دانستنی

مراحل سئو و بهینه سازی سایت از ۰ تا ۱۰۰

مراحل سئو سایت یکی از مهمترین مراحل است که باید بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید انجام بدهید. شاید در ابتدا فکر کنید که ممکن است مراحل سئو و بهینه سازی سایت کار سخت و دشواری باشد! در صورتی که اگر مراحل سئو را خیلی خوب یاد بگیرید می توانید بدون هیچ هزینه اضافی کار سئو و بهینه سازی سایت آن را خودتان انجام بدهید.

با توجه به اینکه خیلی از افراد به دنبال انجام کار سئو و بهینه سازی سایت شان هستند و می خواهند خودشان سایت شان را بهینه سازی کنند ما در این مقاله قصد داریم شما را با مراحل سئو و بهینه سازی سایت آشنا کنیم و تمام اصول سئو را به صورت کامل به شما یاد بدهیم.

مطمئن باشید اگر این مقاله را کامل بخوانید و طبق مراحلی که گفتیم سئو سایتتان را انجام بدهید خودتان می توانید سایتتان را بهینه سازی کنید و در نتایج اول گوگل بالا بیاورید. پس از شما می خواهم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید و طبق اصولی که به شما یاد خواهیم داد کار سئو و بهینه سازی سایت تان را انجام بدهید.

قبل از اینکه شما را با مراحل بهینه سازی سایت آشنا کنیم، می خواهیم شما را با اصول سئو آشنا کنیم و به شما بگیم که اصلاً سئو چیست و چطور می توانید سایتتان را برای موتورهای جستجوگر مخصوصاً گوگل بهینه سازی کنید.

سئو (seo) و بهینه سازی سایت چیست؟

سئو (seo) و بهینه سازی سایت چیست؟

سئو یا SEO مخفف کلمه search engine optimization به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر است. به زبان خیلی ساده سئو یعنی کاری کنید که سایتتان در کلمات کلیدی مختلف به نتایج اول گوگل مخصوصاً رتبه اول گوگل برسد.

وقتی سایت شما در نتایج اول گوگل باشد باعث می شود که مخاطبانتان یک کلمه یا عبارت را در گوگل جستجو کنند سایت شما در نتایج اول دیده شود همین موضوع باعث می‌شود افرادی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند با یک جستجوی ساده شما را پیدا کنند. پس در راه اندازی کسب و کار اینترنتی سئو نقش بسیار مهمی دارد.

اگر شما هم قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی را دارید و می خواهید از طریق اینترنت کسب درآمد کنید و محصولات و خدماتتان را در اینترنت بفروشید باید مراحل سئو و بهینه سازی سایت را کامل یاد بگیرید تا بتوانید خودتان سایت تان را بهینه سازی کنید و در کلمات کلیدی مختلف به نتایج اول گوگل برسانید.

در ادامه به شما خواهیم گفت که چرا اصلا نباید به فکر سئو و بهینه سازی سایت تان باشید؟!

چرا باید به فکر سئو سایت باشیم؟

چرا باید به فکر سئو سایت باشیم؟

اولین دلیلی که باید به فکر یادگیری مراحل سئو باشید این است که سئو و بهینه سازی سایت کاملاً رایگان است و خودتان بدون هیچ هزینه اضافی می توانید سایت تان را بهینه سازی و سئو کنید.

به این نکته توجه کنید که مخاطبان و کاربران تان وقتی بخواهند محصولی یا خدماتی  را خریداری کنند در گوگل جستجو می کنند. برای همین شما باید به فکر یادگیری مراحل بهینه سازی سایت و سئو باشید.

وقت سایت تان را بهینه سازی می کنید باعث می شود بدون هیچ هزینه اضافی هزاران نفر با کسب و کار اینترنتی شما آشنا شوند و از سایت شما دیدن کنند.

وقتی سایت شما در نتایج اول گوگل دیده بشود درآمد اینترنتی تان ده ها برابر افزایش پیدا می کند پس خیلی الزامی است که مراحل سئو را یاد بگیرید.

وقتی سایت تان را بهینه سازی می کنید و به نتایج اول می رسانید باعث می شود به صورت کاملا اتوماتیک افرادی که محصولات و خدمات شما نیاز دارند شما را پیدا کنند و از شما خرید کنند.

حتی اگر هیچ محصول و خدماتی ندارید با یادگیری مباحث سئو می توانید کار سئو سایت دیگران را انجام بدهید.

سئو و بهینه سازی سایت  راحت تر از چیزی است که فکرش را می کنید! برای یادگیری سئو اصلا نیازی به یادگیری زبان های برنامه نویسی و کد نویسی ندارید.

مراحل سئو و بهینه سازی سایت

مراحل سئو و بهینه سازی سایت

شما را با سئو و بهینه سازی سایت آشنا کردیم و به شما گفتیم که اصلاً منظور از سئو و بهینه سازی سایت چیست. در ادامه قصد داریم شما را قدم به قدم با مراحل سئو آشنا کنیم به شما بگویم که چطور می‌توانید با یادگیری علم سئو سایت تان را در کلمات کلیدی مختلف به نتایج اول گوگل برسانید.

علم سئو علم سخت و پیچیده‌ای نیست، فقط باید اصول سئو را یاد بگیرید تا بتوانید خودتان سایتتان را بهینه سازی کنید. کلا مبحث سئو به سه مرحله تقسیم می شود. برای این کار سئو سایت تان انجام دهید باید این سه مرحله را خیلی اصولی انجام بدهید با انجام این سه مرحله سئو خیلی راحت می‌توانید در کلمات کلیدی سایتتان به نتایج اول گوگل حتی صفحه اول گوگل برسید. پس همراه ما باشید تا در ادامه شما را با سه مرحله بسیار مهم سئو آشنا کنیم.

۱- انتخاب کلمه کلیدی هدف

انتخاب کلمه کلیدی هدف

همانطور که گفتیم سئو و بهینه سازی سایت به سه مرحله تقسیم می شود. اولین مرحله در سئو انتخاب کلمات کلیدی است. در این مرحله شما باید در هر حوزه‌ای که کسب و کار اینترنتی تان را راه اندازی کردید بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کنید.

اگر با مباحث سئو آشنا نباشید شاید بپرسید که اصلا منظور از کلمات کلیدی چیست؟

به زبان خیلی ساده منظور از کلمات کلیدی همان کلمات یا عباراتی هستند که مخاطبان و کاربران تان در گوگل جستجو می کنند.

در هر حوزه‌ای که وب سایت تان را راه‌اندازی کرده باشید مخاطبان و کاربران تان یک سری عبارات کلیدی در گوگل جستجو می کنند، شما باید این عبارات کلیدی را پیدا کنید و سعی کنید طبق اصولی که در ادامه به شما خواهیم گفت سایت تان را روی عبارت کلیدی مختلف بهینه سازی کنید.

راه و روش های زیادی برای انتخاب کلمات کلیدی وجود دارد. هوشمندانه ترین روش برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده از یک سری ابزار ها و سایت ها است. بهترین ابزارهایی که می توانید از آن ها برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید عبارتند از :

البته اگر کار با این ابزارها را نمی دانید می توانید از خود گوگل برای انتخاب بهترین کلمات کلیدی استفاده کنید. برای اینکه از خود گوگل برای انتخاب کلمات کلیدی استفاده کنید باید اصلی ترین کلمه کلیدی حوزه کاریتان را در گوگل جستجو کنید.

وقتی کلمه کلیدی تان را در گوگل جستجو کردید گوگل به شما یک سری عبارات کلیدی مشابه با کلمه کلیدی که در گوگل جستجو کردید در انتهای صفحه به شما نشان می دهد. کلمات کلیدی که گوگل به شما نشان می دهد کلماتی هستند که مخاطبان و کاربران تان در گوگل جستجو می کنند.

اگر بپرسید که بهترین روش برای انتخاب کلمات کلیدی چیست به شما توصیه می کنم از خود گوگل استفاده کنید.

به عنوان مثال کلمه ” کار در منزل ” را در گوگل جستجو می کنیم. در انتهای صفحه طبق تصویر زیر گوگل یکسری کلمات کلیدی به ما پیشنهاد می کند. کلماتی که گوگل به ما پیشنهاد می کند می تواند بهترین کلمات کلیدی در حوزه کاری ما باشد.
پس شما هم در هر حوزه‌ای که وب سایتتان را راه اندازی کرده اید اصلی ترین و مهم ترین کلمات کلیدی را در گوگل جستجو کنید و پیشنهادهایی که گوگل به شما می دهد را یادداشت کنید.

انتخاب کلمه کلیدی هدف

سعی کنید یک لیست ۵۰ عددی از کلمات کلیدی مختلف در حوزه کاری تان با توجه به روشی که گفتم آماده کنید. بعد از اینکه این لیست ۵۰ عددی آماده شد باید مراحل زیر را برای هر کلمه کلیدی انجام بدهید تا بتوانید سایت تان را به نتایج اول برسانید.

۲- انجام سئو داخلی یا on page seo

انجام سئو داخلی یا on page seo

دومین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت سئو داخلی یا on page seo است. منظور از سئو داخلی به مجموعه کارهایی که باید داخل سایت تان انجام دهید تا سایتتان برای گوگل و موتورهای جستجوگر بهینه‌سازی شود را سئو داخلی میگویند.

البته در سئو داخلی به این نکته توجه کنید که یکسری از فاکتورها را باید به صورت دائمی رعایت کنید مثل تولید محتوای سئو شده ، بهینه سازی تصاویر سایت، رعایت اصول لینک سازی داخلی، رعایت اصول لینک سازی خارجی، تولید محتوای متنی و…

و یکسری از فاکتورهای سئو داخلی را نیازی نیست همیشه تکرار کنید! مثل استفاده از هاست با کیفیت، بهینه سازی سرعت سایت و…

در اولین مرحله از سئو شما بهترین کلمات کلیدی را انتخاب کردید. در این مرحله برای هر کلمه کلیدی باید طبق اصولی که به شما خواهیم گفت محتوای حرفه‌ای تولید کنید. به این نکته بسیار مهم توجه کنید بعد از این که کلمات کلیدی مد نظرتان را طبق قولی که به شما گفتیم انتخاب کردید حالا باید برای هر کلمه کلیدی یک محتوای کامل و جامع تولید کنید.

منظور از تولید محتوا یعنی نوشتن یک مقاله کامل و جامع در مورد کلمه کلیدی انتخاب کردید.

مراحل بهینه سازی داخلی سایت :

مراحل بهینه سازی داخلی سایت

  1.  اولین مرحله در سئو داخلی سایت بعد از این که کلمات کلیدی سایتتان را انتخاب کردید این است که باید هر کلمه کلیدی را در گوگل جستجو کنید تا رقیبانتان را بررسی کنید. به این نکته توجه کنید برای این که بتوانید به نتایج اول گوگل برسید باید نسبت به رقبا بهتر باشید. برای همین باید یک محتوای کامل تر و جامعه تر نسبت به رقبای تان تولید کنید. برای تولید محتوا هم باید رقیبانتان را کامل بررسی کنید.
  2.  بعد از اینکه رقیب را کامل بررسی کردید باید سعی کنید یک محتوای کامل تر و جامع تر تولید کنید. سعی کنید ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ کلمه محتوا تان بیشتر از رقبا باشد.
  3. در مورد موضوعاتی که رقیبانتان در محتوای شان صحبت کرده‌اند شما هم صحبت کنید. این کار باعث می شود محتوای شما یک محتوای جامع و بی نظیر باشد.
  4.  تا جای ممکن سعی کنید ات کلیدی هم خانواده با کلمه‌ی کلیدی اصلی‌تان را در محتوای تان تکرار کنید، این کار باعث می شود علاوه بر این که محتوای آن روی کلمه کلیدی اصلی‌تان رتبه بگیرد روی کلمات کلیدی هم خانواده با کلمه اصلی‌تان هم رتبه بگیرد.
  5.  عنوان اصلی سایتتان یا همان تگ H1 را سعی کنید خیلی جذاب بنویسید.
  6.  از تگ های h2 و h3 به درستی استفاده کنید. سعی کنید در این تگ ها کلمه کلیدی اصلی همراه با کلمه‌ی کلیدی هم خانواده با کلمه‌ی کلیدی اصلی‌تان را تکرار کنید.
  7. اگر می توانید در محتوایی که تولید می‌کنید از ویدیو استفاده کنید. استفاده از ویدیو می تواند تاثیر فوق العاده مثبتی روی صورت سایتتان بگذارد.
  8.  سعی کنید از تصاویر بهینه سازی شده در محتوا تان استفاده کنید. به هیچ عنوان نباید تصاویر را مستقیم از گوگل دانلود کنید و در محتوای تان به کار ببرید.
  9. هر محتوایی که تولید می کنید سعی کنید به محتوا های مرتبط سایتتان لینک داخلی بدهید. رعایت کردن اصول لینک داخلی یکی از مهمترین مراحل سئو داخلی است.
  10.  سعی کنید به سایت هایی که اعتبار بالایی دارند لینک خارجی بدهید. اصلا نیازی نیست به سایت رقیبان تان لینک خارجی بدهید. به عنوان مثال در همین مقاله مراحل سئو و بهینه سازی سایت به سایت های خارجی که در زمینه و فعالیت می کنند و مشابه هستند لینک خارجی دادیم.

تمام فاکتورهایی که در بالا به شما گفتیم فاکتورهای مهم در سئو داخلی سایت است. شما باید برای هر کلمه کلیدی تان یک محتوای کامل تر و جامع تر نسبت به رقبا تولید کنید، این کار باعث می شود شانس شما برای رسیدن به نتایج اول گوگل و حتی رتبه یک گوگل بیشتر شود.

به این نکته مهم توجه کنید که وقتی شروع به تولید محتوا برای سایت تان می کنید حتماً نیاز مخاطبان را برطرف کنید. رفع نیاز مخاطبان یکی از مهمترین و اصلی ترین فاکتور ها در سئو سایت است. پس هدف اصلی شما از تولید محتوا باید رفت نیاز مخاطبان و کاربران تان باشد.

۳- انجام سئو خارجی یا off page seo

انجام سئو خارجی یا off page seo

سومین مرحله در سئو و بهینه سازی سایت سئو خارجی یا off page seo است. منظور از سئو خارجی به مجموعه کارهایی که باید خارج از سایتتان انجام بدهید تا سایتتان برای گوگل بهینه سازی شد را سئو خارجی می گویند.

به این نکته توجه کنید شما به تنهایی فقط با رعایت کردن مراحل سئو داخلی نمیتوانید در نتایج اول گوگل دیده شوید. برای دیده شدن در نتایج اول گوگل باید خارج از سایتتان شروع به انجام یکسری کارها کنید تا سایتتان در نتایج اول گوگل دیده شود.

مهمترین فاکتور در سئو خارجی ساخت بک لینک با کیفیت است. بک لینک یا backlink یعنی وقتی یک سایتی به سایت شما و صفحات سایت شما لینک میدهد بک لینک محسوب می شود. شما باید در سایت هایی که اجازه میدهند به سایت تان لینک بدهید شروع لینک سازی و ساخت بک لینک کنید.
البته برای ساخت بک لینک میتوانید از سایت های خبری که اعتبار بالایی دارند استفاده کنید. یا اینکه می توانید در سایت‌های که اجازه درج لینک به شما می دهند استفاده کنید و به سایت تان لینک بدهید.

ساخت بک لینک یکی از مهمترین مراحل سئو و بهینه سازی سایت است. باید خیلی اصولی این مرحله است که سئو را انجام بدهید. البته برای اینکه خیلی اصولی با این مرحله از سئو آشنا شوید و یاد بگیرید که چطور میتوانید برای سایتتان بک لینک های حرفه ای بسازید پیشنهاد میکنم حتما مقاله زیر را مطالعه کنید. در مقاله زیر به صورت کاملا ویدیویی و تصویری شما را با ساخت بک لینک با کیفیت آشنا کردیم.

جمع بندی

یادگیری مراحل سئو برای افرادی که قصد راه اندازی و ساخت سایت دارند بسیار مهم است. در این مقاله شما را با مراحل سئو و بهینه سازی سایت به صورت کامل آشنا کردیم گفتیم که چطور می‌توانید یک سایت را بهینه سازی کنید. شاید فکر کنید که مراحل سئو کار بسیار سخت و دشواری است، در صورتی که اگر این سه مرحله را کامل یاد بگیرید می توانید سایتتان را به نتایج اول گوگل برسانید و کاری کنید افرادی که به محصولات و خدمات شما نیاز دارند مثل آب خوردن شما را پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *