اخبار اقتصادی

چگونه در محل کار شاد باشید؟ (حتی اگر از شغلتان متنفرید)

شاد بودن در محل کار موهبتی است که بسیاری از کارمندان از آن بی‌بهره هستند. ممکن است شما هم جزء آن دسته افرادی باشید که از شغل خودشان متنفر هستند، ولی ناچارند عملکرد خیلی خوب و درخشانی داشته باشند تا مرکز توجه قرار بگیرند و فرصت‌های شغلی بهتری پیدا کنند. از برخی جهات، اکنون دقیقاً زمانی است که شما باید یک کارمند نمونه باشید. بنابراین می‌توانید از دست‌آورد‌های خود برای کسب شغلی هیجان‌انگیزتر و حتی دوست‌داشتنی‌تر استفاده کنید. این شغل جدید ممکن است در همین شرکت یا حتی در شرکتی جدید باشد. ولی اگر شغل شما نمی‌تواند اشتیاق شما را برانگیزد چطور؟ در این شرایط باید چه ‌کار کنید؟

در این مقاله سعی داریم چند پیشنهاد در راستای برای عملکرد عالی در مشاغلی مطرح کنیم که اصلا آن‌ها را دوست نداشته و هیچ اشتقاقی برای آن ندارید.

۱- بیش‌تر از حد تلاش کنید

شاید کمی غیرمنطقی باشد که از شما بخواهیم پیش از حد کار کنید یا اینکه بیش از چیزی که از شما خواسته می‌شود تلاش کنید. در واقع، اگر شغل شما محرک نیست و در شما اشتیاقی ایجاد نمی‌کند، معمولا شاید وسوسه شوید که تا حد امکان کمتر کار کنید. در این شرایط خیلی‌ها ترجیح می‌دهند که تنها کارهای ضروری را انجام داده و در اسرع وقت به خانه بروند. این شرایط خیلی سخت است. شما برای انجام هیچ‌کاری انگیزه ندارید و حتی انجام آسان‌ترین کارها هم سخت به نظر می‌رسد.

ولی واقعیت این است که مدیران می‌خواهند قبل از اینکه مسئولیت‌های جدیدی (طبعا هیجان‌‌انگیز و جالب‌تر) به شما بسپارند، بر کار فعلی خودتان کاملا مسلط شده باشید. بنابراین، به‌جای انجام کارهای حداقلی،‌ باید فراتر از آن عمل کنید تا هرچه سریع‌تر بتوانید ارتقاء گرفته و مسئولیت‌های هیجان‌انگیزتری پیدا کنید. اگر از انجام شغل فعلی خودتان هیچ لذتی نمی‌برید، توصیه ما این است که به این شغل تنها به‌عنوان پله‌ای برای رسیدن به شغل‌های ایدئال بعدی فکر کنید. انجام این شغل ممکن است لذت‌بخش و دوست داشتنی نباشد، ولی طی کردن این مسیر برای رسیدن به مراحل بالاتر و حرفه‌ای‌تر الزامی است.

۲- مشکلاتی را حل کنید که دیگران نمی‌بینند

درحالی که انجام مشغول کار خسته‌کننده خودتان هستید، ممکن است متوجه مسائل و مشکلاتی شوید که دیگران آن‌قدر مشغول هستند که نمی‌توانند آن را ببینند. ممکن است متوجه شوید چقدر سیستم کاری شما قدیمی است و چه نرم‌افزارهای جدیدی وجود دارند که ممکن است در انجام کار به شما کمک کند. شاید هم، راه بهتر و کارآمدتری را برای پروژه‌های شرکت بلد باشید.

در این شرایط، مشکلات را شناسایی کنید تا دیگران هم بتوانند آن‌ها را درک کنند. دیدگاه شما نه‌تنها ممکن است رویه‌های کاری در شرکت را تغییر دهد، بلکه حتی می‌تواند نظر مدیریت شرکت درباره‌ی شما را تغییر داده و باعث پیشرفت شغلی شما هم شود.دیدگاه شما نه‌تنها ممکن است رویه‌های کاری در شرکت را تغییر دهد، بلکه حتی ممکن است نظر مدیریت شرکت درباره‌ی شما را تغییر داده و باعث پیشرفت شغلی شما هم شود.

شاد بودن در محل کار

۳- برای برعهده گرفتن مسؤولیت‌های اضافی داوطلب شوید

یکی از بهترین راه‌ها برای نشان دادن آمادگی خود برای انجام دادن مسئولیت‌های مهم و بزرگ‌تر، این است نشان دهید توانایی لازم برای انجام آن‌ها را دارید. به همین دلیل، ایده‌ی کاملا هوشمندانه‌ای است که کارهای خودتان را زودتر تمام کرده و دنبال فرصت‌هایی باشید که بتوانید داوطلبانه کمک کنید. این فرصت‌ها ممکن است یک پروژه جدید یا پیوستن به یک تیم‌ کاری جدید باشد. این کار مزایای دیگری هم دارد. حضور در تیم‌ها و پروژه‌های جدید باعث یادگیری و افزایش توانایی‌های شما هم خواهد شد. از سوی دیگر، کارمندان هم از کمک شما قدردانی کرده و به شما احترام بیشتری می‌گذارند.

از همه مهم‌تر اینکه، این کار ذهنیت مثبتی از شما پیش مدیریت اداره و شرکت بسازد. آن‌ها متوجه می‌شوند که شما توانایی و علاقه کافی برای انجام مسئولیت‌های بزرگ‌تر را داشته و برای پذیرش آن آماده هستید.

بنابراین، خودتان را محدود به وظایف فعلی نکنید. بی علاقگی شما به این شغل می‌تواند یک مزیت باشد. چراکه چیزی برای ازدست‌دادن ندارید و می‌توانید برای پذیرش پروژه‌ها و شغل‌های جذاب‌تر ریسک کنید.

۴- به بقیه کمک کنید

اگر شغل شما کسل‌کننده است، شاید به این خاطر باشد که خیلی به آن تسلط دارید و هیچ‌چیز چالش‌برانگیزی در انجام آن وجود ندارد. بنابراین چرا خودتان را به چالش نکشید؟ این کار را می‌توانید از طریق کمک کردن یا آموزش دادن به سایر همکار‌ها انجام دهید. در حین این آموزش‌ها، احتمالا چیزهایی هم وجود دارند که خودتان می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید. بنابراین، هم اوقات خالی شما پر شده، هم کار مفیدتری انجام داده و هم اینکه به تجربه‌ خودتان اضافه می‌کنید. این آموزش‌ها همچنین می‌توانند به شما کمک کنند تا ارتباطات بهتری در مجموعه پیدا کنید. همان‌طور که می‌دانید، داشتن لینک‌ها و ارتباطات یکی از موارد تأثیرگذار در بحث ارتقاء شغلی است. بنابراین، برای شاد بودن در محل کار، به بقیه بیشتر کمک کنید.

۵- کیفیت کار تیمی خود را حفظ کنید

اگرچه ممکن است کار شما کسل‌کننده باشد و از انجام آن هیچ لذتی نبرید. ولی نباید اجازه دهید که این احساس به تعاملات شما با سایر همکارها یا اعضای تیم لطمه وارد کند. ذهنیت و عملکرد منفی شما می‌تواند به سایر اعضا هم آسیب زده و از کیفیت کار تیمی شما بکاهد. شما همچنین ممکن است باعث شوید که آن‌ها هم اشتیاق خود برای این کار را از دست بدهند.

بنابراین، عضوی از یک تیم باشید. بهترین نگرش و عملکرد خود برای موفقیت تیم را به ارمغان بیاورید و سعی کنید به سایر اعضاء هم کمک کنید. این کار باعث می‌شود شغل خودتان را هم بیشتر دوست داشته باشید.

شاد بودن در محل کار

۶- تسلیم نشوید

ممکن است از کار فعلی خودتان راضی نباشید، هیچ اشتیاقی برای انجام آن نداشته باشید یا حتی از آن متنفر باشید. ولی باید چشم‌انداز بلندمدتی را تصور کرده و در کار خود ثابت قدم بمانید. ممکن است مدتی را ناچار باشید با شغلی دست و پنجه نرم کنید که اصلاً برای آن اشتیاق نداشته یا حتی از آن متنفر هستید. ولی بیشتر مشکلات با صبر، پشتکار و زمان حل خواهد شد.

روی خودتان سرمایه‌گذاری کنید، چیزهای جدیدی یاد بگیرید، راهکارهای ارائه شده را انجام دهید و سعی کنید بیشترین توانایی خودتان را به کار بگیرید. با انجام این کارها،‌ خیلی زودتر از چیزی که حتی خودتان فکرش را بکنید، از آن شغل نه چندان ایدئال خلاص خواهید شد. یادتان باشد، مسیر شغلی هرکس فراز و نشیب‌هایی دارد. ولی این پشتکار ما در روزهای فرود باعث می‌شود فرازهای ما ارزشمندتر و بهتر شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *