دانستنی

پادکست چیست؟ چرا برای کسب و کارها ضروری است؟

اگر صاحب یک کسب‌وکار هستید، به احتمال زیاد در مورد پادکست شنیده‌اید و بارها به شما گفته شده است که باید استفاده از آن را در استراتژی بازاریابی خود قرار دهید. اما پادکست چیست و چه نقشی در موفقیت یک کسب‌وکار دارد؟ برای ساخت پادکست به چه میزان سرمایه‌گذاری نیاز دارید و چگونه می‌توانید یک پادکست خوب و تأثیرگذار بسازید. در این مقاله به تمام این پرسش‌ها پاسخ می‌دهیم.

پادکست چیست؟

در فنی‌ترین تعریف، پادکست یک فایل صوتی است که از طریق یک فید RSS در یک دستگاه دانلود می‌شود؛ اما اگر بخواهیم به‌صورت ساده بگوییم که پادکست چیست، پادکست یک فایل صوتی است که در اینترنت در دسترس قرار می‌گیرد. شنوندگان می‌توانند فایل را در دستگاه‌های خود دانلود کنند یا از طریق یک اپلیکیشن‌های پادگیر، آن را به‌صورت آنلاین گوش دهند. پادکست‌ها معمولاً به‌صورت سریالی منتشر می‌شود و هر قسمت یک اپیزود (Episode) نام دارد.

برخلاف سایر صوت‌های دیجیتالی، پادکست معمولاً یک مکالمه است که می‌تواند به‌صورت یک‌نفره یا دونفره باشد. از بسیاری جهات، یک پادکست مانند رادیو گفتگوی درخواستی است.

ویژگی‌ها و مزیت‌های تولید پادکست برای کسب و کارها

پادکست یک انقلاب محتوای رسانه‌ای جدید است که به کسب‌وکارها قدرت می‌دهد تا ایده‌های خود را بین مخاطبان هدف خود توزیع کنند. یک پادکست خوب می‌تواند به شما در ایجاد حسن‌نیت و کسب اعتماد کمک کند و شما را به یک مرجع در کسب‌وکارتان تبدیل کند.

مهم نیست در چه حوزه‌ای فعالیت می‌کنید، رقابت همیشه وجود دارد. ممکن است محصولات یا خدمات شما نسبت به سایر گزینه‌های موجود در بازار برتر و مقرون‌به‌صرفه‌تر باشند، اما تا زمانی که مردم شما را نشناسند، از شما خرید نخواهند کرد. این امر بدان معناست که داشتن بهترین پیشنهاد، کمکی به افزایش سود شما نخواهد کرد؛ بنابراین به جای تمرکز بر معاملات و ارائه پیشنهادها، باید چیز جدیدتر و مؤثرتری در استراتژی بازاریابی خود در نظر بگیرید.

چند استراتژی بازاریابی دیجیتال وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند از فرصت‌های رشد آنلاین برای کسب‌وکار خود استفاده کنید. در بین استراتژی‌های مختلف بازاریابی دیجیتال، استراتژی بازاریابی محتوا یکی از مؤثرترین راهبردها است. انواع مختلفی از محتوا از جمله پست‌های وبلاگ، مقالات مجله‌ها، ویدئو، وبینار، کتاب‌های الکترونیکی و مهم‌تر از همه پادکست وجود دارد.

برخی مزایای تولید پادکست برای کسب‌وکارها

  • آسان و ارزان است
  • توجه مخاطب شما را جلب می‌کند
  • به شما حضوری معتبر در صنعت خود می‌دهد
  • کانال‌های توزیع زیادی دارد
  • آگاهی از برند ایجاد می‌کند
  • برای تحویل و دسترسی انعطاف‌پذیر است
  • به شما کمک می‌کند با کارمندان خود ارتباط برقرار کنید
  • فرصت‌های مالی جدیدی را به ارمغان می‌آورد
  • به شما کمک می‌کند تا اتصالات شبکه بین صنعتی ایجاد کنید
  • به شما امکان می‌دهد محتوای طولانی تولید کنید

چگونه یک پادکست خوب تولید کنیم؟

وقتی به یک پادکست خوب گوش می‌دهید، به نظر می‌رسد تولید پادکست هیچ کاری ندارد. صدا شفاف است، مجری‌ها بسیار ساده و روان صحبت می‌کنند و برنامه به طور طبیعی از یک موضوع به موضوع دیگر جریان می‌یابد؛ اما این جریان روان به‌صورت تصادفی ایجاد نشده است و در پشت‌صحنه کارهای زیادی انجام شده است.

تولید یک پادکست همیشه با سه سؤال اصلی شروع می‌شود:

  • مخاطب شما کیست؟
  • پادکست شما چه قالبی خواهد داشت؟
  • چند قسمت تولید خواهید کرد؟

پاسخ‌های شما به پرسش‌های فوق به ایجاد یک نقشه راه کمک می‌کند. مهم است که هدف نهایی خود را در طول کل فرآیند در نظر داشته باشید. اگر نمی‌دانید می‌خواهید به کجا بروید، بهتر است سفر تولید پادکست را شروع نکنید.

پس از پاسخ‌دادن به سؤال‌های فوق، برای راه‌اندازی پادکست به ابزارهای ضبط پادکست نیاز دارید. تولید پادکست تجهیزات پیشرفته یا دانش فنی زیادی لازم ندارد. البته به سرمایه اولیه اندکی نیاز است؛ اما وقتی سرمایه‌گذاری اولیه را انجام دادید، چیز دیگری لازم ندارید. از طرف دیگر اگر از تجهیزات خود به‌درستی مراقبت کنید، برای مدت‌های طولانی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

برای شروع، به تنها چیزی که واقعاً نیاز دارید یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر، میکروفون، هدفون و نرم‌افزار برای ضبط پادکست است. نرم‌افزارهای ضبط پادکست به شما کمک می‌کنند اپیزودهای مختلف را ضبط، ویرایش و ترکیب کنید. معروف‌ترین نرم‌افزارها عبارت‌اند از:

Audacity

Audacity احتمالاً بهترین نرم‌افزار صوتی برای تازه‌کاران است. این نرم‌افزار برای ضبط و ویرایش فایل‌های صوتی در سیستم‌های ویندوز، مک و لینوکس کاربرد دارد. اگر تازه شروع به تولید پادکست کرده‌اید، تا زمانی که با فرایند ضبط و ویرایش راحت‌تر شوید، بهتر است از Audacity استفاده کنید. اطلاعات تکمیلی را می‌توانید در مقاله Audacity چیست که در وبلاگ پونیشا منتشر کرده‌ایم، مطالعه کنید.

GarageBand

GarageBand برای اکثر نیازهای ضبط و ویرایش صدا خوب است و به طور انحصاری برای رایانه‌های مک توسعه یافته است.

Adobe Audition

اگر می‌خواهید یک نرم‌افزار ویرایش صدای قدرتمند با ویژگی‌های فراوان داشته باشید، Adobe Audition بهترین گزینه ممکن است. اگر می‌خواهید بدانید ادوبی آدیشن چیست، در یک مقاله تمام اطلاعاتی که درباره این نرم‌افزار نیاز دارید را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

هنگامی که نقشه راه خود را مشخص کردید و ابزارهای مورد نیاز را فراهم کردید، نوبت به تولید پادکست با یک صدای حرفه‌ای می‌رسد. اگر از صدای خود چندان راضی نیستید یا تجربه‌ای در گویندگی ندارید، با استخدام گوینده می‌توانید یک پادکست حرفه‌ای و متفاوت داشته باشید.

نکته بسیار مهمی که برای تولید پادکست باید در نظر بگیرید این است که پادکست خود را در فضای مناسب ضبط کنید. بهترین تجهیزات ضبط در جهان باز هم صداهای محیط را دریافت می‌کنند. لازم نیست کل اتاق را عایق صوتی کنید؛ اما مطمئن شوید که یک فضای ساکت و آرام را انتخاب کرده‌اید که بعید است صداهای مزاحم در آن شنیده شود.

در صورت امکان، کامپیوترها، فن‌ها یا هر چیز دیگری را که سروصدای زیادی ایجاد می‌کند، به اتاق دیگری منتقل کنید. ضبط در اتاقی که فرش شده است هم می‌تواند کمک‎کننده باشد؛ زیرا پژواک را کاهش می‌دهد.

معرفی انواع پادکست

انتخاب نوع یا قالب پادکست یکی از اولین تصمیماتی است که هنگام برنامه‌ریزی برای ساخت پادکست باید بگیرید. قبل از اینکه نامی برای پادکست خود انتخاب کنید، برای آن یک بنر زیبا طراحی کنید و البته قبل از ضبط اولین اپیزود باید قالب خود را مشخص کنید. این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد و همان‌طور که گفته شد، در تعیین نقشه راه شما نقش اساسی ایفا می‌کند. به دلایل فوق، بهتر است با انواع مختلف پادکست آشنا شوید:

قالب پادکست مصاحبه

یک پادکست به سبک مصاحبه دارای حداقل یک میزبان است. میزبان در هر قسمت با یک مهمان جدید مصاحبه می‌کند که تخصص و تجربه منحصربه‌فرد خود را در اختیار شنوندگان قرار می‌دهد.

قالب پادکست تک‌نفره/مونولوگ

این قالب پادکست نسبتاً رایج است و توسط افرادی استفاده می‌شود که دارای تخصص خاصی هستند و می‌خواهند تخصص خود را به اشتراک بگذارند. بسیاری از پادکست‌های تازه با این قالب شروع می‌کنند؛ زیرا بسیار ساده است. تنها چیزی که برای شروع نیاز دارید یک میکروفون و چند نرم‌افزار ویرایش است.

قالب پادکست مکالمه/میزبانی مشترک

قالب میزبانی مشترک یکی دیگر از قالب‌های رایج پادکست است که توسط دو نفر انجام می‌شود؛ اما برخلاف قالب پادکست مصاحبه، این دو نفر هر دو میزبان هستند. در بسیاری از موارد، هر میزبان نقش خاصی را در گفتگو ایفا می‌کند. یکی ممکن است قطعه خبری را گزارش کند؛ درحالی‌که دیگری تفسیر یا کمدی ارائه می‌دهد. یکی ممکن است درس بدهد؛ درحالی‌که دیگری از تجربه خود داستان می‌گوید.

قالب پادکست پانل

پادکست پانل شبیه به یک پادکست مصاحبه است، اما با افراد بیشتری صورت می‌گیرد. هر قسمت یک مجری و یک گروه مهمان دارد. مهمان‌ها می‌توانند با هم گفت‌وگو و تبادل نظر داشته باشند و فضای آن مانند یک مهمانی دوستانه است.

قالب پادکست داستان‌سرایی غیر تخیلی

پادکست داستان‌سرایی غیر تخیلی درباره رویدادهای زندگی واقعی است. ممکن است داستان یک قتل را بازگو کنید، یک سفر به قله اورست را شرح دهید یا یک رویداد تاریخی را بازسازی کنید. شما می‌توانید در هر قسمت یک داستان بگویید یا داستان خود را در کل مجموعه بسط دهید.

قالب پادکست داستان‌سرایی تخیلی

این قالب پادکست همان‌طور که از نام آن پیداست، یک داستان تخیلی را روایت می‌کند. برخی پادکست‌ها با یک صدای واحد روایت می‌شوند و در برخی دیگر از صداپیشگان متعدد، جلوه‌های صوتی و سایر عناصر صوتی استفاده می‌شود. این پادکست‌ها از ایجاد تنش، نقطه اوج و خلق قهرمان برای بیان داستان‌های خود استفاده می‌کنند.

قالب پادکست محتوای تغییر کاربری داده شده

هدف‌گذاری مجدد محتوا زمانی است که شما محتوایی را که از قبل وجود داشته است می‌گیرید و آن را به‌گونه‌ای تغییر می‌دهید که ارزش بیشتری از آن به دست آورید. شما می‌توانید یک محتوای نوشته‌شده موجود را انتخاب کنید و آن را به یک پادکست برای ایجاد تجربه صوتی تبدیل کنید. همچنین می‌توانید در آن دخل و تصرف کنید.

قالب پادکست اختیاری

یکی از ویژگی‌های شگفت‌انگیز این پادکست این است که به‌اندازه نوشتن یا ویدیو پویا است. شما می‌توانید هر کاری که دوست دارید انجام دهید تا از دیگران متمایز شوید و بتوانید مخاطب ایجاد کنید و شنوندگان خود را درگیر کنید.

کاربردهای پادکست برای کسب و کارها

کسب‌وکارها می‌توانند از پادکست برای اهداف مختلفی استفاده کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به اطلاع‌رسانی در مورد محصولات جدید، ارائه اطلاعات مربوط به شرکت یا اطلاعات کلی مرتبط با حوزه فعالیتشان اشاره کرد. گنجاندن پادکست در برنامه بازاریابی مزایای زیادی برای شرکت شما خواهد داشت که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

افزایش آگاهی از برند

در دنیای امروز، حضور دیجیتالی برندها حداقل به‌اندازه محصولات ملموسشان در فروشگاه‌ها اهمیت دارد. هر برند مدرنی این را می‌داند و هدفش دستیابی به آن محبوبیت دیجیتالی است؛ بنابراین، رقابت واقعاً زیاد و سخت است. مخاطبان به سمت پلتفرم‌های دیجیتالی مانند پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها و کانال‌های یوتیوب می‌روند؛ بنابراین حضور از طریق ابزارهای مختلف ارتباط با مشتری به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا آگاهی از برند را افزایش دهند و با مشتریان جدید تعامل کنند. پادکست‌ها هم از این قاعده مستثنی نیستند. جامعه شنوندگان پادکست می‌تواند مخاطبان کاملاً جدید و مشتریان جدید بالقوه را به مشاغل ارائه دهد.

حضور مقتدرانه

از پادکست می‌توان به‌عنوان ابزاری برای بحث در مورد موضوعاتی که مورد علاقه خاص کسب‌وکار شما است، استفاده کرد. وقتی اطلاعات معتبری از تخصص خود در اختیار مخاطبان می‌گذارید، اعتماد شخصی و تجاری خود را افزایش می‌دهید. در نتیجه، برندسازی می‌کنید و به چهره‌ای قابل اعتماد تبدیل می‌شوید که مخاطبان آن را به‌عنوان یک مرجع معتبر قبول دارند و دنبال می‌کنند.

کشف دیدگاه‌ها و ایده‌های جدید

پادکست منابع جدیدی از دیدگاه‌ها، نظرات و ایده‌ها را باز می‌کند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید و سود بیشتری را به سوی کسب‌وکار خود روانه کنید. یکی از راه‌های به دست آوردن ایده‌های جدید، از طریق مصاحبه با سایر متخصصان در صنعت شما است. مصاحبه‌ها می‌توانند به بحث و جلسات طوفان فکری تبدیل شوند که هر دو طرف از آن سود می‌برند.

از طرف دیگر، ممکن است مخاطبان علاقه‌مند شما دوست داشته باشند نظرات خود را بیان کنند. شما می‌توانید بعد از هر نمایش درباره موضوع پادکست خود بحث‌هایی را سازمان‌دهی کنید. شنوندگان شما ممکن است دیدگاه‌های جدید و تازه و بازخورد ارزشمندی را ارائه دهند.

امکان ارتباط آسان‌تر با برند

گوش‌دادن در مقایسه با خواندن بی‌دردسرتر است؛ بنابراین با ارائه برند، خدمات یا داستان خود در یک پادکست، می‌توانید بهتر از متن و پیام‌های نوشته‌شده، روی مخاطبان خود تأثیر بگذارید و آن‌ها هم راحت‌تر می‌توانند شما را درک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *