دانستنی

چگونه با انتقادهای موجود در دنیای فریلنسینگ مواجه شویم؟

چگونه با انتقادهای موجود در دنیای فریلنسینگ مواجه شویم؟

انتقاد می‌تواند شما را در هم بشکند، اما تنها در صورتی که به آن اجازه دهید، این اتفاق رخ خواهد داد. پذیرفتن انتقاد نیازمند تقویت مهارت‌های فردی است. یک فرد همیشه باید با انتقادهایی که سهم او محسوب می‌شود، روبرو شود. بهترین افراد کسانی هستند که انتقاد را به عنوان مسیری برای پیشرفت کردن می‌پذیرند و یاد می‌گیرند که با آن زندگی کنند. انجام این کار از چیزی که به نظر می‌رسد، دشوارتر است.

دنیا محلی است که در آن همه‌ی افراد دیدگاه‌های مختلفی دارند. چه در خانه یا محل کار، دیدگاه‌های مختلف می‌تواند به ایجاد عقاید متضاد منجر شود و زمینه‌ای برای پرورش انتقاد به وجود آورد. زمانی که به عنوان یک فریلنسر کار می‌کنید، شما نیز سهم خود از انتقاد را از مشتریان منتقد دریافت می‌کنید. هر فریلنسر از عملکرد متفاوتی نسبت به فریلنسر دیگر برخوردار است، و از آنجایی که برخی از افراد می‌توانند به برآورده کردن انتظارات به خصوص مشتریان خود بپردازند، برخی دیگر ممکن است در این زمینه با کمبودهایی روبرو شوند.

بهترین راه برای یک فریلنسر به منظور روبرو شدن با انتقادها چیست؟ آیا آن‌ها نیاز دارند تا به جایگزین کردن خصوصیات و افزودن به ویژگی‌های خود بپردازند، و یا باید نگرش‌های به خصوصی را در درون خود توسعه ببخشند تا بتوانند همه چیز را تحت کنترل قرار دهند؟ در اینجا به چندین روش اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند تا با این انتقادها کنار بیایید.

انتقاد را بپذیرید.
فردی که انتقاد را می‌پذیرد به خود فرصت می‌دهد تا کمبودها و نقایص خود را مورد ارزیابی قرار داده و واقعیت را در نظر بگیرد. در کسب‌وکار فریلنسینگ، اشتباهات می‌توانند فضایی را برای ایجاد پیشرفت به وجود بیاورند، افراد باید سعی کنند تا انتقاد را بپذیرند. جبهه گرفتن و دفع کردن هر نوع انتقاد، می‌تواند به بی‌اعتنایی فرد نسبت به کمبودهایش منجر شده و سبب ایجاد اختلال در مسیر پیشرفت، برای طولانی مدت گردد. مورد سرزنش قرار گرفتن در زمان درست می‌تواند از وارد شدن آسیب‌های جدی به شما جلوگیری کند.

سرزنش‌های کوچک و جزئی باعث می‌شوند تا کاملا از جایگاه خود آگاهی پیدا کرده و در این صورت سعی خواهید کرد تا بر روی کمبودهای خود کار کنید تا بدین ترتیب بتوانید به جایگاهی که در آن قرار گرفته بودید بازگردید. پذیرفتن انتقاد، مهر تضمینی برای ایجاد یک حرفه‌ی فریلنسینگ موفقیت‌آمیز است.

تشخیص انتقاد
مرز باریکی بین توهین کردن به یک شخص و انتقاد کردن از او وجود دارد. به نظر می‌رسد که این اتفاق در دنیای فریلنسینگ بسیار اتفاق می‌افتد. یک مشتری ممکن است از نتیجه‌ی به دست آمده ناخشنود و عصبانی باشد. او در برابر نتیجه‌ای که می‌بیند تحت تاثیر قرار نگرفته است بنابراین شروع به بدرفتاری می‌کند. زمانی که انتقاد به جای ذهن ( عقل) از قلب (احساس) افراد نشات گرفته باشد، معمولا شکل بدرفتاری و آزار و اذیت به خود می‌گیرد.

بسیار مهم است که یک فریلنسر اینگونه انتقادها را نادیده بگیرد زیرا این انتقادها تنها سبب آسیب رساندن و ایجاد احساس خشم و رنجش در او می‌گردند. در عوض بر روی انتقادهایی تمرکز کنید که به آشکار کردن کمبودهای شما می‌پردازند و دلایل کافی یا مسیر درست را به منظور حرکت کردن در راستای پیشرفت در اختیار شما قرار می‌دهند.

تفکر مثبت
به مثال زیر توجه کنید:
چندین سال پیش یکی از مقالات من توسط یکی از مجلات چاپی، البته با ارائه‌ی دلایل بسیار موجه، مورد تایید قرار نگرفت. چیزی که بیشتر از همه من را تحت تاثیر قرار داد، روش رد کردن درخواست من به شکلی مودبانه به همراه میزان خفیفی از انتقاد بود که در میان کلمات و جملات باملاحظه در هم آمیخته شده بود. این مجله با عنوان کردن توضیح زیر، منتشر کردن مقاله‌ی من را نپذیرفت: “این مقاله به خوبی نوشته شده است، اما متاسفانه از استاندارد کافی برخوردار نیست که این مسئله برای مجله‌ی ما به شدت از اهمیت برخوردار است. این مقاله می‌توانست بهتر از این نوشته شود. ما به چاپ کردن مقالاتی علاقمندیم که مطلب موردنظر را عمیقا مورد توجه قرار داده و موضوع مورد نظر را کاملا پوشش دهد.”

این انتقاد می‌توانست به من آسیب برساند اما این مجله تصمیم گرفت که رفتاری مبادی آداب داشته باشد. همین مسئله انگیزه‌ی کافی را در اختیار من قرار داد تا به بر روی نقایص و کمبودهای کاری خود تمرکز کنم.

انتقادها را به کار بگیرید و به دنبال آن پیشرفت کنید.
انتقادها اگر به خوبی جهت‌دهی شده باشند و برای کار فریلنسرها ارزش قائل شوند، انگیزه و اراده‌ی بیشتری نیز خواهند بخشید تا بتوان به پیدا کردن اشتباهات و بهبود شرایط کاری پرداخت.

فریلنسرها باید عادت کنند تا زمانی که به نقاط ضعف آنها اشاره می‌شود، به تامل در مورد آن‌ها بپردازند. فریلنسرها باید از کمی تواضع و فروتنی برخوردار باشند و بدانند که حتی آن‌ها نیز ممکن است اشتباه کنند و می‌توانند توسط مشتریان خود مورد انتقاد قرار بگیرند و همین روند به آنها اجازه می‌دهد تا انتقاد را نه به عنوان یک ضربه‌ی شخصی بلکه به عنوان قدمی به سمت ایجاد یک شغل حرفه‌ای در نظر بگیرند.

با ترسی از که از تکرار شدن انتقادها دارید مقابله کنید.
علی‌رغم تلاش‌هایی که انجام می‌دهیم، باید در نظر داشته باشیم که هجوم انتقادها هیچ‌گاه متوقف نمی‌شود. ممکن است باور داشته باشیم که توانسته‌ایم اشتباهات خود را اصلاح کنیم. اما به نوعی مشتریان همچنان می‌توانند نقایصی در کار ما پیدا کنند. اگر اجازه بدهیم که این روند ادامه پیدا کند، شکست همیشه، جای پای خود را در ذهن ما ثبت می‌کند.

با داشتن این نگرش، یا به طور دقیق‌تر با داشتن این ترس، واقعا می‌توانید به خود آسیب برسانید. ممکن است یک نگرش منفی ایجاد کنیم و یا حتی به خودمان شک کنیم. بنابراین، باید از منفی‌بافی اجتناب کنیم و سعی کنیم تا نگران اشتباهاتی نباشیم که ممکن است پس از تکمیل کار بعدی از ما گرفته شود. در عوض، ارزیابی این اشتباهات می‌تواند از بروز اشتباهات مشابه در آینده جلوگیری کند.

بهترین روش به منظور شناسایی اشتباهات خودتان این است که از مشتریان خود در مورد این اشتباهات سوال کنید. اگر پروژه‌ی شما مورد تایید قرار نگرفت، مودبانه از مشتری خود بپرسید که مشکل از کجاست. زمانی که یکی از پروژه‌های شما چندین بار مورد تایید مشتریان قرار نمی‌گیرد، ممکن است هیچ ایده‌ای نداشته باشید که مشکل کار از کجاست تا این که تصمیم بگیرید از مشتری خود در این مورد سوال بپرسید.

در این صورت امروز، هیچ‌گاه از روبرو شدن با ترس ناشی از مورد انتقاد قرار گرفتن پشیمان نخواهید شد و جای خالی برای شما در مورد این که کجا مرتکب اشتباه شده‌اید، باقی نمی‌ماند.

نتیجه‌گیری
انتقاد ممکن است همیشه مانند یک سایه دنبال شما باشد، اما به عنوان یک فریلنسر، تنها در صورتی می‌توانید موفق باشید که به صورت پیوسته در مورد انتقاداتی که در حرفه‌ی خود دریافت می‌کنید به مذاکره بپردازید و از آن‌ها کمک بگیرید. احساس ناامنی و بی‌اعتباری می‌تواند به راحتی در حرفه‌ی فریلنسینگ به وجود بیاید. زمانی که در چنین شرایطی قرار می‌گیرید، لازم است بدانید که آیا کاری که در حال انجام دادن آن هستید واقعا منجر به از دست دادن مشتری شما می‌شود یا خیر!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *