دانستنی

گام نخست در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

در راه اندازی کسب و کار اینترنتی , کسب و کار موفق تر است که به دنبال درآمد پایدار و همیشگی باشد . درآمدهای پایدار معمولاً وقت و انرژی زیادی را از ما نمی گیرند . گام نخست در راه اندازی کسب و کار اینترنتی بسیار مهم می باشد .

 

البته برای اینکه بتوانیم یک کسب و کار اینترنتی پولساز را راه اندازی کنید , به سرمایه هزینه و وقت کافی نیاز است و بعد از آن می توانیم به درآمد پایدار و همیشگی برسیم .

منظور از درآمد پایدار چیست ؟

گام نخست در راه اندازی کسب و کار اینترنتی

 

منظور از درآمد پایدار , یعنی درآمدی که هیچ محدودیتی نداشته باشد . به عنوان مثال تصور کنید که یک فروشگاه فروش لباس روزانه میتوانند حداکثر ۵ میلیون تومان لباس بفروشد .

حال اگر همان فروشگاه فیزیکی به یک فروشگاه اینترنتی لباس تبدیل شود و محصولات خود را به صورت اینترنتی و آنلاین بفروشد درآمدی که کسب می‌کند یک درآمد پایدار بدون هیچ محدودیتی می باشد .

فضای اینترنت این امکان را فراهم کرده است تا بتوانید با کمترین سرمایه ممکن یک کسب و کار با درآمد پایدار راه اندازی کنید .

وقتی شما کسب و کارتان به یک کسب و کار اینترنتی تبدیل شود , تمام فرایند خرید و فروش به صورت کاملاً اتوماتیک انجام می شود .

اگر تا به حال تجربه خرید از اینترنت را داشته باشید می‌بینید که کل فرایند خرید و دریافت محصول به صورت کاملا اتوماتیک انجام می شود و سفارشتان ثبت می شود .

 

گام نخست در راه اندازی کسب و کار اینترنتی چیست ؟

اولین و گام نخست در راه اندازی کسب و کار اینترنتی ,  راه اندازی و داشتن یک سایت می باشد تا بتوانید محصولات و خدمات خود را درون اینترنت عرضه کنید .

راه اندازی و ساخت سایت کار سخت و دشواری نیست و شما با کمترین سرمایه ممکن می توانید یک وب سایت کاملا حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید .

وقتی حرف از طراحی سایت می شود خیلی از افراد فکر می‌کنند که برای راه اندازی سایت باید کد نویسی و برنامه نویسی بلد باشد و یاد بگیرند یا حتی باید هزینه‌های چندین میلیونی را به شرکت ها و افراد برنامه نویس بدهند . که اصلا اینطور نیست .

شما با کمترین سرمایه ممکن و حتی بدون داشتن علم برنامه نویسی یک سایت کاملاً حرفه ای با تمام امکانات راه اندازی کنید .

مراحل ابتدایی برای راه اندازی سایت :

در اولین قدم برای راه اندازی یک سایت باید دو مرحله انجام دهید .

  1. ثبت دامنه
  2. اجاره و خرید هاست

۱/ ثبت دامنه و نام سایت :

اولین قدم برای راه اندازی یک سایت ثبت دامنه می باشد . ابتدا باید یک اسم و دامنه مناسبی را برای وبسایت تان انتخاب کنید . دامنه همان آدرس اینترنتی سایت شما می باشد که با تایپ کردن آن درون مرورگر سایت شما به نمایش نشان داده میشود .

وقتی بخواهید دامنه ای را برای شرکت و کسب و کار اینترنتی خود ثبت کنید , باید مطمئن باشید که این دامنه با پسوند های مختلف توسط کسی ثبت نشده باشد .

این کار را می توانید به کمک شرکت هایی که دامنه می فروشند انجام دهید . به این نکته توجه کنید که وقتی دامنه ای را می خرید و آن را ثبت می کنید آن را باید تمدید کنید .

شما می توانید دامنه ها را به صورت سالانه و چندساله به خرید که پس از تمام شدن مهلت آن باید دوباره آن را تمدید کنید در غیر این صورت دامنه از دسترس شما خارج شده و شخص دیگری می تواند آن را ثبت کند . برای ثبت و خرید دامنه سایت باید به یک سری از نکات توجه کنید .

۱_ از اسم های راحت استفاده کنید :

برای انتخاب نام دامنه سایت به این نکته توجه کنید , به افرادی که برای بار اول آن را می شنوند بتوانند بدون اشتباه آن را تایپ کند .  هرگز از نام های مخفف و سه چهار کلمه ای استفاده نکنید . در انتخاب نام دامنه خود بسیار دقت داشته باشید , چون در برندسازی تاثیر بسیاری بر روی کسب و کارتان خواهد گذاشت .

۲_ از حروف کمتری استفاده کنید :

پیدا کردن نام دامنه کار سخت و دشواری است . در انتخاب نام دامنه دقت کنید و از حروف و اسم های زیاد استفاده نکنید .
سعی کنید نام دامنه شما شامل دو کلمه یا نهایتا سه کلمه باشد .
مثلاً : دامنه ای academysabz از دو کلمه ای academy و sabz تشکیل شده است .
طولانی بودن نام دامنه باعث می شود که اسم سایت شما در ذهن مخاطب نماند و آن را فراموش کند .

۳_ به خاطر سپردن نام دامنه راحت باشه :

یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب دامنه این است که هرگز از نامهای اختصاری یک کسب و کار استفاده نکنید . منظور از نام های اختصاری همان نام های مختصر و کوتاه شده اسم شرکت است . به عنوان مثال برای وب سایتی به نام ” فناوری نرم افزار روز ” نام دامنه ای با اسم fnr.com اصلا مناسب نیست , چون بسیاری از افراد نام شرکت یا برند برای شما اهمیتی ندارد و آن را حفظ نمی کند , چنین نام‌هایی هرگز در ذهن مخاطب نمی ماند .

هرچه کلماتی که در نام دامنه انتخاب می کنید ساده و تصویری تر باشد کاربر راحت تر آن را حفظ می کند . مثلاً sibesabz.com به راحتی فراموش نمی شود چون شما تصویر یک سیب سبز را درون ذهنتان می سپارید .

در انتخاب نام دامنه برای وب سایت تان بسیار دقت کنید . و نکاتی را که در بالا به آن اشاره کردیم را حتما در انتخاب یک نام مناسب به کار ببرید . برای انتخاب نام دامنه خود وقت بگذارید تا بتوانید بهتر این نام را برای سایت تان انتخاب کنید .

 

دامنه های فارسی:

برای برند و کسب و کارتان می توانید از دامنه های فارسی استفاده کنید . به عنوان مثال برای سایت آکادمی سبز به جای دامنهacademysabz.com می‌توانید از دامنه ” com.آکادمی سبز” استفاده کنید . شرکت های زیادی هستند که چنین دامنه هایی را ثبت می‌کنند .

برای خرید دامنه های فارسی می توانید در گوگل کلمه ” ثبت دامنه فارسی ” را جستجو کنید . شرکت های زیادی را پیدا خواهید کرد که این خدمات را ارائه می‌کنند .

پسوند دامنه :

دامنه شما از دو قسمت اسم دامنه و پسوند تشکیل شده است . پسوند دامنه همان عبارتی است که در انتهای دامنه قرار می گیرد مثل .com , net , org , ir و…

برای وب سایت خود می توانید از دامنه های گوناگون استفاده کنید . قیمت دامنه ها متفاوت است . به دلیل گرانی قیمت دلار قیمت دامنه های خارجی به شدت افزایش پیدا کرده است اما اصلا نگران نباشید به جای استفاده از دامنه های خارجی می توانید از دامنه ای داخلی ir استفاده کنید.

قیمت این دامنه ها نسبت به بقیه دامنه ها بسیار پایین تر است و می توانید آن را با قیمت حدودی ۵ تا ۱۰ هزار تومان تهیه کنید .

۲/ خرید و اجاره هاست :

بعد از آنکه دامنه را برای وب سایت تان کردید نوبت به خرید و اجاره هاست رسیده است . منظور از هاست یک فضای میزبانی می باشد که شما اطلاعات و فایلهای وب سایتتان را در آن قرار میدهید .

این فایل ها و اطلاعات باید بر روی سیستم قرار داده شود که شبانه روز روشن بماند . این سیستم ها به اینترنت های پرسرعت متصل هستند .

برای تهیه و خرید هاست می توانید از شرکت های هاستینگ و خدمات میزبانی وب استفاده کنید . هزینه ای هاست نسبت به دامنه بیشتر است . می‌توانید میزبانی وب سایت خود را هاست آن را به صورت ماهانه و یا سالانه تهیه کنید .

به این معنا که باید هر سال یا هر ماه بابت نگهداری اطلاعات وب سایت شما مبلغی را به این شرکت‌ها بپردازید . هزینه ی استفاده از خدمات هاستینگ متفاوت است و قیمت های گوناگونی دارد . از جمله موارد بسیار مهم در تعیین کننده قیمت ها , حجم هاست , پهنای باند می باشد. فقط در انتخاب شرکت هاستینگ خود دقت کنید و از شرکت های معتبر استفاده کنید

 

انواع هاست :

هاست به دو دسته هاست لینوکس و هاست ویندوز تقسیم بندی می شود .  همانطور که قبلا گفتیم هاست یک کامپیوتر هوشمند است که اطلاعات سایت شما را نگهداری می کند .  اگر روی آن   سرور سیستم عامل ویندوز نصب شده باشد هاست ویندوزی نامیده می شود .  اما اگر سیستم عامل آن سرور لینوکسی باشد هاست لینوکسی نامیده می شود .

انتخاب هاست ویندوز یا لینوکس بستگی به سایت شما دارد .  اگر هاست آن با زبان برنامه نویسی php  نوشته شده باشد باید از سرور و هاست های لینوکسی استفاده کنید .

اما اگر وب سایت شما با زبان برنامه نویسی asp نوشته شده باشد باید از هاست های ویندوز استفاده  کنید .   قیمت سرورهای ویندوزی معمولاً گران‌تر است لینوکسی  می باشد .

البته هاست لینوکسی هم به انواع مختلفی تقسیم بندی  می‌شود  مثل هاست خارج  و هاست ایران .  اگر سرور میزبانی هاست تان در داخل ایران باشد راه هاست ایرانی و اگر در خارج باشد را هاست خارجی گویند .

بنده پیشنهاد می کنم برای تهیه هاست از  سرور و هاست های خارجی استفاده کنید .  یکی از ویژگی هایی که هاست و سرور دارد این است که قابل ارتقا می باشد .  به عنوان مثال اگر فضای  هاست تان پر شد می توانید با هزینه کمتری آن را ارتقا بدهید .

جمع بندی

گام نخست در راه اندازی کسب و کار اینترنتی , راه اندازی یک وب سایت می باشد . شما باید برای کسب و کار اینترنتی خود یک سایت راه اندازی کنید .

راه اندازی و طراحی سایت کار سخت و دشواری نیست و خودتان می توانید بدون برنامه نویسی و کدنویسی یک وب سایت با تمام امکانات راه اندازی کنید .

اولین قدم برای طراحی و ساخت سایت خرید هاست و دامین می باشد. در انتخاب نام دامنه خود دقت کنید و یک نام مناسب را با توجه به نکاتی که در بالا گفتیم تهیه کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *