دانستنی

هفت ویژگی بیت کوین

هفت ویژگی بیت کوین

مشخصه هفت گانه یا هفت ویژگی بیت کوین آن را از سایر ارزهای کاغذی متمایز می کند به طور کلی بیت کوین در مقایسه با پول های معمولی مثل دلار ، ریال، پوند ، یورو و…که توسط دولتها پشتیبانی و حمایت می شود ، کاملا مجزا می باشد و فلسفه آن متفاوت از دیگر پول ها ی جاری کشورها می باشد.

در یکی از مقالات سایت پول یابی با (دلایل اهمیت بیت کوین) به برخی از دلایل اهمیت و توجه به بیت کوین اشاره کردم در اینجا قصد دارم تا به صورت اجمالی و فهرست وار هفت ویژگی بیت کوین را که شاخص و برجسته هستند، بیان کنم . این ویژگی ها مخصوص بیت کوین بوده و آن را از پول های عادی منفک می کند.

مشخصات و هفت ویژگی بیت کوین :

مهمترین ویژگی های بیت کوین در مقایسه با اسکناس های چاپی یا پول های معمولی عبارتند از:

۱- غیرمتمرکز بودن بیت کوین

اولین و خاص ترین ویژگی بیت کوین بدون مرکز و غیر متمرکز بودن آن است. پول دیجیتال توسط هیچ مرکز، نهاد ، شرکت ، دولت و… کنترل نمی شود و کاملا مستقل است . هر دستگاهی که بر اساس محاسبات ریاضی بیت کوین استخراج می کند و تراکنش ها را پردازش می کند جزئی از یک شبکه بزرگ بیت کوین می باشد.

در واقع این کامپیوترها و سرورها هستند که در یک شبکه بزرگ و فراگیر جهانی با هم کار می کنند و هیچ نهاد دولتی و یا بانکی نمی تواند دخالت کند. خوبی این کار این است که نمی تواند موجب بحران مالی در این شبکه شوند و یا بیت کوین را از افراد بگیرند . در صورت بروز مشکل مثلا اگر قسمتی از شبکه بیت‌کوین به هر دلیلی آفلاین شود یا از کار بیفتد، پول همچنان به جریان خود ادامه می‌دهد.

۲- سادگی باز کردن حساب بیت کوین

شروع کار و افتتاح حساب بیت کوین به سادگی می باشد. معمولا بانک های دنیا برای افتتاح حساب کلی کارهای اضافی و مراحل مختلف کاغذبازی ، امضا و اثر انگشت ، تایید هویت و… را دارند ولی بیت کوین در کوتاه ترین زمان ممکن و در کمتر از یک دقیقه می توانید حساب باز کنید بدون آنکه سوال و جواب شوید و یا کارمزدی بابت افتتاح حساب بدهید.

۳- شفافیت کامل بیت کوین

ارز دیجیتال یا بیت کوین یک دفتر کل به نام بلاک چین (Blockchain) دارد که در این دفتر جزئیات تک تک تراکنش های که از آغاز در شبکه صورت گرفته را نگهداری می کند اکر کسی دارای حساب عمومی بیت کوین باشد همه می توانند بگویند که چند بیت کوین در آن آدرس نگهداری می شود منتهی نمی توانند صاحب آن تشخیص دهند.

برای ناشناس ماندن در بیت کوین چند فعالیت و اقدام باید انجام داد : اول اینکه مرتبا از یک حساب بیت کوین استفاده نکنید و دوم اینکه تعداد زیادی بیت کوین به یک حساب منتقل نکنید. با رعایت این دو اصل در بیت کوین همیشه مبهم و ناشناس خواهید ماند.

 ۴- نامحسوس بودن افراد در بیت کوین

یکی از ویژگی بیت کوین امکان نامحسوس بودن آن است. برخی از افراد می توانند چندین حساب بیت کوینی داشته باشند و این حساب ها فاقد نام ، آدرس و سایر اطلاعات شخصی دیگر باشد. البته کسانی که دوست دارند ناشناس باقی بمانند این یک امتیاز خاص برایشان محسوب می شود.

۵- پرداخت ناچیر کارمزد تراکنش ها

هر نقل و انتقال بین بانکی داخل کشور و یا بین المللی هزینه های انتقال دارد و اگر انتقال فوری باشد که این هزینه ها بیشتر می شود. بیت کوین بر عکس سیستم بانکی عادی ، اینگونه نیست و هزینه انتقالش بسیار کم و گاهی رایگان می باشد .

البته توصیه می شود که برای انتقال مبالغ زیاد از سیستم بیت کوین استفاده کنید و برای مبالغ ناچیز و کم از ارزهای دیگر مثل آیوتا یا لایت کوین استفاده کنید که هزینه های خیلی کمتری دارند.

۶- سرعت بالای انتقال بیت کوین

یکی دیگر از هفت ویژگی بیت کوین سریع بودن آن در نقل و انتقالات است. برای انتقال های بین بانکی به ویژه برای انتقال های بین المللی علاوه بر هزینه زیاد، مدت زمان انتقال نیز بسیار زیاد است ولی برای انتقال بیت کوین نه محدودیت مکانی وجود دارد و به هر گوشه جهان می توان انتقال داد و نه محدودیت زمانی دارد.

انتقال در کمتر از چند دقیقه به دست گیرنده بیت کوین می رسد به محض اینکه شبکه، این انتقال را پردازش کرد انجام می شود یعنی با سرعت نور .

 ۷- غیر قابل بازگشت بودن بیت کوین

بعد از اینکه بیت کوین انتقال یافت دیگر هیچ راهی برای بازگشت آن وجود ندارد مگر اینکه خود آن دریافت کننده بیت کوین آن را دوباره باز گرداند این غیر قابل بازگشت بودن ، کلاهبرداری و سوءاستفاده را از بین می برد.

البته شاید این سوال پیش بیاید که خوب در انتقال های اینترنتی و یا کارت به کارت وقتی وجه منتقل شد دیگر امکان برگشت نیست و باید آن فرد دریافت کننده مجددا برگرداند ؟ این درست است منتهی برخی از استفاده کنندگان از کارتهای اعتباری ، پس از خرید کردن، مبلغ واریز شده را با استفاده از کلاهبرداری دوباره به حساب خود بر می گردانند.

این اتفاق در بیت کوین اصلا نمی افتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *