دانستنی

کسب درآمد از فریلنسری و معرفی سایت های فریلنسری

فریلنسر چیه؟ کیه؟

کسیه که به صورت پروژه ای با کارفرما های مختلف از سراسر دنیا در ارتباطه و به ازای هر پروژه ای که انجام میده، کسب درآمد از فریلنسری میکنه. میتونی توی خونه یا هرجای دیگه بشینی و پروژت رو انجام بدی و درآمد کسب کنی. درآمد ماهانت هم به این بستگی داره که چقدر کار کنی و چند تا پروژه در ماه بگیری.با هر مهارت و تخصصی که محتوای اون قابلیت ارسال داشته باشه میتونی به عنوان فریلنسر کار کنی. اصطلاح دیجیتال نومد digital nomad (کوچ گرد دیجیتالی) هم به فریلنسرهایی میگن که بیشتر در سفر هستن و در سفر کار میکنن.

کسب درآمد از فریلنسری

وقتی به عنوان یه فریلنسر کار خودتون رو شروع میکنین، در واقع از سراسر جهان میتونین کارفرما داشته باشین. یعنی حتی میتونین در ایران نشسته باشین از کشورهای خارجی پروژه دریافت کنین و انجام بدین و درآمد دلاری داشته باشین. فقط کافیه که در پلتفرم های ایرانی و خارجی عضو باشین تا با کارفرماها ارتباط برقرار کنین. اما نکته ای که وجود داره اینه که فقط کسایی میتونن به عنوان فریلنسر کار کنن که محتوای کاری که انجام میدن به صورت اینترنتی قابلیت انتقال داشته باشه. مثلا میتونی مقاله بنویسی، پروژه های معماری رو طراحی و سه بعدی کنی. میتونی عکس درست کنی، مطلبی رو آموزش بدی و کسب درآمد از فریلنسری در خونه داشته باشی. این کلیتی بود که درباره فریلنسری گفتیم.

در ادامه همراه ما باشین تا شما رو با تمام جزییات کسب درآمد از فریلنسری آشنا کنیم. و درباره محبوب ترین مهارت های فریلنسری، مزایا و معایبش، بهترین سایت های فریلنسری که میتونین درآمد دلاری و ریالی داشته باشین و بهترین سایت های فریلنسری در ایران، مزایا و معایب فریلنسری، مزایای استفاده از سایت های فریلنسری و مشکلاتی که فریلنسرها با اون ها سرو کار دارن صحبت کنیم. اگر شما هم جزو افرادی هستین که میخواین برای خودتون کار کنین و کار کردن در محیط های اداری براتون سخت و رنج آوره، کسب درآمد در خانه با فریلنسری میتونه گزینه مناسبی برای شما باشه. حتما این مطلب رو بخونین که مخصوص شماست.

در چه زمینه هایی میشه به عنوان فریلنسر به کسب درآمد پرداخت؟

شما با هر حرفه و تخصصی که باشین می تونین به صورت فریلنسر به انجام کار مشغول بشین. تا جایی که تخصص و محتوای شما قابلیت ارائه با فضای مجازی رو داشته باشه. پس میتونین علاوه بر مواردی که مطرح شد ایده و مهارت و تخصص خودتون رو به صورت خلاقانه ارائه بدین.

محبوب ترین تخصص ها برای کسب درآمد از فریلنسری

کسب درمد از فریلنسری بسیار گسترده و در زمینه های متنوعی میتونه باشه. در زیر لیستی از محبوب ترین تخصص هارو براتون آوردیم. در ادامه مطلب هم پرکاربردترین اون ها با میانگین درآمد سالانه رو بهتون معرفی میکنیم.

کسب درآمد از فریلنسری با:

  • طراحی وبسایت
  • آموزش
  • تایپ
  • ورود اطلاعات
  • بازاریابی و فروش
  • طراحی گرافیکی
  • ساخت اپلیکیشن موبایل
  • بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)
  • فریلنسری برندسازی
  • دستیار مجازی
  • فریلنسری مدل های سه بعدی
  • ساخت بازی
  • ترجمه
  • تحقیق در اینترنت
  • خدمات حقوقی
  • رونویسی از صدا
  • تولید محتوا و نویسندگی
  • خدمات اجتماعی
  • مدیریت شبکه های اجتماعی
  • طراحی لوگو و لوگو تایپ
  • انیمیشن و موسیقی
  • مدیریت منابع انسانی
  • معماری و نقشه کشی

کسب درآمد از فریلنسری با شغل های پردرآمد فریلنسری

۱. طراح وب سایت

طراحان وب به طراحی، ایجاد و نوشتن کد برای وب سایت ‌ها و صفحات وب میپردازن. که متن، تصاویر، گرافیک، صدا و ویدیو رو نمایش میده. طراحان مسئول برنامه‌ریزی طراحی کلی یک وب سایت هستند و ممکنه اغلب با چندین مشتری در طول زمان کار کنن. وب سایت‌ها رو به روز میکنن، فایل‌های پشتیبان ایجاد می کنن، مسائل کد رو حل میکنن و محتوای سایت را مینویسن و ادیت میکنن. (حدود درآمد دلاری: ۴۵ تا ۳۹۰ دلار در سال)

۲. برنامه نویس

برنامه نویسان کامپیوتر که به طور معمول این کار رو براساس قرارداد انجام میدن و ممکنه با مشتریان متعددی کار کنن، مشابه طراحان و نویسندگان. این متخصصان نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی رایانه‌ای رو توسعه میدن. اون ها برای ارائه بهترین راه‌حل‌های فنی برای نیازهای مشتریان مشاوره میدن. (حدود درآمد دلاری: ۴۷ تا ۷۱۴ دلار در سال)

۳. طراح گرافیک

طراحان گرافیک با مشتریان مختلف برای توسعه مفاهیم تصویری با استفاده از تصاویر فیزیکی یا نرم‌افزار رایانه ای کار میکنن. طراحان گرافیک از این مفاهیم تصویری استفاده میکنن تا طراحی کلی و چیدمان برنامه‌های مختلف تجاری از جمله تبلیغات، گزارش‌های دیداری و مجلات رو خلق کنن و از این طریق کسب درآمد از فریلنسری میکنن. (حدود درآمد دلاری: ۴۸ تا ۹۲۰ دلار در سال)

۴. متخصص بازاریابی

متخصصان بازاریابی به سازمان‌ها کمک می‌کنن تا آنچه رو که مشتریان به طور موفقیت آمیزی با ارزیابی داده‌های بازار خریداری می کنن، درک کنن. و شکاف هایی رو که در رسیدن به بازار هدف وجود داره پیدا میکنن؛ اینکه چه نوع محصولات یا خدمات به دفعات به فروش میرسن و اینکه مشتریان چقدر به طور معمول به خرید میپردازن. تمام این نقاط داده به متخصصان بازاریابی کمک میکنن و از نظرات مشتریان برای ارئه سرویس بهتر به مشتریان استفاده میکنن. (حدود درآمد دلاری: ۵۴ تا ۲۶۲ دلار در سال)

۵. معلم خصوصی

مربیان آنلاین با دانش آموزان تمام سنین و از زمینه‌های مختلف برای حمایت از یادگیری و پیشرفت تحصیلی کار میکنن. این مشاورای آموزشی از روش‌ها و تکنیک‌های متفاوت تدریس برای کمک به دانش آموزان برای درک بهتر مفاهیم معلمان در کلاس استفاده میکنن. مربیان فعالیت‌هایی رو برنامه‌ریزی میکنن که به دانش آموزان در یادگیری مطالب کلاس و انجام ارزیابی برای اطمینان از پیشرفت دانش آموزان کمک میکنه. البته بحث آموزش فراتر از دروس مدرسه ای و دانشگاهیه و شما در هر حوزه ای میتونین به آموزش بپردازین و کسب درآمد از فریلنسری داشته باشین. (حدود درآمد دلاری: ۵۳ تا ۵۵۸ دلار در سال)

۶. حسابدار

حسابداران سوابق فرآیندهای مالی، معاملات و اسناد رو تفسیر و نگهداری می‌کنن. حسابداران که به صورت آزاد کار می‌کنن ممکنه با چند کارفرما یا برای کسب و کارهای کوچک یا سازمان‌های کوچک کار کنن. (حدود درآمد: ۵۴ تا ۶۹۷ دلار در سال)

۷. دستیار مجازی

دستیاران مجازی خدمات اداری را به مشتریان خود از راه دور، معمولا از یک دفتر خونگی ارائه میدن و کسب درآمد در خانه با فریلنسری انجام میدن. این افراد معمولا قرار ملاقات‌ها رو زمان‌بندی می‌کنن، تماس‌های تلفنی می‌گیرن، ترتیبات سفر رو انجام میدن و ایمیل‌ها و پیام‌های آنلاین دیگر رو برای مشتریان خودشون مدیریت میکنن. (حدود درآمد دلاری: ۵۶ تا ۸۶۰ دلار در سال)

۸. ادیتور

ادیتورها یا ویراستاران، مطالب نوشته شده و نسخه‌های اولیه رو برای انتشار، بازبینی و هماهنگ میکنن. مطالب نوشتاری که ویراستاران با اون‌ها کار می‌کننن می‌تونه شامل کتاب‌ها، مجلات، محتوای آنلاین و روزنامه‌ها باشن. ویراستاران آزاد میتونن در حوزه‌های مختلف محتوا، مثل ویرایش داستان یا ویرایش کپی، کار کنن. (حدود درآمد دلاری: ۵۷ تا ۷۰۴ دلار در سال)

۹. نویسنده

نویسندگان آزاد میتونن با مشتریان فردی، مشتریان متعدد و براساس قرارداد با شرکت‌ها و سازمان‌ها کار کنن و کسب درآمد از فریلنسری کنن. نویسندگان برای کتاب‌ها، وب سایت‌ها، مجلات، مقالات خبری، توصیفات محصول، تبلیغات و مجلات محتوا خلق می کنن. (حدود درآمد دلاری: ۶۰ تا ۶۸۰ دلار در سال)

۱۰. متخصص شبکه های اجتماعی

متخصص رسانه‌های اجتماعی، محتوا رو برای مشتریان خود در سکوهای رسانه اجتماعی مثل فیس بوک و اینستاگرام برای ایجاد یک حضور آنلاین و یک برند دنبال میکنن. متخصصان وب سایت‌های ارتباط جمعی، کارشناسان مسئول تعامل با مشتریان، اندازه‌گیری متریک‌های سایت و نظارت بر جنبه‌های خلاقانه مدیریت و نگهداری یک صفحه اجتماعی تا به امروز هستن. (حدود درآمد دلاری: ۶۰ تا ۲۵۶ دلار در سال)

معرفی سایر مشاغل فریلنسری

تایپیست

در کسب درآمد از فریلنسری به عنوان تایپیست، شما روزانه تعدادی فایل که میتونه شامل متن، دست خط، فرمول ریاضی گزینه های تستی، فایل های صوتی، جداول و نمودارها، زیرنویس برای عکس ها و عنوان ها و زیرعنوان هاست رو تایپ میکنین.

مهارت های لازم برای تایپیست: تایپ ۱۰ انگشتی، تایپ فرمول های ریاضی، اگه میتونین ۴۰ کلمه در مدت یه دقیقه تایپ کنین برای شروع کار تایپ مناسب هستین.

میانگین درآمد: قطعا علاوه بر تعرفه ای که بابت هر صفحه در نظر گرفته میشه باید توجه کنین که درآمدتون به خوش قولی، مهارت و سرعتتون بستگی داره.

وارد کردن اطلاعات (Data Entry)

از جمله مشاغلی که برای اسمش معادل فارسی نداریم، اما از جمله مشاغلیه که بسیاری از شرکت های بزرگ و نیمه بزرگ بهش احتیاج دارن. به طور کلی فعالیت های این شغل رو در سه دسته میشه طبقه بندی کرد:

  1. بارگذاری محتواهای سایت و اپلیکیشن
  2. موجودی کالا و فایل های انبارداری
  3. کارهای مربوط به حسابداری و ورود اطلاعات در اکسل (excel) و اکسس (access)

در واقع اطلاعات موجود در اختیارتون قرار میگیره و اون ها رو به صورت الکترونیکی وارد، اعتبارسنجی و یا ویرایش میکنین.

مهارت های لازم: آشنایی با نرم افزار های اداری، ورد، اکسل، اکسس، تایپ، زبان انگلیسی.

درآمد: میتونین به صورت پروژه ای، ساعتی، حتی بر اساس تعداد کلمات درآمد کسب کنین. متوسط درآمد دلاری این شغل ۱۳ دلاره و بسته به مهارتی که دارین میتونین در بازه ۱۳ تا ۱۷ دلار درآمد کسب کنین. از اونجایی که این شغل در ایران کمتر جا افتاده برای این که بیشتر با جزئیات این کار آشنا بشین، براتون از کارهایی که این افراد انجام میدن بیشتر میگیم.

  • تایپ کردن
  • نوشتن متن فایل های صوتی
  • وارد کردن اطلاعات مشتریان یا داده ها، ادیت و به روزرسانی اون ها
  • وارد کردن اطلاعات و داده های مالی و حسابداری
  • کپی و وارد کردن اطلاعات
  • تغییر فرمت فایل ها
  • ثبت اطلاعات پزشکی و درمانی
  • استخراج و وارد کردن اطلاعات لازم از منابع مختلف مثل ایمیل ها

ساخت اپلیکیشن موبایل

امروزه داشتن سایت به بخش جدایی ناپذیر کسب و کارهای بزرگ تا کارهای خونگی تبدیل شده و با پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات و برای سهولت برقراری ارتباط داشتن اپلیکیشن مخصوص در اولویت شرکت های بزرگ قرار گرفته.

مهارت های لازم: برنامه نویسی، طراحی گرافیکی.

درآمد: درآمد این کار در ایران بسیار متفاوته و از رایگان تا درآمد حدود ۱۰۰ میلیون دیده شده.

بهینه سازی موتورهای جستجو (سئو)

قبلا صحبت کردیم که تمامی کسب و کارها به داشتن سایت رو آوردن و بعضا بخش بزرگی از درآمد اون ها از طریق سایت تامین میشه. اما با زیاد شدن تعداد وب سایت ها باید به مسئله دیده شدن در گوگل توجه کنیم. بنابراین بهینه سازی یا سئو سازی سایت برای دیده شدن در صفحه اول گوگل امری حیاتی برای شرکت ها محسوب میشه و متخصصان سئوی سایت به راحتی از این راه میتونن کسب درآمد فریلنسری (دورکاری) هم داشته باشن.

مهارت های لازم: آشنایی با ویژگی ها و ابزار های سئوی سایت. اصطلاحات white seo و black seo، برنامه ریزی و ارائه پلن سئو، آشنایی با سئوی داخلی و سئوی خارجی و رفع ایرادات اون ها، مهارت کار با ابزار گوگل آنالیتیکس، مهارت و تسلط کامل بر اصول CMS، مهارت در پیدا کردن و استفاده از واژگان کلیدی.

درآمد: متخصص سئو بسته به میزان انجام کار و شرکت طرف قرارداد میتونه از یک میلیون و پونصد تا ۱۰ میلیون و حتی بالاتر درآمد داشته باشه.

مدلسازی سه بعدی

برای پروژه های معماری، تولید انیمیشن،ساخت بازی، ساخت سازه های ساختمانی و مدلسازی، طراحی صنعتی، طراحی بنر ۳ بعدی، قطعات، مدلسازی محصول نیاز به فریلنسر سه بعدی داریم. محبوب ترین نرم افزار مورد نیاز سه بعدی سازی تری دی مکس ست.

مهارت های لازم: نرم افزارهای سه بعدی با توجه به رشته طراحی.

درآمد: درآمد مدلسازها هم بسیار متغیره. اما قطعا از مشاغلیه که اگه به صورت حرفه ای بتونین انجام بدین از ۲ میلیون تا ۱۰۰ ملیون میتونین درآمد داشته باشین.

ترجمه

فریلنسری مترجم شغلیه که همیشه براش کار پیدا میشه. اما باید توجه کنین که ویژگی ها و مهارت های یه مترجم خوب رو داشته باشین. بیشتر مترجمین در زبان انگلیسی و کمترین اون ها در زبان ایتالیایی و اسپانیایی هستند.

مهارت های لازم:

  • تسلط کامل بر نحوه نگارش متن های ترجمه شده به زبان مقصد
  • آشنایی با سبک های مختلف نوشتن و علائم نگارشی مورد استفاده
  • تسلط بر اصطلاحات هردو زبان و معادلش در هر دو زبان
  • آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم، نحوه صحبت کردن و رفتار هر دو زبان
  • کم و زیاد نکردن ایده اصلی هنگام ترجمه (امانت داری ترجمه)

تحقیق در اینترنت

فریلنسرهای این رشته زمان زیادی رو برای جستجو سپری میکنن و انواع نظر سنجی و پر کردن فرم و… رو انجام میدن.

مهارت های لازم: جستجوی کلمات کلیدی، توانایی درک مطلب و بیان قوی.

کارهای حقوقی

کسب درآمد از فریلنسری در رشته حقوق هم در زمینه مشاوره، انجام پرونده های حقوقی، خانوادگی، کاری، جنایی و… می باشد که از درآمد خوبی هم برخوردار هستن.

مهارت های لازم: فارغ التحصیلی از رشته های حقوق.

رونویسی صدا

در این رشته هم فایل های صوتی رو به صورت نوشتاری در میارین. ممکنه بعد از این مرحله نیاز به ترجمه و تایپ هم باشه. پر طرفدارترین رشته در زمینه رونویسی متعلق به علوم پزشکیه.

مهارت های لازم: مهارت شنیداری، تایپ.

تولید محتوای نویسندگی، تصویری و صوتی

اگه مهارت در نویسندگی (مقاله و محتواهای طبق درخواست مشتری) و اصول فیلمسازی و دستی در تدوین دارین، میتونین در این حوزه به فریلنسری و کسب درآمد از فریلنسری بپردازین و متناسب با نیاز مشتری به تولید محتواهای تصویری و صوتی بپردازین.

مهارت ها: اصول تدوین و فیلمسازی، آشنایی با نرم افزارهای تدوین فیلم و عکس مثل پریمیر و فتوشاپ.

 مدیریت شبکه های اجتماعی

در کسب درآمد از فریلنسری مدیریت شبکه های اجتماعی شما باید بتونین با پلتفرم های رسانه های اجتماعی مانند لینکدین، فیس بوک، گوگل پلاس، و… کار کنین، اون ها رو به روز نگه دارین و مدیریت کنین.

طراحی لوگو و لوگوتایپ

اگه گرافیک بلدین و میتونین با توجه به ویژگی ها و سبک مد نظر کارفرماتون لوگوی مد نظرش رو طراحی کنین و رضایتش رو به دست بیارین این کار مناسب شماست.

مهارت ها: گرافیک، نرم افزارهای طراحی و گرافیکی مثل فتوشاپ، ایلاستریتور و… .

منابع انسانی

برای کسانی که تجربه مدیریت رو دارن میتونه به صورت آنلاین یا آفلاین مناسب باشه. ممکنه در جهت اهداف سازمان نیاز به کسب مهارت جدید و یا تغییراتی در مسئولیت ها باشه و در واقع مدیر منابع انسانی خدمت رسانی به سازمان رو بهبود میبخشه.

معماری، نقشه کشی و طراحی داخلی

دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته معماری به راحتی میتونین پروژه هایی رو هم از ایران و هم خارج از ایران قبول کنین و قطعا یکی از پردرآمدترین های کسب درآمد از فریلنسری معماری داخلی می باشد.

مهارت های لازم: نرم افزارهای نقشه کشی و سه بعدی سازی، اصول طراحی و نقشه کشی، ضوابط و مقررات ملی ساختمان.

مزایای کسب درآمد در خانه با فریلنسری

    • خودتون رئیس خودتون هستین.
    • ساعت کاریتون دست خودتونه.
    • پروژه و کارفرما رو خودتون از بین پیشنهاد ها انتخاب میکنین.
    • درآمدتون محدودیت نداره و میتونین چند تا پروژه رو همزمان کار کنین.
    • این بازار نا محدوده و فقط کافیه حرفه ای با کیفیت و قابل اعتماد باشین.
    • در سایت های فریلنسری خودتون درآمدتون رو به ازای هر پروژه انتخاب میکنین.
    • نیازی به رفتن به شهرهای بزرگ برای استخدام نیست و به صورت دورکاری کار میکنین.
    • نیازی به نشستن در دفتر کار ندارین و هرجایی که باشین میتونین کار کنین، بنابراین هزینه دفتر هم نمیدین.
    • نه آزمون استخدامی و نه مدرک تحصیلی اهمیتی نداره و تنها چیزی که اهمیت داره توانایی و حرفه ای بودن شماست.

معایب کسب درآمد از فریلنسری

  • صفر تا صد کار دست شماست.
  • در ابتدا ممکنه پروژه های زیادی نگیرین و این مرحله نیازمند صبوریه تا کم کم هرروز پیشرفت کنید و بتونین پروژه های بیشتری بگیرین.
  • درآمد ثابت ندارین: یه فریلنسر میدونه که گاهی تعداد پروژه ها خیلی زیاد میشه و باید برای تایم های شلوغ آماده باشه و زمانی هم هست که پروژه های زیادی نداره و برای این زمان ها هم باید برنامه ریزی کنه.
  • از اون جایی که در این بازار رقابت حرف اول رو میزنه بنابراین، اگه پروژه تون با کیفیت نباشه نمیتونین حرفی برای گفتن بین رقباتون داشته باشین.
  • در فریلنسری شما هیچوقت بازنشست نمیشین بلکه. یا کار میکنین یا دیگه کار نمیکنین. پس انتظار حقوق بازنشستگی هم نباید داشته باشین. همینطور بیمه و پاداش.
  • نداشتن ساعت کاری مشخص و منعطف بودن تایم در عین مزیت میتونه یه عیب هم محسوب بشه چون گاهی باعث میشه بین کار وقفه بیفته و برای تحویل به فشار و مشکل بخورین. بنابراین داشتن برنامه و مدیریت زمان برای فریلنسرها خیلی مهم و ضروریه.
  • نداشتن همکار باعث میشه شما به تنهایی مسئولیت تمام پروژه رو به عهده داشته باشین. خودتون کارها رو چک کنین و اگه حجم پروژه ای زیاد بود کسی رو استخدام کنین.

پلتفرم های کسب درآمد از فریلنسری چطوری کار می کنن؟

دو نوع اصلی از بسترهای آزاد وجود داره: خدمات مزایده و مناقصه. در پلتفرم‌ های مناقصه، فریلنسرها پروفایل خود رو بر روی وب سایت قرار داده و مجموعه مهارت‌های اون‌ها، دستاوردها، و آموزش اون‌ها رو برجسته میکنه. اون ها حتی میتونن یه پورتفولیوی آنلاین رو برای جذب مشتریان بیشتر با نمایش مهارت و سبک خودشون آپلود کنن. سپس مشتریان درخواست های خودشون رو بر روی سایت سرچ میکنن و سایت فریلنسرهای اون حوزه رو نمایش میده. مشتریان بهترین کاندید رو بعد از مرور پروفایل و قیمت انتخاب میکنن. در نهایت، فریلنسرها براساس عملکرد خود توسط مشتریان ارزیابی می‌شن. بازخوردهای مثبت هم به جذب مشتری‌های بیشتری بعد از اون کمک میکنه. و کسب درآمد از فریلنسری به همین سادگی اتفاق میفته.

در بستر های بدون مناقصه، مشاوران پس از ثبت‌نام، یک فرآیند رو بررسی میکنن. مشتریان درخواست‌هاشون رو با جزئیات ارائه میکنن و پلتفرم فهرست متقاضیان رو ارائه میکنه و برای کمک به اون ها بهترین تناسب رو برای پروژه‌ها انتخاب میکنه.

مزایا و معایب استفاده از سایت های فریلنسری

  • سایت های فریلنسری دارای قوانین سخت و فرایندهای ثبت دقیق هستن که هم فریلنسر ها و هم مشتریان رو پشتیبانی می‌کنه. بنابراین، این بسترها تقریبا همیشه امنیت کاربران و تحویل به موقع و دقیق اون ها رو تضمین میکنن.
  • استفاده آسون و راحت از سایت های فریلنسری از مزیت های مهم این پلتفرم هاست. و ثبت نام ساده در این پلتفرم که شامل وارد کردن مشخصات ابتداییه سخت ترین قسمت ماجراست.
  • با استفاده از این پلتفرم های آزاد آنلاین، هم فریلنسرها و هم مشتریان به راحتی میتونن اون چیزی رو که به دنبال اون هستن پیدا کنن. شما میتونین نوع کاری را پیدا کنین که حقیقتا معرف و چالش شما باشه, و شرکت‌ها میتونن بهترین کاندیدا ها رو پیدا کنن و یه نتیجه مطلوب داشته باشن.
  • بعضی از پلتفرم‌ های آنلاین حتی ویژگی‌های ارزشمند دیگه ای هم ارائه میدن , مثل دفترچه خاطرات کار و یه برنامه دسکتاپ که به کسب و کارها برای ردیابی زمان و نتایج کار کمک می‌کنه. برای مثال، Upwork یه برنامه دسکتاپ داره که هر ساعت شش عکس از صفحه شما می‌گیره و تعداد کلی کلیک ماوس، اقدامات scroll و keystrokes در هر بخش رو ثبت می‌کنه.
  • برای فریلنسرها، پیدا کردن مشتریان برای کسب درآمد از فریلنسری میتونه چالش برانگیز باشه. برخی وب سایت میسازن و پروفایل ‌های رسانه‌های اجتماعی خودشون رو راه‌اندازی میکنن و شروع به تبلیغ خودشون میکنن. اما این برای دیده شدن توسط شرکت های بزرگ و داشتن پروژه های متعدد نمیتونه کافی باشه. با استفاده از این پلتفرم های آزاد پروفایل شما به تمام کارفرماها معرفی میشه و متقابلا کارفرماها به شما معرفی میشن و هردو حق انتخاب دارین.

نکات کلیدی موفقیت در کسب درآمد از فریلنسری

  • در سایت های فریلنسری معتبر عضو شین. هرچی تعداد سایت های فریلنسری که در اون ها عضو میشین بیشتر باشه، تعداد پروژه های بیشتری میتونین بگیرین. سایت های معتبر ایرانی و خارجی زیادی وجود داره که برای کسب درآمد از فریلنسری در خونه حتما باید سعی کنین در اون ها عضو شین و در ادامه محبوب ترین پلتفرم های ایرانی و خارجی رو معرفی می کنیم.
  • حواستون باشه بهتره که از اسم و عکس خودتون در پروفایل استفاده کنین، یا اسمی که برند شماست. و سعی کنین که با انجام پروژه های خوب و کسب رضایت کارفرما برای پروفایلتون اعتبار کسب کنین.
  • فقط پروژه هایی رو قبول کنین که مطمئن هستین در اون ها تخصص و مهارت لازم رو دارین و از عهدش برمیاین. و یادتون باشه اگه سرتون شلوغه خیلی راحت بیان کنین و از نه گفتن نترسین.
  • هم برای کسب و کارتون برنامه داشته باشین (اگه میخواین برای کسب و کارت برنامه ریزی کنین حتما مقاله چرا باید بوم مدل کسب و کار داشته باشیم رو بخونین) و هم برای کارهای روزانه تون برنامه ریزی دقیق داشته باشین و مدیریت زمان رو جدی بگیرین.
  • میتونین برای خودتون لوگوی اختصاصی داشته باشین تا با اون شناخته بشین و برندسازی کنین.

چند نکته دیگر

  • علاوه بر عضویت در سایت های فریلنسری، برای کسب درآمد بیشتر از فریلنسری از وبسایت و شبکه های اجتماعی خودتون غافل نشین و دائما اون ها رو به روزرسانی کنین.
  • اولین قدم برای انجام یه پروژه درک موضوع و خواسته های کارفرماست. کوچکترین سوالی که موقع مطالعه پروژه براتون پیش اومد بپرسین.
  • بدیهیه که انجام به موقع و با کیفیت پروژه ها باعث خوشنامی و اعتمادسازی هرچی بیشتر میشه و براتون اعتبار کسب میکنه. در کنارش همیشه خوش رو و خوش برخورد باشین و از انجام پروژه لذت ببرین و این حس خوب رو به کارفرماتون هم منتقل کنین.
  • بهتره کارهای کسانی که در زمینه شما فعالیت میکنن رو دنبال کنین، از نقاط مثبتشون ایده بگیرین و نقاط منفیشون رو تکرار نکنین.
  • از اون جایی که پروفایل شما معرف شما به کارفرماهاست سعی کنین بهترین خودتون رو در رزومه تون داشته باشین. حتی اگه پروژه واقعی انجام ندادین، تمرین هایی رو برای خودتون تعریف کنین و به عنوان نمونه کار در رزومه پروفایلتون قرار بدین.
  • میتونین برای اعتمادسازی بیشتر و برقراری ارتباط مناسب با مشتری خدمات یا کارهای رایگان در نظر بگیرین.
  • از اونجایی که میزان کسب درآمد از فریلنسری ارتباط مستقیمی با تعداد پروژه هاتون داره و تعداد این پروژه ها در ماه یکسان نیست، بهتره برای مخارجتون هم برنامه ریزی کنین و همیشه مقداری پس انداز برای روزهای سخت داشته باشید.

معرفی محبوب ترین سایت های کسب درآمد از فریلنسری

در زیر چند نمونه از محبوب ترین سایت های کسب درآمد از فریلنسری در ایران و خارج از ایران رو آوردیم، که به راحتی میتونین در اون ها عضو شین و کسب و کار آزاد خودتون رو شروع کنین. روی هر کدوم که کلیک کنین وارد سایتش میشین.

در ایران:

فریلنس پارس

پارسکدرز parscoders

پونیشا

سان تایپ

کاریشه

منکارتو

تایپاایران

خارج از ایران:

Freelancer

Upwork

Toptal

Dribble

۹۹Design

Skyword

PeopleperHour

فریلنسری در اینستاگرام

به عنوان یه فریلنسر شما بخش عمده مشتریاتون رو از بستر اینترنت پیدا میکنین. همونطور که گفتیم شما میتونین در پلتفرم های مخصوص فریلنسری ثبت نام کنین و با کارفرماها در ارتباط باشین. وبسایت خودتون رو طراحی کنین، در شبکه های اجتماعی مثل فیسبوک، تلگرام و اینستاگرام فعال باشین. بدیهیه که شما با ساخت پروفایل در چندین شبکه میتونین کارفرماهای بیشتری پیدا کنین و در نتیجه پروژه های بیشتری بگیرین.

همونطور که میدونین اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعیه که مخاطب های زیادی داره. مشاغل متنوعی دارن در بستر اینستاگرام فعالیت میکنن و به درآمد های بالایی هم رسیدن و بسیار موفق در این زمینه عمل کردن. به عنوان یه فریلنسر، بزرگترین مزیت اینستاگرام اینه که شما مسقیم با کارفرما در ارتباط قرار میگیرین و نیازی به پرداخت درصد به پلتفرم های فریلنسری نیست. البته که به شما پیشنهاد میکنیم در همه پلتفرم ها و شبکه ها حضور داشته باشین، خصوصا در اوایل کارتون. اما اینو بدونین که جادوی اینستاگرام میتونه در نهایت شما رو از سایر پلتفرم ها بی نیاز کنه.

نمونه کارها و پروفایلتون بسیار خوانا در اختیار کارفرما قرار داره و فقط کافیه یاد بگیرین که چطور باید اکانت اینستاگرام خودتون رو بالا بیارین، تا در سطح گسترده با سراسر دنیا در ارتباط قرار بگیرین. اما سوال اساسی که حتما براتون مطرح شده اینه ک چطور اکانت اینستاگرامم رو به اون سطح برسونم؟

چجوری اکانت محبوبی داشته باشم؟

برای موفقیت در اینستاگرام، این که اکانت شما تبدیل به اکانت محبوبی بشه که کارفرماهای زیادی رو جذب کنه، تعداد لایک و فالوور، بازدید و تعامل شما با مخاطبتون بالا بره نیازمند تلاش هوشمند و مداومه. ممکنه شما هر روز در اینستاگرام پست و استوری بزارین اما با وجود محتوای خوبی که ارائه میدین، پیشرفتی حس نکنین و پروژه ای هم دریافت نکنین. دقیقا به همین دلیله که باید هوشمند عمل کنین. شاید به نظر نرسه اما قرار دادن نمونه کارها (محتواها) در اینستاگرام نیازمند استراتژی و تقویم محتواست. افزایش فالووری که باهاتون در تعامل باشه و تبدیل مخاطب هاتون به مشتری، نحوه برخورد با مشتری، حتی نحوه تولید محتوایی که میکنین همه و همه نیازمند آموزشه.

اگه قصد موفق شدن در این زمینه رو دارین، و میخواین با جزئیات بیشتر آشنا شین حتما دوره گرگ اینستاگرام رو شرکت کنین. در دوره گرگ اینستاگرام به شما آموزش داده میشه که چطور پروفایل خودتون رو از صفر بالا بیارین و با مخاطب در ارتباط قرار بگیرین و حتی همون اوایل که تعداد فالوورتون کمه بیشترین بازدهی رو داشته باشین. برای دیدن دوره گرگ اینستاگرام اینجا کلیک کنین.

مشکلاتی که فریلنسرها همواره با اون ها سر و کار دارن!

به عنوان یه ایرانی نمیتونین از خدمات جهانی استفاده کنین

خب همونطور که میدونین ایران در تحریم قرار داره و شرکت ها و سایت های فریلنسری از سپردن پروژه های خودشون به فریلنسرهای ایران امتناع میکنن. بنابراین، هم امکان استفاده از تکنولوژی های مورد نیاز برای ایرانیان وجود نداره و هم این که امکان کار با بازار جهانی وجود نداره. (یعنی داره، اما با ریسک از بین رفتن پول!)

به روز نکردن تخصص و مهارت

متاسفانه وقتی اطلاعات کمی از چیزی داریم یا وقتی چندتا مقاله و کارگاه آموزشی میریم تصور میکنیم درباره اون موضوع مهارت داریم و دیگه نیازی به آموزش نداریم. در صورتی که باید هر روز اطلاعات خودمون رو در زمینه و حوزه ای که کار میکنیم بالا ببریم و با جدیدترین و به روزترین کارهای مرتبط با تخصصمون آشنا شیم، ویژگی ها و نقاط قوت و ضعفشون رو بررسی کنیم و در کارهای خودمون با الهام از ویژگی های خوب، بهتر و بهتر عمل کنیم. این کار باعث میشه که کسب درآمد از فریلنسری به عنوان یه شغل رسمیت بیشتر هم پیدا کنه چرا که هم کیفیت کارها هرروز بالاتر میره و هم این که اعتماد سازی بیشتری برای کارفرما ایجاد میشه و در نتیجه میزان پروژه های فریلنسری هم افزایش پیدا میکنه.

ابزارهای فریلنسری

به عنوان یه فریلنسر ابتدایی ترین نیاز، اینترنت و لپ تاپ یا کامپیوتره که هر دو در کشور ما بسیار گرون هستن. سرعت بسیار پایین اینترنت و هزینه بالای اون و حتی منقطع شدن دائم، از مشکلاتیه که فریلنسرها با اون سر و کله میزنن. علاوه بر هزینه و به هم خوردن آرامش و اعصاب زمان زیادی رو هم از دست میدن. قیمت بالای سیستم های کامپیوتری و لپ تاپ ها هم که نیازی به گفتن نداره.

فریلنسری که شغل نیست

متاسفانه این جمله ایه که خیلی از فریلنسرها میشنون. شاید خنده دار به نظر بیاد ولی در قرن ۲۱، هستن کسانی که فریلنسری رو به عنوان شغل قبول ندارن، چون ویژگی های یه شغل رسمی رو نداره. مثل: نداشتن بیمه، نداشتن تایم کاری مشخص و حقوق ثابت. طبیعیه که ممکنه یک ماه چندین پروژه در دست داشته باشین و سرتون شلوغ باشه و در ماه بعدی خبری از یه پروژه هم نباشه.

بازاریابی و پیدا کردن کارفرما

در کسب درآمد از فریلنسری اگه به صورت تکی کار میکنین، قطعا خصوصا اوایل کارتون با مشکل پیدا کردن کارفرما مواجه میشین. بهتره بدونین که تنها نیستین و طبق نظرسنجی سایت (smallbiztrends.com)، ۶۳ درصد فریلنسرها با مشکل بازاریابی و پیدا کردن پروژه مناسب مواجه هستن. البته ناگفته نمونه که قسمتی از این مشکل هم به دلیل نداشتن رزومه مناسب و عدم اعتماد کارفرما اتفاق میفته.

درآمد پایین فریلنسری، حقیقت یا دروغ!

اگه به عنوان یه فریلنسر درحال انجام کار هستین قطعا درک میکنین که فریلنسری میتونه درآمد خیلی پایین و یا درآمد صفر داشته باشه. خصوصا اگه به تازگی وارد این عرصه شده باشین متوجه میشین که حتی تا چندین ماه اول هیچ خبری از پروژه ای در کار نیست و یا در کل تعداد پروژه هایی که انجام دادین بسیار پایینه.

نکته اینجاست که وقتی در چند سایت فریلنسری عضو شدین (حتما در چند سایت عضو شین و به یه سایت اکتفا نکین) دلسرد نشین و هر روز روی بهبود بخشیدن به پروفایلتون کار کنین. سعی کنین نمونه کار های زیادی در پروفایلتون قرار بدین که کیفیت بسیار خوبی هم برای ارائه داشته باشن. نمونه کارهاتون هستن که باید بتونن مخاطب رو جذب کنن و اعتماد کارفرماها رو جلب کنن. پس تا میتونین برای این کار انرژی بزارین و این کار رو حرفه ای تر انجام بدین و بهترین ها رو در ویترین پروفایلتون بچینین.

 

واسطه گری و کم شدن درآمد فریلنسرها

دلال ها یکی دیگه از چالش هایی هستن که فریلنسرها با اون سر و کله میزنن. در کسب درآمد از فریلنسری مثل هر شغل دیگه ای وقتی پای واسطه میاد وسط سود شما به عنوان فریلنسر کم میشه و جیب دلال ها پُر. بنابراین توصیه میکنیم به هیچ عنوان پروژتون رو با قیمت پایین تر انجام ندین.

همه کار ها و مسئولیت ها با شماست

به عنوان یه فریلنسر، شما تمام مسئولیت پروژه رو صفر تا صد در اختیار دارین و انجام کل کار به عهده شماست. شاید این یکی از دغدغه ها و مشکلات فریلنسرهاست. گاهی ممکنه سرتون انقدر شلوغ باشه که نیاز به همکار رو به وضوح حس کنین.

افزایش جمعیت

خب از اون جایی که هر روز تعداد فریلنسرها زیاد میشه، رقابت در این بازار جهانی هم سخت تر و سخت تر میشه. همینطور با زیاد شدن تعداد فریلنسرها، شانس شما برای انتخاب شدن توسط کارفرما کمتر میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *