دانستنی

کاربردهای جاوا اسکریپت در زمینه طراحی وب، اپلیکیشن‌ها و غیره

کاربردهای جاوا اسکریپت در زمینه طراحی وب، اپلیکیشن‌ها و غیره

جاوا اسکریپت به عنوان زبان برنامه نویسی پر کاربرد در سراسر جهان شناخته می‌شود. این برنامه در کل دنیا بزرگترین منبع ذخیره باز داده‌ها (open-source package repository) را دارد. انواع نرم افزارهای کدنویسی سرور (Node.js)، اپلیکیشن‌های بهره وری، بازی‌های سه بعدی، ربات‌ها و ابزارهای IoT از برنامه نویسی جاوا اسکریپت بهره می‌برند. هدف شرکت جاوا از طراحی جاوا اسکریپت مدتها پیش محقق شده است. هدفشان یک مرتبه کدنویسی و به کارگیری آن در هر جایی است. در این مقاله با کاربردهای جاوا اسکریپت در بخش‌های مختلف آشنا می‌شوید.

سفارش و انجام پروژه‌های برنامه نویسی

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید

کاربردهای متداول جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت در اصل در زمینه‌های زیر به کار می‌رود:

۱.وب سایت‌ها

با جاوا اسکریپت می‌توانید به هر جایی از صفحه وب، رفتار یا اقدام جدیدی را اضافه کنید. با این کار، وب سایت به راحتی با مخاطبان و بازدیدکنندگان تعامل برقرار نموده و نیازی به اقدامات پیچیده و بارگذاری صفحه جدید نیست.

ساخته شدن فریمورک‌های فراوان جاوا اسکریپت توسط افراد مختلف، موجب خشم و اعتراض بسیاری از برنامه نویس‌ها و ساخت این کارتون‌ها شده است ?

۲.اپلیکیشن‌های وب

با توسعه مرورگرها و کامپیوترها، جاوا اسکریپت هم قابلیت تولید اپلیکیشن‌های قدرتمند وب را پیدا کرد. اپلیکیشن‌هایی مثل گوگل مپس را در نظر بگیرید. اگر بخواهید نقشه‌ای را درون گوگل مپس جستجو کنید‌، فقط به کلیک و درگ کردن با ماوس نیاز دارید. در ابتدا شاید نقشه فاقد جزئیات دیده شود، ولی کم کم تکمیل می‌شود. در واقع جاوا اسکریپت در پشت این قابلیت مشغول به فعالیت است.

۳.نمایش یا ارائه دادن

یکی از کاربردهای جاوا اسکریپت نمایش یا ارائه محتوا روی وب سایت‌ها است. این کار در صورت آشنایی با برنامه‌های HTML و CSS با به کارگیری چهارچوب Reveal.js بسیار ساده است.

۴.اپلیکیشن‌های سرور

جاوا اسکریپت چند سال قبل با ابداع Node.js از مرورگر به سمت سرور راه پیدا کرد. بعد از آن شرکت‌های بزرگی مثل والمارت از Node به عنوان بخش اصلی زیر ساخت خودشان استفاده کردند.

۵.سرورهای وب

با کمک Node یا چهارچوب استاندارد اپلیکیشن سرور یعنی Express.js می‌توانید سرورهای قدرتمندتری بسازید. بسیاری از Nodeهای موجود با کمک MEAN (Mango Express Angular Node) ساخته شده‌اند که Express مؤلفه اصلی آن است.

۶.بازی‌ها

با اینکه مرورگرها در گذشته فاقد پلتفرم بازی‌های قدیمی بودند ولی اخیراً به مکان مناسبی برای انجام بازی‌ها تبدیل شده اند. بعلاوه با وجود HTML5 Canvas، سطح پیچیدگی بازی‌های مبتنی بر مرورگر تا حد زیادی افزایش یافته است. حتی بازی‌هایی روی مرورگر قرار دارند که نحوه برنامه نویسی را به ما آموزش می‌دهند.

۷.هنرهای زیبا

یکی از ویژگی‌های جدید HTML5 عنصر Canvas است که امکان ایجاد فضای سه بعدی را به مرورگرها می‌دهد. با این قابلیت می‌توان از مرورگر به عنوان منبع جدید اجرای پروژه‌های هنری دیجیتال استفاده کرد.

۸.اپلیکیشن‌های ساعت هوشمند

شرکت معروف Pebble که سازنده ساعت‌های هوشمند است؛ چهارچوب کوچک جاوا اسکریپت را به نام Pebble.js ساخت تا توسعه دهندگان نرم افزار بتوانند، اپلیکیشن را برای شرکت به زبان جاوا اسکریپت بسازند.

۹.اپلیکیشن‌های موبایل

یکی از کاربردهای جاوا اسکریپت ساخت اپلیکیشن برای حوزه‌هایی غیر از وب است. یعنی اپلیکیشن‌هایی می‌سازید که روی اینترنت قرار نمی‌گیرند. برای مثال: موبایل‌ها محبوب ترین روش برای دسترسی به اینترنت هستند. پس تمامی وب سایت‌ها باید با نمایش در نسخه موبایلی سازگار شوند. حالا اپلیکیشن موبایلی باید در دو سیستم اپل و اندروید فعالیت کند. هر کدام از این برنامه‌ها دارای زبان برنامه ریزی متفاوتی هستند.

۱۰.ربات‌های پروازی

برخی از کوادکوپترهای تجاری که سیستم عامل ساده‌ای دارند؛ قابلیت نصب Node.js را پیدا کرده اند. یعنی می‌توانید یک ربات پروازی را با کمک جاوا اسکریپت طراحی کنید. جاوا اسکریپت یکی از زبان‌های برنامه نویسی بسیار در دسترس روی کره زمین با قابلیت‌های زیاد است. بنابراین کاربردهای جاوا اسکریپت هم بسیار متنوع هستند.

اهمیت کاربرد جاوا اسکریپت در طراحی وب

جاوا اسکریپت کاربردهای عملی زیادی در حوزه طراحی وب دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

۱.تقویت رابط وب (Web Interface)

امروزه به دنبال تقویت رابط‌های وب قدیمی و نامناسب با کمک جاوا اسکریپت هستیم. این رابط‌ها شامل کلیک کردن روی لینک‌ها، ورود اطلاعات و ارسال آنها و غیره هستند. با این روش‌ها به تعامل و پاسخگویی بهتری با کاربر نهایی می‌رسیم. برای مثال آیا در حین تکمیل فرم مشخصات یا ثبت اشتراک، نامتان به طور پیش فرض در آن قرار گرفته یا باید صفحه را دوباره بارگذاری کنید؟

۲.پیشنهاد کلمه در کادر جستجو

هنگامی که کلمه‌ای را در کادر جستجو تایپ می کنید، بر اساس اطلاعاتی که قبلاً جستجو شده، پیشنهاداتی به شما ارائه می‌شود. برای مثال هنگامی که دو حرف «پر» تایپ می‌شود، کلماتی مثل پرسپولیس، پروفایل و پرداخت پیشنهاد می‌شود. این الگو تحت عنوان تکمیل خودکار (Autocomplete) شناخته می‌شود.

۳.به روز رسانی فوری اطلاعات

اطلاعاتی که به طور مستمر تغیر می‌کنند، به طور دوره‌ای بدون دخالت کاربر بارگذاری می‌شوند. برای مثال: نتایج مسابقات یا آمار بازار بورس به طور خودکار ارسال می‌شوند.

۴.بارگذاری اطلاعات در صورت تقاضای کاربر

کاربران می توانند اطلاعات اضافی را هرگاه که نیاز داشتند؛ درخواست نمایند. برای مثال منوی پیمایش در سایت حاوی ۶ لینک است، ولی نمایش لینک‌ها تنها در صورت تقاضای کاربر، فعال خواهد شد.

۵.حل مشکلات مربوط به چیدمان و طراحی سایت

یکی دیگر از کاربردهای جاوا اسکریپت تعیین موقعیت و مکان عناصر روی یک صفحه و ابعاد پنجره مرورگر است. با به کارگیری این اطلاعات از همپوشی عناصر و سایر مشکلات مشابه پیشگیری خواهید کرد. برای مثال اگر منویی با چند سطح دارید که بررسی و کلیک روی آن به فضای کافی نیاز دارد. می توانید مانع از نمایش نوارهای پیمایش و ایجاد همپوشی میان قسمت‌های فرعی شوید.

۶.ارتقای رابط HTML

جاوا اسکریپت می‌تواند رابط‌های حاصل از HTML را تقویت کند. با اینکه داشتن کادر ورودی متن خوب است ولی با داشتن Combo box می توانید از میان فهرست مقادیر ارائه شده، مقدار مدنظرتان را انتخاب کرده یا آن را وارد کنید. با استفاده از جاوا اسکریپت می‌توانید یک کادر ورودی عادی را به یک کادر ترکیبی تبدیل کنید.

۷.متحرک سازی عناصر درون صفحه

جاوا اسکریپت به متحرک سازی عناصر روی صفحه کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات را نمایش داده، پنهان کرده، بخش‌های خاصی از صفحه را پر رنگ نموده و آن را کاربردی نمایید. با این روش‌ها به تجربه کاربری قوی‌تر و بهتری خواهید رسید.

در نهایت . . .

در این مقاله با کاربردهای جاوا اسکریپت در بخش‌های مختلف از جمله طراحی وب آشنا شدید. جاوا اسکریپت، کاربردهای بسیار زیاد دیگری دارد که به عملکرد صفحات وب و تجربه کاربر کمک می‌کند. اغلب کاربردهای اصلی آن را در این مقاله پوشش دادیم. اگر پیشنهاد دیگری دارید لطفاً در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *