دانستنی

معرفی ‌۱۸ مورد از بهترین شغل های آینده

به آینده که فکر می‌کنید چه تصوراتی از ذهن شما عبور می‌کند؟ ماشین‌های پرنده و حکومت ربات‌ها؟ آیا تا به حال در مورد مشاغلی که در آینده ایجاد می‌شود فکر کرده‌اید؟ شاید اگر ۶۰ سال پیش از مکالمه تصویری و امکاناتی که اینترنت به بشر ارائه کرده صحبت می‌شد، کسی نمی‌توانست به حقیقی شدن آن فکر کند؛ اما امروزه ارتباط گرفتن با هر نقطه از زمین، دسترسی به اطلاعات و حتی شکل بسیاری از مشاغل دستخوش تغییر شده است.

در آینده شاید مثل امروز مشاغلی ایجاد شوند که هیچگاه در مورد شکل گرفتن آن‌ها فکر نکرده بودیم. این تصورات عجیب و مرموز باعث شده تا درباره شغل‌ های آینده مطلبی تهیه کنیم و به شما که در حال مطالعه این مطلب هستید ۱۸ نوع از مشاغلی را که احتمالا در آینده ایجاد شوند، معرفی کنیم.

۱- همدم و همراه افراد سالخورده

همیار افراد مسن

عجیب به نظر می‌رسد، اینطور نیست؟ به نظر می‌آید در آینده انسان‌ها تنهاتر از قبل شوند و دغدغه‌ها باعث کم شدن دید و بازدید‌ها و به صورت کلی باعث کم شدن تعامل بین انسان‌ها شود. علاوه بر این با افزایش عمر میزان تعداد افراد با سن بالا بیشتر می‌شود و حضور ربات‌ها به این انزوا دامن می‌زند. به نظر می‌رسد در آینده افراد مسن که با سبک زندگی آینده سازگاری ندارند نیازمند همدم و همراه باشند.

۲- کشاورزی عمودی

زراعت عمودی

با رشد جمعیت و کم شدن فضا برای زندگی و البته کم شدن منابع آب، کشاورزی عمودی به عنوان سبک جدیدی از زراعت، گسترش پیدا خواهد کرد. در این سبک از زراعت گیاهان به صورت لایه لایه و در طبقه‌های روی هم کشت می‌شوند و به صورت ساختمانی رشد داده می‌شوند. این سبک از زراعت می‌تواند با کنترل منابع و با هزینه کمتر بیشترین سود و البته کیفیت را به انسان ارائه کند.

۳- سازنده ارگان‌های بدن

سازنده اجای بدن انسان

دانشمندان هر روز برای ارتقا سلامت و افزایش عمر انسان در تکاپو هستند، با رشد تکنولوژی و افزایش دانش احتمالا به روزی خواهیم رسید که پس از اینکه هر ارگانی از  بدن انسان  دچار مشکل شود یا از کار بیفتد، امکان جایگزینی آن با یک ارگان سالم وجود داشته باشد. با ترکیب علم پزشکی و به روز‌ترین علم دنیای دیجیتال احتمالا یه روزی برسیم که ارگان‌های بدن به شکل مصنوعی یا به شکل طبیعی و با بافت بدن انسان ساخته شوند؛ شاید هم این ارگان‌ها از جنسی شبیه به پلاستیک تهیه شوند، در هر صورت با این کار نیاز انسان به پیوند اعضای انسان‌های دیگر کمتر می‌شود.

۴- توسعه هوش مصنوعی

تولید هوش مصنوعی

در آینده هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین نیاز‌ها و ابزار های بشر به شمار می‌رود. نیاز انسان به این هوش‌های مصنوعی باعث ایجاد تقاضا خواهد شد. انسان برای رفع این نیاز‌ها شروع به تولید، ساخت و فروش هوش‌های مصنوعی می‌کند. تصور کنید از فروشگاهی برای خود هوش مصنوعی با ویژگی‌های مورد نظر خود را خریداری می‌کنید. هوش‌های مصنوعی می توانند انواع مختلفی داشته باشند و بسته به نیاز بازار بین مردم توزیع شوند. در کنار این شغل باید تکنسین‌هایی هم وجود داشته باشند که در صورت ایجاد مشکل بتوانند انسان‌ها را راهنمایی و مشکلات احتمالی را رفع و رجوع کنند.

۵- تعمیرات ربات

تعمیرات ربات ها

با ورود ربات‌ها به زندگی انسان‌ها، باید فضایی برای تعمیر ربات‌های از کار افتاده یا ربات‌هایی که ایراد دارند هم وجود داشته باشد. درست مثل وسایل الکترونیکی‌ای که امروزه بشر از آن‌ها بهره می‌برد، ربات‌ها هم در نهایت ساخته دست انسان‌ها هستند و گاهی به تعمیر نیاز پیدا می‌کنند. شغل مشابه این کار مکانیکی و یا تعمیرات کامپیوتری است.

۶- آموزش پرواز

مربی و اموزش پرواز

شاید پرواز با هواپیما و شغل خلبانی امروزه به عنوان یکی از مشاغل سخت و پر ریسک باشد، اما واضح است که انسان‌های آینده غیر از ماشین‌های پرنده نیاز به کمک ابزارهایی امکان پرواز بین شهرها را به صورت انفرادی داشته باشند. تصور کنید انسان‌های آینده غیر از زمین برای راه رفتن، از آسمان برای پرواز استفاده خواهند کرد. طبعا برای تردد در آسمان هم قواعدی تنظیم خواهد شد و انسان نیازمند آموزش پرواز خواهد.

۷- مدیریت زباله

مهندسی زباله

قطعا شما هم از اهمیت صرفه‌جویی در تولید زباله و اثر آن بر محیط زیست شنیده‌اید. با رشد جمعیت و محدود بودن روش‌های از بین بردن زباله‌ها، گرمایش زمین و تولید گازهای مضر بشر به زودی مجبور به مدیریت زباله‌ها می‌شود. انسان‌ها باید راهی برای تجزیه زباله‌ها و تبدیل آن‌ها به منبعی از انرژی یا تبدیل زباله به موارد مصرفی کاربردی پیدا کنند و به نظر می‌رسد این شغل یکی از شغل های آینده برای حفظ زندگی انسان و محیط زیست باشد.

۸- تولید ماشین‌های پرنده

تولیدی ماشین‌ های پرنده

سرعت در جابجایی یکی از مسائلی است که همیشه ذهن بشر را به خود مشغول کرده است. بشر از روزی که از حیوانات برای جا به جایی استفاده می‌کرد تا به امروز رشد زیادی کرده، به طوری که به کمک جت‌ها و هواپیما‌ها در آسمان به پرواز درآمده است؛ با این وجود همچنان سرعت همه‌ چیز رو به افزایش است و به زودی شاهد ماشین‌های پرنده‌ی پرسرعت خواهیم بود. این صنعت به خودی خود می‌تواند بستر تشکیل شغل‌هایی مثل موارد زیر باشد:

مهندس طراح ماشین‌های پرنده

همیشه انسان در رویای پرواز با ماشین‌های پرنده بوده است البته که هواپیما‌ها وظیفه‌ای مشابه دارند، اما تصور کنید زمانی می‌رسد که وسایل نقلیه علاوه بر تردد روی زمین، امکان پرواز را هم داشته باشند. برای تحقق چنین تصوری در آینده‌ای نه چندان دور، مهندس‌هایی وجود خواهند داشت که ماشین های پرنده متنوعی می‌سازند و به عموم مردم ارائه می‌کنند.

آموزشگاه رانندگی با ماشین‌های پرنده

طبیعی است بعد از ایجاد و توزیع ماشین‌های پرنده لازم باشد تا نحوه کارکرد و عبور در آسمان‌ها را بیاموزیم. درست مثل آموزشگاه‌های رانندگی امروزی، در آینده موسساتی به وجود می‌آیند که نحوه تردد در آسمان را به داوطلب‌ها بیاموزند. تصور کنید به جای پارک دوبل لازم باشد تا نحوه فرود و صعود یا کنترل ماشین پرنده خود در هوای نامساعد را بیاموزید، قطعا برای یادگیری نیاز به مربی و تمرین و البته گواهینامه خواهید داشت.

کنترل جاده‌ها و اتوبان‌های هوایی

آمار تصادفات جاده‌ای یا سرپیچی از قوانین حتی روی زمین هم بسیار بیشتر از حد تصور است، اگر آسمان هم به فضایی برای تردد تبدیل شود، باید قوانین سختگیرانه‌ای هم تعیین شود. پلیس‌های راهنمایی و رانندگی‌ای را تصور کنید که بر جاده‌ها و اتوبان‌های هوایی تسلط دارند و به صورت همیشگی رفتار راننده‌ها را بررسی و کنترل می‌کنند، درست مثل رانندگی روی زمین قوانین و قواعد باید روی نظم اجرا شود.

۹- وکلای دیجیتال

وکالت دیجیتالی

با رشد جرایم دیجیتالی و افزایش امکان جعل اطلاعات به صورت دقیق تر، نیاز بشر به پیگیری جرایم و داشتن امنیت در قبال هویت دیجیتالی بیشتر می‌شود. تصور کنید تکنولوژی به حدی پیشرفت می‌کند که فردی با جعل چهره‌ی شما با دزدی یا ایجاد یک جرم باعث دردسرتان شود، قطعا یک وکیل دیجیتالی با دسترسی‌های دقیق‌تری از جعل هویت انسان‌ها جلوگیری می‌کند. دادگاه‌های دیجیتالی با وکلای دیجیتالی برای جلوگیری از چنین جرایمی یکی از اصلی‌ترین مشاغل آینده خواهد بود.

۱۰- کارآگاه داده

شغل کاراگاه داده

در آینده کارآگاه‌هایی وجود خواهند داشت که به کمک تمام اطلاعاتی که شاید بی‌مصرف به نظر برسند، اطلاعات مهمی را به دست بیاورند. این کارآگاه های وظیفه دارند تا از تمام داده‌های موجود پاسخ مسائل، روند پیشرفت و… را بررسی کنند و این اطلاعات را به شرکت‌ها بفروشند. داده‌ها برای اطلاعات بعضی شرکت‌ها، پیگیری جرایم و… کاربردی خواهند بود.

۱۱- ساخت سفر‌های واقعیت مجازی

سازنده سفر مجازی

یکی دیگر از شغل های آینده به سفر مربوط می‌شود. سفر به پاریس، چین و کشورهای دنیا در آینده به کمک ماشین‌های پرنده و بهبود سرعت تردد، بسیار ساده‌تر خواهد بود، اما تصور کنید می‌توانید به شهری سفر کنید که وجود خارجی ندارد و بسته به سلیقه و نیاز شما طراحی و ساخته شده است. در آینده افرادی به عنوان طراح سفر به شما سفر مورد پسند شما را ارائه می‌کنند. شما بدون آن که مسافتی را طی کنید به شهر مورد علاقه‌ی خود می‌روید و از گشت و گذار در شهر مجازی مخصوص‌تان لذت می‌برید.

۱۲- پردازش کننده احساسات

تحلیلگر احساسات

در آینده انسان رو به انزوا، زندگی مینیمال و سبک زندگی رباتی می‌رود؛ با این اتفاق هیجانات و احساسات او تحت تاثیر زندگی دیجیتالی قرار می‌گیرد. در آینده مشاغلی به وجود می‌آیند که وظیفه تشخیص احساسات انسان را داشته باشند. به عنوان مثال تصور کنید انسانی در دنیای واقعیت مجازی با سبک زندگی مینیمال غرق شده باشد، افرادی وجود خواهند داشت که احساسات فرد به زندگی را بررسی کنند و دادن احساس خوشبختی و خوشحالی با روش‌های مختلف، جزو وظایف آن‌ها باشد.

۱۳- طراحی منازل هوشمند

دکوراسیون منازل دیجیتالی

با این که طراحی منازل یکی از مشاغلی است که امروزه در حال اجراست، اما در آینده این شغل کمی متفاوت‌تر هستند چرا که منازل هوشمند و مجازی خواهند بود. شما در آینده برای طراحی منازل مجازی خود نیاز به یک متخصص و دیزاینر مجازی دارید. در کنار این منازل مهندسان واقعیت مجازی هم بخشی از سازندگان این منازل خواهند بود.

۱۴- کنترل‌کننده حوادث طبیعی

کنترلگر بحران های طبیعی

با گرم شدن کره‌ی زمین و تغییر وضعیت جو، شرایط برای زندگی روزی زمین سخت‌تر خواهد شد، چرا که با آب شدن یخ‌های قطبی سطح دریا‌ها بالاتر می رود و امکان وقوع حوادث مثل سونامی، زلزله، آتش‌سوزی‌های جنگلی و وقوع آتش‌فشان‌ها بالاتر می‌رود. در آینده انسان به کمک تکنولوژی قادر به پیشبینی، جلوگیری و کنترل این حوادث خواهد بود.

۱۵- همیار برای قدم زدن و ورزش کردن

همیار و دستیار قدم زدن

کم‌تحرکی یکی از معضل‌هایی است که بشر در آینده با آن مواجه می‌شود. با رشد هوش مصنوعی و گسترش عملکرد ربات‌ها، انسان رو به کم تحرکی می‌رود. قدم زدن و ورزش کردن در آینده به عنوان یکی از فعالیت‌های ضروری سخت خواهد شد و گاهی بعضی از انسان‌ها، به خصوص افراد میانسال، نیاز به استخدام افرادی دارند تا به آن‌ها قدم بزنند و ورزش کنند تا فرصت تحرک را داشته باشند. حتی شاید مشاغلی به عنوان دستیار ورزشی به انسان برای انجام حرکات ورزشی کمک کند!

۱۶- مسئول تیم‌سازی انسان و ربات

تیمسازی انسان و ربات

ربات‌ها با پیشرفت تکنولوژی شباهت‌های زیادی با انسان‌ها پیدا می‌کنند و با داشتن ویژگی‌های انسان قادر به همکاری با او هستند. در این بین انسان‌ها به ویژگی‌های مختلف ربات‌ها نیاز دارند و برای پیش بردن برخی موارد نیاز با همکاری با آن‌ها دارند. با این تفاسیر شغلی به عنوان مسئول یا مدیر تیم‌سازی ربات‌ها و انسان‌ها به وجود خواهد آمد. مسئول تیم سازی با دانستن نقاط قوت انسان‌ها و نیرو و توانایی ربات‌ها، تیمی کاربردی ایجاد می‌کند.

۱۷- هنرمندان دیجیتالی

هنرمندان آینده

با پیشرفت تکنولوژی‌ علاوه بر سبک زندگی، سبک هنر هم متفاوت خواهد شد. در حقیقت شاید چشم‌اندازی از هنر‌های دیجیتالی آینده را بتوانید در زمان حال هم مشاهده کنید؛ با این تفاوت که تمام هنر‌ها دیجیتالی خواهند شد. به عنوان مثال خیاطی را تصور کنید که به صورت آنلاین لباسی مجازی برای شخصیت مجازی شما آماده کند. احتمالا برای منزل هوشمند مجازی خود نیاز به تابلو‌های نقاشی دیجیتالی داشته باشید یا دلتان بخواهد مجسمه‌ای تزئینی را از یک هنرمند دیجیتال خریداری کنید، بنابراین طبیعی است اگر بتوانید در آینده به عنوان یک هنرمند دیجیتال از هنر خود کسب درآمد کنید.

۱۸- تحلیل‌گر شهر‌های سایبری

تحلیلگر شهر های سایبری اینده

در آینده شهر‌های سایبری بسیار بزرگ و پیشرفته‌ای به وجود می‌آیند که نیازمند نگهداری و کنترل زیادی هستند. این شهر‌ها از زیرساخت‌های پیچیده‌ای تشکیل می‌شوند و زیست‌بوم، حکمرانی، قوانین، منابع انرژی و امنیت مختص به خود را خواهند داشت؛ تحلیل‌گر شهر سایبری وظیفه دارد به طور دائم مشکلات احتمالی را بررسی و رفع کند.

سخن آخر

شاید به راحتی بتوان گفت انسان در چند قدمی آینده ایستاده است چرا که نشانه‌هایی از مشاغل معرفی شده، در زندگی کنونی بشر مشهود است. رشد تکنولوژی، تغییرات جوی زمین، رشد جمعیت و حضور هوش مصنوعی در زندگی انسان، او را به عرصه جدیدی از زندگی هدایت می‌کند. با قدم گذاشتن به آینده باید انتظار مشاغل جدیدی مثل موارد ذکر شده را داشته باشیم. به نظر می‌رسد همانطور که تکنولوژی به جلو پیش می‌رود، مزایا و معایب خاص خودش را به همراه داشته باشد و همانگونه که باعث از بین رفتن بسیاری از مشاغل می‌شود، کسب و کار های تازه‌ای را هم ایجاد کند.

سوالات متداول

هنرمندان در آینده چطور کسب درآمد می‌کنند

هنرمندان مثل نقاش‌ها یا خیاط‌ها و مشاغل مشابه در آینده به صورت مجازی و برای شخصیت‌ها و زندگی واقعیت مجازی از هنر خود بهره می‌گیرند.

گرمایش کره زمین چه مشاغلی را در آینده به وجود می‌آورد؟

گرمایش زمین و تغییرات جوی باعث به وجود آمدن مشاغلی مثل کنترل کننده حوادث طبیعی، کشاورزی عمودی و… خواهد شد.

کدام مشاغل در آینده برای بقا و سلامت روحی و جسمی ایجاد می‌شوند؟

پردازش کننده احساسات درونی، همدم و همیار افراد سالخورده و همراه برای قدم زدن و دستیار ورزش از جمله این مشاغل هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *