دانستنی

کار کردن و کسب درآمد در متاورس چگونه خواهد بود؟

چند سالی است که فناوران در مورد ایده‌های خود درباره‌ی متاورس زمزمه‌هایی می‌کنند، اما طی ۱-۲ سال گذشته این ایده‌ها کم کم در حال ظهور هستند. بحث‌های زیادی در مورد نسل بعدی اینترنت، اینترنتی که می‌توانید وارد آن شوید – مطرح است. صحبت‌های زیادی در مورد این موضوع شده است که چگونه در متاورس به می‌توان به بازی، سرگرمی، ایجاد روابط اجتماعی پرداخت و این فعالیت‌ها در این محیط چگونه تغییر ماهیت خواهند داد. در کنار تمام این موارد، متاورس به معنای ایجاد تغییراتی عمیق در دنیای کار نیز خواهد بود. در این مقاله به بررسی ایده کار کردن در متاورس می‌پردازیم.

پیشرفت در فناوری واقعیت مجازی (VR) به‌ معنای پیدا کردن فضاهایی مجازی، همه‌جانبه و مفیدتر خواهد بود. فناوری‌های واقعیت افزوده و هولوگرام نیز به ما کمک خواهند کرد که محیط واقعی و دیجیتال اطراف خودمان را با یکدیگر ترکیب کنیم. با افزایش تعداد سازمان‌هایی که از این فناوری‌ها برای محیط‌های کاری استفاده می‌کنند، مزایای آن در اختیار میلیون‌ها کارگر و کارمند در سراسر دنیا قرار خواهد گرفت.

کار کردن در متاورس می‌تواند مزایای مختلفی مانند کمک به همکاری تیمی، یادگیری و پیشرفت سریع‌تر، کمک به فرهنگ سازمانی و بسیاری موارد دیگر داشته باشد. در ادامه ۵ مورد از کمک‌های و تغییرات احتمالی متاورس برای دنیای کسب‌وکار را معرفی خواهیم کرد.

۱- استفاده از VR و AR برای بهبود جلسات کاری

همان‌طور که بیان شد، نسل جدید اینترنت به شما این امکان را می‌دهد تا وارد آن شوید! «امکان با هم بودن» احتمالاً اولین مزیتی که این تحول به همراه می‌آورد. متاورس به افراد اجازه می‌دهد تا به‌سادگی در کنار یکدیگر قرار بگیرند. در محیط‌های کاری، به‌ سادگی می‌توان اتاق‌هایی برای همکارها و بخش‌هایی هم برای مشتری‌های حضوری در نظر گرفت. این تغییری بسیار بزرگ برای جلسات و همکاری‌های تیمی است و می‌تواند همه چیز را متحول کند.

رویدادهای چند سال گذشته، بحران همه‌گیری ویروس کرونا و محدودیت‌های ایجاد شده برای شرکت‌ها و کسب‌وکارها به‌خوبی لزوم و مزایای استفاده از فناوری‌های این‌چنینی را به تمام کارکنان یادآوری کرد. برگزاری جلسات کاری از طریق تماس‌های تصویری و دورکاری واقعاً خسته‌کننده و کم‌فایده است. بر اساس مطالعات انجام شده در دانشگاه استنفورد، دو عامل کاهش تحرک و عدم دسترسی به زبان بدن و سایر نشانه‌های غیرکلامی را می‌توان اصلی‌ترین دلایل برای خسته‌کننده بودن تماس‌های تصویری دانست.

کار کردن در متاورس می‌تواند تجربه‌ای کاملاً متفاوت باشد و همه چیز دستخوش تغییر شود. افراد می‌توانند آواتارهایی سه‌بعدی بسیار واقع‌گرایانه از خودشان بسازند. یعنی بازنمایی‌هایی مجازی از خودشان داشته باشند که همه چیز را کاملاً منطقی می‌کند. در واقع، شما با استفاده از این آواتارها وارد محیط‌های AR (واقعیت افزوده) و VR (واقعیت مجازی) شده و در کنار سایر همکاران قرار می‌گیرید.

تمام این موارد به این معنا است که جلسات از راه دور برگزار می‌شوند، ولی شما و همکارانتان در واقع در یک اتاق مشترک حضور دارید و از تمام مزایای یک ارتباط و جلسه حضوری و واقعی نیز بهره می‌برید. با استفاده از محیط‌های این‌چنینی، امکان برگزاری جلسات مختلف برای مدیران فراهم می‌شود. به‌صورت کلی، امکان به اشتراک گذاری یک فضای کاری مزایای بسیار زیادی در زمینه همکاری و خلاقیت افراد دارد.

به اشتراک گذاری صفحه نمایش چیز جدیدی نیست و استفاده از آن متداول شده است. برخی به آن اینترنت صفحه نمایش می‌گویند. در زمینه کاری، کاربرد آن به این شکل است که هر تغییری که روی یک سند ایجاد می‌کنید، بقیه افراد تیم نیز متوجه آن می‌شوند. اما همین ایده در محیط متاورس بسیار گسترش یافته و شامل طیف بسیار وسیعی از اشیاء و لوازم می‌شود. مهندسان خودرو را تصور کنید که مدل ۳بعدی یک سیستم ترمز جدید را به اشتراک می‌گذارند و یا طراحان مد که ارائه‌های خود را در محیط‌های واقعیت مجازی انجام می‌دهند.

توانایی به اشتراک گذاشتن طیف وسیعی از اشیاء و محیط‌های مجازی می‌تواند سیستم کاری و آینده بسیاری از مشاغل را کاملاً دگرگون کند. این موضوع بیشتر برای مشاغلی جالب خواهد بود که کار آن‌ها به‌صورت نوشتاری و کاغذی نبود.

۲- مرحله جدیدی از دورکاری

دورکاری موضوع جدیدی نیست. ولی قرنطینه‌های سال ۲۰۲۰ باعث شد این شیوه کاری با سرعت بسیار زیادی رواج پیدا کند. بسیاری از سازمان‌ها و کارکنان چاره‌ای جز دورکاری نداشتند. امروزه اگرچه از شدت بحران کاسته شده و دیگر شاهد قرنطینه نیستیم، اما این شیوه کار کردن دورکاری و نیمه‌حضوری همچنان در برخی مجموعه‌ها باقی مانده است.

با این حال، این شرایط عاری از ایراد و مشکل هم نیست. در محیط‌های کاری نیمه‌حضوری برخی از کارمندان همیشه بین خانه، اداره، جلسات و کافه‌ها در رفت‌وآمد هستند. البته منعطف بودن ساعات و شرایط کاری موضوع بدی نیست، ولی این کارمندان به نظر می‌رسد هیچ میز کار ثابتی نداشته باشند. در عوض آن‌ها همیشه باید سعی کنند خود را با محیط و شرایط جدید وفق دهند که این موضوع می‌تواند در عملکرد آن‌ها تأثیر منفی داشته باشد.

دنیای متاورس می‌تواند راهکار بسیار قدرتمندی برای حل این مشکل باشد.

فناوری‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به شما این امکان را می‌دهند که هرکجا که می‌روید، محیط کاری و تنظیمات میز کار خودتان را نیز با خود ببرید. با کمی خیال‌پردازی، این حالت را می‌توانید مثل یک صفحه‌کلید مجازی تصور کنید که هر زمانی که به آن احتیاج داشتید، آن را احضار می‌کنید. محیط کاری شما در متاورس می‌تواند چندین صفحه نمایش بزرگ و کوچک داشته باشد. این موضوع به‌خصوص برای طراحان، کدنویس‌ها و بسیاری از مشاغل دیگر مفید است که خیلی اوقات از نمایشگرهای متعددی استفاده می‌کنند

کار کردن در متاورس را به‌عنوان یک محیط‌کاری بی‌نهایتی تصور کنید که هرچیزی در آن ممکن است. البته محیط‌های واقعیت مجازی مثل Oculus Quest 2 در حال حاضر هم وجود دارند. ولی این محیط‌ها در سال‌های آینده مطمئناً بسیار پیشرفته‌تر شده و امکانات خیلی بیشتری در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

با کمی رؤیاپردازی و خلاقیت، ایده‌های جالبی به ذهن شما می‌رسد که انجام تمام آن‌ها در محیط متاورس ممکن است. برای مثال، چرا میز کارتان را وسط یک پارک نبرده و در محیط آزاد کار نکنید؟ شاید هم دلتان بخواهد ناهار را در شهری دیگری صرف کنید! همه چیز در یک حباب است و هیچ‌چیز غیرممکن نیست.

۳- استفاده از متاورس برای کارآموزی بهتر

متاورس دنیای یادگیری و پیشرفت را متحول خواهد کرد. همه‌ی ما می‌دانیم که ظهور اینترنت چه تأثیرات چشمگیری داشته و چگونه دنیای یادگیری را متحول کرده است. اما از آنجایی که در دنیای متاورس امکان استفاده از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده وجود دارد،‌ دنیای آموزش و یادگیری دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد. ابزارهای VR و VA امکانات بسیار زیادی را در اختیار مربیان خواهند داد. در واقع، به‌جای اینکه موضوعات را صرفاً بیان کنیم، تمام آن‌ها را می‌توان به‌صورت مجازی نشان داد و تجربه کرد.

جراحان کارآموز و تازه‌کار را به‌عنوان یک مثال در نظر بگیرید. تمام آن‌ها می‌توانند فرایند جراحی توسط یک جراح نامدار را به‌صورت VR تماشا کرده و نکات زیادی یاد بگیرند. معمارها به‌جای اینکه طرح‌های خود را روی کاغذ و یا نرم‌افزارهای ۳بعدی اجرا کنند، شکلی مجازی از آن را روی میز کار خود خواهند داشت و به آن‌ تعامل می‌کنند. استاد راهنمای آن‌ها نیز از کیلومترها دورتر همین طرح را دیده و به آن‌ بازخورد می‌دهد.

متاورس می‌تواند نوآوری‌های بزرگی را برای تمام حیطه‌های آموزشی به ارمغان بیاورد. روش‌های یادگیری متفاوت هستند. برخی از طریق شنوایی بهترین عملکرد را دارند. برخی با دیدن موضوعات بهتر یاد می‌گیرند. گروه سوم نیز باید کاری را خودشان انجام دهند تا بهتر یاد بگیرند. تمام این ۳ روش یادگیری می‌توانند از نوآوری‌های متاورس بهره‌ بگیرند. ولی گروه سوم (که بیشترین تعداد افراد در این گروه هستند) استفاده بسیار ویژه و چشمگیرتری خواهند برد.

متاورس به افراد، در سراسر دنیا، فرصت‌هایی را جهت دیدن، شنیدن، کار کردن، و یادگرفتن موضوعات مختلف در تمام زمینه‌های علمی، فنی و کاری را خواهد داد. از حالا بهتر است خودمان را برای دوران مربی‌های متاورسی آماده کنیم!

۴- اتاق‌های واقعیت‌مجازی محیط‌های کاری سنتی را تغییر می‌دهند

بسیاری از افراد عادت دارند که حین کار کردن به موسیقی گوش کنند. این کار به تمرکز آن‌ها کمک خواهد کرد. اما کار کردن در متاورس امکانات خیلی بیشتری از گوش کردن به موسیقی در اختیار شما قرار می‌دهد.

در محیط متاورس ما می‌توانیم وارد فضاهای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده ویژه‌ای شویم که برای مقاصد مختلف بهینه‌سازی شده‌اند. اگر احتیاج به تمرکز دارید، اتاق VR مخصوص این کار وجود خواهد داشت. اگر تمایل دارید تا جلسه ایده‌پردازی با همکاران خود داشته باشید، اتاقی خاص با امکانات ویژه برای شما تعبیه شده است. در تمام این محیط‌ها می‌توان از AR هم برای اضافه کردن عناصر دیجیتال و کاربردی استفاده کرد تا کارایی و بازدهی بیشتری داشته باشید.

در دنیای فیزیکی واقعی ما چاره‌ای جز پذیرش محدودیت‌های فیزیکی و محیط کار نداریم، چراکه امکان تغییر دادن آن‌ها (حداقل به سادگی) وجود ندارد. اما در متاورس هیچ‌چیز غیرممکن نیست. تمام این محدودیت‌ها در متاورس از بین خواهد رفت.

ابزارهای خلاقانه در محیط متاورس به ما این امکان را می‌دهد که محیط اطراف را با توجه به نیازهایمان شکل داده و تغییر دهیم. البته این کار مستلزم تخصص خاص خود بوده و از عهده هرکسی برنمی‌آید. بنابراین افراد و طراحان دیگری از زمان و توانایی خود برای ساخت این محیط‌ها استفاده می‌کنند. این افراد را باید مهندسان و معماران دنیای متاورس بدانیم. ولی به‌جای ابزار سنتی ساختمان‌سازی، تمام کار خود را در کامپیوتر انجام می‌دهند. هرچه بیشتر در مورد این محیط‌های کاری جدید یاد بگیریم، طبعاً کارایی آن‌ها بالاتر خواهد رفت.

متاورس به افراد، در سراسر دنیا، فرصت‌هایی را جهت دیدن، شنیدن، کار کردن، و یادگرفتن موضوعات مختلف در تمام زمینه‌های علمی، فنی و کاری خواهد داد.

۵- انقلابی در زمینه فرهنگ سازمانی

امروزه فضاهای کاری در ادارات و سازمان‌ها نیز به‌صورت سلسله مراتبی هستند. فضاهای مخصوص مدیران اصلی هستند: مقر اصلی سازمان‌ها، بالاترین طبقات و اتاق هیئت‌مدیره. بسیاری از سازمان‌ها ساختمان و یا طبقه جداگانه‌ای برای مدیران ارشد دارند. کارکنان ساده نیز در ساختمان‌های اقماری یا شعبه‌های دیگر کار می‌کنند.

اما متاورس می‌تواند نوعی دموکراسی در فضاهای کاری و شغلی را به همراه بیاورد. تمام افراد و سازمان‌ها می‌توانند دسترسی برابری داشته باشند. به عبارت دیگر،‌ حتی ساده‌ترین کارگرها هم می‌توانند اتاق مشتری با مدیر ارشد داشته باشند. از سوی دیگر، حتی در دورافتاده‌ترین نقاط هم افراد می‌توانند یک دفترکار بهینه و مجلل برای خودشان در متاورس تهیه کنند.

شروع فرایند تغییر فرهنگ سازمانی شرکت‌ها از سال ۲۰۲۰ و با همه‌گیری کرونا آغاز شد. امروزه مدیران شرکت‌ها بیش از هر زمان دیگری از نیاز برای تغییر فرهنگ سازمانی و از بین بردن برخی موانع غیرضروری قدیمی آگاه هستند. آن‌ها می‌دانند که باید شرایط را طوری فراهم کنند که خواسته‌ها و ایده‌های تمام کارکنان شنیده شده و سلسله مراتب و رتبه‌بندی از مانع از انجام چنین کاری نشود. کار کردن در متاورس می‌تواند فرصتی عالی برای انجام این تغییرات باشد. محیط‌های کاری مشترک در متاورس به کارکنان و مدیران کمک می‌کند تا راحت‌تر دور هم جمع شده و با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *