دانستنی

مقایسه آژانس طراحی سایت با فریلنسرهای طراحی سایت

این روزها کمتر کسانی هستند که برای توسعه خدمات یا کسب‌وکار خود به راه‌اندازی یک وب‌سایت فکر نکرده باشند. یک سایت جامع و جذاب، می‌تواند همچون ویترینی مهیج برای نمایش خدمات شما عمل کند؛ با این حال، این امر تنها به کمک افراد متبحر و متخصص امکان‌پذیر خواهد بود. برای راه‌اندازی یک سایت دو گزینه وجود دارد؛ شما می‌توانید از خدمات آژانس‌های طراحی سایت استفاده کنید یا از فریلنسرهای طراح سایت کمک بگیرید.

برای انتخاب طراح باید اهداف و انتظارات خود را به وضوح مشخص کنید؛ چرا که بهترین گزینه، بر اساس شرایط و نیاز شما مشخص می‌شود. در این مقاله از پونیشا به مقایسه آژانس طراحی سایت با فریلنسرهای طراحی سایت و مزایا و معایب هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم. پس همراه ما باشید تا بتوانید بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

طراحی سایت چیست؟

Web Design یا طراحی سایت به معنای ساخت یک سایت جدید یا بهینه کردن یک سایت قدیمی است که می‌تواند پایگاهی برای اطلاع‌رسانی، فروش محصولات یا ارائه خدمات باشد. طراحی یک وب‌سایت شامل لایه‌سازی صفحات، تولید محتوای متناسب با نیاز کاربر، طراحی‌های گرافیکی و بهینه‌سازی بر اساس سئو است.

طراحی سایت چه مراحلی دارد؟

طراحی سایت خود را چه به دست فریلنسرها انجام شود، چه آژانس‌های طراحی سایت، باید مراحل زیر را طی کند:

  1. نیازسنجی و مشخص کردن اهداف
  2. طراحی و ایجاد نقشه سایت(wireframe)
  3. بررسی و توسعه محتوا
  4. طراحی گرافیک
  5. کدنویسی
  6. راه‌اندازی

وظایف طراح سایت چیست؟

طراح سایت، چه فریلنسر باشد، چه یک آژانس طراحی سایت، بر اساس این که چه بخشی از پروژه به او سپرده شده است، وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرد. طراحان وب باید در یک یا چند جلسه با کارفرما هدف‌گذاری دقیقی را برای پروژه انجام دهند و در مراحل مختلف، طرح‌ها را با مشتری در میان بگذارند. ایجاد صفحات، آیکون‌ها، افکت‌های مناسب، افزودن تصاویر، فیلم‌ها و انیمیشن‌ها بخشی از وظایف یک طراح سایت است؛ همچنین بارگذاری سایت روی سرور، آزمایش کارایی و پشتیبانی رایگان برای مدتی مشخص، جزو وظایف طراح است. به طور کلی، طراحی سایت شامل دو بخش فرانت اند و بک اند است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

وظایف طراح فرانت اند (Front end)

فرانت اند مربوط به تمامی بخش‌هایی است که در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارند. طراحی و ساخت تمام ویژگی‌های ظاهری سایت در شرح وظایف یک طراح فرانت اند قرار می‌گیرند. همکاری طراح با یک گرافیست، می‌تواند باعث کسب بهترین نتیجه در جذابیت بصری سایت شود.

وظایف طراح بک اند (Back end)

طراح و متخصص بک اند، مسئول کدنویسی تمام موارد لازم برای ایجاد ساختار اصلی سایت است؛ اما این کدها از دید بازیدکنندگان پنهان هستند. تمامی عملکردها و امکانات سایت در این بخش تعریف می‌شوند و به اجرا در می‌آیند.

طراحی سایت برای چه اهدافی انجام می‌شود؟

هدف از طراحی سایت برای افراد مختلف متفاوت است و هر کس دلیل خود را برای فعالیت در دنیای دیجیتال دارد. تفاوتی ندارد که سایت شما را فریلنسرها طراحی کنند تا یک آژانس طراحی سایت؛ هدف نهایی طراح در طراحی سایت، پیاده کردن خواسته‌های کارفرما در تمامی بخش‌ها مثل ظاهر سایت، سرعت، رابط کاربری، امنیت و محتواست. در تمامی این مراحل از کارفرما نظرخواهی می‌شود تا نتیجه نهایی با نیاز او در یک راستا قرار داشته باشد. بنابراین قبل از این که پروژه خود را به دست طراحان بسپارید، باید خودتان نیز به این جمع‌بندی رسیده باشید که از طراحی سایت خود چه هدفی دارید.

طراحی سایت فروشگاهی

سایت‌های فروشگاهی به منظور معرفی محصول و فروش آن به مشتری ایجاد می‌شوند. یکی از مزایای راه‌اندازی سایت فروشگاهی، این است که با یک پشتیبانی قوی، شما می‌توانید به صورت ۲۴ ساعته سفارش دریافت کنید. محیط سایت باید برای کاربر جذاب باشد تا او به ثبت سفارش راغب شود. سرعت سایت و انتقال امن به درگاه‌ پرداخت معتبر از دیگر عواملی هستند که باید در طراحی سایت فروشگاهی لحاظ شوند. در طراحی این نوع از سایت‌ها، فضا باید ساده و در عین حال کاربردی باشد تا کاربران به سادگی کالای مورد نظر خود را بیابند و آن را به سبد خرید اضافه کنند.

طراحی سایت خبری

سایت خبری مانند یک روزنامه یا نشریه دیجیتال است. ماهیت این نوع از سایت‌ها به‌روز بودن محتوایی است که ارائه می‌شود؛ بنابراین طراحی آن‌ها باید به دست افرادی باتجربه سپرده شود. به طور معمول، سایت‌های خبری به علت دسترسی آسان و رایگان به خبرهای روز، بازدیدکنندگان زیادی دارند؛ به همین خاطر، باید دامنه مناسبی برای این ترافیک در نظر گرفته شود.

طراحی سایت پزشکی

راه‌اندازی سایت‌های ارائه خدمات سلامت، یک راه مناسب برای کاهش تماس تلفنی یا مراجعه حضوری بیماران برای دریافت نوبت است. سایت پزشکی می‌تواند برای معرفی پزشکان مختلف باشد یا به یک درمانگاه یا مطب شخصی تعلق داشته باشد. در طراحی این سایت‌ها، باید فضا ساده باشد؛ اما در عین حال، خدمات بهداشتی و تخصصی مرکز درمانی یا پزشک مربوطه به صورت جامع معرفی شود.

طراحی سایت شرکتی

راه‌اندازی سایت برای معرفی شرکت و خدماتی که ارائه می‌شود، یک گام موثر و راهبردی برای معرفی حیطه فعالیت شما محسوب می‌شود. کاربران باید در نگاه اول متوجه زمینه فعالیت شرکت شما شوند؛ پس طراحی سایت باید به گونه‌ای انجام شود که مهارت‌ها و خدمات حرفه‌ای شما در محیطی ساده توضیح داده شوند. یک سایت شرکتی باید به مشتریان بالقوه توضیح دهد که شرکت در چه زمینه‌ای فعالیت دارد، چه سوابق موفقی داشته‌است، در کجا قرار گرفته است و ساعت کاری آن چگونه است.

آژانس طراحی سایت یا فریلنسر طراحی سایت؟

چه قصد طراحی سایت اختصاصی با کدهای مهندسی‌شده و اختصاصی را داشته باشید و چه بخواهید سایت خود را به کمک CMSهای آماده‌ای مانند وردپرس طراحی کنید، می‌توانید از خدمات طراحی سایت فریلنسرها یا آژانس‌ها طراحی سایت کمک بگیرید. انتخاب بین این دو برای همه‌ افراد یکسان نیست؛ چرا که اهداف و نیازهای متنوعی وجود دارند.

برای این منظور، باید ابتدا بدانید که فریلنسر کیست و چه شرح وظایفی دارد و همچنین مقایسه‌ای جامع بین آژانس طراحی سایت با فریلنسرهای طراحی سایت داشته باشید. شما با بررسی دقیق فاکتورهای موثر، می‌توانید تصمیم خود را قطعی کنید. در  ادامه تعدادی از این فاکتورها را با هم مقایسه می‌کنیم.

هزینه

در ابتدا باید بودجه خود را مشخص کنید؛ کار با یک آژانس طراحی سایت به این معناست که یک تیم، مسئول بخش‌های مختلف هستند؛ به همین خاطر، کار با آن‌ها هزینه بیشتری را به دنبال دارد. معمولا هزینه انجام پروژه توسط فریلنسر‌های طراحی سایت مقرون‌به‌صرفه‌تر است. البته هزینه به عوامل زیاد دیگری نیز بستگی دارد. مثلا طراحی سایت با وردپرس نسبت به طراحی اختصاصی، بسیار کم هزینه‌تر است.

زمان

از دیگر موارد تاثیرگذار در این انتخاب، زمان به اتمام رسیدن پروژه طراحی است. معمولاً این فرایند در آژانس‌های طراحی سایت به علت کار گروهی، با سرعت بیشتری نسبت به فریلنسرها صورت می‌گیرد. البته بسیاری از آژانس‌ها نیز هستند که طبق زمان تعیین شده، پروزه را تحویل نمی‌دهند. بنابراین باید از ابتدا، روی زمان قطعی تحویل پروژه تاکید داشته باشید.

ارتباط با طراح

برای ارتباط با یک آژانس طراحی سایت، شما تنها می‌توانید در زمان‌های مشخصی به آن‌ها مراجعه کنید و از آن ‌جا که معمولاً هر بخش به عهده فرد متفاوتی است، برقراری ارتباط با تمامی اعضای تیم مشکل خواهد بود. در مقابل، فریلنسرها در زمان‌های بیشتری در دسترس هیتند؛ بنابراین معمولاً دسترسی به آن‌ها راحت‌تر است و می‌توانید در مورد بخش‌های مختلف پروژه، راحت‌تر با آن‌ها گفتگو کنید.

پشتیبانی سایت

طراحان سایت تنها طی مدتی مشخص، وظیفه پشتیبانی از سایت را دارند و برای پشتیبانی بلندمدت، باید پروژه دیگری تعریف شود. آژانس‌های طراحی به علت تیم بزرگ‌تر، می‌توانند پشتیبانی قوی‌تری نسبت به فریلنسرهایی که به تنهایی کار می‌کنند، داشته باشند.

مزایا و معایب کار با آژانس‌های طراحی سایت

برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب کار با آژانس‌های طراحی سایت را در ادامه بررسی می‌کنیم.

مزایا

  • سرعت‌‌عمل بالا: در آژانس‌های طراحی سایت، معمولاً افراد مختلفی به طور هم‌زمان روی هر یک از ابعاد پروژه مشغول به کار هستند. کار گروهی باعث افزایش سرعت انجام کارها می‌شود و این امکان وجود دارد که به بعضی از مراحل به صورت هم‌زمان رسیدگی شود.
  • تجربه بیشتر: آژانس‌ها برای جذب نیروی کار خود، معیارهایی را تعیین می‌کنند و در نهایت از بین رزومه‌های دریافتی، افراد خلاق و متخصص را انتخاب می‌کنند. تجربه کاری افرادی که در آژانس طراحی سایت مشغول به کار هستند، احتمالا بیشتر از فریلنسرهای طراحی سایت است.
  • استفاده از مهارت‌های یک تیم: در آژانس‌های طراحی سایت هر کدام از بخش‌های پروژه به یک یا چند فرد متخصص سپرده می‌شوند. این موضوع سبب می‌شود که سلایق و تجارب افراد مختلف طی هم‌فکری و جلسات متعدد، به اشتراک گذاشته شود.
  • پشتیبانی قوی: آژانس‌های طراحی سایت نسبت به فریلنسرها، خدمات بیشتری را ارائه می‌کنند که یکی از این خدمات، پشتیبانی از سایت است. طی یک قرارداد جداگانه می‌توانید با تیم فنی آژانس برای پشتیبانی از سایت خود همکاری داشته باشید.

معایب

  • هزینه بالا: هر یک از اعضای تیم طراحی، بر اساس وظایفی که بر عهده دارند، دستمزد دریافت می‌کنند؛ بنابراین باید هزینه بیشتری نسبت به کار با یک فریلنسر در نظر داشته باشید.
  • انعطاف‌پذیری کمتر: در کار با یک آژانس، معمولاً جنبه‌های تخصصی کار و نظرات تیم طراحی نسبت به سلیقه کارفرما پررنگ‌تر است. ارتباط با مسئولین پروژه در آژانس‌های طراحی جنبه رسمی دارد؛ اما در رابطه بین کارفرما و فریلنسر، معمولاً صمیمیت بیشتری دیده می‌شود.
  • ارتباط‌گیری مشکل با اعضای تیم: معمولاً امکان ارتباط مستقیم با هر یک از اعضای تیم به صورت مجزا وجود ندارد و طی جلسات رسمی با کارفرما مشورت می‌شود. در کار با آژانس‌های طراحی سایت تعامل کمتری بین کارفرما و تیم طراحی وجود دارد.

مزایا و معایب کار با فریلنسرهای طراحی سایت

حال به بیان برخی از مزایا و معایب کار با فریلنسرهای طراحی سایت می‌پردازیم:

مزایا

  • انعطاف‌پذیری: تایم کاری فریلنسرها منعطف‌تر از آژانس‌هاست و ارتباط با آن‌ها خارج از تایم اداری هم امکان‌پذیر است. فریلنسرها نسبت به اعمال تغییرات و نظرات کارفرمایان انعطاف بیشتری دارند و معمولاً نتیجه نهایی به نظر مشتری بسیار نزدیک است.
  • هزینه کمتر: کار کردن با یک فریلنسر نیاز به هزینه کمتری نسبت به همکاری با یک آژانس طراحی سایت دارد. همکاری با یک فریلنسر حرفه‌ای، هزینه‌های جانبی را تا حد زیادی پایین می‌آورد.
  • ارتباط آسان با طراح: از آن جا که تنها یک شخص مسئول رسیدگی به مراحل پروژه است، راحت‌تر می‌توانید به او دسترسی داشته باشید. در طول همکاری با یک فریلنسر، جزییات و پیشرفت‌ها به صورت مرحله به مرحله در اختیار کارفرما قرار می‌گیرند؛ بنابراین امکان بیشتری برای اعمال نظر و سلیقه خود دارید.

معایب

  • نیازمند زمان بیشتر: یک فریلنسر به تنهایی مسئول انجام پروژه طراحی سایت است؛ البته بسیاری از فریلنسرها نیز به صورت تیمی فعالیت می‌کنند. اما زمان بیشتری برای رسیدگی به تمام مراحل فرایند طراحی سایت مورد نیاز خواهد بود.
  • پشتیبانی محدودتر: فریلنسرها معمولاً تنها بخش طراحی سایت را بر عهده می‌گیرند و وقت محدودتری دارند. پشتیبانی فریلنسرها کوتاه‌مدت است و به طور معمول به تنهایی نمی‌توانند در طولانی‌مدت از سایت پشتیبانی کنند. البته معمولا فریلنسرها نیز مانند آژانس‌ها، طبق قراردادی جداگانه، مسئولیت پشتیبانی از سایت را می‌پذیرند.

جمع‌بندی

طراحی یک سایت جامع و مفید، برای عملکرد بهتر کسب‌وکار و ارائه خدمات، گامی اساسی به شمار می‌رود. مقایسه آژانس‌ طراحی سایت با فریلنسرهای طراحی سایت یکی از دغدغه‌های اصلی در این زمینه است. هر یک از این دو گزینه، مزایا و معایب مختص به خود را دارند که در نهایت، شما باید بر اساس فاکتورهایی مثل هزینه، زمان، انعطاف‌پذیری و ارتباط با طراح تصمیم بگیرید و یکی را برگزینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *