دانستنی

چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم ؟(قدم به قدم)

” چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم ” یکی از پر تکرارترین سوالاتی است که بسیاری از افراد قبل از راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی شان از من می پرسند. اگر می خواهید که یک فروشگاه اینترنتی موفقی راه اندازی کنید و بسازید به کمک این مقاله از صفر تا صد و قدم به قدم می توانید فروشگاه اینترنتی تان را راه اندازی کنید. بعد از خواندن این مقاله پاسخ سوالتان را که چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم را کامل دریافت می کنید.

با توجه به اینکه بسیاری از دوستان قصد راه اندازی کسب و کار اینترنتی و کسب درآمد اینترنتی  را دارند و می‌خواهند محصول و خدماتشان را در اینترنت بفروشند نمی دانند که چگونه می توانند فروشگاه اینترنتی بسازند.

شاید تصور کنید برای ساخت فروشگاه اینترنتی حتما باید علم برنامه نویسی و کد نویسی بلد باشید! یا اگر بلد نیستید حتماً باید سرمایه زیادی داشته باشید. در صورتی که اصلا اینطور نیست! در این مقاله ی چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم یاد خواهید گرفت که با کمترین سرمایه ممکن و بدون نیاز به سرمایه فروشگاه اینترنتی تان را بسازید.

یکی از بزرگترین اشتباه ها در راه اندازی فروشگاه آنلاین این است که خیلی از افراد کار فروشگاه اینترنتی شان را به شرکت های طراحی سایت و افراد برنامه نویس می سپارند. اگر به این فکر می‌کنید که چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم باید به شما بگویم که برای اینکه فروشگاه اینترنتی بسازید اصلا نیازی نیست برنامه نویسی و کد نویسی بلد باشید، واقعا بدون علم برنامه نویسی و کدنویسی با استفاده از سایت ساز ها و سیستم های مدیریت محتوا که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد می توانید به وب سایت فروشگاهی به عظمت دیجی کالا راه اندازی کنید.

اگر می‌خواهید محصولات و خدماتتان را در اینترنت بفروشید پیشنهاد می کنم حتما این مقاله را تا انتها مطالعه کنید در این مقاله شما را به صورت کامل یاد خواهیم داد که چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم. پس تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

چرا و چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم

 

همانطور که قبلاً در مقاله های قبل گفتیم اینترنت به یک منبع پولساز تبدیل شده است. وجود اینترنت باعث شده که بسیاری از افراد بدون هیچ سرمایه ای و یا حتی با کمترین سرمایه ممکن بتوانند یک کسب و کار اینترنتی پول سازی راه اندازی کنند و بتوانند محصولات و خدماتشان را مثل آب خوردن در اینترنت به سراسر دنیا بفروشند.

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید فروشگاه اینترنتی بسازیم؟ اگر هدف تان راه اندازی کسب و کار اینترنتی و یا کسب و کار فیزیکی دارید و میخواهید محصولاتتان را در اینترنت بفروشید باید به دنبال این باشید که چگونه فروشگاه اینترنتی بسازید؟

در جلسات مشاوره بسیاری از افراد از من می پرسند که آیا بهتر نیست به جای اینکه فروشگاه اینترنتی بسازیم یک پیج اینستاگرام راه اندازی کنیم و محصولات و خدمات مان را در آن بفروشیم؟

به این نکته توجه کنید که قلب اصلی کسب و کارتان فروشگاه اینترنتی تان است. حتی اگر پیج اینستاگرام یا کانال تلگرام راه اندازی کنید برای این که کاری کنید که مشتریانتان محصولات و خدماتتان را تهیه کنند باید به فروشگاه اینترنتی تان مراجعه کنند و بعد از سفارش و پرداخت هزینه به صورت اتوماتیک محصولتان برای آنها ارسال می‌شود.

به این نکته توجه کنید که اگر بخواهید یک پیج اینستاگرام راه اندازی کنید برای اینکه بتوانید مخاطبان و کاربران زیادی را با محصولات و خدمات تان آشنا کنید نیاز به تبلیغات اینستاگرامی دارید. اوایل راه به شما توصیه می کنم حتماً در قدم اول فروشگاه اینترنتی تان را بسازید بعد از اینکه فروشگاه اینترنتی تان را ساختین به سراغ پیج اینستاگرام و یا حتی کانال‌ تلگرامی تان بروید.

اگر اصولی فروشگاه اینترنتی تان را بسازید و روشهای بازاریابی اینترنتی استفاده کنید مطمئن باشید می توانید کاری کنید که مخاطبان و کاربرانی که به محصولات و خدماتتان نیاز دارند خیلی راحت شما را پیدا کنند بدون اینکه بابت تبلیغات هزینه بپردازید!

چرا باید به فروشگاه اینترنتی بسازیم ؟

ساخت فروشگاه اینترنتی مناسب افرادی است که می‌خواهند محصولات و خدماتشان را در اینترنت بفروشند و یا کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنند. برای اینکه شما هم بتوانید محصولات و خدماتتان را در سراسر دنیا بفروشید باید فروشگاه اینترنتی بسازید.

اگر محصولات و خدماتی دارید و بخواهید یک فروشگاه فیزیکی راه اندازی کنید ممکن است چند ده میلیون و شاید هم ۱۰۰ ها میلیون بابت راه اندازی و ساخت یک فروشگاه فیزیکی نیاز به هزینه و سرمایه داشته باشید. در صورتی که برای ساخت و راه اندازی فروشگاه آنلاین با کمترین سرمایه ممکن نهایتاً ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان می توانید با سلیقه خودتان فروشگاه اینترنتی بسازیم.

اگر یک فروشگاه فیزیکی راه اندازی کرده باشید به شما توصیه میکنم حتما به فکر راه اندازی و ساخت فروشگاه آنلاین تان باشید. زیرا می توانید محصولات و خدماتتان را به افراد بیشتری بفروشید. به عنوان  مثال اگر شما یک فروشگاه فیزیکی لباس داشته باشید فقط افراد همان منطقه و محله از شما خرید می‌کنند در صورتی که اگر یک فروشگاه اینترنتی لباس داشته باشید می توانید لباس هایتان را در سراسر ایران بفروشید و با استفاده از شرکت های پست به دست مشتریانتان برسانید.

البته اگر محصولات فیزیکی ندارید اصلا جای نگرانی نیست در ادامه روش را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از مهارت و تخصص تان میتوانیم یک فروشگاه اینترنتی بسازید و محصولات مجازی تان را برای فروش در فروشگاه آنلاین تان بفروشید.

چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم

رسیدیم به یکی از مهمترین و اصلی ترین بخش های این مقاله و در این قسمت می خواهم جواب سوالتان را به صورت کامل بدهم که چگونه فروشگاه اینترنتی بسازیم؟ اگر هدفتان ساخت فروشگاه آنلاین است پیشنهاد می‌کنم طبق مراحل زیر ، مرحله به مرحله پیش بروید و تا پایان امروز فروشگاه اینترنتی تان را بسازید. پس همراه ما باشید تا شما را مرحله به مرحله با ساخت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی آشنا کنم.

۱- انتخاب ایده و حوزه فعالیت

اولین قدم برای اینکه فروشگاه اینترنتی بسازید انتخاب ایده و حوزه فعالیت است. در ساخت فروشگاه آنلاین به این نکته توجه کنید که اگر هدفتان راه اندازی کسب و کار اینترنتی است و می خواهید محصولات و خدماتتان را بفروشید باید یک ایده داشته باشید.

اصلاً قرار است که چه چیزی در اینترنت بفروشید؟ محصولاتتان فیزیکی است و یا دانلودی؟ برای انتخاب ایده و حوزه فعالیت کامل بررسی کنید و ببینید که دقیقا به چه چیزی علاقه دارید ، در چه زمینه ای مهارت و تخصص دارید و …

فقط مهمترین نکته در انتخاب ایده و حوزه فعالیت این است که ایده ای را برای ساخت فروشگاه اینترنتی انتخاب کنید که واقعاً به آن علاقه دارید! یعنی مهمترین شرط برای انتخاب ایده علاقه و تخصص شماست.

پس همین حالا دست به کار شوید و کامل بررسی کنید و ببینید که دقیقاً به چه چیزی علاقه دارید و سعی کنید فروشگاه اینترنتی تان را پایه علاقه‌تان راه اندازی کنید.

البته ممکن است شما صاحب یک فروشگاه فیزیکی مثل فروشگاه لباس، عطر، لوازم جانبی موبایل و… باشید. در این صورت برای انتخاب ایده و حوزه فعالیت تان  می توانید حوزه اصلی کسب و کارتان را انتخاب کنید و یک فروشگاه اینترنتی برای محصولاتی که به صورت فیزیکی می فروشید راه اندازی کنید.

اگر هم محصولات فیزیکی نمی فروشید  و می خواهید یک فروشگاه آنلاین بسازید  میتوانید مهارت و تخصصتان را برای فروش قرار بدهید. بهتر است ببینید که به چه چیزی علاقه دارید و در چه زمینه مهارت و تخصص دارید. به عنوان مثال اگر من در زمینه دیجیتال مارکتینگ مهارت دارم می‌توانم یک فروشگاه آنلاین بسازم و با فروش مهارت و تخصص در قالب دوره های آموزشی، فایل های صوتی، فیلم های آموزشی و… کسب درآمد کنم. پس همین حالا کامل بررسی کنید که قرار است در چه زمینه ای فروشگاه اینترنتی تان بسازید.

۲- بررسی ایده و حوزه فعالیت

بعد از این که حوزه فعالیت و ایده موردنظرتان را انتخاب کردید باید آن را به صورت کامل بررسی کنید و ببینید که اصلاً این حوزه مناسب شماست یا نه؟ با استفاده از ابزارهایی که گوگل در اختیار شما قرار می دهد می‌توانید ایده و حوزه فعالیتی که می‌خواهد انتخاب کنید را کامل بررسی کنید.

ابزار google trends به صورت نمودار به شما نشان می دهد که حوزه فعالیت که انتخاب می کنید چقدر طرفدار دارد. البته علاوه بر این ابزار راه روش های دیگری هم وجود دارد. مثلاً کامل بررسی کنید و ببینید که میزان رقابت در حوزه فعالیتی که می خواهید انتخاب کنید چقدر است. هر چقدر رقابت بیشتر بود نشانه این است که میزان درآمدی که می‌توانید کسب کنید بسیار زیاد است. پس بعد از انتخاب ایده و حوزه فعالیت به صورت کامل آن را بررسی کنید.

۳- انتخاب نام  دامنه برای فروشگاه اینترنتی

دومین مرحله انتخاب یک نام مناسب برای دامنه و فروشگاه اینترنتی تان است. اول بهتر است به شما بگویم که دقیقاً دامنه چیست و چگونه باید آن را انتخاب کنید؟

دامنه سایت همان نشانی اینترنتی فروشگاه اینترنتی تان است که کاربران از طریق آن وارد سایت تان می شوند. بعد از این که ایده و حوزه فعالیت تان  را انتخاب کردید باید یک دامنه برای فروشگاه اینترنتی تان انتخاب کنید. به شما توصیه می کنم که حتماً نام دامنه فروشگاه اینترنتی تان و نام فروشگاه اینترنتی تان یکی باشد.

در انتخاب نام دامنه و فروشگاه اینترنتی به این نکته بسیار مهم دقت کنید که حتماً نامی را انتخاب کنید که تا به حال کسی آن را انتخاب نکرده باشد و نام دامنه فروشگاه اینترنتی تان با نام فروشگاه اینترنتی تان یکی باشد. دقیقاً مشابه سایت آکادمی سبز که هم نام سایتمان آکادمی سبز است و هم نام دامنه اینترنتی سایت مان! البته قبل از انتخاب نام به شما توصیه می‌کنند نامی که انتخاب می کنید را یک بار در گوگل جستجو کنید و کامل بررسی کنید هیچ سایتی با نام و نشانی اینترنتی مشابه سایت شما وجود نداشته باشد.

به شما توصیه می کنم اگر می خواهید یک دامنه اینترنتی برای سایتتان تهیه کنید زیاد هزینه نکنید و یک دامنه ir که نهایتاً سالانه ۱۰ هزار تومان است تهیه کنید.

۴- تهیه هاست مناسب برای فروشگاه اینترنتی

بعد از انتخاب نام دامنه برای  فروشگاه اینترنتی تان باید یک هاست مناسب و با کیفیت تهیه کنید. شاید فکر کید که هاست چیست؟ هاست فضایی است که تمام اطلاعات  سایت تان  مثل تصاویر، قالب ها و افزونه ها و… در آن ذخیره می شود. به این نکته بسیار مهم توجه کنید که حتماً برای فروشگاه اینترنتی تان از هاست های با کیفیت که دارای سرعت بسیار بالایی هستند استفاده کنید.

مهمترین نکته در انتخاب هاست انتخاب یک هاست با کیفیت با سرعت بسیار بالایی است که وقتی کاربران و مخاطبان تان وارد سایت فروشگاهی تان شدند صفحات سایتتان با سرعت زیادی برای آن ها باز شود و خیلی راحت به محتوای سایت تان دسترسی داشته باشند. حتما حتما هاستتان را از شرکت های هاستینگ معتبر تهیه کنید تا دچار مشکل نشوید.

به این نکته توجه کنید که پیشنهاد می کنم حتماً نام دامنه و داستان را از یک شرکت معتبر هاستینگ تهیه کنید. نهایتاً سرمایه که برای انتخاب یک هاست مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی تا نیاز دارید بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان است.

۵- فروشگاه اینترنتی تان را بسازید

در این مرحله باید فروشگاه اینترنتی تان را از صفر تا صد طراحی کنید. بعد از این که هاست و دامین برای فروشگاه اینترنتی تان تهیه کردید نوبت به راه اندازی و ساخت فروشگاه آنلاین تان می رسد.

برای اینکه فروشگاه آنلاین تان را بسازید به شما توصیه می‌کنیم حتماً از سایت ساز ها و سیستم های مدیریت محتوا کاملا رایگان استفاده کنید. یکی از بزرگترین اشتباهاتی که بسیاری از افراد در راه اندازی و طراحی فروشگاه اینترنتی شان مواجه می شوند این است که وقتی اسم راه اندازی و ساخت فروشگاه اینترنتی می آید بسیاری از افراد فکر می‌کنند که حتماً باید کار طراحی فروشگاه اینترنتی شان را به شرکت های طراحی سایت یا افراد برنامه نویس بدهند. که من به شما اصلا توصیه نمی کنم این کار را انجام دهید!

همانطور که گفتیم شما خودتان با کمترین سرمایه ممکن نهایتاً سرمایه خرید یک هاست و دامنه  میتوانید یک فروشگاه اینترنتی حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید.

توصیه ما برای اینکه فروشگاه اینترنتی تان را بسازید این است که از سایت ساز ها و سیستم های مدیریت محتوا رایگان استفاده کنید. بهترین سایت سازی که می توانید برای طراحی فروشگاه اینترنتی تان از آن استفاده کنید سایت ساز و سیستم مدیریت محتوای وردپرس (wordpress) است.

سیستم مدیریت محتوا یا همان سایت ساز وردپرس این امکان را به شما می دهد  که هر سایتی را با هر امکاناتی که می خواهید طراحی کنید. کار با وردپرس بسیار ساده است و در کمتر از ۵ دقیقه می توانید سایتتان را راه اندازی کنید.

بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید برای اینکه شکل و شمایل سایتتان را تغییر بدهید و امکانات گوناگونی را به سایتتان اضافه کنید باید از افزونه ها و قالب های وردپرس استفاده کنید. با استفاده از قالب های وردپرس می توانید شکل و شمایل سایتتان را تغییر بدهید و با استفاده از افزونه ها میتوانید هر امکانی را که میخواهید را به سایتمان اضافه کنید.

البته بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید برای اینکه بتوانید سایتتان را به یک فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید باید افزونه ووکامرس را که  کاملا رایگان است را روی سایت تان نصب و فعال کنید. شما با استفاده از این افزونه میتوانید در کمتر از یک دقیقه سایتتان را به یک سایت فروشگاه اینترنتی تبدیل کنید

قالب ها و افزونه های وردپرس هم به صورت رایگان هستند و هم به صورت پولی! که در دوره آموزش طراحی سایت بدون کدنویسی تمام قالب ها و افزونه های پولی که مورد نیازتان است را به صورت کاملاً رایگان به عنوان هدیه برای شما قرار دادیم. البته اگر می خواهید با مبحث ساخت سایت به صورت حرفه ای آشنا شوید و بدون علم کدنویسی و برنامه نویسی سایتتان را راه اندازی کنید پیشنهاد میکنم حتما مقاله زیر را مطالعه کنید.

۶- فروشگاه اینترنتی تان را به درگاه پرداخت متصل کنید

بعد از اینکه فروشگاه اینترنتی تان را ساختید باید آن را به درگاه پرداخت متصل کنید. برای اتصال سایتتان به درگاه پرداخت اصلاً نیازی نیست از درگاه های مستقیم استفاده کنید. با توجه به اینکه تهیه درگاه پرداخت مستقیم از بانک نیاز به یک سری شرایط خاص دارد. به شما توصیه نمیکنیم از درگاه های مستقیم بانکی استفاده کنید. ما به شما توصیه می‌کنیم از درگاه‌های پرداخت واسط مثل زرین پال استفاده کنید. با استفاده از سایت هایی که این خدمات را به شما می دهند می توانید سایتتان را در کمتر از یک دقیقه به درگاه پرداخت متصل کنید.

۷- شروع به تولید محصول کنید

وقتی فروشگاه اینترنتی خو راه اندازی می کنید هدف اصلیتان فروش محصولات و خدماتتان است. در این مرحله باید محصولات و خدماتتان را برای فروش داخل سایتتان قرار بدهید و با استفاده از روش های بازاریابی اینترنتی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد می توانید محصولات خود را در اینترنت بفروشید.

اگر یک فروشگاه فیزیکی دارید می توانید در فروشگاه اینترنتی تان محصولات فیزیکی تان را بفروشید و وقتی کسی محصول تان را تهیه کرد با استفاده از شرکت های پست برای آنها ارسال کنید. به عنوان مثال اگر شما یک فروشگاه فیزیکی لباس دارید می توانید تمام محصولاتتان را به صورت اینترنتی در فروشگاه اینترنتی تان قرار بدهید. اگر هم محصولات فیزیکی ندارید می‌توانید محصولات دانلودی تان را در فروشگاه اینترنتی تا به فروش برسانید.

۸- مباحث بازاریابی اینترنتی را کامل یاد بگیرید

برای اینکه بتوانید محصولاتتان را در اینترنت بفروشید باید تمام مباحث بازاریابی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد را در سایتتان پیاده سازی کنید. یادگیری مبحث بازاریابی اینترنتی بسیار مهم است و به شما توصیه می کنیم که حتماً از روش هایی که در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد برای فروش محصولات و خدمات آن در اینترنت استفاده کنید.

۱) بهینه سازی و سئو کنید

بعد از اینکه سایت تان را راه اندازی کردید برای این که کاری کنید که مخاطبان و کاربران تان خیلی راحت تر شما را پیدا کنند باید سایت تان را برای گوگل و بقیه موتورهای جستجو سئو کنید. سئو یا SEO به معنی بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجوگر است. وقتی سایت تان را بهینه سازی می کنید باعث می‌شود که شما در نتایج اول گوگل دیده شوید و کاربران زیادی خیلی راحت شما را پیدا میکنند. سئو و بهینه سازی سایت باعث افزایش بازدید سایت میشود. شما با سئو و بهینه سازی سایتتان میتوانید بازدید سایتتان را افزایش بدهید.

۲) بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ

یکی از مهمترین روش ها در بازاریابی اینترنتی که کاملاً رایگان است بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ است. در بازاریابی محتوا شما با توجه به نیازهای مخاطبان تان باید شروع به تولید محتوا کنید. بهترین کار در بازاریابی محتوا این است که شما نیاز مخاطبان و کاربران تان را شناسایی کنید و برای رفع نیاز آنها شروع به تولید محتوا کنید طوری که وقتی مقاله تان را خواندند نیازشون برطرف شود. اگر محتوای با کیفیتی برای سایتتان تولید کنید مطمئن باشید افراد زیادی را با استفاده از بازاریابی محتوا می‌توانید جذب کسب و کارتان کنید و آنها را به مشتری دائم و همیشگی سایتتان تبدیل کنید.

۳) با کاربران تان در ارتباط باشید

یکی از بهترین روش‌های اعتمادسازی در کسب و کار اینترنتی این است که سعی کنید همیشه با مخاطبان و کاربران در ارتباط باشید. وقتی با کاربران تان در ارتباط باشید آنها به شما سریعتر اعتماد می‌کنند و با یک پیشنهاد ویژه می توانید آن ها را به مشتری تبدیل کنید. برای اینکه با کاربران و مخاطبان تان در ارتباط باشید می توانید ایمیل آنها را دریافت کنید و با استفاده از سرویس های ایمیل مارکتینگ برای آنها ایمیل ارسال کنید و این کار باعث اعتماد سازی می شود.

با توجه به اینکه مبحث بازاریابی اینترنتی بسیار مهم است به شما توصیه می‌کنیم حتماً مقاله زیر را مطالعه کنید. در مقاله زیر شما را با تمام روش های بازاریابی اینترنتی آشنا خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *