دانستنی

۱۲ نکته برای اینکه بتوانید نویسنده بهتری باشید

۱۲ نکته برای اینکه بتوانید نویسنده بهتری باشید

 

اگر همیشه رویای این را داشتید که همینگوی یا ونه‌گات بعدی باشید، و شاید اگر می‌خواهید مقاله بهتری برای دانشگاه و یا پست خوبی برای وبلاگتان بنویسید، لازم است مهارت نویسندگی را در خود تقویت کنید.

نویسنده بودن کار آسانی نیست. این کار نیازمند تلاش بسیار ولی ارزشمند است. اگر چه راه صعب‌العبوری به نظر می‌رسد، اما روش‌هایی وجود دارند که انجام آن‌ها شما را به جاده پیشرفت می‌رساند. هر نویسنده‌ای می‌تواند بهتر شود و هیچ نویسنده‌ای کامل نیست. مهم نیست در چه سطحی هستید، در اینجا نکاتی را ذکر می‌کنیم که به کمک شما می‌آیند.

۱- نوشته‌های خوب بخوانید.

ممکن است بدیهی باشد ولی باید گفته شود. این نقطه شروع است. اگر متون عالی نخوانید، روش درست را یاد نخواهید گرفت. هر شخصی با یادگیری از اساتید شروع می‌کند و سپس با تقلید از آنان راه خود را پیدا می‌کند. مطالعه زیادی داشته باشید. تا آنجا که ممکن است. در کنار متن به استایل و فرم هم توجه دقیق داشته باشید.

۲- بسیار بنویسید.

سعی کنید هر روز و یا چند بار در روز بنویسید. هر چه بیشتر بنویسید، بیشتر فرا می‌گیرید. نوشتن یک مهارت است و مانند دیگر مهارت‌ها برای فراگیری بیشتر به تمرین نیاز دارد. برای خود، وبلاگ و نشریات مختلف بنویسید. اگر تمرین کافی داشته باشید، پس از مدتی برایتان آسان می‌شود.

۳- ایده‌ها را یادداشت کنید.

با خود دفترچه یادداشت کوچک به همراه داشته باشید و ایده داستان یا مقاله یا رمان یا شخصیت‌ها را در آن یادداشت کنید. مکالمات کوتاهی را که می‌شنوید یادداشت کنید. قطعات متن آهنگ و یا اشعار را بنویسید. نوشتن این ایده‌ها، به شما الهام می‌بخشد و یا مستقیماً در نوشته شما ظاهر می‌شود.

۴- برای نوشتن یک برنامه خاص داشته باشید.

زمان مناسبی از روز را برای نوشتن بدون مزاحمت انتخاب کنید و آن را بطور روزانه دنبال کنید. برای عده‌ای صبح و برای دیگران غروب و یا شب ممکن است مناسب باشد. این کار را به عنوان کار ضروری روزانه انجام دهید. حداقل سی دقیقه بنویسید، اگرچه یک ساعت بهتر است. اگر یک نویسنده تمام وقت هستید، نیاز است تا چند ساعت در روز بنویسید. این کار به پیشرفت‌تان کمک می‌کند.

۵- فقط بنویسید.

یک صفحه خالی رو به روی شما ممکن است دلهره‌آور باشد. شاید به این فکر بیافتید که ایمیلتان را چک کنید و یا غذایی بخورید. این افکار را از ذهنتان بیرون کنید. شروع به نوشتن کنید. شروع به تایپ کردن کنید –مهم نیست چه می‌نویسید– و انگشتان خود را حرکت دهید. زمانی که شروع می‌کنید، موضوعات به ذهن شما هجوم می‌آورند و نوشتن آسان‌تر می‌شود. می‌توانید با نوشتن نام یا عنوان و یا موضوع آسانی مانند این‌ها شروع کنید و سپس شاهد فوران کلمات باشید. ولی کلید اصلی، شروع کردن است.

۶- حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید.

نوشتن نمی‌تواند همراه با انجام کارهای دیگر و یا صدای مزاحم انجام شود. بهتر است که در سکوت و یا با موسیقی ملایم انجام شود. هشدار ایمیل، تلفن، تلفن همراه و تلویزیون را خاموش کنید و میز کارتان را مرتب کنید. می‌توانید لوازم را در جایی قرار دهید و بعداً آن‌ها را مرتب کنید، ولی اکنون زمان نوشتن است. حواس‌پرتی‌ها را حذف کنید تا بتوانید بدون مزاحم به کار خود برسید.

۷- آزمایش کنید.

اگرچه از نویسندگان بزرگ پیروی می‌کنید ولی به این معنی نیست که باید کاملا شبیه آنان باشید. موضوعات جدید را امتحان کنید. از دیگران ایده بگیرید. کلمات جدید را امتحان کنید. کلمات جدید اختراع کنید. هر چیز را آزمایش کنید و ببینید چه موضوعی به کارتان می‌آید.

۸- تجدید نظر کنید.

اگر هر آن چه به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید، باید دوباره به نوشته رجوع کرده و آن را اصلاح کنید. بسیاری از نویسندگان از بازخوانی بیزارند، زیرا کار دشواری بنظر می‌رسد. اما اگر می‌خواهید نویسنده خوبی باشید، باید بازخوانی را بیاموزید. بازخوانی، متوسط را از عالی جدا می‌کند. نه تنها به دنبال اشتباهات دستوری و نوشتاری باشید بلکه کلمات غیر ضروری و نامناسب و جملات گیج‌کننده را نیز حذف کنید.

۹- از جملات قدرتمند استفاده کنید.

به دنبال جملات کوتاه با افعال قوی باشید. جملات نباید شبیه هم باشد اما پیوستگی را رعایت کنید. انجام این کار در زمان بازخوانی راحت‌تر است.

۱۰- به بازخوردها توجه کنید.

در تنهایی پیشرفت نمی‌کنید. از کسی (یک نویسنده خوب یا ویراستار) بخواهید مطلب شما را بخواند. کسی که بسیار می‌خواند و قادر است بازخورد هوشمندانه و درستی را به شما ارائه دهد. به او گوش دهید. به انتقادات توجه کنید و از آن‌ها برای پیشرفت استفاده کنید. به جای ناراحت شدن، از ویراستار خود تشکر کنید.

۱۱- خودتان را نشان دهید.

گاهی نیاز است به دیگران اجازه دهید نوشته شما را بخوانند. نه تنها افراد خاص، بلکه عموم افراد. لازم است داستان یا شعرتان را چاپ کنید و یا برای نشریه بنویسید. قرار دادن نوشته در معرض دید عموم ممکن است آزاردهنده باشد ولی قسمت اساسی برای رشد یک نویسنده است.

۱۲- با قدرت شروع کنید و به اتمام برسانید.

مهمترین قسمت‌های یک نوشته، ابتدا و انتهای آن است. به خصوص ابتدای آن. اگر نظر مخاطب را در ابتدا جلب نکنید، بقیه آن نیز خوانده نمی‌شود. بنابراین پس از نوشته اولیه، زمانی را به شروع خوب اختصاص دهید. مخاطب را علاقه‌مند به نوشته کنید تا شما را دنبال کنند. و پس از آن یک انتهای خوب بنویسید. این باعث می‌شود خوانندگان مشتاق شوند بیشتر نوشته‌های شما را بخوانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *