دانستنی

وردپرس چیست ؟ { آموزش ساخت سایت با وردپرس }

وردپرس چیست ؟ یکی از سوالات پرتکراری که بسیاری از افراد در زمینه ساخت سایت از من می پرسند این است که وردپرس چیست ؟ چگونه می‌توانیم با استفاده از وردپرس بدون اینکه علم برنامه نویسی و کد نویسی بلد باشیم سایت راه اندازی کنیم.

اگر شما هم قصد راه اندازی و ساخت سایت بدون علم برنامه نویسی و کد نویسی دارید شاید این سوال برایتان پیش بیاید که وردپرس چیست و چگونه میتوانیم با استفاده از وردپرس سایت مان را راه اندازی کنیم؟

وردپرس یک سایت ساز کاملاً رایگان است که با استفاده از آن می توانید سایتتان را بدون علم برنامه نویسی و کد نویسی راه اندازی کنید. سایت ساز وردپرس این امکان را به شما می دهد که هر سایتی را با هر امکاناتی برای خودتان و دیگران راه اندازی کنید.

وردپرس چیست

اگر کار با سایت ساز وردپرس را کامل یاد بگیرید می توانید بدون اینکه زبان های برنامه نویسی تحت وب را بلد باشید هر وب سایتی با هر امکاناتی برای خودتان راه اندازی کنید. کار با سایت ساز وردپرس اصلاً کار سخت و دشواری نیست و در این مقاله شما را با سایت ساز وردپرس آشنا خواهم کرد و به شما مرحله به مرحله آموزش ساخت سایت با وردپرس را آموزش می دهم.

اگر هنوز نمی‌دانید که وردپرس چیست و چه کاربردی دارد پیشنهاد می کنم این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله قصد دارم شما را با سایت ساز و سیستم مدیریت محتوای وردپرس آشنا کنم و به شما آموزش بدهم که چطور می توانید با استفاده از این سایت ساز قدرتمند بدون اینکه علم برنامه نویسی و کد نویسی بلد باشید سایتتان را راه اندازی کنید.

وردپرس چیست ؟

آموزش ساخت سایت با وردپرس

همان طور که گفتیم وردپرس(wordpress) یک سایت ساز و سیستم مدیریت محتوای رایگان است که این امکان را به شما می دهد که بدون علم برنامه نویسی و کد نویسی وب سایت های حرفه ای با تمام امکانات برای خودتان و دیگران راه اندازی کنید.

محبوب ترین سایت ساز در دنیا است. شما با استفاده از این سایت ساز می توانید هر سایتی را که دلتان بخواهد با هر شکل و شمایلی برای خودتان راه اندازی کنید. بیشتر سایت ها با استفاده از همین سایت ساز طراحی می شوند.

محبوبیت وردپرس آنقدر بالاست که باعث شده است بزرگترین سایت ها در دنیا و حتی ایران با استفاده از این سایت ساز راه اندازی شود.

اگر شما هم قصد کسب درآمد از اینترنت را دارید و یا اینکه به فکر ساخت فروشگاه اینترنتی هستید پیشنهاد می کنم سایتتان را با استفاده از این سایت ساز کاملاً رایگان طراحی کنید. البته در ادامه شما را مرحله به مرحله با آموزش طراحی سایت با وردپرس آشنا خواهم کرد و به شما قدم به قدم نحوه ساخت سایت با وردپرس را آموزش می دهیم.

قبل از اینکه به سراغ طراحی سایت با وردپرس برویم بهتر است شما را با مزیت های وردپرس آشنا کنم و به شما بگویم که چرا باید از این سایت ساز قدرتمند استفاده کنید.

مزایای وردپرس چیست ؟

مزایای وردپرس چیست

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید از سایت ساز وردپرس برای راه اندازی و طراحی سایتمان استفاده کنید؟ وردپرس مزایای زیادی دارد که در ادامه شما را با مهمترین مزایای آن آشنا خواهم کرد.

۱- سایت ساز وردپرس یکی از محبوب ترین سایت ساز ها در دنیاست که با استفاده از این سایت ساز می توانید هر سایتی را با هر امکاناتی که نیاز داشتید طراحی کنید. شما با استفاده از این سایت ساز می توانید سایت های خبری، سایت های فروشگاهی، سایت های آموزشی و… راه اندازی کنید. البته بزرگترین سایت های دنیا هم با استفاده از وردپرس طراحی شده اند .

۲- یکی دیگر از مزایای وردپرس این است که زبان فارسی را پشتیبانی می کند. با توجه به اینکه اکثر سایت ساز ها زبان فارسی را کامل پشتیبانی نمی کنند در وردپرس این محدودیت وجود ندارد. یعنی بعد از اینکه وردپرس را نصب کردید وردپرس دارای یک پنل و پیشخوان به زبان فارسی است که باعث شده خیلی راحت سایت تان را به صورت حرفه‌ای مدیریت کنید.

۳- استفاده از وردپرس رایگان است و نیاز به هیچ هزینه اضافی ندارد. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای کاملا رایگان و open source است. اگر بخواهید از این سایت ها استفاده کنید نیازی به هیچ هزینه اضافی ندارید یعنی به صورت کاملا رایگان بدون هیچ محدودیتی می توانید از سیستم مدیریت محتوا و سایت ساز وردپرس استفاده کنید.

۴- یکی دیگر از بزرگترین مزیت های وردپرس این است که دارای محیط بسیار ساده ای است. در وردپرس راه اندازی و ساخت سایت بسیار ساده است و نیاز به مهارت و تخصص بالایی ندارد. شما به راحتی می توانید سایتتان را با استفاده از این سایت راه اندازی کنید. می توانید ظاهر سایت تان را هر طوری که دلتان بخواهد بچینید از صفحه اصلی سایت گرفته تا چیدن منو ها و چیدمان سایت ,…

۵-امنیت بالای وردپرس یکی دیگر از مزیت های بزرگ وردپرس است. امنیت وردپرس نسبت به بقیه سایت ساز ها بسیار بالاست و همین باعث شده که سایت ساز وردپرس هر چند وقت یکبار به روزرسانی هایی را برای افزایش امنیت منتشر کنند و به صورت کاملاً رایگان در اختیار کاربران قرار بدهد.

۶- یکی دیگر از مزیت های بزرگ وردپرس صرفه جویی در هزینه هاست . اگر سایتتان را با سایت ساز وردپرس بسازید در هزینه های شما به شدت صرفه جویی می شود. یعنی با کمترین هزینه ممکن نهایتاً ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می توانید یک سایت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید.

اگر خودتان کار با وردپرس را یاد بگیرید دیگر نیازی نیست بابت راه اندازی و ساخت سایت به شرکت ها و افراد برنامه نویس پول بدهید. با این که اغلب شرکت های برنامه نویس برای راه اندازی و طراحی سایت مشتریانشان از وردپرس استفاده می کنند هزینه‌های زیادی را در حد چند میلیون تا چند ده میلیون از مشتریان شان می گیرند. شما اگر وردپرس را یاد بگیرید در کمتر از ۱ ساعت می‌توانید خودتان بدون علم برنامه نویسی و کد نویسی سایت تان را راه اندازی کنید.البته منابع زیادی مثل یوتیوب، آپارات و … برای یادگیری وردپرس وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

۷- سایت ساز وردپرس دارای امکانات نامحدود است. وردپرس با توجه به افزونه ها و پلاگین هایی که در اختیارتان قرار می دهد می توانید هر امکانی را که میخواهید میتوانید به سایتتان اضافه کنید. به عنوان مثال اگر بخواهید سایت تان را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید میتوانید با نصب افزونه ووکامرس در کمتر از ۱ دقیقه سایتتان را به فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید. البته در ادامه در مورد افزونه های وردپرس صحبت خواهم کرد.

۸- پوسته ها و قالب هایی که وردپرس در اختیار شما قرار می دهد باعث شده هر سایتی را با سلیقه خودتان راه اندازی کنید. شاید این سوال برایتان پیش بیاید که قالب های وردپرس چیست ؟ پوسته ها و قالب های وردپرس این امکان را به شما می دهند ظاهر سایت تان را با توجه به نوع قالبی که نصب می کنید انتخاب کنید. یعنی شما خیلی ساده می توانید ظاهر سایت تان را با نصب یک قالب حرفه ای مثل دیجی کالاطراحی کنید.

 

افزونه های وردپرس چیست ؟

پلاگین وردپرس چیست

اغلب افراد مبتدی که قصد راه اندازی و ساخت سایت با وردپرس را دارند از ما می‌پرسند که افزونه وردپرس چیست ؟ افزونه و پلاگین های وردپرس ابزار هایی هستند که باعث می شود امکانات سایت تان افزایش پیدا کنند. یعنی وردپرس این امکان را به شما میدهد که هر امکانی را که نیاز داشته باشید به سایت تان اضافه کنید و اضافه کردن امکانات به سایت تان از طریق افزونه ها و پلاگین های وردپرس امکان پذیر است.

شما با نصب یک پلاگین می توانید در کمتر از چند دقیقه امکاناتی که می خواهید را به وب سایت تان اضافه کنید. به عنوان مثال اگر می خواهید به سایتتان فرم اضافه کنید با نصب افزونه یک فرم ساز می توانید در کمتر از یک دقیقه این امکان را به سایت تان اضافه کنید.

افزونه های وردپرس به صورت رایگان و پولی در اختیار کاربران قرار گرفته است. برای نصب افزونه های رایگان میتوانید از مخزن وردپرس استفاده کنید. بزرگترین منبع جهانی برای تهیه و خرید افزونه های وردپرس codecanyon است. البته نیازی نیست از این سایت ها برای خرید افزونه استفاده کنید. وب سایت های زیادی هستند که افزونه های حرفه ای وردپرس را به صورت ترجمه شده و با هزینه هزینه های بسیار کمتری می فروشند که می توانید از این سایت استفاده کنید.

قالب های وردپرس چیست ؟

قالب وردپرس چیست

شما با استفاده از نصب قالب و پوسته های وردپرس می توانید ظاهر سایت تان را به ظاهر دل خواهی که می‌خواهید تبدیل کنید. قالب ها این امکان را به شما می دهند که ظاهر سایت تان را تغییر بدهید. برای این که صفحه اصلی سایت وردپرسی تان را خیلی زیبا طراحی کنید باید یک قالب حرفه ای و زیبا انتخاب کنید و بر روی سایت تان نصب کنید. برای طراحی قالب وردپرس به هیچ برنامه نویسی و کد نویسی نیاز ندارید. شما با استفاده از قالب های آماده می توانید ظاهر سایت تان را با توجه به سلیقه تان طراحی کنید.

قالب های وردپرس به دو دسته قالب های رایگان و قالب های پولی تقسیم می شوند. اگر می خواهید از قالب های رایگان استفاده کنید میتوانید از مخزن وردپرس قالب مورد نظرتان را در کمتر از چند ثانیه روی سایتتان نصب کنید. اما اگر به دنبال قالب حرفه ای تر هستید و می خواهید همراه با قالب سایت تان امکانات بیشتری را به سایت تان اضافه کنید می توانید از قالب های حرفه ای وردپرس که به صورت حرفه ای طراحی شده اند استفاده کنید.

بزرگترین منبع برای قالب های پولی themeforest است. اما با توجه به قیمت بالای دلار نیازی نیست از این سایت های خارجی استفاده کنید. سایت های ایرانی زیادی هستند که می توانید با هزینه بسیار کمتری نهایتاً ۵۰ هزار تومان یک قالب حرفه ای و ترجمه شده برای سایتتان انتخاب کنید. البته پیشنهاد می کنم برای انتخاب قالب مناسب از قالب های حرفه ای و معروف استفاده کنید.

آموزش ساخت سایت با وردپرس

آموزش ساخت سایت با وردپرس

تا به حال فهمیدید که وردپرس چیست در این بخش قصد دارم مراحل راه اندازی و ساخت سایت با وردپرس را به شما آموزش بدهند. اگر قصد راه اندازی و ساخت سایت با وردپرس را طبق مراحل زیر باید برای راه اندازی سایتتان با وردپرس عمل کنید.

همان طور که گفتیم اگر قصد راه اندازی و ساخت سایت با وردپرس را داشته باشید نیاز به یادگیری زبان های برنامه نویسی تحت وب ندارید و بدون برنامه نویسی و کد نویسی می توانید یک سایت حرفه ای با تمام امکانات برای خودتان راه اندازی کنید.

کلاً درست کردن و ساخت سایت با وردپرس به سه مرحله زیر تقسیم می شود:

  1. انتخاب نام دامنه سایت وردپرسی
  2. انتخاب هاست مناسب برای سایت وردپرسی تان
  3. راه اندازی سایت با وردپرس( نصب وردپرس)
  4. تبدیل سایت به فروشگاه اینترنتی

۱- انتخاب نام دامنه سایت وردپرسی:

اولین مرحله برای ساخت سایت با وردپرس انتخاب نام دامنه سایت تان است. باید برای سایتتان یک نام دامنه مناسب انتخاب کنید. انتخاب نام دامنه سایت یکی از مهمترین کارهایی که باید به درستی انجام بدهید. یعنی باید زمان بگذارید و بهترین نام را برای سایت تان انتخاب کنید.

اصلا فرقی نمی کند سایت تان فروشگاهی است یا شخصی و یا حتی شرکتی. برای این که بتوانید برای سایتتان برندسازی ایجاد کنید باید یک نام دامنه مناسب برای سایت تان انتخاب کنید. بعد از این که یک نام دامنه برای سایتتان انتخاب کردید مردم شما را به نام دامنه سایتتان می شناسند.

نام دامنه سایت همان آدرس اینترنتی سایت تان است  و مخاطبان و کاربران ما را به این نام میشناسند. پس شما هم در انتخاب نام دامنه برای سایتتان زمان بگذارید و سعی کنید بهترین نام را انتخاب کنید.

 

۲- انتخاب هاست مناسب و حرفه ای:

دومین مرحله برای راه اندازی سایت با وردپرس انتخاب هاست مناسب و حرفه ای است. هاست یک فضای اختصاصی برای شماست که تمام فایل های سایت تان در آن ذخیره می شود. هاست دقیقاً یک سیستم مشابه کامپیوتر شخصیتان است که دارای یک هارد بسیار قدرتمند با اینترنت پرسرعت است که تمام فایل های سایتتان در آن ذخیره می شود.

هاست به دو دسته هاست لینوکس و هاست ویندوز تقسیم می شود. به این نکته توجه کنید که برای سایت وردپرسی تان باید از هاست های لینوکس استفاده کنید. هاست لینوکس مناسب وب سایت هایی هست که با زبان برنامه نویسی تحت وب مثل php برنامه نویسی شده اند و چون وردپرس با زبان برنامه نویسی php طراحی شده است باید از هاست های لینوکس برای سایتتان استفاده کنید.

فقط در انتخاب هاست به این نکته توجه کنید که حتماً از شرکت های هاستینگ معتبر که هاست های با کیفیت ارائه می دهند استفاده کنید.

 

۳- نصب و راه اندازی وردپرس :

در مرحله سوم بعد از این که هاست و دامین برای سایتتان تهیه کردید نوبت به نصب وردپرس می رسد. در این مرحله بعد از اینکه هاست و دامین تان را به هم متصل کردید باید وارد هاست خود شوید و وردپرس را نصب کنید.

نصب و راه اندازی وردپرس اصلا کار سخت و دشواری نیست است و در کمتر از ۵ دقیقه می توانید سایت وردپرسی تان را راه اندازی کنید.

همانطور که قبلا گفتیم اگر سایتتان را با سیستم های مدیریت محتوای رایگان مثل وردپرس راه اندازی کنید نیازی به کد نویسی و برنامه نویسی ندارید. یعنی بدون علم کدنویسی و برنامه نویسی میتوانید یک سایت حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید.

سیستم های مدیریت محتوا یا سایر سازها این امکان را به شما می دهند هند که سایتتان را با توجه به سلیقه خودتان راه اندازی کنید.

شاید تجربه راه اندازی و ساخت سایت با وردپرس را نداشته باشید. راه اندازی سایت با وردپرس کار بسیار ساده و راحتی است و فقط لازم است کار با پیشخوان وردپرس را کامل یاد بگیرید. پیشخوان وردپرس محیطی است که می توانید سایتتان را به صورت حرفه ای مدیریت کنید.

همان طور که گفتیم اگر بخواهید امکانات جدیدی به سایت تان اضافه کنید می توانید از افزونه ها و پلاگین های وردپرس استفاده کنید.

اگر بخواهید ظاهر سایت تان را به صورت حرفه ای با توجه به سلیقه تان طراحی کنید باید از پوسته ها و قالب های آماده وردپرس استفاده کنید.

البته علاوه بر وردپرس سایت سازهای دیگری مثل جوملا، اکسپرشن انجین، دروپال، مجنتو و… وجود دارد اما چون وردپرس بهترین سایت ساز در دنیاست و زبان فارسی را پشتیبانی می کند و امکانات زیادی را در اختیارتان قرار می‌دهد پیشنهاد می کنیم برای راه اندازی و ساخت سایت تان از سایت ساز و سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید.وردپرس بهترین انتخاب برای راهاندازی و ساخت است.

 

۴- راه اندازی سایت فروشگاهی با وردپرس:

چهارمین مرحله تبدیل سایتتان به فروشگاه اینترنتی است. در این مرحله باید سایتتان را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید. برای راه اندازی و تبدیل سایتتان به فروشگاه اینترنتی نیازی به علم برنامه نویسی و کد نویسی ندارید و در کمتر از یک دقیقه می توانید سایت وردپرسی تان را به یک فروشگاه اینترنتی با تمام امکانات تبدیل کنید.

برای راه اندازی و ساخت سایت فروشگاهی با وردپرس باید افزونه و پلاگین ووکامرس را نصب کنید. بعد از نصب و فعال سازی افزونه ووکامرس کار تقریبا تمام است و سایت تان را به یک فروشگاه اینترنتی با تمام امکانات تبدیل گردید.

ووکامرس(Woocommerce) یک فروشگاه ساز حرفه ای که می‌توانید با نصب و فعال سازی آن روی سایت وردپرسی تان سایتتان را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید.

البته علاوه بر ووکامرس فروشگاه ساز های دیگری مثل opencart ، prestashopو… وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید. اما چون سایت تان را با وردپرس راه اندازی کردید باید از وکامرس استفاده کنید.

کار دیگر تمام است و شما سایتتان را راه اندازی کردید. اگر قصد دارید امکاناتی را به سایت تان اضافه کنید باید از افزونه ها و پلاگین های وردپرس استفاده کنید. اگر قصد دارید ظاهر سایت تان را تغییر بدهید باید از قالب های آماده وردپرسی استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *