دانستنی

چگونه هاست درست انتخاب کنیم؟

اینترنت در هر گوشه و کناری از زندگی افراد وارد شده است. خریدهای اینترنتی توانسته اند حجم زیادی از بار ترافیکی و حمل و نقل شهر را کم کنند. در این میان کسب و کارهای بسیاری تأسیس شده اند که مشغول به خدمات رسانی به افراد جامعه هستند. با پیشرفت سریع تکنولوژی کسب و کارهای اینترنتی روز به روز رونق بیشتری گرفته و افراد بیشتری برای ایجاد یک کسب و کار اینترنتی علاقمند می شوند. بسیاری از محصولات و خدمات قابل ارائه در بستر اینترنت هستند اما بسیاری دیگر از خدمات و محصولات ضروری افراد را نمی توان در اینترنت تهیه کرد. برای اینگونه کسب و کار ها و محصولات می توان از اینترنت برای معرفی و انتقال راههای ارتباط با عوامل کسب و کار مورد نظر استفاده کرد.

در چنین شرایطی، دو حالت وجود دارد، یکی اینکه تا بحال سایتی را برای خودمان طراحی نکرده، و قصد داریم هرچه سریعتر چنین کاری را انجام دهیم؛ اما شاید دانش فنی یا کدنویسی نداشته باشیم.

پس در همین حالت اول هم، باز صاحبین سایت به دو دسته تقسیم می شوند:

  • کسانی که دانش کدنویسی دارند و با زبان های PHP، . NET و غیره آشنا هستند.
  • و کسانی که هیچ دانش کدنویسی ندارند.

بنابراین در این مقاله طوری مطالب را پیش خواهیم برد که به هر دو گروه از افراد، در انتخاب کمک کند.

حالت دومی هم وجود دارد و آن این است که احتمالاً خیلی زودتر از اینها یک کسب و کار آنلاین راه اندازی کرده باشیم و در حال حاضر با مشکلات مختلفی در زمینه هاست، فضای دیسک، پهنای باند و سایر منابع و یا حتی شرکت ارائه دهنده، دست و پنجه نرم کنیم.

مسلماً اولین قدم برای داشتن یک سایت، ثبت دامنه است. که اگر در گروهی قرار داریم که برای اولین بار قصد راه اندازی یک وب سایت را داریم، می توانیم به راحتی اولین قدم را برداشته و اقدام به ثبت دامنه کنیم.

بعد از در اختیار گرفتن یک دامنه، همه ما، صرف نظر از گروه هایی که در بالا اشاره کردیم، به این سوال خواهیم رسید که حال کدام میزبان برای سایت ما بهترین گزینه است و ما را با هیچ مشکلی روبرو نخواهد کرد.

در صورتی که میزبان درستی برای سایتمان انتخاب نکرده باشیم، با چنین مشکلاتی روبرو خواهیم شد:

  • کمبود فضای دیسک جهت بارگذاری محتوا یا محصولات
  • پر شدن میزان ترافیک ماهانه به علت بالا رفتن ترافیک سایت یا لود محتوای سنگین
  • آپ تایم پایین
  • کاهش سرعت و سنگین شدن سایت
  • از دست دادن مخاطبان سایت
  • نمایش نگرفتن سایت در گوگل و . . .

پس چه میزبانی انتخاب کنیم؟

خرید هاست یکی از مراحل مهم ایجاد یک وب سایت و کسب و کار اینترنتی است. برای یافتن هاستی مناسب با سایت مورد نظرمان باید به موارد ذیل توجه کنیم:

  • امنیت: امنیت وب سایت یکی از مهمترین فاکتورهایی است که باید از ابتدا مورد توجه قرار گیرد، چراکه هیچ کدام از صاحبین وب سایت، نمی خواهند سایتشان هک شود. با توجه به اینکه مشتریان به ما اعتماد کرده و اطلاعات شخصی و کارتهای اعتباری خود را در سایت ما وارد می کنند، پس این موضوع باید اولین اولویت ما باشد.

·         گواهی ssl: امروزه گوگل به طور بسیار جدی تری درصدد این موضوع است که آیا سایت مورد نظر امن است یا نه. بنابراین در این راستا سایت هایی امن بحساب می آیند که گواهی ssl داشته باشند و داده های آن سایت رمزنگاری شوند. این موضوع را می توان با در دسترس بودن آدرس https یک وب سایت چک کرد.

  • هزینه: هزینه یک سرویس میزبانی، مثل هاست اشتراکی، عموماً باید مقرون به صرفه تر باشد، به عبارت دیگر، نه خیلی پایین و نه خیلی بالا. در طرف مقابل سرور مجازی و سرور اختصاصی قرار دارد که با توجه به منابعی که در اختیار کاربر می گذارند، هزینه بیشتری طلب می کنند.
  • بک آپ گیری: این موضوع بسیار مهم است که به صورت منظم روزانه یا حداکثر هفتگی از سایت مان بک آپ تهیه کنیم. پس حتماً هنگام انتخاب این موضوع را در نظر داشته باشید.

اما پس از اینکه شرکت هاستینگ مناسب را پیدا کردیم، باید یک سرویس متناسب با سایتمان را انتخاب کنیم.

هاست اشتراکی

سرویس هاست اشتراکی رایج ترین نوع هاست بوده که مناسب برای سایت های کم ترافیک و کسب و کارهایی است که تازه شروع به کار کرده اند، است. در این نوع هاستینگ، سرور و منابع آن بین تمام سایت هایی که روی سرورهاست شده اند، به اشتراک گذاشته می شود؛ این امر موجب می شود تا منابع به قدر کافی برای سایت های پرترافیک موجود نباشند. این سایت ها باید از هاست مجازی و یا اختصاصی استفاده کنند. از مواردی که می توان درباره هاست اشتراکی گفت سیستم عاملی است که هاست روی آن نصب می شود. این سیستم عامل می تواند ویندوز یا لونوکس به عنوان پر طرفدار ترین سیستم عامل های موجود باشد. در سایت اشتراکی منابع بین چند صد سایت به اشتراک گذاری می شود. این نوع هاستینگ منابع کمی در اختیار سایت ها قرار می دهد اما در کل قیمت بسیار پایین تری از هاست مجازی و هاست اختصاصی دارند.

سرور مجازی

خرید سرور مجازی وقتی کسب و کار رشد کند و ترافیک آن افزایش یابد سایت برای رسیدگی به درخواست های کاربران به منابع بیشتر از جمله CPU و RAM نیاز دارد که هاست اشتراکی قادر به تأمین آن نیست. از راههای موجود در این زمینه استفاده از سرورها و هاست مجازی است. در این نوع سرورها نهایتا چند سایت انگشت شمار حضور دارند و منابع نیز در آنها تخصیص داده شده و اشتراکی نخواهد بود. در این نوع هاستینگ نیز می توان از سیستم عامل های مختلف برای مدیریت سرور و هاست استفاده کرد از جمله ویندوز و لینوکس.

سرور اختصاصی تنها در اختیار یک کاربر قرار دارد و کارفرما می تواند از تمام منابع موجود بر روی سرور استفاده کند. این هاستینگ برای سایت های بسیار بزرگ که دارای ترافیک بالا و درخواست های بسیار زیادی هستند مناسب است. از نمونه این شرکت ها می توانیم به دیجیکالا اشاره کنیم که از سرورهای اختصاصی قدرتمندی بهره می برد. درباره این نوع سرورها می توان گفت علیرغم کارایی بالا و منابع سرشاری که دارند، هزینه تامین و نگهداری آنها بسیار بالاست و به نسبت هاست اشتراکی و مجازی بسیار گران تر هستند.

خرید سرور اختصاصی این سرورهای با توجه قیمت و قدرت بالایی که دارند معمولا توسط شرکت ها و سازمان های بزرگ مورد استفاده قرار می گیرند. بدلیل مدیریت شخصی صاحب سرور بر روی آن این نوع سرورها امنیت بسیار بالایی دارند و از دو گزینه دیگر هاست اشتراکی و هاست مجازی مطمئن تر هستند.

برای انتخاب نهایی هاستینگ باید نیازهای کسب و کار و سایت خود را برآورد کرده و با توجه به محدودیت های مالی و محدودیت های نیازی که به منابع وجود دارد بهترین گزینه را انتخاب کنیم.

در نهایت، بهترین هاست برای میزبانی از سایت به حجم ترافیک ماهانه و نیاز سایت به منابعی مثل فضای دیسک، قدرت سی پی یو و غیره بستگی دارد. اما انتخاب ارائه دهنده درست، به فاکتورهای دیگری بستگی دارد که در این مقاله به برخی از آنها اشاره شد. برای مشاهده بهترین سرویس هاستینگ می توانید به سایت صباهاست مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *