دانستنی

گذشته، حال و آینده فریلنسینگ به همراه جذابیت‌ها و چالش‌ها

گذشته، حال و آینده فریلنسینگ به همراه جذابیت‌ها و چالش‌ها

زمانه تغییر کرده و فضا برای مشاغل فریلنسری فراهم شده است. ظهور پلتفرم‌ها و سایت‌های مبتنی بر فریلنسینگ هم آینده روشنی را برای این حرفه رقم خواهد زد. دیگر کاریابی برای طبقه متوسط جامعه یک آرزو نخواهد بود. حالا ساعات کاری، مکان و حقوق پرداختی فریلنسرها محدودیت خاصی ندارد. با این مفهوم کاری جدید، می‌توانیم از هر جایی در هر زمانی بدون داشتن رئیس مشخص به کار کردن بپردازیم. از طرفی شبکه کاری برخی از فریلنسرها در سرتاسر جهان پراکنده است. آنها می‌توانند برند یا محصول موفق خودشان را بسازند. این حرفه فواید بیشماری دارد و بیش از پیش محبوبیت پیدا کرده است.

در عصر دیجیتال، الگوی فکری ما تا حد زیادی دگرگون شده است. کارآفرینان با تغیر رفتار کاربران آنلاین، هم استارتاپها را راه اندازی نمودند. فریلنسینگ در میانه این تکامل دیجیتال به وجود آمد. قبل از بررسی آینده این حرفه در ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخچه صنعت فریلنسری می‌اندازیم.

 

شروع فریلنسری با فریلنس پارس

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

گذشته فریلنسینگ

فریلنسینگ در گذشته به معنای کسب درآمد بیشتر در کنار مشاغل تمام وقت بود. در واقع این حرفه در ابتدا برای دانشجویان خوب بود تا پول تو جیبی خودشان را تأمین کنند. زنان خانه دار هم از این راه کسب درآمد می‌کردند. طبق گزارش اداره حسابرسی دولتی ایالات متحده (GOA) در سال ۱۹۹۵، ۲/۳۲ درصد از فریلنسرهای آمریکایی، کارگران روزمزد بودند. این رقم بعد از آن دوران تقریباً کمی ‌افت کرد و در سال ۲۰۰۵ به ۳۰/۶ درصد رسید که نشان می‌دهد فریلنسینگ گزینه اصلی کاری افراد نیست.

 

سناریوی فریلنسری در زمان حال

سناریوی فعلی در مقایسه با گذشته برای فریلنسرها بسیار الهام بخش و امیدوار کننده است. شرکت پژوهشی مستقلی در جولای ۲۰۱۵ یک نظرسنجی انجام داد و به نتایج زیر رسید:

  • در حدود ۵۳/۷ میلیون آمریکایی به عنوان فریلنسر مشغول به فعالیت هستند. این رقم ۳۴ درصد از کل نیروی کار را تشکیل می‌دهد.
  • در حال حاضر در حدود ۶۰ درصد از فریلنسرهای آمریکایی بیشتر از زمانیکه شغل ثابتی داشتند، دستمزد می‌گیرند.
  • ۵۰ درصد از فریلنسرها نمی‌خواهند در صورت دریافت حقوق بیشتر سر کار قبلی خودشان برگردند.
  • ۸۳ درصد از فریلنسرها معتقدند که چشم انداز کاری آنها جای رشد زیادی دارد.
  • ۶۰ درصد از فریلنسرها به دلخواه خودشان شغل ثابت قبلی را رها کرده و به فریلنسری روی آوردند.
  • ۵۱ درصد از آنها هم مشاغل فریلنسری را مناسب دانسته اند. در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۴ برابر  با ۴۲ درصد بود.

فراوانی فریلنسینگ در برابر مشاغل عادی در گذشت زمان

پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۵، نیمی از کارکنان دنیا، فریلنسرها باشند!

در نظرسنجی دیگری، ۷۰ درصد از فریلنسرها معتقد بودند که پنج سال آینده در این شغل، بهترین روزهای این حرفه خواهد بود. برخی از واقعیت‌ها در مورد این حرفه به شرح زیر است:

  • بیشترین تعداد فریلنسرها در ایالات متحده، هند، پاکستان، انگلستان، ایتالیا و فیلپین مشغول به کار هستند.
  • ۶۵ درصد از فریلنسرها دارای مشاغل تمام وقت هم هستند. آنها هر روز ۲ تا ۵ ساعت مشغول به فریلنسری هستند.
  • محبوب ترین حوزه کاری فریلنسری که به بالاترین تعداد فریلنسرها را دارد؛ طراحی است.
  • هر سه ماه تعداد پروژههای برونسپاری شده در حدود ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.
  • کل دستمزد فریلنسرها در سال ۲۰۱۶ برابر با یک تریلیون دلار بود.
  • تعداد کل فریلنسرها در هر سه ماه در حدود ۹ درصد افزایش می‌یابد.
  • متخصصان IT و برنامه نویسی ۴۱ درصد از کل استخدامی‌ها را تشکیل می‌دهند.
  • ۲۵ درصد از مشاغل فریلنسینگ امروزی در ۱۰ سال گذشته وجود نداشتند.

دلایل جذابیت فریلنسری

آمار فوق نشان دهنده رشد این حرفه است. در یک دهه قبل دسترسی به کارشناسان خبره دشوار بود. حالا با پیشرفت تکنولوژی به راحتی این دسترسی فراهم شده است. حالا هر کسی با دسترسی به اینترنت و کامپیوتر می‌تواند به یک فریلنسر تبدیل شود. در حال حاضر دلایل زیادی برای جذب شدن به این حرفه وجود دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • آزادی مکانی: از هر گوشه جهان می‌توانید فریلنسری انجام دهید. می‌توانید از خانه کار کنید. در واقع از هر جایی که دسترسی به اینترنت دارید؛ می‌توانید کار کنید. این عامل دلیل اصلی برای ترجیح دادن فریلنسری است.
  • استقلال زمانی: هیچ اجباری برای کار کردن در بازه زمانی مشخص وجود ندارد. فقط باید پروژه را در موعد مقرر تحویل دهید. می‌توانید صبحها، ظهرها یا شبها کار کنید.
  • رئیس خودتان هستید: فریلنسر بودن یعنی رئیس خودتان هستید. می‌توانید بار کاری را به دلخواه خودتان کم و زیاد کنید.
  • خوب پول در آورید: به عنوان فریلنسر می‌توانید نرخ دستمزد خودتان را مشخص کنید. همچنین می‌توانید کار دلخواهتان را انتخاب کنید. می‌توانید در سطح بین المللی هم کسب درآمد کنید. گاهی اوقات با انجام کار مشخصی می‌توانید بیشتر از شغل تمام وقت کسب درآمد کنید.
  • شبکه ارتباطی مناسب: گاهی اوقات می‌توانید شبکه ای از متخصصان سراسر جهان را تشکیل دهید. این شبکه در نهایت مبنایی برای فریلنسری آنلاین در آینده را می‌سازد.
  • مهارت‌های به دست آمده: یک فریلنسر به تنهایی یک ارتش از مهارت است. شما یک نفر هستید که به تنهایی در حکم یک سازمان عمل می‌کنید. با گذشته زمان مهارتهای بازاریابی، شبکه سازی، مدیریت زمان و امور مالی را هم یاد می‌گیرید

رشد بازار فریلنسینگ در کشورهای در حال توسعه

رشد فریلنسری در کشورهای در حال توسعه مثل هند، بنگلادش، پاکستان، فیلپین و ایران بیشتر از سایر کشورها است. دلیل این رشد هم پرداخت دستمزدهای پایین تر برای کارهای عاید تمام وقت در این کشورها است. در واقع تعداد زیادی از افرادی که به عنوان فریلنسر در این کشورها مشغول به فعالیت شده اند حالا با استخدام افراد محلی، شرکتهای خودشان را راه اندازی کرده اند. توسعه دیجیتال در این کشورها هم قدرت مجازی لازم را در اختیار افراد عادی قرار داده است.

چالش‌های پیش روی فریلنسینگ

تمامی‌ بازارها یا پلتفرم‌های فریلنسری، فرصت‌های خوبی را در اختیار کارفرماها و فریلنسرها قرار داده اند. با این حال در سالهای اخیر شاهد چالش‌هایی در این وب سایت‌ها بوده ایم. برخی از این پلتفرم‌ها مخصوص صنعت خاصی هستند. برخی از مشکلاتشان مثل امنیت پرداخت، برقراری ارتباطات، تبدیل ارز، محاسبه مالیات و غیره حل و فصل شده است. با پژوهش در مورد چالش‌های این پلتفرم‌ها می‌توانید با کمک فریلنسرهای خبره در این حوزه به رفع این مشکلات و چالش‌ها بپردازیم. برخی از این چالش‌ها به این صورت هستند:

 

  • عدم امکان مدیریت کارآمد پروژه‌های بلندمدت
  • پژوهش، گفتگو و چانه زدن در مورد پروژه‌ها، فرایندی زمان بر است که ۶۰ درصد از زمان فریلنسرها را می‌گیرد.
  • تعداد پروژه‌های ثبت شده در چند پلتفرم رو به افزایش است.
  • هنوز مشکل دستمزدهای بالا و تبدیل ارز وجود دارد.
  • ابزارهای خوبی درون وب سایت‌های فریلنسری تعبیه نشده‌اند.
  • برای داشتن روال کاری مستمر تنها نمی‌توان به یک پلتفرم یا وب سایت وابسته بود.
  • نیازمند سیستم بهتری برای تضمین امنیت پرداخت‌ها هستیم.

بسیاری از پلتفرم‌های دورکاری به دنبال حل چالش‌های فوق در سال‌های اخیر بوده اند. برخی از پلتفرم‌های جدید، راه حل‌های مناسبی را پیدا کرده و به کار گرفته‌اند.

آینده فریلنسری

مشکلات بیکاری در کشورهای در حال توسعه و تفاوت حقوق و دستمزد در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه باعث جذب نیروی کار بیشتری به سمت این حرفه شده است. در نتیجه به نظر می‌رسد که کشورهای در حال توسعه در رشد فریلنسینگ پیشتاز خواهند بود. حالا پلتفرم‌های خوبی در سرتاسر جهان به فضای مناسبی برای فریلنسری و دورکاری تبدیل شده‌اند. آنها ویژگی‌ها و امکانات خاصی را روی وب سایت‌های خودشان فراهم نموده‌اند. این امکانات، کل فرایند کاری را تسهیل می‌کند. در سال‌های اخیر شاهد تغییرات عمده در این پلتفرم‌ها بوده ایم و در ادامه به برخی از تغییرات مورد انتظار در آینده اشاره خواهیم کرد.

 

 

استقلال پلتفرم دورکاری

رتبه بندی و تجربه شما بعد از چند سال کار روی یک پلتفرم، بالا می‌رود و می‌توانید به یکی از فریلنسرهای برتر در آن پلتفرم تبدیل شوید. اگر بخواهید کسب و کارتان را توسعه دهید؛ از سایر وب سایت‌ها استفاده می‌کنید. حالا در پلتفرم جدید باید از نو شروع کرده و کسب اعتبار کنید. این کار همواره با شروع کار در پلتفرم جدید تکرار می‌شود.

در آینده نزدیک با جهانی شدن پروفایل و رتبه بندی فریلنسرها، این مشکل حل خواهد شد. یعنی رتبه بندی‌های شما در یک سایت دورکاری، قابل استفاده در سایر وب سایت‌ها هم هست. این کار با ابزار دیگری که رتبه بندی‌های مربوط به تمامی‌ وب سایت‌ها را ذخیره می‌کند؛ میسر است. برخی از سایت‌های فریلنسری جدید، این ویژگی را در آینده ارائه خواهند کرد. همانگونه که برخی از وب سایت‌های ناشناخته مثل www.toogit.com چنین قابلیتی را از خودشان نشان داده اند.

خودکار شدن تمامی ‌فرایندها

با ظهور فناوری‌های IoT و فضای ابری برخی از فرایندهای فریلنسری در آینده نزدیک، خودکار خواهند شد. فرایندهایی مثل وارسی پروژه‌ها، چانه زنی و ارائه طرح اولیه را به خوبی می‌توان خودکار نمود. خودکار شدن ارائه طرح پیشنهادی اولیه بسیار جذاب است و بهره وری فریلنسرها را افزایش خواهد داد.

قابلیت دیده شدن در موتور جستجو

در اینترنت به اطلاعات نامحدودی دسترسی داریم ولی بدون وجود موتورهای جستجو نمی‌توانیم از اطلاعات مورد نیازمان بهره برداری کنیم. فریلنسر و کلیدواژه‌های مرتبط هم باعث لینک شدن به سایت فریلنسری و قرارگیری آنها در فهرست نتایج جستجو می‌شود. در آینده نزدیک شاهد پروژه‌ها و پروفایل‌های فریلنسرها و خبره‌های این حوزه در نتایج جستجو خواهید بود. پس اگر طراحی خبره هستید و سایر فریلنسرهای خبره و برتر در این حوزه را در نتایج جستجو مشاهده کردید؛ تعجب نکنید.

 

در نهایت . . .

حالا وب سایت‌های فریلنسری زیادی در سراسر جهان مشغول به فعالیت هستند. برخی از آنها بسیار مشهور بوده و برخی دیگر هنوز ناشناخته هستند. فریلنسینگ رشته‌ای رقابتی است که هر روز ایده‌های زیادی درون این حرفه شکل می‌گیرد. برخی از پلتفرم‌های دورکاری هم مفهوم این حرفه را متحول نموده‌اند. در آینده نزدیک شاهد پلتفرم‌های متفاوت و جذابی خواهیم بود. لطفاً نظرات خودتان در مورد فریلنسری و پلتفرم‌های دورکاری را با تیم کارلنسر در میان بگذارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *