دانستنی

گواهینامه SSL چیست؟ چه اهمیتی دارد؟

افرادی که به نوعی با سایت‌های مختلف درگیر هستند، حتماً بارها با مفهوم SSL برخورد داشته‌اند. اما SSL چیست؟  اس‌اس‌ال در اصل یک پروتکل امن در بستر اینترنت است. این گواهی در ارتباط بین کسی که سرویس اینترنتی را ارائه می‌دهد با کسی که این سرویس را دریافت می‌‌کند، امنیت برقرار می‌کند. SSL به عنوان یک پروتکل امنیتی در بستر اینترنت، بر پایه رمزگذاری بنا شده است. در این مطلب از پونیشا قرار است به معرفی SSL بپردازیم و به شما نشان دهیم که چرا SSL مهم است. همچنین درباره انواع SSL نیز با شما صحبت خواهیم کرد.

SSL چیست و چرا باید از آن استفاده کنیم؟

SSL مخفف عبارت Secure Socket Layer و به معنای «لایه اتصال امن» است. اجازه دهید کمی موضوع را بازتر کنیم. اگر به آدرس سایت‌ها دقت کرده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که در ابتدا آدرس برخی از آن‌ها http:// و تعدادی دیگر https:// قرار می‌گیرد.

در اصل تفاوت ظاهری تنها در یک حرف انگلیسی یعنی S است. اما این همه ماجرا نیست. همین علامت به ظاهر کوچک، یعنی حرف S نشان می‌دهد که سایت مورد نظر به دلیل رمزگذاری انجام شده، امن است. بنابراین می‌توانید با خیال راحت با این سایت تبادل اطلاعات داشته باشید. مثلاً در فرم‌های آن ثبت‌نام کنید یا با کارت اعتباری خود اقدام به خرید کنید.

پس در پاسخ به اینکه چرا باید از SSL استفاده کنیم، باید بگوییم که دریافت این گواهی باعث می‌شود تا از سرقت اطلاعات سایت جلوگیری شود. این فرایند امنیتی هم به سود صاحب سایت خواهد بود و هم برای کاربران سایت اطمینان ایجاد خواهد کرد که اطلاعات محرمانه آن‌ها فاش نخواهد شد.

دریافت این گواهی در هنگام ساخت سایت، خصوصاً در زمان طراحی سایت فروشگاهی که کاربران آن ملزم به وارد کردن اطلاعات شخصی و اطلاعات کارت بانکی خود هستند، اهمیت زیادی دارد.

مزایای SSL

این گواهی همان‌طور که مشخص است برای سایت‌هایی که اهداف کاری و تجاری دارند، اهمیت زیادی دارد. اگر تا حدودی بدانید که سئو چیست، حتماً با قوانین بهینه‌سازی گوگل در استفاده از SSL هم آشنایی دارید؛ از سال ۲۰۱۴ به بعد بود که گوگل اعلام کرد استفاده از SSL در سایت بر روی رتبه‌بندی آن تأثیر می‌گذارد. اگرچه معمولاً گوگل درباره فاکتورهای تأثیرگذار بر سئو سایت صحبتی نمی‌کند، اما در مورد گواهی اس اس ال به صراحت این موضوع را اعلام کرده است. از دیگر مزایای استفاده از SSL عبارتند از:

  • اعتبار سایت در استفاده از این گواهی بیشتر می‌شود.
  • اعتماد کاربران سایت در استفاده کردن از محتویات، خدمات سایت و ثبت‌نام در آن بیشتر می‌شود.
  • بازدیدکنندگان به دلیل اطمینان به سایت، زمان بیشتری را در آن می‌گذرانند.
  • فروشگاه‌های آنلاین با داشتن SSL می‌توانند نماد اعتماد الکترونیکی یا ای نماد را دریافت کنند.
  • اطلاعات بانکی و داده‌های شخصی افراد بهتر حفظ می‌شود.

چگونه متوجه شویم که یک وبسایت گواهی SSL دارد؟

همان‌طور که گفتیم، تنها با یک نگاه ساده به آدرس سایت متوجه خواهیم شد که سایت مورد نظر گواهی اس اس ال را دریافت کرده است یا خیر. با رؤیت علامت S در پروتکل HTTPS یا نگاه کردن به علامت قفل کنار آدرس می‌توان از داشتن گواهی SSL مطمئن شد. برای مثال کافی است همین الان به آدرس سایت پونیشا در قسمت URL یعنی قسمت https://ponisha.ir/ نگاهی بیندازید تا بهتر متوجه منظور ما شوید.

از زمانی که گوگل اعلام کرد دریافت SSL بر روی رتبه سایت تأثیر مثبت دارد، اغلب سایت‌ها برای دریافت این گواهی اقدام کردند، اما به طور کلی دریافت SSL برای سایت‌هایی که ورودی یا کاربران زیادتری دارند، اهمیت بیشتری نسبت به سایت‌های کم بازدید دارد.

از طرفی همان‌طور که گفتیم، سایت‌های فروشگاهی نیز به دلیل دریافت اطلاعات مهم از مشتریان خود، از جمله اطلاعات مربوط به حساب بانکی، مثل شماره کارت، رمز یا تاریخ انقضا و مواردی از این دست، باید حتماً نسبت به دریافت این گواهی اقدام کنند. البته این گواهی به تنهایی تضمین کننده امنیت کامل سایت نخواهد بود و صاحبان وب‌سایت در صورت نیاز باید به دنبال روش‌های بهتری برای جلوگیری از سرقت و هک اطلاعات خود باشند.

چگونه برای سایتمان گواهی SSL بگیریم؟

پس از بررسی کامل اینکه SSL چیست، نحوه دریافت این گواهی نیز اهمیت پیدا می‌کند. اگر طراحی سایت و خدمات سئو آن را به کسی دیگر واگذار کرده‌اید، می‌توانید از او بخواهید که نسبت به دریافت SSL سایت شما اقدام کند. در واقع برخی از افراد صفر تا صد راه‌اندازی تا اداره سایت را از سوی کارفرماها بر عهده می‌گیرند که دریافت این گواهی امنیتی هم می‌تواند جزء خدمات آن‌ها محسوب شود.

اما یکی دیگر از گزینه‌هایی که می‌توانید از طریق آن اس اس ال خود را دریافت کنید، کلودفلر است. اما Cloudflare چیست؟ کلودفلر یک سیستم کاربردی است که بر پایه بهینه‌سازی سرور و پایگاه داده فعالیت می‌کند. این افزونه همچنین تا حدود زیادی باعث بالا رفتن امنیت سایت خواهد شد.

اگر صاحب سایت‌هایی هستید که ترافیک بالایی دارند، استفاده از این پلاگین مکمل امنیتی به شما پیشنهاد می‌شود. اگرچه می‌توانSSL  را از طریق این سیستم دریافت کرد، اما در نسخه رایگان کلودفلر این امکان وجود ندارد. به هر حال با یک جستجو کوچک هم می‌توان به سایت‌های مختلفی برخورد کرد که این گواهی امنیتی را ارائه می‌دهند. البته SSL به دو شکل رایگان و پولی موجود است که مشخصاً هر یک از این گواهی‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند. هر فرد با توجه به نوع نیاز خود می‌تواند یک نمونه از این گواهی را دریافت کند.

انواع گواهینامه های SSL

SSL انواع گوناگونی دارد که باید قبل از اقدام به دریافت هر کدام از آن‌ها، اطلاعات کافی درباره آن را به دست بیاورید. در ادامه به معرفی برخی از این گواهینامه‌ها می‌پردازیم.

گواهی DV

این نوع گواهی SSL از عبارت Domain Validated به معنی اعتبارسنجی دامنه گرفته شده است. این نوع گواهی امنیتی بیشتر برای سایت‌هایی استفاده می‌شود که استفاده تجاری و ترافیک زیادی ندارند. به همین دلیل  DV بهترین انتخاب برای وب‌سایت‌های شخصی محسوب می‌شود. این گواهی نسبت به سایر نمونه‌های اس اس ال قدرت و امنیت کمتری دارد. گواهی DV همچنین در دسته گواهی‌های ارزان‌قیمت قرار می‌گیرد.

گواهی OV

این نوع گواهی SSL از عبارت Validated Organization به معنی اعتبارسنجی سازمانی گرفته شده است. این مورد یکی از گواهینامه‌های با اعتبار بالا برای محافظت از داده‌های کاربران یک سایت محسوب می‌شود. این گواهینامه از نظر میزان اعتبار در رده دوم بهترین پروتکل‌های SSL قرار دارد.

گواهی EV

این نوع گواهی SSL از عبارت Extended Validation به معنی اعتبار سنجی گسترده گرفته شده است. اگر قصد دارید بالاترین نوع SSL از نظر اعتبار را برای سایت خود خریداری کنید، می‌توانید به استفاده از گواهینامه EV فکر کنید. البته ناگفته نماند که این گواهینامه از گران‌ترین نمونه‌های SSL نیز محسوب می‌شود.

گواهی UCC

این نوع گواهی SSL از عبارت Communications Certificate Unified به معنی اعتبارسنجی چند دامنه گرفته شده است. همان‌طور که از نام این SSL مشخص است، با استفاده از این گواهینامه می‌توان چند سایت مختلف را به طور هم‌زمان با استفاده از یک گواهینامه UCC ایمن کرد.

چگونه SSL رایگان تهیه کنیم؟

بسیاری از افراد می‌خواهند بدانند که چگونه می‌توان این گواهی را رایگان دریافت کرد. راه‌های زیادی برای دریافت رایگان گواهی SLL وجود دارد. برای مثال کمپانی‌های بزرگی مثل آمازون، گوگل کروم و حتی فیس‌بوک اقدام به ارائه نوعی گواهینامه SSL رایگان می‌کنند.

یکی از نمونه‌های رایگان این گواهی Let’s encrypt نام دارد که در سطح دنیا به صاحبان سایت‌ها با دامنه فعال ارائه می‌شود. البته سطح اعتبار آن تنها تا ۹۰ روز خواهد بود و برای استفاده مجدد از آن باید حتماً این گواهی را شارژ کنید تا تمدید شود. از دیگر راه‌های دریافت اس اس ال رایگان مراجعه به سایت sslforfree.com است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *