دانستنی

کسب درآمد با ویراستاری

کسب درآمد با ویراستاری

با رشد و توسعه صنعت چاپ ، شغلی با عنوان ویراستار کتاب و مقالات متولد و رشد کرد و امروزه با گسترش و نفوذ اینترنت ، شیوه کسب درآمد با ویراستاری وارد مرحله نوینی شده است. کسب درآمد اینترنتی و سنتی از طریق ویرایش کتاب و مقالات ، وابستگی کامل به تولید محتوا دارد. افراد ویراستار اعم از ویراستاران آزاد و یا تصحیح کنندگان خطا در نوشتار ، علاوه بر درآمد خوب ، فرصت مطالعه موضوعات علمی خوب را هم دارند.

امروزه ویرایش و تصحیح متون علاوه بر کار علمی و تحقیقاتی ، به عنوان یک شغل و ایده تجاری مطرح است و به دلیل نفوذ اینترنت در همه عرصه ها ، کسب درآمد از اینترنت از طریق ویرایش ، فرصت مناسبی برای علاقمندان آن ایجاد کرده است . ویراستاری جزو مشاغل اداری ، خانگی ، آزادکاری و در سفر محسوب می شود و ویراستار در همه جا می تواند اقدام به کسب درآمد از طریق اینترنت کند.

در این مقاله سایت پول یابی به ملزومات ، راهها و شیوه های عملی کسب درآمد با ویراستاری پرداخته می شود و تلاش می شود تا آموزش های لازم در این زمینه به علاقمندان ارائه شود.

کسب درآمد با ویراستاری

واقعیت این است که در عین حالی که کسب درآمد با ویراستاری زیاد سخت نیست ولی این کسب و کار مختص دانش‌آموختگان دانشگاه و افراد اهل مطالعه می باشد. ویراستاری جزو مشاغلی است که با حداقل امکانات و با اتکا به مطالعه و یادگیری اصول نگارش ، می‌توان در منزل و یا هر جای دیگر از شرکت و انتشاراتی تا سفر از طریق آن اقدام به کسب درآمد کرد و  می تواند جزو ایده های ساده پولساز هم باشد .

اگر علاقه به مطالعه زیاد دارید و یا در دوران تحصیل شغل مناسبی برای درآمد ندارید و یا به عنوان دانشجو، استاد دانشگاه و نویسنده به شغل دوم نیاز دارید ، ویراستاری شغل مناسبی جهت ویرایش محتوای کتاب‌ها، مقالات چاپی و الکترونیکی محسوب می شود.

ملزومات اولیه شغل ویراستاری این است که فرد تحصیلات و سواد کافی برای درک متون را داشته باشد و علاوه بر آن با اصول ویراستاری آشنا باشد. معمولا افرادی که اهل مطالعه و تحقیق هستند ویژگی اول را دارند و ویژگی دوم نیز با مطالعه و یا شرکت در دوره های آموزشی ویراستاری به دست می‌آید.

تعریف ویراستار و شرح وظایف

ویراستار فردی است که متن و محتوای خروجی را تصحیح ، پیراسته و تنظیم می کند . در واقع ویراستار به کسی می گویند که ویرایش می کند. ویراستاری جزو مشاغلی است که نیاز به ابزار خاصی ندارد و با داشتن یک سیستم کامپیوتری و به صورت دور کاری هم می توان این کار را انجام داد.

مهمترین ویژگی ویراستار داشتن تمرکز است و ویژگی دیگرش اهل مطالعه زیاد و مداوم بودن است، هیچ نکته کوچکی نباید در این حرفه از چشم دور بمانند و حتی بسیاری از افراد معتقدند که اولین اشتباه می تواند آخرین اشتباه باشد.

وظیفه یک ویراستار ممکن است متفاوت باشد از غلط املایی گرفتن تا تصحیح نسخ خطی را شامل شود . برای شروع نیاز به مدرک خاصی ندارد و با هر رشته دانشگاهی می توان در این زمینه فعالیت خود را آغاز کرد.

ویراستاری تنها اصلاح غلط‌های املایی و گذاشتن علامت نیست و انواع مختلفی دارد. اصلاح غلط های املایی ، تایپی ، روش صحیح رسم الخط و ویرایش صوری ، ابتدایی ترین و مهمترین نوع ویراستاری است که فعالیت در آن آسان است.

در مرحله بعد ویرایش زبانی و ادبی است که به درستی واژه‌ها، کاربرد افعال و جملات مربوط می‌شود. در مواردی باید ساختار، محتوا و استناد کتب بررسی شود که به آن ویراستاران بنیادین می‌گویند.

فرق ویراستار با نویسنده

ویراستاری انواع مختلفی دارد. مانند ویراستار زبانی که وظیفه ویرایش متن از نظر املایی، دستوری، نقطه گذاری را برعهده دارد و ویراستار محتوایی، ویراستار علمی، ویراستار ساختاری و ویراستار نمونه خوان جز انواع ویراستار محسوب می شوند.

برخی گمان می کنند فردی که نویسنده است می تواند ویراستار باشد در صورتی که این گونه نیست. نویسنده می تواند درباره یک موضوع اطلاعات کامل داشته باشد و در آن زمینه کتاب بنویسد اما ویراستار باید در تمامی حوزه ها اطلاعات نسبی داشته باشد . زیرا کلمات تخصصی و موضوعاتی هستند که در حوزه های مختلف معانی مختلفی دارند اگر ویراستار معنای مختلف هر کدام را نداند نمی تواند به درستی آن را ویرایش کند.

قدم اول در ویراستاری مطالعه دقیق و جز به جز متن می باشد که گاهی در میان متن ها واژه ناخوانا و یا غیر هماهنگ وجود دارد که چشم به دلیل حرکت سریع و مهارتی که دارد از آنها نمی گذرد . اگر می خواهید ویراستار خوبی شوید با تمرکز و دقت یک متن را بخوانید.

هدف از ویرایش متن رفع اشکالات و ایرادات آن است، نکات مهم پیرامون ویرایش متون عبارتند از:

– رعایت کامل علائم سجاوندی

– یکسان سازی رسم الخط کلمات

– ویرایش مشکلات دستور زبانی

– رعایت نکات مربوط به تایپ

– ممنوع بودن شکسته نویسی در محتوا

– توجه به پاورقی های صفحه

– استفاده به جا از نقل قول ها

– پاراگراف بندی و فهرست نویسی

– رفع اشکالات تایپی و املایی می باشد.

انواع مختلف ویرایش

توجه کنید که ویرایش دارای انواع مختلفی می باشد که عبارتند از:

۱- ویرایش توسعه

ویرایشگر توسعه Developmental editing  برای ایده هایی که هنوز در مراحل ابتدایی هستند، یک ویرایشگر توسعه می تواند به ایجاد ساختار و سازمان در نوشته کمک کند، چه داستانی باشد چه غیر داستانی.

شاید شرکت شما بدنبال به روزرسانی وب سایت خود یا شروع یک وبلاگ باشد. یک ویرایشگر توسعه می تواند به تصمیم گیری در مورد سلسله مراتب سایت و دسته بندی وبلاگ کمک کند.

اگر مدیر عامل شما ایده ای برای یک کتاب تجاری دارد اما نمی داند از کجا شروع کند، یک ویرایشگر توسعه می تواند با تجزیه موضوع به بخش هایی با قابلیت هضم آسانتر کمک کند که درک آن راحت تر از یک جلد کامل است. وقتی صحبت از کتاب می شود، ویراستار توسعه اغلب بخشی از پروژه را از مفهوم به نتیجه‌گیری می‌رساند.

نکات کلیدی در ویرایش توسعه

ویرایش توسعه موضوعی دشوار است و نمی توان در کلاس درس آن را به طور کامل فراگرفت چرا که این کار هنری بیشتر از علم است و برخلاف ویرایش کپی، کتابچه راهنمایی برای آن وجود ندارد و تنها راه یادگیری آن از طریق تجربه است. از آنجا که ویرایش توسعه مهارتی ارزشمند در صنعت انتشار است ، چند نکته برای شروع کار اهمیت دارد که عبارتند از:

 الف : رقم زدن به بهترین شکل ممکن

داستان را به بهترین شکل ممکن رقم بزنید . حتی اگر اولین نسخه از نوشته بسیار ناموزون است، باید بتوانید پتانسیل های موجود در آن را بشناسید و به نویسنده کمک کنید تا این پتانسیل ها را به واقعیت تبدیل کند .

ب : ویراستار بودن

توجه کنید شما ویراستار هستید، نه نویسنده . وظیفه شما این نیست که داستان را به دست بگیرید و آن را به روشی که فکر می کنید باید گفته شود ، بازنویسی کنید. کار شما این است که داستان را همانطور که نویسنده پیش بینی می کند ، تقویت و اصلاح نمایید.

ج : عدم توصیه به نویسنده

هرگز به نویسنده نگویید تا داستانی را تغییر داده و چیزی کاملاً متفاوت بنویسد ، اینکار به نویسنده کمک نمی کند که پیشرفت کند بنابراین توصیه بی فایده ای است. ویرایشگر حرفه ای نویسنده خوبی است و نویسنده خوب یک خواننده خوب است. با یادگیری مهارت های بهتر نوشتن مقاله و چگونگی دستیابی به آن ها، مهارت های شما در ویرایش توسعه نیز بهبود می یابد و بهترین راه برای انجام این کار، مطالعه هر چه بیشتر نوشته های با کیفیت بالا و تراز اول است.

حتی با رعایت تمامی نکات بالا یک شبه متخصص حرفه ای نمی شوید. اگر به ویرایش توسعه علاقه مند هستید، تمرین های نویسندگی انجام دهید و در جستجوی فرصت هایی برای نقد نسخه های خطی باشید. تجربه بهترین معلم شما در ویرایش توسعه خواهد بود.

۲- ارزیابی نوشته

این سرویس دقیقاً همان چیزی است که به نظر می رسد. یک ویرایشگر حرفه ای بازخورد کار شما را ارائه می دهد. برای کسانی که پروژه کامل دارند، ارزیابی نوشته Manuscript evaluation می تواند در مراحل بعدی از شما ایده بهتری بر جای بگذارد.

اگر پروژه شما کامل و درخشان است، فقط ممکن است به یک اصلاح کننده نیاز داشته باشید تا قبل از انتشار، کار خود را بررسی کنید، چه به صورت آنلاین و چه در چاپ. اما اگر پروژه شما به کار بیشتری نیاز دارد، ارزیاب باید به شما بگوید که برای رسیدن به وضعیت قابل انتشار چه اقداماتی باید انجام دهید.

۳- ویرایش کپی

حتی در دنیای ویرایش، در مورد چگونگی تفاوت ویرایش کپی Copy editing با تصحیح مقاله اختلاف نظر وجود دارد. بنابراین قبل از شروع کار با یکدیگر مطمئن شوید که ویرایشگر خدمات مربوط به خود را چگونه تعریف می کنید.

در مجلات و بسیاری از وب سایت ها ویرایشگر کپی، محتوا را از نظر نگارشی، گرامر و « سبک » منحصر به فرد پروژه بررسی کرده و همینطور قوانین خاص مربوط به آن پروژه را نیز مورد بررسی قرار می دهد.

الزامات ویرایشگر کپی

هر کس می تواند یک ویرایشگر کپی یا یک ویراستار موفق شود. در این باره هیچ استاندارد جهانی وجود ندارد، با این وجود املایی عالی، دستور زبان و توجه به جزئیات قطعا کمک شایانی خواهد کرد. علاوه بر این، درک بسیار خوب از زبان انگلیسی، روش، انتخاب واژه و همچنین مکانیک داستان‌های تخیلی و نوشته‌های غیر تخیلی نیز مفید هستند.

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  سایت های کسب درامد خارجی

در حقیقت، احتمالاً افراد بسیاری وجود دارند که با توجه به تمرین کافی، می توانند به ویراستاران کپی عالی تبدیل شوند. ترفند این است که خود را به عنوان یک ویراستار یا ویرایشگر کپی سازمان دهی نمایید و اعتماد مردم را به اسناد خود جلب کنید.

۴-  تصحیح

تصحیح Line editing یک نوشته عبارت است از بررسی یک سند از نظر خطاهای املایی، دستور زبان و نگارشی. ویراستارها اسناد یا مقاله ها را بررسی نموده تا هر گونه خطا در آن ها را از بین ببرند.

مهارت های لازم برای ویراستاری محتوا

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

اکثر ویراستارها تجربه و یا صلاحیت لازم برای این کار را دارند. نکته ای که برای هر ویراستار ضروری است مهارت های دستور زبان و تشخیص خطاها است. اگر می خواهید کار خود را بدون تجربه انجام دهید، باید یک خود آموز حرفه ای باشید. باید یاد بگیرید چگونه می توانید برای خود، مشتری پیدا کنید. باید دارای مهارت های زبانی بسیار قوی بوده و نسبت به جزئیات، بسیار دقیق و حساس باشید.

بسته به متنی که قصد تصحیح دارید، دانش تخصصی نیز بسیار ارزشمند است. فرضا در ویرایش مقالات علوم پزشکی ، باید کار خود را با بالاترین استاندارد انجام دهید، برخی از آموزش ها و تجربه ها در این رشته مانند شیوه های بیان و روش های متداول مستندسازی ، لازم است.

امروزه بیشتر کارهای تصحیح در پرونده های دیجیتال انجام می شوند، بنابراین کامپیوتر با یک نرم افزار محبوب مانند مایکروسافت ورد لازم است و باید بر بسیاری از کارکردهای آن نرم افزار مسلط باشید، تا بتوانید اسناد را مجدداً اصلاح کنید و تغییراتی را که در آن ها ایجاد کرده اید مفید باشد.

اتصال اینترنتی امکان دسترسی به طیف گسترده ای از اطلاعات را برای شما فراهم می کند و به شما این امکان را می دهد که اسنادهای علمی و منابع و همچنین اصطلاحات ناآشنا را بررسی نمایید. همچنین امکان برقراری ارتباط مؤثر و تبادل اسناد بین شما و مشتریانی که مشاغل تصحیح را برای آنها انجام می دهید ، فراهم می کند

شیوه ویراستار شدن

ویراستاری از آن دسته مشاغلی است که نیاز به ابزار آنچنانی ندارد و با یک رایانه و از خانه می‌توان آن را انجام داد . اما برای این کار بیشتر از هر شغلی باید تمرکز داشته باشید و بیشتر از هر شغلی باید کتاب بخوانید. هیچ نکته کوچکی نباید در این حرفه از چشم شما دور بماند و حتی به اصطلاح اولین اشتباه می‌تواند آخرین اشتباه شما باشد.

برای اینکه ویراستار حرفه ای شوید ، باید به موارد زیر توجه کنید:

۱- کتابخوان بودن ویراستار

قدم اول در ویراستاری این است که فرد شعور و کفایت اولیه برای فهم متن را داشته باشد. ویراستار باید کتاب‌خوان باشد و متون زیادی از رمان و داستان گرفته تا کتب تاریخی را خوانده باشد. اصلا ویراستار یعنی کسی که بر زوایای زبان برای بیان مفاهیم تسلط دارد.

کسی که می‌خواهد ویراستاری کند، باید این توانمندی و فهم از زبان را داشته باشد. توانمندی دیگری که در ویرایش لازم است، این است که امکانات زبان فارسی را در مقابل با زبانهای دیگر اجمالا بشناسد و با گرته‌برداری‌ها آشنایی داشته باشد، یعنی مثلا بداند در ترجمه ، مترجم ها در چه دام هایی می‌افتند و خودش در این دامها نیفتد.

بالاخره برای ورود به حرفه ویراستاری، ضروری است فرد دوره‌های ویراستاری بگذراند. البته این ابتدای راه است و فرد در حین تجربه هم مدام یاد می‌گیرد. بنابراین ویراستاری به هیچ عنوان شغل راکدی نیست و تجربه و آموختن در آن متوقف نمی شود . به طور قطع می‌توان گفت ، ویراستاری که به درجه نهایی رسیده و نیاز به آموختن ندارد، وجود ندارد یا خیلی اندک است.

۲- یادگیری روند ویراستار حرفه‌ای

ویراستار باید متواضع بوده و مدام یاد بگیرد و کسب تجربه کند. اینکه چقدر وقت برای یک ویراستار حرفه‌ای شدن لازم است، به شرایط زیادی بستگی دارد. پیش‌زمینه اطلاعاتی و علمی ، توانمندی ذهنی و مهارت های شما در میزان موفقیتتان در این شغل تاثیرگذار است.

تجربه مهم ترین حرف را در این شغل می زند. یک ویراستار باید همیشه در حال تجربه کردن باشد و این تجربه ها را ثبت کند تا هم برای خودش باقی بماند هم برای بقیه دوستان ویراستارش.

ویراستاری شغل گسترده ای است و طیف وسیعی از نمونه‌خوان‌هایی که صرفا غلط املایی و تایپی می‌گیرند تا کسانی که نسخه های خطی قدیمی را ویرایش و به فارسی برگردان می‌کنند را در برمی‌گیرد. ویرایش صوری ساده ترین مرحله ویرایش است که تا غلط های املایی و تایپی و روش صحیح رسم الخط را شامل می‌شود.

بعد از ویرایش صوری، نوبت به ویرایش زبانی یا ادبی می‌رسد که به درستی واژه ها و کاربرد افعال و جملات برمی‌گردد و بالاخره ویراستاران بنیادین، کسانی هستند که ساختار و محتوا و استناد کتب را بررسی می‌کنند. پیچیده ترین نوع ویراستاری که نیازمند مطالعه و کسب اطلاعات زیادی است و شاید سال‌ها وقت یک ویراستار را بگیرد.

بیشتر ویراستاری در ایران به ویرایش صوری و زبانی مختصر می‌شود و مثلا ویرایش ترجمه و ویرایش های محتوایی و ساختاری کمتر رایج است که البته در همان دو نمونه اول هم هنوز حرفه‌ای نشده‌ایم.

۳- ویراستاری مهارتی میان رشته‌ای

در ویراستاری هم مانند هر رشته و حرفه دیگری اختلاف نظر وجود دارد و شاید هر ارگان ، نهاد و ناشری برای خود یک شیوه‌نامه مخصوص و متمایز از دیگران داشته باشد. در دانشگاه هم رشته خاصی به عنوان ویراستاری وجود ندارد.

در واقع ویراستاری یک رشته میان رشته ای است که شما حتی اگر ریاضی ، فیزیک و حتی پزشکی هم خوانده باشید، در این کار حرفی برای گفتن دارید. چون هر متنی در هر حوزه ای نیاز به ویرایش دارد و اتفاقا آشنایی با یک رشته خاص در ویرایش متون مربوط به آن رشته به شما کمک بزرگی می‌کند.

متقاضیان خدمات ویراستاری

هر کسی که در زمینه انتشار کتاب، مقاله، روزنامه و به طور کلی دستی بر قلم دارد متقاضی خدمات ویراستاری است. انتشارات و ناشران کتاب بیشترین متقاضیان خدمات ویراستاری هستند. نشریات و روزنامه‌های معتبر نیز همواره افرادی برای ویراستاری استخدام می‌کنند. حتی پژوهشگران نیز قبل از ارسال مقالات خود برای چاپ، ترجیح می‌دهند مقاله‌ خود را از نظر ظاهری و ادبی ویرایش کنند تا خللی در پذیرش مقاله نباشد.

حدود نیم قرن است که ویراستاری باب شده و ناشران همواره تلاش کردند هزینه‌ای در این زمینه نپردازند. اما به تازگی به دلیل گسترش غلط‌های املایی و دستوری در کتاب‌ها مجبور شدند از ویراستاران کمک بگیرند. ویراستاری کار تخصصی است و افراد باید هم تحصیلات آکادمیک داشته باشند هم تجربه عملی و در کنار آن اهل مطالعه باشند.

بیشتر افراد به یک شرکت ویراستاری به صورت نیمه وقت یا تمام وقت درخواست همکاری می دهند. برای اثبات توانایی خود به عنوان یک ویرایشگر مستقل ، باید برخی از آزمایش ها، ویرایش های نمونه و مواردی از این قبیل را انجام دهید.

علاوه بر شرکت ها و انتشارات های متعدد ، خودتان می توانید به عنوان فردی مستقل اقدام به گرفتن سفارش کنید و یا با ایجاد وب سایت تخصصی ویراشش ، ایجاد کانال و پیج در شبکه های اجتماعی و پیام رسان های موبایلی ، فعالیت در سایت های فریلنسری یا آزادکاری خارجی و داخلی اقدام به کسب درآمد با ویراستاری کنید.

میزان کسب درآمد از ویراستاری

ویرایش از نظر درآمد وابستگی زیادی به صنعت نشر و تولید محتوای کشور دارد. اگر صنعت نشر کشور رونق داشته باشد، این حرفه هم رونق بیشتری می گیرد. ویراستاری برای کسانی که در آن حرفه‌ای و زبردست شده باشند، می‌تواند شغل درآمدزای خوبی باشد.

علاوه بر این ویراستارها معمولا در حیطه های دیگر هم فعالیت می‌کنند و برخی وارد حوزه ترجمه و تالیف و حتی تدریس می‌شوند. از آنجایی که ویرایش نیاز به زمان و مکان خاصی ندارد، برخی هم آن را به عنوان شغل دوم خود برگزیده‌اند. درواقع ویراستاری یک ابزار است و اغلب افراد در هر شغل و منصبی که باشند، آشنایی با این دانش به آنها کمک می‌کند.

برای قیمت‌گذاری ویرایش هر متن، ابتدا باید چند صفحه از جاهای مختلف متن را ببینید و پس از صحبت با ‏سفارش‌دهنده و فهم انتظار او، قیمتی بدهید و توافقی عمل کنید. به‌هیچ‌وجه بدون دیدن متن نمی‌توانید دستمزد و ‏زمان بگویید.‏

عوامل تعیین دستمزد ویرایش

توجه کنید که ، ویرایش کاری است کیفی، ازاین‌رو دستمزد ویرایش به چندین و چند عامل بستگی دارد . عوامل تعیین‌کننده در قیمت گذاری ویرایش عبارتند از:

– نویسنده چگونه نوشته است؟ قلم او پرغلط است یا کم‌‌ایراد؟ سبک و ساختار متن محکم است یا ضعیف؟

– متن ترجمه است یا تألیف؟ اگر ترجمه است، فقط ویرایشِ فارسی آن مدنظر است یا اینکه قرار است ویرایشِ ‏ترجمه (مطابقه) شود؟

– حروف‌چین چگونه کار کرده است؟ با درج نویسه‌ (کاراکتر) استاندارد یا خیر؟ با رعایت فاصله‌ها و نیم‌فاصله‌ها یا نه؟

– سفارش‌دهنده چه انتظاری از متن نهاییِ پس از ویرایش دارد؟ عالی و صیقل‌خورده یا متوسط یا ضعیف؟ به‌عبارت ‏دیگر، ویرایش صوری و زبانی را کامل و متن را بازنویسی‌شده می‌خواهد یا اینکه فقط ویرایش صوری می‌خواهد؟

– ویرایش را در زمان معمول باید انجام داد یا فوری و مثلاً در روزهای تعطیل؟

– شیوۀ پرداخت چگونه است؟ با پیش‌پرداخت یا نقدی یا با تأخیرهای رایج در نهادهای دولتی؟

پیشنهاد ویژه سایت پول یابی :  ساده ترین راه کسب درآمد

لذا با توجه به این‌ها و عوامل دیگر، دستمزد ویرایش متفاوت می‌شود و نمی توان به صورت یکسان برای همه دستمزد مشخص تعیین کرد.

محاسبه میزان درآمد ویراستاری

کسب درآمد با ویراستاری مبلغ مشخصی ندارد و در واقع تحت تاثیر شرایط فرد و بازار انتشار کتاب متفاوت است. معمولا هزینه ویراستاری به صورت صفحه‌ای محاسبه می‌شود و برای نمونه کمترین ویراستاری از یک هزار تومان تا ۱۵۰۰ تومان است و بالاترین قیمت پیشنهادی نیز بین صفحه‌ای پنج تا شش هزار تومان است. البته با توجه به تورم ، کیفیت کار ، میزان شهرت ویراستار میزان درآمد، کم و زیاد می شود.

معمولا کمترین قیمتِ ممکن ، فقط برای یافتن غلط املایی است و نه هیچ چیز دیگری. بیشترین قیمت برای هم بازنویسی ‏و هم ویرایش زبانی و صوری است. ویرایش تطبیقیِ متن ترجمه‌شده با متن اصلی نیز دست‌کم صفحه‌ای ۱۲ تا ۱۵هزار تومان ‏است. بنابراین، میانگین دستمزد برای ویرایش زبانی و صوری و یک بار هم بازبینی، برای هر صفحۀ ۳۰۰ کلمه‌ای و برای ‏ویرایش رایانه‌ای، حدود صفحه‌ای هفت یا هشت هزار تومان است. ‏

البته معیار « صفحه » هم معیاری مبهم است و بهتر است «کلمه ای» محاسبه شود. درآن‌صورت، هر صفحۀ پُر و کامل ‏را می‌توان ۳۰۰ کلمه در نظر گرفت و همگی این قیمت‌ها بر اساس صفحۀ ۳۰۰ کلمه‌ای است.‏

به طور کلی میزان درآمد متغیر است و بسته به شرایط فرد و اوقات فراغت فرد است البته باید توجه داشت که پس از صفحه‌بندی نیز باید دوباره ویراستاری انجام شود.

دلیل تفاوت در میزان کسب درآمد

همان طور که در بالا اشاره شد ، مقدار کسب درآمد با ویراستاری متغیر است و به عوامل و ویژگی های زیادی بستگی دارد، و اینکه نرخ هایی که در بالا اشاره شد با توجه به زبان فارسی و یا غیر فارسی بودن ، طبیعتا فرق می کند.

سخت یا آسان بودن ، حجم متون ، تجربه ویراستار و مهارتی که آن شخص دارد و زمان ویرایش در میزان کسب درآمد فرد موثر است. افراد زیادی هستند که با گرفتن چند پروژه همزمان درآمد خود را از این شغل افزایش می دهند. این شغل برای کسانی که دقیق هستند و عاشق کتاب خواندن می باشند مناسب است . ضمن اینکه نیاز به تمرکز و دقت زیادی برای ویرایش متون دارد .

رقابتی‌بودن بازار ویرایش هم موجب شده تا قیمت‌های ویرایش متفاوت باشد. معمولاً در سفارش‌های مشابه، قیمت ویراستارها تا حدود زیادی شبیه هم و یا نزدیک به هم است. در قیمت های نزدیک به هم معمولا به کیفیت کار نگاه می کنند.

ساماندهی وب سایت برای ویراستاری

چندین سایت وجود دارد که می توان در زمینه ویرایش پروژه ها پیشنهاد داد، مانند guru.com ، getafreelancer.com یا elance.com. حتی می توانید وب سایت خود را بسازید.

رقابت شدید است و برای موفقیت باید اطلاعات زیادی در مورد موتورهای جستجو، رتبه بندی وب سایت و ترافیک وب سایت داشته باشید. با این حال، اگر فقط ویرایشگر مستقل در مشاغل خود هستید، شاید به کارهای زیادی احتیاج نداشته باشید.

چگونه می توان یک سایت ویرایش موفق ایجاد کرد؟ با آموزش، پیشینه و تجربه خود شروع کنید. اطمینان یابید که سایت شما تمیز و شیک است، از آنجایی که بسیاری از وب سایت های ویرایش وحشتناک به نظر می رسند، یک الگوی زیبا شما را متمایز می کند. وب سایت خود را خیلی « وبلاگ نویسی » یا شخصی نکنید و سعی کنید آن را ساده نگه دارید. هیچ چیز بدتر از این نیست که سایت ارائه دهنده خدمات ویرایش و تصحیح، پر از خطا باشد.

اگرچه ممکن است سفارش از سراسر جهان بدست آورید، اما اگر تبلیغات خود را به صورت محلی متمرکز کنید، موفقیت بیشتری خواهید داشت. صفحات زرد (گاهی اوقات مردم از آن استفاده می کنند)، کارت ویزیت در تابلوهای اعلانات، آگهی در دانشگاه های محلی و مکان هایی که می دانید نویسندگان در آنجا جمع شده اند مانند کتابفروشی ها یا کافی شاپ ها، می توانند منابع خوبی برای تجارت و کسب درآمد با ویراستاری باشد.

راهکار موفقیت به عنوان ویراستار مستقل

به عنوان یک ویراستار مستقل برای موفقیت در کسب و کار ویرایش موارد و توصیه های زیر را لحاظ کنید تا بتوانید به افزایش کسب درآمد با ویراستاری در آینده شغلی خود امیدوار باشید:

۱- پیدا کردن جایگاه خود

به عنوان یک ویراستار مستقل برای تشکیل یک کسب‌ و کار اینترنتی پر رونق، باید جایگاه و موقعیت بکری را برای خود مشخص کنید، این امر مستلزم تجزیه و تحلیل رقبا ، به منظور تعیین مطالب ارزشمند و بی نظیری است که شما می توانید ارائه دهید.

ارزش گذاری و کسب درآمد از موقعیتی که دارید، تخصص خاص شما را به مشتریان بالقوه نشان می دهد. هنگامی که شروع به ساختن شغل خود می کنید، طبیعی است که با تعداد کمی از مشتریان شروع کنید ولی سعی کنید بهترین خدمات ممکن را به آنها ارائه دهید. کیفیت مهم تر از کمیت است.

۲- فعال بودن در عین صبوری

مشاغل کوچک یک شبه رشد نمی کنند. اگر چند سال است که در صنعت ویرایش مستقل فعال بوده اید، ممکن است برخی از مشتری های قبلی خود را داشته باشید که بتوانید از این طریق کسب و کار خود را تقویت نمایید. اما اگر در کار ویرایش مستقل کاملا تازه وارد هستید، قطعاً مدتی طول می کشد تا تعدادی مشتری برای خود جمع کنید، لذا صبور باشید و دلسرد نشوید.

فرمول جادویی برای ساخت یک تجارت موفقیت آمیز دو عامل مهم : ۱- صبر و ۲- تحمل است. چنانچه خواهان پیدا کردن مشتری های جدید هستید لازم است تا با افراد حرفه ای دیگر در ارتباط باشید.

در هر صورت پیدا کردن مشتری برای شما کار سختی بوده و ممکن است نا امید شده و یا توسط ویراشگران با تجربه تر احساس مرعوب شدن داشته باشید ، اما نترسید، فقط به یاد داشته باشید که این مسیر را طی نموده و فرمول جادویی را هر روز برای خود مرور کنید.

۳- به دنبال برند شدن در ویراستاری

فقط به دنبال ساخت یک وب سایت ویراستاری نباشید، بلکه باید به فکر ایجاد برند خودتان باشید . اگرچه ساخت یک وب سایت عالی برای هر نوع تجارت مستقلی ضروری است، اما نمی توانید فقط نام و اطلاعات تماس خود را روی یک الگوی وردپرس بنویسید و انتظار داشته باشید که بتوانید مشتریان را به سمت خود هدایت کنید.

به وب سایت خود نیاز دارید تا کار حرفه ای و همچنین شخصیت فردی شما را منعکس کند تا بتواند برای مشتری ها جذاب باشد. به عبارت دیگر: شما باید برند خود را بسازید.

به طور طبیعی، می خواهید نمونه کار خود را در وب سایت خود برجسته کنید اما از صفحه توضیحات « درباره » خود غافل نشوید. از این صفحه برای ارتباط واقعی با مردم استفاده کنید، می توانید در مورد زندگی خود، جایی که در آن زندگی می کنید، خانواده و حتی حیوانات خانگی خود صحبت کنید. خلاصه زندگی نامه می تواند نشان دهنده تعادل در زندگی شخصی و حرفه ای شما باشد.

۴- درک اهمیت شغل ویراستاری

در مراحل تولید یک قطعه محتوا، مهارت های مختلفی وجود دارد و برای اینکه نوشتار خود را قانع کننده تر و معتبرتر جلوه دهید می توانید از آن ها استفاده کنید. هنگام نوشتن، ویرایش مناسب می تواند تقریباً به اندازه پردازش واقعی قلم به کاغذ (یا پیکسل به صفحه) مهم باشد.

یک ویراستار خوب می تواند حتی سخنان ناموزون کلمات را به یک نثر معتبر و قابل فهم تبدیل کند. اگرچه نوع ویرایش ، به فاکتورهای متعددی بستگی دارد اما یک ویراستار حرفه ای با ویرایش متون برای نمونه در معرفی محصولات و خدمات یک برند و یا وب سایت ، چنان خواننده و مشتری را تحت تاثیر قرار دهد که در نهایت به میزان قابل توجهی افزایش فروش اینترنتی را بهبود ببخشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *