اپلیکیشن و نرم افزار, علم و تکنولوژی

معرفی ابزارهای لازم برای ضبط پادکست

این روزها کمتر کسی وجود دارد که تا به حال به پادکست گوش نداده باشد. پادکست‌ها تنوع بسیار زیادی دارند که می‌توانند هر سلیقه‌ای را پوشش دهند. گوش دادن به پادکست تقریبا در هر زمانی ممکن است؛ مثلا زمانی که در متروی شلوغ و پر از سروصدا هستید، می‌توانید به یک گفتگوی انگیزشی گوش کنید. وقتی مشغول شستن ظرف‌ها هستید، می‌توانید به یک داستان جنایی هیجان‌انگیز گوش دهید. همچنین شنیدن پادکستی در مورد خاطرات یک جهانگرد، هنگام ورزش و پیاده‌روی روزانه می‌تواند تجربه لذت‌بخشی باشد.

افراد زیادی هستند که به ضبط پادکست علاقه دارند؛ اما آیا علاقه به این موضوع، برای تولید یک محتوای صوتی پرمخاطب کافی است؟ چه ابزارهایی برای ضبط پادکست مورد نیاز است؟ قبل از شروع ضبط، باید چه برنامه‌ریزی‌هایی انجام داد؟ کدام میزبان‌های پادکست، شنوندگان بیشتری دارند؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات شما در مورد ابزارهای مورد نیاز برای ساخت پادکست و مراحل اصلی این فرایند پاسخ دهیم. اگر به ساخت پادکست علاقه ‌دارید، پیشنهاد می‌کنیم در این مقاله با پونیشا همراه باشید.

آشنایی با کاربردهای پادکست

قبل از معرفی ابزارهای لازم برای ضبط پادکست، بیایید بررسی کنیم که پادکست چیست و در چه زمینه‌هایی کاربرد دارد؟ پادکست‌ها مجموعه‌ای از محتواهای صوتی هستند که برای انتقال مطلب به مخاطب ساخته می‌شوند. پادکست‌ها می‌توانند در بستر برنامه‌های مشخصی منتشر شوند و مخاطبان می‌توانند در صفحه‌ آن‌ها مشترک شوند. این روزها با فراگیرتر شدن پادکست، دیگر نیازی نیست که محتوای صوتی خود را الزاما در یک میزبان پادکست منتشر کنید؛ بلکه می‌توانید در سایت، کانال یا شبکه‌های اجتماعی خود، این محتوا را انتشار دهید. پادکست‌ها معمولا دنباله‌دار هستند؛ به همین خاطر، باید محتوایی تولید شود که از جذابیت بالایی برخوردار بوده و مخاطب را برای شنیدن قسمت‌های بعدی مشتاق کند.

محتوای صوتی می‌تواند تاثیر پایداری روی مخاطب بگذارد؛ بنابراین، علاوه بر موضوعات سرگرم‌کننده، می‌توان از پادکست‌ها برای انتقال مفاهیم آموزشی و تجاری هم استفاده کرد. داشتن یک پادکست اختصاصی می‌تواند در برندینگ و معرفی یک کسب‌وکار نیز بسیار موثر باشد.

قبل از تولید پادکست باید چه برنامه‌ریزی‌هایی را انجام داد؟

علاقه شخصی و کسب درآمد از مهم‌ترین دلایلی هستند که افراد را به ساخت پادکست مشتاق می‌کنند. در بسیاری از پروژه‌ها، تمامی بخش‌های ساخت پادکست توسط یک نفر انجام می‌شود؛ بنابراین، برنامه‌ریزی دقیقی برای ارائه‌ یک محتوای جذاب مورد نیاز است. در بعضی از پادکست‌ها، یک تیم روی پروژه کار می‌کنند؛ در این حالت، هر فرد مسئول یک بخش متفاوت است و کارها سریع‌تر و منظم‌تر پیش می‌روند.

برای موفقیت در هر پروژه‌ای، باید یک برنامه‌ریزی جامع و واقع‌گرایانه داشت. شاید بدون برنامه‌ریزی دقیق، تا چند اپیزود همه‌چیز مطابق با میلتان پیش برود؛ اما برای یک پادکست سریالی موفق، باید برای همه‌چیز یک طرح و نقشه دقیق داشته باشید. در ادامه، مراحل برنامه‌ریزی برای ساخت یک پادکست توضیح داده شده‌اند.

هدف خود را از ساخت پادکست مشخص کنید

در ابتدا باید مشخص کنید که چه هدفی از ساخت پادکست دارید. آیا تنها به دلیل علاقه شخصی تصمیم به ساخت پادکست گرفته‌اید یا می‌خواهید از این مسیر کسب درآمد کنید؟ چقدر می‌توانید روی ساخت پادکست زمان صرف کنید؟ آیا هدف شما از تولید پادکست، معرفی کسب‌وکار خودتان است یا می‌خواهید به عنوان یک فریلنسر در این زمینه مشغول به کار شوید؟

بودجه خود را تعیین کنید

معمولا در شروع کار، خبری از اسپانسر نیست و حداقل تا زمان موفقیت نسبی، تمام هزینه‌ها بر عهده شماست. نیازی نیست از تجهیزات گران‌قیمت در شروع کار خود استفاده کنید و بهتر است در ابتدای کار، تمرکز اصلی خود را روی کیفیت محتوا بگذارید.

یکی از سوالات افراد این است که ضبط صدا بهتر است با گوشی انجام شود یا با کامپیوتر و لپ‌تاپ؟ در پاسخ باید بگوییم که برای شروع، بهتر است از گوشی موبایل استفاده کنید؛ چرا که کار با آن بسیار ساده‌تر است و هزینه پایین‌تری دارد. کارکردن با لپ‌تاپ به مراتب حرفه‌ای‌تر است و هر مرحله با کیفیت بالاتری به انجام می‌رسد. اگر بودجه‌ کافی در اختیار دارید یا روی یک پروژه بزرگ کار می‌کنید، بهتر است به سراغ میکروفون‌ها و لپ‌تاپ و کامپیوتر بروید.

به دنبال محتوای منحصربه‌فرد باشید

در چند سال گذشته، افراد زیادی در زمینه ساخت پادکست مشغول به فعالیت شده‌اند. برای این که دیده شوید، باید روی محتوایی کار کنید که متمایز از رقبا باشد. می‌توانید از پادکست‌های موفق ایده بگیرید؛ اما هرگز از آن‌ها کپی نکنید.

مشخص کنید مخاطبان شما چه کسانی هستند و شنیدن چه نوع محتوایی برای آن‌ها جالب است. روی یک نوع محتوا تمرکز کنید و در همان زمینه به صورت حرفه‌ای پیش بروید. محتوای شما می‌تواند رویکرد سرگرمی، آموزشی، تجاری، تبلیغاتی و … داشته باشد.

نقاط ضعف و قوت خود را در نظر داشته باشید

برای ساخت یک پادکست خوب، لازم نیست صفر تا صد کارها را به تنهایی انجام دهید. مشخص کنید که در چه بخش‌هایی عملکرد خوبی دارید و در چه قسمت‌هایی ممکن است به کمک فرد دیگری نیاز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر حس می‌کنید در تهیه محتوا خوب هستید اما فن بیان شما برای پادکست مناسب نیست، می‌توانید استخدام گوینده را در نظر داشته باشید.

از برنامه‌های خود جلوتر باشید

در ابتدای کار، بهتر است چند قسمت را جلوتر از زمان پخش آماده کنید و نه‌تنها برای قسمت بعد، بلکه برای دو الی سه قسمت دیگر هم ایده داشته باشید. اگر پادکست شما مصاحبه‌محور است، باید از قبل با مهمانان خود، هماهنگی‌های لازم را انجام دهید.

تجهیزات مورد نیاز برای ضبط پادکست

برای ساخت یک پادکست جذاب، تنها وجود یک محتوای خوب و فن بیان مناسب کافی نیست؛ کیفیت تجهیزات هم نقش بسیار مهمی در فرایند ضبط پادکست و ویرایش آن دارد. اگر کیفیت صدای پادکست مطلوب نباشد، حتی در صورت داشتن محتوای جذاب هم احتمالا مخاطب بعد از مدتی از گوش کردن به آن صرف‌نظر می‌کند. در ادامه، مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای ضبط پادکست و خدمات ویرایش صدا معرفی شده‌اند.

میکروفون

وقتی صحبت از ضبط صدا به میان می‌آید، میکروفون اولین وسیله‌ای است که باید در فکر تهیه آن باشید. اگر بودجه کافی در اختیار دارید، میکروفونی حرفه‌ای تهیه کنید؛ اما اگر هنوز در ابتدای راه هستید، می‌توانید از میکروفون گوشی و از اپلیکیشن‌های افزایش‌دهنده کیفیت صدا استفاده کنید. انواع مختلفی از میکروفون‌ها در بازه‌های قیمتی متفاوت در بازار وجود دارند که می‌توانید بر اساس بودجه و نیاز خود، بهترین گزینه را انتخاب کنید. در ادامه به معرفی سه مورد از میکروفون‌ها می‌پردازیم:

میکروفون یقه‌ای

اگر از موبایل برای ضبط صدا استفاده می‌کنید، می‌توانید یک میکروفون یقه‌ای تهیه کنید تا صدای شما با کیفیت بهتری ضبط شود. این میکروفون‌ها معمولا قیمت مناسبی دارند و مهم‌ترین مزیت آن‌ها، قابل ‌حمل بودن است.

میکروفون USB

میکروفون‌های USB از دیگر گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه اما باکیفیت برای ضبط پادکست هستند. این نوع میکروفون‌ها، نیازی به رابط ندارند و مستقیما به لپ‌تاپ وصل می‌شوند. این میکروفون‌ها گزینه مناسبی برای پادکسترهای تازه‌کار هستند و کیفیت قابل قبولی دارند.

میکروفون XLR

پادکسترهای حرفه‌ای از میکروفون‌های XLR برای ضبط استفاده می‌کنند. این میکروفون‌ها، ضبط صدا را با بالاترین کیفیت ممکن انجام می‌دهند. برای استفاده از این نوع از میکروفون‌ها، نیاز به وجود رابط مخصوص و میکسر خواهید داشت.

پاپ فیلتر

برای حذف صداهای اضافی و نویزهایی که هنگام ادا کردن کلمات به وجود می‌آیند، از پاپ‌فیلتر استفاده می‌شود. بعضی از میکروفون‌ها به این وسیله مجهز هستند؛ اما اگر میکروفون شما پاپ‌فیلتر نداشت، بهتر است حتما این وسیله را تهیه کنید. پاپ‌فیلترها قیمت زیادی ندارند؛ اما تاثیر بسیار زیادی در حذف صداهای ناخواسته و نفس‌گیری‌های بین جملات دارند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما هنگام ضبط از پاپ‌فیلتر استفاده کنید تا محتوای شما گوش‌نوازتر شود.

پایه میکروفون

پایه میکروفون وسیله‌ای برای نگه‌داشتن میکروفون در زاویه مناسب است. پایه‌ها معمولا مجهز به لرزش‌گیر هستند تا اگر پادکستر حرکت کرد یا میز کار تکان خورد، کیفیت ضبط پایین نیاید. هنگام خرید پایه میکروفون به انعطاف آن توجه کنید و حتما پایه‌ای تهیه کنید که طول آن قابل تغییر باشد.

هدفون

از دیگر لوازم مورد نیاز برای ضبط پادکست، هدفون است. مهم‌ترین کاربرد هدفون، این است که فرد بتواند صدای خود را دقیقا با همان کیفیتی که ضبط می‌شود، گوش کند. اگر در جریان ضبط، نویز وجود داشته باشد یا کیفیت کار مطلوب نباشد، پادکستر می‌تواند همان لحظه ضبط را قطع کند. با حل مشکل هم‌زمان با ضبط، فرد می‌تواند از دوباره‌کاری جلوگیری کرده و در زمان خود صرفه‌جویی کند.

یک هدفون مناسب، باعث حذف صداهای محیط می‌شود و پادکستر می‌تواند بدون حواس‌پرتی، روی کار تمرکز کند. هدفون یک وسیله مورد نیاز برای پادکسترهایی است که از طریق اسکایپ با مهمان خود گفتگو می‌کنند. در زمان ویرایش پادکست هم بهتر است از هدفون استفاده شود تا تمام جزئیات به خوبی شنیده شوند.

میکسر صدا

میکسرها برای ضبط پادکست ضروری نیستند؛ اما استفاده از آن‌ها، کیفیت صدا را در حد قابل توجهی ارتقا می‌دهد. میکسرها، ورودی‌ها و خروجی‌های متنوعی برای اتصال به میکروفون، هدفون، لپ‌تاپ و … دارند. اکثر میکسرها به رایانه متصل می‌شوند؛ اما اگر میکسر شما این قابلیت را ندارد، باید حتما یک رکوردر صدا هم تهیه کنید. به کمک میکسر می‌توان کیفیت سیگنال‌ها را بالا برد و با استفاده از آن، می‌توان به راحتی از چندین کانال ورودی گرفت. ضبط صدای مهمانان از چند کانال، باعث آسان‌تر شدن فرایند ویرایش نهایی می‌شود.

کامپیوتر یا لپ‌تاپ

رایانه‌ها برای ضبط و ویرایش پادکست ضروری هستند. پادکسترهای مبتدی می‌توانند از گوشی موبایل برای ساخت پادکست استفاده کنند؛ اما نتیجه نهایی، معمولا کیفیت خیلی بالایی نخواهد داشت. با اتصال میکروفون به لپ‌تاپ، می‌توان به راحتی صدا را با کیفیتی مطلوب ضبط کرد و مراحل ویرایش را انجام داد.

بوم

بوم یکی دیگر از لوازم در ضبط پادکست است. با اینکه این وسیله چندان ضروری نیست؛ اما استفاده از آن، باعث بالا رفتن کیفیت ضبط صدا می‌شود. داشتن یک بوم‌آویز، نتیجه کار پادکستر را حرفه‌ای‌تر می‌کند و دیگر نگرانی در مورد دورشدن از میکروفون وجود نخواهد داشت.

عایق صدا

برای ضبط پادکست، حتما نباید یک استودیوی گران‌قیمت و مجزا داشت. با استفاده از عایق‌های صدا، می‌توانید بخشی از اتاقتان را به یک استودیوی ضبط تبدیل کنید. برای این که صدای محیط بیرون به محل ضبط پادکست وارد نشود، باید از عایق‌های صوتی استفاده کنید. برای ایجاد یک محیط آکوستیک، می‌توانید عایق‌های آماده را از بیرون خریداری کنید یا خودتان آن‌ها را بسازید.

نرم‌افزارهای مورد استفاده برای ضبط و ویرایش پادکست

برای ضبط پادکست، علاوه بر امکانات سخت‌افزاری، به نرم‌افزارهایی جهت ضبط و ویرایش نیاز است. بهتر است از نرم‌افزاری استفاده شود که رابط کاربری ساده‌ای دارد و آموزش‌های آن در دسترس هستند. برای این کار، نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که تعدادی از آن‌ها رایگان هستند. در ادامه، پرکاربردترین نرم‌افزارهای مورد استفاده در ساخت پادکست معرفی شده‌اند.

Adobe Audition

این نرم‌افزار در صدر لیست قرار دارد؛ اما ادوبی آدیشن چیست و چه ویژگی‌های متمایزی دارد؟ محبوبیت ادوبی آدیشن بی‌دلیل نیست؛ چرا که به کمک این نرم‌افزار، هر آنچه پادکستر نیاز دارد در اختیار او قرار می‌گیرد. ضبط کردن صدا، ویرایش، افزودن آهنگ، افکت‌گذاری، حذف نویز و کاهش حجم فایل، مهم‌ترین کاربردهای ادوبی آدیشن هستند. در کنار همه این ویژگی‌ها، این نرم‌افزار یک رابط کاربری بسیار روان و خوش‌ساخت دارد که کار با آن، برای پادکسترها آسان است.

Sound Forge

این برنامه، برای کار با ویندوز بسیار ایده‌آل است و امکانات فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. قابلیت‌های میکس صدای این نرم‌افزار، شگفت‌انگیز بوده و افکت‌های صوتی زیادی برای جذاب‌تر کردن پادکست دارد. حذف همه نویزهای موجود در پس‌زمینه، کاهش حجم فایل، بازیابی صوتی و تبدیل انواع فرمت‌ها از مهم‌ترین ویژگی‌های Sound Forge هستند.

Audacity

یکی دیگر از نرم‌افزارهای پراستفاده در ساخت پادکست، اوداسیتی (Audacity) است؛ اما Audacity چیست و چرا بین پادکسترها محبوب است؟ این نرم‌افزار کاملا رایگان بوده و کار با آن، بسیار آسان است؛ به همین خاطر، یکی از پراستفاده‌‎ترین نرم‌افزارها بین پادکسترهای تازه‌کار است. اوداسیتی امکانات فراوانی دارد که حتی افراد حرفه‌ای هم استفاده از آن را توصیه می‌کنند. قابلیت حذف نویز در این برنامه، بسیار قدرتمند است و کیفیت صدای ضبط شده در سطح بسیار خوبی قرار دارد.

Speaker Studio

اگر به دنبال یک اپلیکیشن حرفه‌ای برای ساخت و ویرایش پادکست در گوشی موبایل باشید، Speaker Studio یکی از بهترین گزینه‌هاست. این برنامه هم برای اندروید و هم برای IOS در دسترس بوده و کار با آن بسیار ساده است. افکت‌های صوتی متنوع، قابلیت میکس صدا و حتی ساخت آهنگ از بهترین ویژگی‌های اسپیکر استودیو است.

Podmatic

یکی دیگر از برنامه‌های پرکاربرد و خوش‌ساخت برای ضبط پادکست، Podmatic است. فضای ابری برای ذخیره و رایگان بودن، از جمله مهم‌ترین دلایل علاقه کاربران به این نرم‌افزار هستند. این برنامه برای ساخت پادکست با استفاده از موبایل طراحی شده است و امکان استفاده از آن در هر دو سیستم‌عامل اندروید و IOS وجود دارد.

میزبان‌های پادکست

پس از ضبط و ویرایش پادکست، نوبت به انتشار آن می‌رسد. قرار دادن پادکست در یک پلتفرم میزبان مناسب، می‌تواند باعث نتیجه‌بخشی تمام تلاش‌های شما باشد. شما می‌توانید پادکست خود را در سایت یا صفحات اجتماعی قرار دهید؛ اما منتشر کردن پادکست در یک میزبان پرمخاطب، بهترین گزینه است. در این برنامه‌ها، افراد زیادی پادکست شما را می‌‎بینند، به آن گوش می‌دهند و در ادامه، اگر محتوای شما را دوست داشته باشند، به یک شنونده ثابت تبدیل می‌شوند. چند مورد از بهترین میزبان‌ها برای انتشار پادکست عبارتند از:

  • Anchor
  • Podbean
  • Castbox
  • Spotify
  • Libsyn
  • SoundCloud

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *