دانستنی

چطور همیشه با انگیزه بمانیم؟

در بین دونده‌های ماراتن یک جمله معروف وجود دارد که می‌گوید «ماراتن بعد از مایل بیستم شروع می‌شود». البته نیاز نیست تا خبره ریاضی باشید تا بفهمید منظور ما در این مثال مسافت واقعی نیست. منظور از این اصطلاح این است که کار اصلی یک دونده ماراتن زمانی آغاز می‌شود که همه چیز رو به‌سختی می‌روند. این دیدگاه بدون شک صحیح است. تمام افراد در نقطه‌ی شروع خیلی هیجان‌زده هستند و انگیزه بالایی دارند، ولی چطور می‌تواند همین انگیزه را زمانی که ماهیچه‌های شما گرفته و توانای ندارند حفظ کنید؟ حفظ انگیزه موضوعی است که در تمام کارها می‌توان آن را مطرح کرد.

فرقی نمی‌کند که شما هم یک هدف ورزشی داشته باشید و یا اینکه قصد دارید یک کتاب بنویسید، شاید هم می‌خواهید کسب‌وکار جدیدی راه بیندازید. در هرحال، همه‌ی ما لام است که انگیزه خود را حفظ کنیم تا بتوانیم به اهداف و آرزوهای بلندمدت خود برسیم. در این مقاله قصد داریم ۱۰ نکته و ترفند برای حفظ انگیزه را مطرح کنیم.

همیشه یادتان باشد برای چه کاری را شروع کردید

همیشه دلیلی برای آغاز کار و یا رسیدن به هدفی وجود دارد. آن دلیل چه بود؟ چرا اهمیت داشت؟ گاهی اوقات تنها کافی است همین دلایل را مجدداً مرور کنید تا دوباره تمرکز و انگیزه خود برای ادامه مسیر را به دست بیاورید. اگر این هدف اولین اولویت شما بود، بنابراین احتمالاً همچنان آن‌قدر برایتان اهمیت دارد که بتواند شما را باانگیزه نگاه دارد.

با افرادی ارتباط داشته باشید که شما را تشویق می‌کنند

با دوستانی بیشتر ارتباط داشته باشید که اخلاقی حمایتگر دارند. وقت گذراندن با این افراد به شما انرژی و انگیزه بیشتری برای ادامه مسیر خواهد داد. زمانی که با دوستان خود در مورد کارها و پروژه‌ها صحبت می‌کنید، اتفاقات زیادی رخ می‌دهد:

  • به صورت معمول، تنها با مطرح‌شدن همین بحث‌ها، شما انگیزه و انرژی بیشتری به دست می‌آورید.
  • دوستتان انرژی و انگیزه بیشتری به شما می‌دهد
  • ممکن است چیزهای جدیدی از دوست خود یاد بگیرید که ممکن است در ادامه‌ی مسیر برای شما مفید باشد.

در کنار صحبت با دوستان، شاید لازم باشد تا در گروه‌هایی هم عضو شوید که به شما کمک می‌کنند روی موضوع مهم خود متمرکز بمانید. برای مثال، تصور کنید که قصد دارید یک کسب‌وکار مرتبط با عکاسی راه‌اندازی کنید. در این شرایط بهتر است با یک گروه عکاس محلی در ارتباط باشید. این ارتباط لازم نیست تا لزوماً رسمی باشد. در واقع، تنها کافی است که با آن‌ها زمان گذرانده، یک وعده غذایی را با یکدیگر میل کنید. همین زمان و ارتباط باعث می‌شود انگیزه خیلی بیشتری برای ادامه مسیر و هدف خود پیدا کنید. چراکه افراد مشابه خود را می‌بینید و حضور آن‌ها به حفظ انگیزه شما کمک می‌کند.

جریان کاری خوبی ایجاد کنید

این مورد به خصوص زمانی اهمیت دارید که قصد ساختن و یا خلق چیزی مانند یک طرح کسب‌وکار، یک قطعه موسیقی و یا یک نوشته وبلاگ را داشته باشید. اگر در حفظ انگیزه خود مشکل دارید و نمی‌توانید با انگیزه بمانید، سعی کنید روی موضوع و دستاوردهایی خود تمرکز کنید. خیلی اوقات سعی داریم حین انجام کارها مالتی تسک (چندوظیفگی) داشته باشیم؛ بنابراین تلاش می‌کنیم چند کار را به صورت هم‌زمان انجام دهید. یا اینکه هرچند دقیقه تلفن همراه خود را چک می‌کنیم و در رسانه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانیم. شاید هم فرزندانتان حواس شما را پرت کنند.

در هرحال، همیشه باید سعی کنید روی موضوع متمرکز بمانید. کارشناسان به این تمرکز «جریان» می‌گویند. آن‌ها معتقد هستند که جریان کاری تجربه‌ای انگیزشی است، چراکه واقعاً لذت‌بخش است. زمانی که کاملاً روی موضوعی مثل نوشتن، نقاشی کردن و یا آنالیز داده‌ها متمرکز باشید، بازدهی خیلی بیشتری خواهید داشت و بنابراین انگیزه شما برای کار کردن هم بیشتر خواهد شد.

استراحت کنید و کارهای تفریحی انجام دهید

گاهی اوقات تنها کافی است تا استراحتی کوتاه و انجام کاری جالب، خلاقانه، متفاوت و تفریحی کافی است تا انرژی کافی برای اتمام کار فعلی را به دست بیاورید. برای مثال، زمانی که درگیر نوشتن مقاله‌ای طولانی هستید، شاید بهتر باشد برای چند دقیقه از کامپیوتر فاصله گرفته و در اطراف قدم بزنید، برخی از کارهای خانه را انجام دهید، به موسیقی گوش کنید و یا هر کار دیگری انجام دهید.

به پادکست گوش کنید

پادکست‌ها روشی عالی برای افزایش و حفظ انگیزه هستند. در این پادکست‌ها شما می‌توانید به صحبت‌های یک فرد متخصص در حیطه خود گوش داده و نکات و ترفندهای کاربری در میان آن‌ها یاد بگیرید. علاوه بر این، پادکست‌ها می‌توانند یادآورهای روزانه و یا هفتگی باشند که شما همچنان روی موضوع موردعلاقه خود با انگیزه بمانید. برای مثال، صبح‌ها و زمانی که قصد حرکت به سمت محل کار خود را دارید، می‌توانید به پادکست گوش کنید. این کار می‌تواند به شما کمک کند تا روز خود را با انرژی بیشتری شروع کنید.

  • دعا کنید

کتاب‌های مقدس و ادعیه در بسیاری از موارد می‌توانند آرامش زیادی را برای شما به همراه بیاورند. این کتاب‌ها سرشار از تشویق، انگیزش، حقیقت، خرد و تمام جنبه‌های زندگی هستند.

زمانی که احساس شکست می‌کنید و یا انگیزه کافی برای انجام کاری را ندارید و یا اینکه حتی حوصله صحبت با کسی را ندارید، شاید بهتر باشد با خودتان خلوت کرده و دعا کنید. هرحال، برقراری ارتباطات معنوی نیز یکی دیگر از روش‌های افزایش و یا حفظ انگیزه است که توصیه می‌کنیم از آن هم در کنار سایر روش‌ها استفاده کنید.

عادت‌های خود را بررسی کنید

انگیزش و حفظ انگیزه یک بازی بلندمدت است. یادتان باشد، مسیر رسیدن شما به هدفتان یک ماراتن است، نه یک دو سرعت. در میان مهم‌ترین تصمیماتی که می‌گیرید، می‌توان به عادات شما اشاره کرد. چراکه کارهایی هستند که هر روز آن‌ها را انجام می‌دهید. زمانی که عادات بدی داشته باشید که در تضاد با اهداف شما هستند، می‌بینید که چطور بی‌انگیزه می‌شوید. از سوی دیگر، زمانی که عادات شما همسو با اهداف شما باشند، پیشرفت روزانه و انگیزه بالا خودتان را به‌وضوح متوجه خواهید شد.

برای مثال، اگر قصد کاهش وزن داشته باشید ولی عادت به خوردن غذاهای چرب دارید، یک تداخل بزرگ بین عادت روزانه و اهداف شما وجود دارد. این کار باعث می‌شود بعد از گذشت مدتی هیچ نشانی از کاهش وزن را در خود ندیده و انگیزه خود برای رسیدن به این هدف را از دست بدهید. با ایجاد تغییرات کوچکی در عادات روزانه، شما می‌توانید بسیار باانگیزه‌تر و موفق‌تر باشید.

دست آوردهای خود را جشن بگیرید

زمانی که به مسیر طولانی پیش‌روی خود نگاه می‌کنید، به راحتی و سرعت می‌توان انگیزه خود را از دست داد و ناامید شد. اهداف زیادی وجود دارند و کارهای زیادی باید بکنید؛ بنابراین شاید بهتر باشد تا نگاهی هم به پشت سر خودتان داشته و روی دستاوردهای خودتان متمرکز شوید. درک، قدردانی و جشن گرفتن این دستاوردها و پیشرفت‌ها به شما یادآوری می‌کند که بخشی از مسیر را به خوبی طی کرده‌اید و بنابراین انگیزه و انرژی بیشتری برای حرکت رو به جلو و ادامه مسیر پیدا خواهید کرد.

برای خود ضرب‌الاجل تعیین کنید

بهترین نوع انگیزه، انگیزه‌های درونی است – یعنی انگیزه‌ای که از درون خودتان نشئت بگیرد. البته منظورمان این نیست که انگیزه‌های بیرونی اهمیتی و یا تأثیری ندارند. ایجاد ضرب‌الاجل یکی از بهترین روش‌های ایجاد انگیزه درونی است. این روش برای بسیاری از افراد خیلی مؤثر است. در محیط‌های کاری در بیشتر اوقات برای وظایف و پروژه‌ها ضرب‌الاجل و مهلتی تعیین می‌شود. همین موضوع باعث می‌شود تا هرطور شده سعی کنیم تا پروژه را پیش از رسیدن به زمان مقرر به اتمام برسانیم. بنابراین بهتر است از این موضوع برای پیشرفت شخصی خودمان هم استفاده کنیم. برای انجام کارهای شخصی خودتان مهلت تعیین کنید. تصور اینکه کار را پیش از رسیدن به ضرب‌الاجل انجام می‌دهید باعث خواهد شد تا احساس آرامش بیشتری داشته باشید. از سوی دیگر، در صورت کم شدن انگیزه و کند شدن روند کار، فکر کردن در مورد این مهلت باعث می‌شود انگیزه و انرژی بیشتری برای اتمام کار پیدا کنید. ولی یادتان باشد، این برنامه‌ها و ضرب‌الاجل‌های شخصی خودتان را هم مثل همان موارد کاری جدی بگیرید.

زمانی که قصد ساخت یک وب‌سایت را دارید و یا اینکه می‌خواهید نواختن یک ساز را یاد بگیرید، برای خودتان مهلتی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، تعیین کنید که می‌خواهید در ۲ هفته آینده، ۴۰ درصد این وب‌سایت را تکمیل کرده باشم. شاید بهتر باشد همسر و یا چند دوست صمیمی خودتان را هم در مورد این تصمیم مطلع کنید. این کار باعث می‌شود تصمیم و ضرب‌الاجل شما اهمیت و اعتبار بیشتری پیدا کنید.

زمان رسیدن به اهدافتان را رؤیاپردازی کنید

زمانی که در میانه مسیر یک مسابقه طولانی هستید، مبارزه با گرفتگی ماهیچه‌ها،‌خستگی طاقت‌فرسا و… باعث می‌شود انگیزه خود را ادامه مسیر را از دست دهید. در این میان، یکی از بهترین روش‌ها برای حفظ انگیزه، این است که خودتان را در زمان عبور از خط پایان تصور کنید. شاید زیادی رؤیاپردازانه و فانتزی به نظر برسد، ولی تأثیر آن باورنکردنی است. آن احساس دستاورد و آرامشی که در آن لحظه با تماشا دوستان و خانواده خود به دست می‌آورید را تصویر کنید. تشویق و خوشحالی خانواده‌تان را تصور کنید. تمام این‌ها انگیزه کافی برای ادامه قدرتمند مسیر را به شما می‌دهد.

نتیجه‌ی هدف شما چیست؟ هر چیزی که باشد، آن را تصور کنید. شاید قصد صرفه‌جویی و پس‌انداز برای خرید یک خانه و یا ماشین جدید را داشته باشید. تصویری از خانه رؤیایی خود در ذهنتان بسیارید و آن را تصور کنید. اگر می‌خواهید یک کتاب بنویسید، یک دفترچه بگیرید و عنوان آن را مشخص کنید و آن را همیشه روی میز خودتان باز نگاه دارید. اگر واقعاً همیشه در آن‌جا بماند، آهسته به محتوای آن اضافه می‌کنید و بعد از مدتی واقعاً کتاب خواهد شد.

به انجام کارهای درست پایبند بمانید

اگر فکر می‌کنید که هیچ‌وقت زمان کافی برای انجام کارها ندارید و این موضوع شما را آزار می‌دهد، شاید بهتر باشد کارهای خود را مجدداً اولویت‌بندی کنید. کارهایی که اهمیت کمتری دارند را کنار گذاشته و آن‌ها را رها کنید. به تمام دستاوردهای موردنظر و اهداف خود فکر کنید، سپس همه چیز را به‌دقت زمان‌بندی کنید. استفاده از تکنیک‌های مدیریت زمان در این زمینه می‌تواند کمک بزرگی به شما کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *