دانستنی

پیش از بازگشت به کار بعد از تعطیلات بهتر است این ۹ نکته را بدانید

پیش از بازگشت به کار بعد از تعطیلات بهتر است این ۹ نکته را بدانید

روزهای زیادی را درحالی گذرانده‌اید که دیر از خواب بیدار می‌شدید، برنامه‌های تلویزیونی مورد علاقه‌تان را تماشا می‌کردید و یا در ساحل وقت می‌گذراندید.

روزها غرق در لذت بودید و حالا با این حقیقت ناراحت‌کننده مواجه هستید که‌: زمان برگشتن به کار فرا رسیده‌است.

رسیدن به پایان تعطیلات و شروع دوباره کار، چیزی نیست که مشتاقانه در انتظارش باشید، اما دیر یا زود پیش خواهد آمد.

در اینجا نه نکته ذکر شده است که بازگشت به کار روزانه را برایتان ساده‌تر خواهند کرد، در نتیجه می‌توانید با آرامش بیشتری به سراغ  انجام کارهایتان بروید.

۱- ابتدا فضای کار خود را مرتب کنید.

به احتمال زیاد در محل کار با انبوهی از ایمیل‌های باز نشده، فایل‌ها، و آنچه که باید مورد رسیدگی قرار دهید، مواجه خواهید شد. به جای نادیده‌گرفتن این موارد، چند دقیقه وقت صرف پردازش آنها کنید.

پاکت‌ها را باز کنید، ایمیل‌های غیرلازم را حذف کنید و همه چیز را دسته‌بندی کنید. هرچه بیشتر این کار را به تاخیر بیندازید، احتمال آن بیشتر خواهد شد که در طول هفته با مشکل روبرو شوید.

۲- نگاهی اجمالی به تقویم خود بیندازید.

شما برای مدتی از محیط کار دور بوده‌اید، بنابراین احتمالاً به یک یادآوری کوچک نیاز دارید تا دوباره در جریان مسائل کاری خود قرار بگیرید. برنامه‌ی تقویم خود را در چند روز آینده مرور کنید تا از جلسات آینده، موعد انجام کارها، پروژه‌ها و مسائل مرتبط دیگر، تصویری کلی به دست بیاورید. با این روش برای روزهای آینده آمادگی بیشتری خواهید داشت و درشرایطی که قرار است برای ملاقات با یک مشتری آماده باشید، درحالیکه روز بعد از آن موعد تحویل یک گزارش است، غافلگیر نخواهید شد.

۳- ایمیل‌های خود را به ترتیب تاریخ نخوانید.

به جای خواندن ایمیل‌هایتان بر طبق ترتیب زمانی، آنها را بر مبنای فرستنده یا موضوع دسته‌بندی کنید. دلیل این توصیه این است که شما بیشتر علاقه دارید که از آنچه در نبود شما اتفاق افتاده آگاهی پیدا کنید، تا اینکه از زمان وقوع مسائل مطلع شوید.

علاوه بر‌این با به کارگیری این تکنیک پاک کردن ایمیل‌هایی که زمان رسیدگی به آنها گذشته است برایتان آسان تر خواهد شد، مثل ایمیل‌های مربوط به اخبار قدیمی یا پیشنهادات منقضی شده.

۴- یک لیست اولویت‌بندی شده از وظایف خود تهیه کنید.

همان‌طور که ایمیل‌های و پیام‌های صوتی خود را بررسی می‌کنید، باید تمام مواردی که پیش از تعطیلات روی آنها کار می‌کردید را نیز به خود یادآوری کنید. به جای اینکه روی اولین موردی که در مسیرتان قرار می‌گیرد کار کنید، سعی کنید آگاهانه کارهایتان را اولویت‌بندی کنید. قبل از تعطیلات روی چه پروژه‌هایی کار می‌کردید؟ ۵ وظیفه‌ی مهمی که باید در اولین روز برگشت به کار خود آنها را به انجام برسانید، کدامند؟

۵- در یک زمان مشخص تنها به یک کار رسیدگی کنید.

ممکن است فکر کنید که اگر به طور همزمان روی سه مورد مختلف کار کنید، به کار خود سرعت بخشیده‌اید. اما این کارآمدترین روشی نیست که می‌توانید به کار ببرید. با این شیوه شما فقط استرس و آشفتگی خود را افزایش داده‌اید. تنها یک هدف برای خود انتخاب کنید و ذهن خود را روی آن متمرکز کنید. هر بار تنها روی یک وظیفه کار کنید. وقتی به تازگی از یک تعطیلات آرامش‌بخش برگشته‌اید، چرا برای خود استرس ایجاد می‌کنید، در حالی که به سادگی می‌توانید از آن اجتناب کنید؟

۶- موارد غیرضروری را که تمرکز شما را برهم می‌زنند حذف کنید.

برای اینکه بعد از سپری کردن تعطیلات، خود را بهتر با کار دوباره وفق بدهید، بطور جدی هرچه مزاحم تمرکز شماست را از بین ببرید. به این ترتیب می‌توانید با حداکثر سرعت و کارایی و بدون احساس ناراحتی به انجام وظایف خود برسید. تلفن خود را خاموش کنید، از حساب های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی خارج بشوید، و برنامه‌های اضافی را در کامپیوتر خود ببندید.

۷- در اولین هفته بازگشت به کار، برای تفریح خود برنامه‌ریزی کنید.

این موضوع که به کار خود برگشته‌اید به این معنی نیست که نمی‌توانید هیچگونه لذت و تفریحی برای خودتان داشته باشید. اگر یک یا دو بار در هفته با دوستانتان برای قرار ناهار برنامه‌ریزی کنید، از دشواری بازگشت به کار کمی کاسته خواهد شد. در وقت استراحت، خود را به نوشیدنی‌های موردعلاقه‌تان در یک کافه مهمان کنید. با یک کتاب یا پادکست نیز می‌توانید مسیر رفت‌و‌آمد را برای خود اندکی جالب‌تر کنید.

۸- دفتر کار را سروقت ترک کنید.

آیا می‌خواهید در چند روز نخست بازگشت به کار، تا دیروقت در محل کار بمانید؟ فقط به این خاطر که به تعطیلات رفته‌اید مجبور نیستید ساعات بیشتری را در محل کار بگذرانید! نقش قهرمان را بازی نکنید! سر وقت دفتر کار خود را ترک کنید.در صورت لزوم از زنگ ساعت یا یک برنامه‌ی یادآور استفاده کنید، تا مطمئن شوید که به‌موقع از در بیرون خواهید رفت.

 
۹- به خودتان استراحت بدهید.

بازگشت به کار پس از تعطیلات، یک دوره‌ی گذار تلقی می‌شود. بیش‌ازحد خود را برای تمام کردن کارها تحت فشار نگذارید. ممکن است چند روزی زمان ببرد تا دوباره با شرایط سازگار شوید… این کاملاً طبیعی است. آرامش خود را حفظ کنید و به خوبی تمرکز کنید. خیلی زودتر از آنچه انتظار دارید به روال سابق خود برخواهید گشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *