دانستنی

هوش مصنوعی چیست؟ و آیا آینده ما را دگرگون می‌کند؟

آیا می‌دانید هوش مصنوعی چیست و در چند سال اخیر چه انقلابی در حوزه‌های مختلفی مانند پزشکی، آموزش، حمل و نقل و دیگر زمینه‌ها به‌وجود آورده است؟ همان‌طور که می‌دانید کاربردهای هوش مصنوعی روزبه‌روز در حال افزایش است و این موضوع باعث کارآمد‌تر شدن فعالیت‌های انسانی و متحول شدن شیوه‌های کسب‌و‌کار شده است. کسب‌و‌کارهای گوناگون در مواردی همچون پیش‌بینی رفتار مشتری گرفته تا تحلیل دستی داده‌ها از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند. در این مطلب به تعریف هوش مصنوعی، اهمیت، کاربردها، مزایا و معایب و انواع هوش مصنوعی می‌پردازیم. در ادامه بحث، چند کاربرد فعلی هوش مصنوعی در کسب‌و‌کارهای مختلف را بررسی و همچنین دیدگاهی راجع‌به آینده هوش مصنوعی مطرح می‌‌کنیم. پس با این موضوع جذاب از پونیشا با ما همراه باشید.

هوش مصنوعی (Artificial Intelligence) چیست؟

هوش مصنوعی (AI)، توانایی یک کامپیوتر دیجیتالی یا ربات کنترل شده توسط کامپیوتر برای انجام وظایفی است که معمولا توسط موجودات هوشمند انجام می‌شوند. این اصطلاح غالبا در پروژه‌های مربوط به توسعه سیستم‌هایی به‌کار برده می‌شود که دارای فرآیندهای فکری مخصوص انسان‌ها هستند؛ مانند توانایی استدلال، کشف معنا، تعمیم یا یادگیری از تجربیات گذشته.

از زمان توسعه کامپیوتر دیجیتال در دهه ۱۹۴۰، توسعه‌دهندگان به این نتیجه رسیده‌اند که کامپیوترها را می‌توان برای انجام کارهای بسیار پیچیده (مانند کشف برهان‌های قضایای ریاضی یا بازی شطرنج) با مهارت زیادی برنامه‌ریزی کرد. با این حال، با وجود پیشرفت‌های مداوم در سرعت پردازش کامپیوتر و ظرفیت حافظه، هنوز هیچ برنامه‌ای وجود ندارد که بتواند انعطاف‌پذیری انسان را در حوزه‌های وسیع‌تر یا در کارهایی که نیاز به دانش روزانه زیادی دارد، به‌صورت کامل و جامع انجام دهد.

البته لازم به ذکر است که بعضی از این پروژه‌ها در انجام برخی وظایف خاص به سطح کارایی متخصصان انسانی رسیده‌اند، به طوری که این روزها از ترکیب هوش مصنوعی و انجام پروژه پایتون، می‌توان در کاربردهای متنوعی مانند تشخیص پزشکی، موتورهای جستجو و تشخیص صدا یا دست خط نیز استفاده کرد.

چرا هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد؟

فناوری هوش مصنوعی به این دلیل مهم است که توانایی‌های انسان (درک، استدلال، برنامه‌ریزی، ارتباط و ادراک) را توسط نرم‌افزارها و به‌صورتی مؤثر، کارآمد و با هزینه کم انجام می‌دهد.

کارهای تحلیلی عمومی، از جمله یافتن الگوها در داده‌ها، که برای سال‌ها توسط نرم‌افزار انجام شده‌اند نیز می‌توانند با استفاده از هوش مصنوعی به طور مؤثرتری انجام شوند. اتوماتیک‌‌سازی این توانایی‌ها فرصت‌های جدیدی را در بیشتر بخش‌های تجاری و اپلیکیشن‌های مخصوص مصرف‌کنندگان ایجاد می‌کند.

محصولات، خدمات و قابلیت‌های جدید قابل‌توجهی که توسط هوش مصنوعی قابل انجام هستند، شامل وسایل نقلیه اتوماتیک، تشخیص‌های پزشکی خودکار، ورودی صوتی برای تعامل انسان و کامپیوتر، ترکیب خودکار داده‌ها و تصمیم‌گیری پیشرفته هستند.

اهمیت هوش مصنوعی مخصوصا در بخش هایی که در آنها زمان زیادی باید صرف جمع‌آوری و ترکیب داده‌ها (داده کاوی چیست؟) شود، بسیار زیاد است و در سال‌های آتی بیشتر نیز می‌شود (مانند  خدمات مالی، خرده‌فروشی و معاملات، خدمات حرفه‌ای، تولید و مراقبت‌های بهداشتی).

از آنجایی‌که میزان داده‌ها روز‌به روز در حال افزایش است و با اصطلاحی به نام بیگ دیتا روبرو هستیم. همچنین اهمیت هوش مصنوعی در تحلیل داده ها و در علم داده روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. همچنین کاربردهای بینایی کامپیوتری مبتنی بر هوش مصنوعی به ویژه در بخش حمل و نقل در آینده بسیار قابل توجه خواهد بود. در واقع با گذر زمان  و با درک پتانسیل هوش مصنوعی، موارد استفاده از این تکنولوژی هر روز در حال افزایش است.

۶ کاربرد مهم هوش مصنوعی

تا این جا گفتیم هوش مصنوعی چیست و درمورد اهمیت آن توضیح دادیم. حال زمان آن است که با کاربردهای مهم این تخصص آشنا شویم.

کاربرد هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک

خرید شخصی: با استفاده از این فناوری، می‌توانید موتورهایی داشته باشید که از طریق آنها تعامل بهتری با مشتریان خود داشته باشید. این موضوع به بهبود رابطه شما با مشتریان و وفاداری آنها نسبت به برند شما منجر می‌شود.

دستیاران مجهز به هوش مصنوعی: دستیارهای خرید مجازی و چت بات‌ها به بهبود تجربه کاربر در هنگام خرید آنلاین کمک می‌کنند. آیا می‌دانستید که به زودی در amazon.com خدمات مشتری توسط ربات‌های چت انجام می‌شود؟

جلوگیری از کلاه برداری: کارت اعتباری تقلبی و کامنت‌های جعلی، دو مورد از مهم‌ترین مسائلی هستند که شرکت‌های تجارت الکترونیک با آن سروکار دارند. هوش مصنوعی می‌تواند به کاهش احتمال تقلب در کارت اعتباری کمک کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در آموزش

اگرچه بخش آموزش بیشترین تأثیر را از انسان می‌پذیرد، اما هوش مصنوعی تأثیر خود را بر آموزش نیز گذاشته است. برخی از این کاربردها در این بخش عبارتند از:

انجام وظایف اداری به‌صورت خودکار برای کمک به مربیان: هوش مصنوعی می‌تواند به مربیان در انجام وظایف غیرآموزشی مانند تسهیل و خودکارسازی پیام‌های شخصی به دانش‌آموزان، کارهای پشتیبانی مانند دسته‌بندی مدارک، تنظیم و تسهیل تعاملات والدین و مدیریت ثبت‌نام کمک کند.

تولید محتوای هوشمند: دیجیتالی کردن محتوا مانند سخنرانی‌های ویدئویی، کنفرانس‌ها و راهنمای کتاب‌های درسی را می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی انجام داد.

دستیارهای صوتی: حتی بدون دخالت مستقیم مدرس یا معلم، دانش‌آموز می‌تواند از طریق دستیاران صوتی به موارد آموزشی اضافی یا کمک درسی دسترسی پیدا کند.

یادگیری شخصی: با استفاده از فناوری هوش مصنوعی، می‌توان از تکنیک‌های شخصی‌سازی برای نظارت کامل بر داده‌های دانش‌آموزان استفاده کرد و عادت‌ها، طرح‌های درسی، یادآوری‌ها، راهنمای مطالعه و سایر موارد را تولید کرد.

کاربرد هوش مصنوعی در منابع انسانی

آیا می‌دانستید که شرکت‌ها از نرم افزارهای هوشمند برای تسهیل فرآیند استخدام استفاده می‌کنند؟ هوش مصنوعی به‌خوبی می‌تواند به استخدام افراد دارای ناتوانی جسمی کمک کند. همچنین شما با استفاده از نرم افزار یادگیری ماشین، می‌توانید برنامه‌ها را بر اساس پارامترهای خاص بررسی کنید. در مطلبی تحت عنوان یادگیری ماشین چیست؟ می‌توانید بیشتر با این حوزه آشنا شوید.

کاربردهای هوش مصنوعی در مراقبت‌های پزشکی

به‌زودی هوش مصنوعی کاربردهای متنوعی در بخش مراقبت‌های پزشکی پیدا می‌کند. اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی برای ساخت ماشین‌های پیچیده‌ای در مراقبت‌های پزشکی استفاده می‌شوند که می‌توانند بیماری‌ها را تشخیص دهند و سلول‌های سرطانی را شناسایی کنند. هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از داده‌های آزمایشگاهی و سایر داده‌های پزشکی، به تجزیه و تحلیل شرایط مزمن برای اطمینان از تشخیص زودهنگام کمک کند. این فناوری از ترکیب داده‌های تاریخی و هوش پزشکی برای کشف داروهای جدید استفاده می‌کند.

کاربردهای هوش مصنوعی در کشاورزی

از هوش مصنوعی برای شناسایی عیوب و کمبود مواد مغذی در خاک نیز استفاده می‌شود. این کار با استفاده از برنامه‌های بینایی کامپیوتر، رباتیک و یادگیری ماشین انجام می‌شود. هوش مصنوعی می‌تواند محل رشد علف های هرز را تجزیه و تحلیل کند. ربات‌های هوش مصنوعی همچنین می‌توانند به برداشت محصولات با حجم بالاتر و سرعت سریع‌تر نسبت به کارگران انسانی کمک کنند.

کاربردهای هوش مصنوعی در بازی

یکی دیگر از بخش‌هایی که کاربردهای هوش مصنوعی در آن برجسته شده‌است، بازی و گیمینگ است. از هوش مصنوعی می‌توان برای ایجاد NPCهای هوشمند و شبیه انسان برای تعامل با بازیکنان استفاده کرد. همچنین می‌توان از آن برای پیش‌بینی رفتار انسان با استفاده از طراحی و آزمایش بازی‌ها استفاده کرد.

انوع هوش مصنوعی

حال بیایید بررسی کنیم که انواع هوش مصنوعی چیست. هر نوعی از هوش مصنوعی برای اهداف متفاوتی ساخته می‌شود و به همین دلیل است که موجودیت‌های مختلف هوش مصنوعی با هم تفاوت دارند. هوش مصنوعی را می‌توان بر اساس عملکردها در سه دسته طبقه بندی کرد.

  • هوش مصنوعی باریک (ANI)
  • هوش مصنوعی عمومی (AGI)
  • ابر هوش مصنوعی (ASI)

هوش مصنوعی باریک (Artificial Narrow Intelligence) چیست؟

رایج ترین شکل هوش مصنوعی که اکنون در بازار پیدا می‌شود، در این نوع قرار می‌گیرد. این سیستم‌های هوش مصنوعی برای حل یک مشکل طراحی شده‌اند و می‌توانند یک کار واحد را به خوبی انجام دهند. طبق تعریف، آنها قابلیت‌های محدودی دارند، مانند توصیه یک محصول به یک کاربر تجارت الکترونیک یا پیش بینی آب و هوا.

 هوش عمومی مصنوعی (Artificial General Intelligence) چیست؟

AGI هنوز یک مفهوم نظری است. این نوع از هوش مصنوعی که دارای عملکرد شناختی در سطح انسانی است، در طیف گسترده‌ای از حوزه‌ها مانند پردازش زبان، پردازش تصویر، عملکرد محاسباتی و استدلال و … استفاده می‌شود اما هنوز با ساخت یک سیستم AGI فاصله زیادی وجود دارد.

ابر هوش مصنوعی (Artificial Super Intelligence) چیست؟

ASI به عنوان نوعی پیشرفت منطقی از AGI در نظر گرفته می‌شود. یک سیستم ابر هوش مصنوعی می‌تواند از تمام قابلیت‌های انسانی پیشی بگیرد (مانند تصمیم گیری، تصمیم گیری منطقی و حتی در مواردی مثل هنر و ایجاد روابط عاطفی)

مزایا و معایب هوش مصنوعی

در این بخش مزایا و معایب هوش مصنوعی را در قالب یک جدول با هم مقایسه می‌کنیم.

مزایا معایب
تعریف مفهومی قدرتمندتر و مفیدتر از کامپیوتر هزینه بالای پیاده‌سازی
رابط جدید و بهبود یافته برای تعامل انسانی مشکلات زیادی مانند کندی، گرانی و کم بودن تعداد متخصصین در توسعه نرم افزار برای پیاده سازی هوش مصنوعی
معرفی تکنیک‌های جدید برای حل مسائل جایگزینی ربات‌ها با نیروهای انسانی و خطر افزایش بیکاری قشر زیادی از انسان‌ها
مدیریت بهتر اطلاعات نسبت به انسان امکان تخریب گسترده در صورت کنترل نادرست
تبدیل اطلاعات به دانش
بهبود راندمان کاری

آیا هوش مصنوعی به کسب و کارها کمک می‌کند؟

اتوماسیون، تجزیه و تحلیل داده‌ها و پردازش زبان طبیعی (NLP) از جمله کاربردهای برتر هوش مصنوعی هستند. اما این سه حوزه چگونه فرآیندها را ساده کرده و کارایی عملیاتی را افزایش می دهند؟ در اینجا نحوه تأثیر آنها بر طیف گسترده‌ای از مشاغل آورده شده است:

  • اتوماسیون: افراد دیگر نیازی به انجام فعالیت های تکراری ندارند.
  • تجزیه و تحلیل داده‌ها: تجزیه و تحلیل داده‌ها به سازمان‌ها این امکان را می‌دهد تا با کشف الگوها و همبستگی‌های جدید در داده‌ها، بینش های جدیدی را به‌دست آورند.
  • پردازش زبان طبیعی: پردازش زبان طبیعی از آن جهت مفید است که موتورهای جستجو را باهوش‌تر می‌کند، چت‌بات‌ها را مفیدتر می‌سازد و دسترسی افراد دارای ناتوانی‌هایی مانند آسیب‌های شنوایی را افزایش می‌دهد.

سایر کاربردهای فعلی هوش مصنوعی برای کسب‌و‌کارها عبارتند از:

  • انتقال داده، ارجاع متقابل، و به روز رسانی فایل‌ها
  • پیش بینی رفتار مصرف کننده و پیشنهادات محصول
  • تشخیص تقلب
  • طراحی پیام‌های تبلیغاتی و بازاریابی مخصوص هر فرد
  • خدمات مشتری با استفاده از تلفن یا ربات چت

دنیای آینده با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در حال حاضر در زندگی دیجیتال ما در همه جا حاضر است، از تلفن‌های هوشمند گرفته تا ربات‌های چت. این شتاب زیاد و پیشرفت هوش مصنوعی تا حد زیادی به لطف حجم عظیمی از داده‌هایی است که رایانه‌ها می‌توانند هر روز درباره موارد مشابه، خریدها و حرکات ما جمع‌آوری کنند. متخصصان در تحقیقات هوش مصنوعی از همه این داده‌ها برای آموزش ماشین‌ها برای یادگیری و پیش‌بینی استفاده می‌کنند. در ادامه آینده هوش مصنوعی را با توجه به پیش‌بینی‌های محققان USC مشاهده می‌کنید:

نقش هوش مصنوعی در آینده سرگرمی

در آینده، می‌توانید روی مبل بنشینید و یک فیلم سفارشی با حضور بازیگران مجازی به انتخاب خود سفارش دهید. در همین حال، استودیوهای فیلمسازی ممکن است آینده‌ای بسیار درخشان داشته باشند، زیرا می‌توانند برنامه‌هایی بسازند که در آن‌ها بیننده ادامه داستان را تعیین کند و خط داستانی را پیش ببرند.

نقش هوش مصنوعی در آینده پزشکی

در آینده می‌توان داروها را دقیقا مطابق با ژنوم هر فرد تنظیم کرد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی، پزشکان و بیمارستان‌ها را قادر می‌سازد تا داده‌ها را بهتر تجزیه و تحلیل کنند و مراقبت‌های بهداشتی خود را با ژن‌ها، محیط و سبک زندگی هر بیمار شخصی‌سازی کنند. از تشخیص تومورهای مغزی گرفته تا تصمیم گیری در مورد اینکه کدام درمان سرطان برای یک فرد بهتر جواب می دهد، هوش مصنوعی انقلابی در تشخیص‌های پزشکی به‌وجود خواهد آورد.

نتیجه گیری

در این مطلب دریافتیم که هوش مصنوعی چیست و با کاربردها، اهمیت، مزایا و معایب، انواع آن و همچنین موارد استفاده از آن در کسب‌و‌کارهای گوناگون آشنا شدیم. در انتها با توجه به وضعیت فعلی، آینده هوش مصنوعی مورد بررسی قرار گرفت. از شما می‌خواهیم که نظر خود را راجع‌به آینده هوش مصنوعی مخصوصا در کشور ما و در کسب‌و‌کارهای گوناگون با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما چگونه می‌توان از هوش مصنوعی برای بهبود خدمات فریلنسری استفاده کرد؟ ما مشتاق شنیدن دیدگاه و نظرات شما در این زمینه هستیم.

در صورتی که تخصصی در زمینه هوش مصنوعی دارید و یا در پی استخدام متخصص هوش مصنوعی هستید، لطفا به بخش استخدام متخصص هوش مصنوعی مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *