دانستنی

۱۰ تناقض جالب و تأمل‌برانگیز

۱۰ تناقض جالب و تأمل‌برانگیز

تناقضات از نظر منطقی غیرممکن هستند، ولی اغلب درست از آب در می‌آیند. تناقض انسان را وادار به جستجوی حقیقت می‌کند. در قالب درس‌هایی در زندگی، تناقض به ما یاد می‌دهد چگونه دنیا را هوشمندانه هدایت کنیم.

۱- بهترین چیزها در زندگی رایگان هستند.

همه‌ی ما این جمله را شنیده‌ایم، اما مسئله متناقضی به نظر می‌رسد. اغلب اوقات برای هر چیز باید بهایی بپردازیم. هرچه ارزشمندتر، قیمتش بیشتر. ولی اکثر چیزهای رضایت‌بخش در زندگی قابل خریداری نیستند. آن‌ها به صورت رایگان در اختیار افرادی هستند که با هوشیاری آن‌ها را جست‌وجو می‌کنند.

به یاد داشته باشید: خود را در مادیات زندانی نکنید!

۲- اگر می‌خواهید خوشحالی را بیابید، از جست‌وجوی آن دست بردارید.

گفته می‌شود ما اصولا زمانی شادی را پیدا کنیم که به دنبال آن نیستیم. شادمانی گریزان است، و نمی‌توان آن را در جایی که انتظار می‌رود پیدا کرد. خوشحالی مکان نیست، یک حالت است.

به یاد داشته باشید: اجازه دهید شادمانی به وقتش به سمت شما بیاید.

۳- بهترین ایده‌ها زمانی به فکرتان می‌رسند که به چیز دیگری فکر می‌کنید.

فیلو فارنزورث، زمانی ایده‌ی تلویزیون به ذهنش رسید که مشغول شخم زدن مزرعه سیب‌زمینی بود. در میان افراد باهوش و موفق، این داستان عمومیت دارد. متفکران بزرگ اجازه می‌دهند ذهنشان به مسائل غیر‌مرتبط فکر کند.

به یاد داشته باشید: اگر ایده‌هاتان خشک شده، کار کاملا متفاوتی را انجام دهید.

۴- قدر آن‌چه را که داریم نمی‌دانیم، تا زمانی‌که آن را از دست دهیم.

این موضوع تأسف‌بار است، ولی گاهی ارزش چیزی را وقتی می‌فهمیم که دیگر آن را در اختیار نداریم. احتمالا شکرگزار سقف بالای سرتان نیستید، مگر این‌که فروبریزد. لازم است برای چیزهای که دارید سپاسگزار باشید، زیرا زندگی بدون آن‌ها دشوار است.

به یاد داشته باشید: برای فروتن بودن قدردان آن‌چه که دارید باشید.

۵- آن‌چه شدیدا ما را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد وجود خارجی ندارد.

فیلسوفان آن را پارادوکس خیال می‌نامند. انسان‌ها همواره تحت تأثیر داستان‌ها، هنر و ادبیات قرار می‌گیرند. و یا از شخصیت‌هایی که واقعی نیستند و اتفاقاتی که هرگز رخ نداده‌اند تأثیر و الهام می‌گیرند. چرا این‌گونه است که قوی‌ترین و عمیق‌ترین احساسات ما با عواملی که هرگز وجود نداشته‌اند تحریک می‌شوند؟

به یاد داشته باشید: خیال توانایی مقابله با واقعیت را دارد. اکنون بروید و کتابی را شروع کنید!

۶- هرچه بیشتر بخوابید، خسته‌تر بنظر می‌رسید.

چرا گاهی تنها ۵ ساعت می‌خوابیم و سرحال هستیم، ولی زمانی که پس از ۱۰ ساعت از خواب بیدار می‌شویم مثل این است که هواپیما به ما برخورد کرده؟! این مشکل عمومی است، به خصوص برای افرادی که در طول هفته کمتر می‌خوابند و در آخر هفته بیشتر. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که ریتم خوابتان بهم بریزد.

به یاد داشته باشید: برنامه‌ی منظمی برای خواب اتخاذ کنید تا پرانرژی‌تر باشید.

۷- تنها زمانی می‌توانید تغییر کنید که آنچه هستید را بپذیرید.

کارل راجرز می‌گوید: “یک تناقض عجیب این است که زمانیکه خودم را می‌پذیرم، می‌توانم تغییر کنم.”
زمان و انرژی زیادی را صرف سرزنش خود و آرزو برای تغییر می‌کنیم. درواقع انرژی که می‌توانیم برای تغییر کردن استفاده کنیم را هدر می‌دهیم.

به یاد داشته باشید: آن‌چه هستید را بپذیرید و سخت‌کوش باشید. تغییر خودبه‌خود اتفاق می‌افتد.

۸- هرچه سریع‌تر از مشکلات فرار کنید، آن‌ها سریع‌تر به شما می‌رسند.

می‌توانید فرار کنید، دور دنیا سفر کنید، و یا اروپا را بگردید. ولی اگر هدف اصلی شما از فرار، حل مشکلات است باید بدانید که نهایتا سرخورده می‌شوید. بیشتر مشکلات از خود شما نشأت می‌گیرد، نه از جایی که هستید.

به یاد داشته باشید: با مشکلاتتان رودررو شوید تا بدتر نشوند.

۹- آیا می‌توانیم بیشتر بخوریم و وزن کم کنیم؟

اگر اضافه وزن دارید و رژیم غذایی شما برای صبحانه، نهار و شام چند برگ کاهو است؛ با این مشکل درگیر هستید. کم‌خوردن متابولیسم بدن را کاهش می‌دهد و درنتیجه انرژی کمتری مصرف و چربی کمتری سوخته می‌شود. تا زمانی‌که عادت غذایی‌تان سالم باشد، می‌توانید به‌طور معمول غذا مصرف کنید.

به یاد داشته باشید: کافی و سالم غذا بخورید تا سلامت بمانید.

۱۰- هرچه انتخاب‌های بیشتری داشته باشیم، ناتوان‌تر خواهیم شد.

در دنیای امروزی، اغلب ما فکر می‌کنیم که اگر همه چیز را در اختیار داشته باشیم، زندگی آسانتر خواهد شد. در صورتیکه وقتی با چندین گزینه برای انتخاب روبرو می‌شویم، استرس ما بیشتر شده و در تصمیم‌گیری دچار مشکل خواهیم شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *