را هم بگویم  که مهم ترین فاکتور برای موتور های جست و جو گر محتوا میباشد .

 

 

لینک سازی 2

 

بگذارید بحث لینک سازی خارجی را با مثالی واضح تر برایتان بیان کنم :

فرض کنید که شما قصد خرید محصولی را دارید که تازه وارد بازار شده است . بعد از انکه شما وارد مغازه میشوید نماینده ی فروش ان محصول به توضیح در رابطه ی ان محصول میپردازد که شما را متقاعد سازد که این محصول یک محصول بسیار مهم و با ارزش میباشد .ممکن است که احساس  کنید که ان فرد فقط قصد فروش محصولش را دارد و در خرید ان محصول دودل شوید ,

تنها کافیست فردی وارد ان مغازه بشود و به شما بگوید که قبلا از این محصول استفاده کرده است و راضی بوده است . بدون شک تازه میتوانید باور کنید که حرف های ان نماینده ی فروش راجب ان محصول و کالا درست بوده است و به ان محصول اعتماد خواهید کرد .

برای این مثالی که زدم شما میتوانید درک بیشتری از لینک سازی خارجی پیدا کنید . هنگامی که ربات های گوگل به سایت شما وارد میشوند و مطلب شما را برسی میکنند هنوز از دید گوگل محبوب در نظر قرار نگرفته اید مگر انکه یک سایت , وبلاگ و یا انجمن که اعتبار بالایی در نظر گوگل دارد به وبسایت شما لینک بدهد و شما را تایید کند .

گوگل نیز در تایید شما  بیشتر از مطالب شما اهمیت میدهد که این کار باعث افزایش رتبه سایت شما میشود  . هرچه این این تایید ها که از وبسایت های دیگر میگیرید بیشتر باشد اهمیت وبسایت شما برای گوگل بیشتر و بیشتر میشود.

 

انواع لینک سازی خارجی :(External linking)

 

انواع لینک سازی خارجی

 

 

لینک سازی خارجی به دو دسته مصنوعی (دستی) و  طبیعی تقسیم بندی میشود .

لینک سازی طبیعی به لینک سازی گفته میشود که ویسایت ها به طور طبیعی به سایتتان لینک بدهند  و لینک سازی مصنوعی و یا دستی به لینک سازی گفته میشود ک خودتان درون وبسایت های دیگر لینک سایتتان را قرار بدهید .

 

لینک سازی مصنوعی

در لینک سازی مصنوعی سئو کاران به تولید بک لینک به صورت مصنوعی میپردازند تا با تولید بکلینک های خارجی سایت خود را به سرعت در نتایج اول گوگل برسانند . با این حال توجه کنید که این روش لینک سازی مصنوعی بوده است که از نظر الگوریتم گوگل پنگوئن تقلب محصوب میشود که این الگوریتم پنگوئن اگر به سایت شما شک کند باعث پنالتی شدن سایت شما میشود .

پنالیتی شدن سایت شما توسط گوگل باعث میشود که سایت شما در ان کلمه کلیدی از نتایج گوگل حذف بشود و با سرچ کردن ان کلمه سایت برای کاربران به نمایش نشان داده نمیشود  . لینک سازی مصنوعی جزء سئو  خاکستری و سئو سیاه محسوب میشود . شما باید در لینک سازی مصنوعی به یکسری نکات توجه کنید و به گونه ای لینک سازی کنید که الگوریتم پنگوئن به شما شک نکند.

 

لینک سازی طبیعی

در لینک سازی طبیعی هرگاه لینک سازی به صورت طبیعی باشد یعنی خودمان لینک سازی نکنیم بلکه یک سایت لینک ما را درون سایت خودش بگزارد را لینک سازی طبیعی گویند . لینک سازی طبیعی جزء سئو کلاه سفید میباشد . این نوع لینک سازی بیشتر در کشور های خارجی انجام میشود اما درون کشور ما چون خیلی کم پیش می اید که یه صورت طبیعی به وبسایت ما لینک بدهند از لینک سازی مصنوعی استفاده میکنیم.

 

 

نکات تخصصی لینک سازی خارجی :

 

نکات تخصصی لینک سازی خارجی

 

 

در لینک سازی خارجی یک سری نکات وجود دارد که در صورت رعایت نکردن این نکات باعث پنالتی شدن سایت شما میشود . پس باید به این نکات توجه کنید که گوگل به شما شک نکند و سایت شما را پنالتی نکند :

۱_برای لینک سازی خارجی حتما در سایت های مرتبط با موضوع سایتتان لینک سازی کنید . اگر سایت شما در رابطه با اموزش راه اندازی کسب و کار اینترنتی باشد نمیتوانید در سایت فروش خودرو لینک خودتان را قرار بدهید.

۲_در بازدهی زمانی معین شروع به لینک ساختن کنید . مثلا هر روز صبح تا ظهر لینک سازی نکنید .لینک سازی نباید به صورت ماشینی باشد و باید به صورت تصادفی ساخته شود و در تایم های مختلف باشد.

۳_در لینک سازی به این نکته توجه کنید از کلمات همخانواده با کلمه کلیدی هایتان استفاده کنید .

۴_فقط برای لینک بیلدینگ از یک دامنه و یک سایت استفاده نکنید مثلا : تعداد ۱۰۰ بک لینک در یک سایت ایجاد می کنید فکر میکنید بخاطر تعداد لینک هایتان محبوبیت ایجاد کرده اید ولی این یک باور اشتباه  میباشد .هر یک لینک از یک سایت مختلف برای شما یک بار امتیاز می اورد مثلا فردی که در ۱۰ دامنه ۱۰۰ بک لینک ساخته است اعتبار سایتش از نظر گوگل کمتر است  از فردی که در ۲۰ دامنه ۱۰۰ بک لینک ساخنه است  . تعداد بالای reffer domain برای شما امتیاز  می اورد نه تعداد بک لینک ها .

۵_زمانی برای لینک بیلدینگ اقدام کنید که سایت شما از نظر رابط کاربری و محتوا غنی شده باشد . سایت هایی با محتوای کم و ناقص سایت هایی نیستند که مردم بخاطر ان لینک بدهند و از دید گوگل این کار تقلب محسوب میشود و نتیج مخرب و منفی رویت سایت شما میگذارد .

۶_در هنگام ساخت لینک به صورت طبیعی رفتار کنید و این را بدانید که لینک بسازی خارجی یک کار زمان بر است و باید چند ماه پی در پی لینک سازی کنید تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود و اصلا به دنبال اینکه یک راه ۱۰۰ ساله را یک شبه بروید نباشید .

 

 

لینک سازی داخلی :(Internal linking)

 

این نوع لینک سازی  همان طور که قبلا گفتیم در داخل سایت صورت میگیرد که در این نوع شما از یک صفحه در داخل سایت خود به صفحه ی دیگری لینک میدهید . صفحه ی لینک شده با یک انکرتکست با موضوع مرتبط لینک میشود به عنوان مثال نمیتوان در رابطه با اموزش کسب و کار اینترنتی مطلب بگذاریم و انکر تکست کلمه اموزش کسب و کار اینترنتی را به اموزش گیتار زنی لینک بدهیم .

با این کار گوگل سایت لینک شده را یک سایت نامناسب با محتوای بیهوده و بی هدف تصور میکند که این کار روی سئو سایت شما تاثیر نامطلوبی میگزارد. هدف از این نوی لینک سازی در صفحات داخل سایت به صورت هدفمند بوده است .

به این نکته توجه کنید که هر کلمه کلیدی باید دارای یک صفحه ی هدف مند و صفحه ی جدا باشد که با این کار به گوگل نشان میدهید که سایت به صورت تخصصی بر روی کلمه ی کلیدی شما  ساخته شده است و در حال فعالیت میباشد .

مثلا یک سایت طراحی سایت که در زمینه ی برنامه نویسی وب فعالیت میکند نباید تمام صفحات خود را با کلمه کلیدی طراحی سایت محتوا گذاری کند , بلکه باید با عنوان های مختلف محتوای خود را با کلمات کلیدی مشابه ارائه بدهد . اینکه مثلا شما ۱۰ صفحه راجب طراحی سایت ایجاد کنید نه تنها به سئو سایت شما کمک نمیکند بلکه باعث کاهش و افت شدید رتبه سایت شما میشود.

یکی از مزیت مهم در لینک سازی داخلی ان است که باعث افزایش سرعت ایندکس شدن سایت شما میشود و سایت های شما خیلی زود و با سرعت بسیار بالایی در نتایج گوگل ظاهر میشود زیرا خزنده های گوگل با استفاده از لینک هایی که درون  صفحات داخلی سایت خود ایجاد میکنید  باعث میشود که به همه جاهای سایت شما سر بزنند و سایت را با سرعت بیشتر ایندکس کنند .

یکی دیگر از مزیت های مهم ان باعث بهبود تجربه ی کاربری (UX) میشود زیرا هنگامی که مقالات و مطالب سایت شما واقعا کاربردی و جذاب باشد و هنگامی که کاربران و مخاطبان شما از خواندن ان مطلب و مقاله لذت ببرند , اگر یک مطلب به عنوان مطلب پیشنهادی توسط ان نویسنده ایجاد شده باشد , قطعا مقاله بعدی توسط کاربرانی که از خواندن ان مقاله لذت برده اند خوانده خواهد شد که این موضوع و بحث باعث ماندگاری بشتر کاربران و مخاطبان شما درون سایت شما و مشاهده ی بیشتر صفحات میشود که این کار باعث افزایش رتبه و بهبود سئو سایت شما نیز میشود .

 

چرا باید لینک سازی داخلی انجام بدهیم ؟

 

اگر دقت کنیم میبینیم که ساختار وب را به تارهای عنکبوت تشبیه میکنند زیرا تمام تارهای عنکبوت همگی به هم وصل هستند و عنکبوت با استفاده از این تار ها به هر جایی که بخواهد میرود اما اگر یکی از این تارها پاره شود عنکبوت در هنگام رفت و امد دچار مشکل میشود .

ساختار گوگل نیز به همین صورت است و ربات ها و خزنده های گوگل با توجه به لینک هایی که درون سایت خود به مطالب مشابه لینک میدهید در سراسر صفحات شما گردش میکنند که این برای سئو و بهینه سازی سایت شما خیلی موثر است و اثرات خیلی مطلوبی بر روی سایت شما میگذارد .

اگر صفحه ای لینک داخلی و لینک خارجی نداشته باشد به معنی بن بست میباشد . اگر درون سایت خود به مطالب مشابه خود لینک ندهید ربات ها و خزنده های  گوگل  درون ان صفحاتی که لینک ندارند به بن بست میخورند و نمیتوانند درون صفحات و وبسایت های شما گردش کنند . بن بست ها نه تنها برای گوگل مضر هستند بلکه بر روی سئو و سایت شما اثرات مخرب میگذارد و علاوه بر ان باعث میشود کاربران از سایت شما خارج شوند.

پس در صفحات وب بحث لینک دادن به مطالب مشابه را باید خیلی جدی بگیریم و نباید از انها خیلی راحت بگذریم . هرچند این صفحات خروج شما کمتر باشد وبسایت شما برای گوگل محبوب تر میشود با استفاده از این روش لینک دادن به مطالب مشابه بر روی کلمات مشابه و هم خانواده بن بست ها را از سایت خود حذف کنید .

 

انواع لینک سازی داخلی

 

انواع لینک سازی داخلی

 

 

۱_اتوماتیک  :

 

در این روش در سیستم وردپرس میتوان کلماتی را به عنوان کلمه ی کلیدی لینک کرد و هر موقع در متن از ان کلمه کلیدی استفاده کردید به طور خودکار وارد صفحه هدف بشود در این روش از افزونه  Automatic seo links استفاده میشود , به طور مثال با اضافه کردن کلمه کلیدی اموزش کسب و کار اینترنتی در سایت هرگاه مطالبی را بنویسیم که در ان اموزش کسب و کار اینترنتی باشد را به طور خودکار این کلمه به ادرس اموزش کسب و کار اینترنتی وارد شوید در این روش اگر نخواهیماز این پلاگین استفاده کنیم میتوانیم از یک برنامه نویس وب بخواهیم که این ویژگی را  برای ما کدنویسی کند .

 

 

۲_منوها:

 

در این روش شما باید تمام کلمات کلیدی سایت خود را برسی کنید , اگر هر کلمه کلیدی , صفحه هدف مربوط به خودش را نداشته باشد برای ان ها باید یک صفحه جدا بسازید . استفاده از  این روش در منوی سایت های فروشگاهی بسیار مهم است به طور مثال سایتی که فروشگاه قالب وردپرس است باید در منوهای خود از کلمه کلیدی انواع قالب وردپرس استفاده کند.

اگر شما به این روش وبسایت خود را روی یک کلمه سئو و بهینه سازی کنید باعث افزایش ترافیک بیش از حد شما میشود و بسیار اثرات مطلوب و مثبتی در سئو سایت شما میگزارد .کلماتی که برای منو سایت خود انتخاب میکنید روی سئو سایت شما بسیار تاثیر مثبتی میگذارد زیرا این کلمات دقیقا کلماتی است که شما درست انتخاب کرده اید و درست قرار دادن ان در منو باعث افزایش ورودی سایت شما میشود.

 

۳_صفحه اول سایت :

مهم ترین بخش و مهمترین صفحه هر سایت , صفحه اصلی ان سایت است . اگر صفحه اصلی سایت شما فقط جهت افزایش درامد و افزایش فروش و سود اوری ساخته شده باشد و به فکر بر قرار ارتباط کاربر با سایت خود نباشید قطعا شکست میخورید . صفحه ی اصلی سایت شما برای گوگل بسیار مهم است و بسیار اهمیت دارد  که این موضوع باعث میشود لینکی را درون صفحه اصلی سایت شما قرار بگیرد اهمیت بسیار بالایی دارد .

 

۴_دستی :

اگر لینکی بدون افزونه و بدون کد نویسی در مقالات و مطالب شما ایجاد شود را لینک سازی دستی گویند .لینک هایی که در مطلب خود میسازید و به دیگر مطالب مرتبط داخل سایت خود لینک بدهید جزء این دسته از لینک ها میباشد . که با این روش به مخاطبان خود میتوانید بفهمانید که در این زمینه اطلاعات بیشتری در سایت وجود دارد و با کلیک بر روی ان لینک و مطلب کاربران به صفحه مربوطه هدایت میشوند .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *