دانستنی

۱۵ بازی سرگرم کننده در محیط کار

۱۵ بازی سرگرم کننده در محیط کار

آیا تا به حال عضو جدید یک تیم کاری بوده‌اید؟ یا شاید کارفرما هستید و باید افراد جدیدی را به تیم کسب و کارتان اضافه کنید؟ آیا تا به حال تیم شما به بن بست خورده است؟ همواره وارد شدن به تیم کاری جدید و گرم گرفتن با آنها زمان می‌برد. از طرف دیگر چه راهی برای عوض کردن فضای تیم و تجدید قوا می‌شناسید؟ هیچ چیز بهتر از بازی‌ در آب کردن یخ اعضای جدید و تجدید قوای تیمی مؤثر نیست. بازی‌های سرگرم کننده روش خوبی برای رسیدن به تیم‌های کارآمد هستند.

فرهنگ سازمانی قدرتمند، مبتنی بر تیم‌های کارآمد است. هر تیمی برای عملکرد بهینه به روابط قوی میان اعضای تیم نیاز دارد. این ارتباط، یک شبه ساخته نمی‌شود و بدون تعاملات تیمی صمیمانه میسر نیست.

در جو شرکتی امروزی، شناخت اعضای تیم دشوار است. جا گرفتن اعضای جدید در تیم هم دشوار است و به کندی صورت می‌گیرد. با انجام بازی‌های قید شده در این مقاله و سایر بازی‌های سرگرم کننده در محل کارتان به همراه سایر اعضای تیم، می‌توانید سرگرم شوید و یکدیگر را بهتر بشناسید. این بازی‌های سرگرم کننده برای برقراری روابط تیمی نزدیک بسیار مؤثر هستند. بعلاوه برخی از این بازی‌ها مربوط به تیم سازی هستند که مهارتهای تفکر انتقادی و حل مسأله را در تیم شما مورد بررسی قرار می‌دهند.

درآمد از طریق سایت  فریلنس پارس

(www.freelancepars.com)

فریلنس پارس ، یک سایت فریلنسینگ و دورکاری برای سفارش و انجام پروژه های اینترنتی در ایران است. انواع پروژه ها و نیازهای کاری و شغلی در زمینه های سفارش تایپ، تولید محتوا، ترجمه زبان های مختلف، طراحی گرافیک، عکاسی، ادیت عکس و فیلم، برنامه نویسی، طراحی سایت، دستیار مجازی، آهنگسازی و ویرایش صوت، معماری، نقشه کشی، مدلسازی و… در این سایت قابل تعریف و اجراست.کارفرمایان، نیازها یا پروژه های خود را در این سایت به صورت رایگان مطرح کرده و متخصصان یا فریلنسرهای سایت، با ارائه پیشنهاد همکاری، پروژه‌ها را انجام داده و تحویل می‌دهند. کارفرما، پس از ثبت پروژه و توافق نهایی با فریلنسر بر سر هزینه و روش انجام کار، هزینه پروژه را واریز کرده و سایت، مبلغ را نزد خود نگه می‌دارد. پس از انجام کار و تحویل به کارفرما، تایید و رضایت او، مبلغ برای فریلنسر آزاد می‌شود. با این قابلیت که در اصطلاح “پرداخت امن” نامیده می‌شود، هم کارفرما از انجام پروژه خود اطمینان دارد و هم فریلنسر از واریزی مبلغ توسط کارفرما.

مراحل ثبت نام و عضویت در سایت فریلنس پارس

۱-در سایت به عنوان فریلنسر ثبت نام کنید و ایمیل و شماره موبایل خود را تایید کنید.

www.freelancepars.com

۲- سپس پروفایل خود را کامل کنید و مهارت‌ها، سابقه تحصیلی، شغلی و… را بنویسید.

۳- اگر نمونه کارهای مناسبی دارید، در سایت آپلود کنید.

۴- وارد قسمت پروژه های سایت شده، پروژه های مد نظر و مرتبط با مهارت ها و توانایی های خود را پیدا کنید و آن‌هایی که از نظر زمانی و هزینه، مایل به انجام آن‌ها هستید را ثبت پیشنهاد زده و مبلغ پیشنهادی، زمان و توضیحات لازم را برای کارفرما بنویسید.

بازی‌های مورد علاقه اعضای تیم

۱.چیستان نمایشی (Charades)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: ۱۰ نفر

ابزار مورد نیاز: هیچ ابزار خاصی نیاز ندارد.

محدودیت زمانی: بدون محدودیت است.

فایده بازی

شاید این بازی جمعی کمی قدیمی به نظر برسد؛ ولی می‌توانید از جذابیت آن لذت ببرید. به جای حدس زدن نام فیلم می‌توانید هر عبارت دیگری مثل «ریش رئیس»، «شیفت شب»، «دستگاه قهوه ساز شکسته»، «گزارش‌های فصلی» و غیره را به عنوان موضوع چیستان در نظر بگیرید. از موضوعات خنده دار و جذاب برای اعضای تیم استفاده کنید.

نحوه بازی

گام اول: یکی از بازیکنان یکی از تیم‌ها از طرف تیم دیگری انتخاب می‌شود و عبارت مدنظر به او گفته می‌شود. این عبارت نام فیلم یا هر عبارت خنده دارد دیگری است.

گام دوم: آن بازیکن  باید بدون حرف زدن یا اشاره کردن به چیزی، آن عبارت را به هم تیمی‌های خودش بفهماند.

گام سوم: اگر تیم بتوانید عبارت را درست حدس بزند، یک امتیاز می‌گیرد. اگر نتوانست، تیم رقیب امتیاز می‌گیرد.

گام چهارم: گام یک تا سه را ادامه دهید. تیمی که بالاترین امتیاز را گرفته، برنده است.

۲.چالش مارشملو

تعداد بازیکنان پیشنهادی: گروه‌های کوچک ۳ تا ۶ نفره

ابزار مورد نیاز: بسته‌ای حاوی ۲۰ قطعه ماکارونی خام، یک مارشملو، یک یارد طناب، یک یارد نوار چسب و یک نوار برای اندازه گیری به هر تیم داده می‌شود.

محدودیت زمانی: در حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، البته ۱۸ دقیقه مدت زمان نرمال این بازی است.

فایده بازی

هر تیم در طول این فعالیت باید با ابزارهای موجود، بلندترین سازه ممکن را در مدت زمان مشخص شده بسازد. با این بازی به خوبی یخ اعضای تیم باز شده و فعالیتی در جهت تیم سازی محسوب می‌شود. اعضای تیم با این بازی در جهت همکاری و بارش فکری تشویق می‌شوند. بعلاوه شرکت کنندگان در چالش مارشملو برای مشارکت در جهت یافتن نقشه B تشویق می‌شوند. بنابراین با چالش مارشملو می‌توان مهارت‌های حل مسأله تیمی را تقویت کرد و سرگرم شد.

نحوه بازی

گام اول: مواد مورد نیاز را در اختیار هر تیم قرار دهید.

گام دوم: چالش را توضیح دهید. بلندترین برج ممکن که از یک مارشملو حمایت خواهد کرد را در عرض ۱۸ دقیقه بسازید.

گام سوم: تایمر را روی ۱۸ دقیقه تنظیم کنید.

گام چهارم: شروع کنید.

۳.لبخند نزدن

تعداد بازیکنان پیشنهادی: ۶ تا ۱۰ نفر

ابزار مورد نیاز: هیچ ابزاری نیاز نیست.

محدودیت زمانی: در حدود ۱۰ دقیقه

فایده بازی

این فعالیت برای تیم سازی بسیار ساده است و به شما انرژی داده و امکان تعامل هر چه بهتر را فراهم می‌کند. این بازی برای آشنایی کارکنان جدید با فضای کاری و کنار آمدن با فشار کاری، بسیار مناسب است. این بازی جذاب برای پرت کردن حواس اعضای تیم از پروژه‌ها و موقعیت‌های تنش زا هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه بازی

برای انجام بازی در دفتر کارتان از همه اعضای تیم بخواهید تا به صورت حلقه‌ای دور هم بنشینند یا بایستند. سپس همه اعضا می‌باید بدون خندیدن به چشمان یکدیگر  زل بزنند. آخرین فردی که جلوی خنده خودش را گرفته، برنده است.

۴.معمای قتل(Murder Mystery)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: گروه‌های کوچک ۳ تا ۵ نفره

ابزار مورد نیاز:کاغذ و قلم، برگه یادداشت چسبنده

محدودیت زمانی: در حدود ۴۵ دقیقه

فایده بازی

معمای قتل، فعالیتی جذاب با مشارکت همه اعضای تیم است. همه عاشق این فعالیت تیم سازی می‌شوند. این بازی جشن مانند بسیار محبوب و سرگرم کننده است و تیم برنده دارای مهارتهای همکاری و حل مسأله بهتری است.

نحوه بازی

دستورالعمل مربوط به سناریوی معمای قتلی که انتخاب کرده‌اید را دنبال کنید، دعوتنامه ها را ارسال کنید، برچسب‌های نام شخصیت‌های داستان را تهیه کنید، نقشه‌ها و پرونده‌های مشکوک را بررسی کنید. اجازه دهید تا تعداد اعضای تیم کاهش یابد و به ۲ تا ۳ نفر برسد و ببینید که اول از همه چه کسی معمای قتل را حل می‌کند. به هر حال گروه شما باید هدف اصلی یعنی حل معما و یافتن قاتل را دنبال کند.

۵.شکار لاشخور(Scavenger Hunt)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: گروه‌های کوچک ۳ تا ۵ نفره

ابزار مورد نیاز: غنیمت‌های مختلف، کاغذ و قلم، برگه یادداشت چسبنده

محدودیت زمانی: در حدود ۳۰ دقیقه

فایده بازی

شکار لاشخور یکی از بازی‌های کارآمد و بسیار سرگرم کننده در محیط کار است. این فعالیت به خوبی مشارکت و همکاری کارکنان را جلب می‌کند. شکار لاشخور در گوشی‌های هوشمند و اپلیکیشن های مخصوص بازی هم وجود دارد.

نحوه بازی

اجرای این فعالیت بسیار ساده است و می‌توانید از لوازم موجود در دفتر کار، استفاده کنید.

گام اول: فهرستی از اقلامی که گروهها باید جمع آوری کنند یا تکالیف مدنظر تهیه کنید.

گام دوم: هر تکلیفی که تیم انجام ‌دهد، نشانه‌ای برای یافتن غنیمت بعدی دریافت می‌کند.

گام سون: تیمی که غنایم بیشتری پیدا کرده، برنده است.

۶.بازی هوشمندانه(Heads Up)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: گروه‌های کوچک ۳ تا ۵ نفره

ابزار مورد نیاز: گوشی هوشمند یا قلم و کاغذ

نحوه بازی

در این فعالیت جذاب، یکی از اعضای تیم، گوشی یا کاغذی را بالای سرش می‌گیرد که کلمه‌ای روی آن نوشته شده است. سایر اعضای تیم باید نشانه‌های مربوط به آن کلمه را در اختیارش قرار دهند تا بازیکن، کلمه را حدس بزند. این کلمات از نام خوانندگان گرفته تا حیوانات متفاوت هستند. تعداد بی‌شماری اسم برای تبدیل شدن این فعالیت به یک بازی جذاب تیمی وجود دارد.

۷.قایق در حال غرق شدن(All Adrift)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: گروه‌های کوچک ۳ تا ۶ نفره

ابزار مورد نیاز: قلم و کاغذ، برگه یادداشت چسبنده

محدودیت زمانی: ۳۰ دقیقه

فایده بازی

این فعالیت برای تیم سازی، عالی است و اعضای تیم، مهارت‌های حل مسأله خودشان را محک می‌زنند. با این فعالیت می‌فهمید که به صورت تیمی بهتر از زمانی که تنها هستید به تصمیمات هوشمندانه‌تر می‌رسید.

نحوه بازی

سناریوی قدیمی بازی به این صورت است که قایقتان آتش گرفته و در حال غرق شدن است. حالا باید ترکش کنید. تنها چند دقیقه وقت دارید تا لوازم ضروری را بردارید. جعبه کمک‌های اولیه، طناب، غذای کنسرو، آب شیرین و غیره برخی از این لوازم هستند.

گام اول: در ابتدا هر تیم باید فهرست اقلام مدنظرشان را از یک تا ۱۰ قید کنند.

گام دوم: سپس به طور تیمی تصمیم می‌گیرند که کدام وسیله بیشترین اولویت را دارد و شماره ۱۰ را به آن اختصاص دهند و به همین شیوه این ده قلم را به ترتیب اولویت مرتب کنند.

گام سوم: در نهایت فهرست هر تیم با برگه نمره دهی (که به راحتی در فضای آنلاین پیدا می‌شود) مقایسه می‌گردد. تیمی که بالاترین امتیاز را گرفته، برنده است.

۸.نمک و فلفل

تعداد بازیکنان پیشنهادی: تیم ۱۰ تا ۱۵ نفره

ابزار مورد نیاز: چسب، کاغذ و قلم برای هر کدام از اعضای تیم

محدودیت زمانی: در حدود ۲۰ دقیقه

فایده بازی

با این فعالیت، روابط تیمی و همکاری میان اعضای تیم، تقویت می‌شود. از آنجا که برقراری تعامل با سایر اعضای تیم ضرورت دارد، کار تیمی هم تقویت می‌شود.

نحوه بازی

گام اول: فهرستی از جفت اقلام معروف تهیه کنید (مثل فلفل و نمک، نور و سایه، کره و عسل، میکی و مینی و غیره)

گام دوم: جفت‌ها را جدا کرده و هر کدام را روی یک تکه کاغذ بنویسید. فلفل روی یکی و نمک روی یکی دیگر نوشته شود.

گام سوم: کاغذها را روی پشت هر فرد بچسبانید و مطمئن شوید که سایر اعضای تیم، آن را می‌بینند.

گام چهارم: با شروع بازی، هر عضو باید در اطرافش بچرخد و از دیگران پرسش‌هایی با پاسخ  بله یا خیر بپرسد تا بفهمد که چه کلمه‌ای روی پشتش چسبانده شده است.

گام پنجم: هنگامی که کلمه را پیدا کرد باید فرد دیگری که جفت همان کلمه روی پشتش چسبانده شده را پیدا کند. این دو نفر در کنار یکدیگر می‌نشینند و با سه تا پنج واقعیت جذاب در مورد یکدیگر آشنا می‌شوند.

۹.پازل معامله(The Barter Puzzle)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: چهار یا بیش از چهار گروه کوچک

ابزار مورد نیاز: پازل‌های مجزا برای هر تیم

محدودیت زمانی: در حدود ۴۵ دقیقه

فایده بازی

این فعالیت تیم سازی با استفاده از محبوبیت پازل‌ها به دنبال تقویت مهارتهای حل مسأله و رهبری در میان اعضای تیم است.

نحوه بازی

گام اول: همه را به گروههای کوچک و هم اندازه تقسیم کنید.

گام دوم: پازل متفاوتی با سطح دشواری مشابه را در اختیار هر تیم قرار دهید. هدفمان تکمیل سریعتر پازل است.

گام سوم: البته نکته‌ای در این بین وجود دارد. برخی از قطعات پازل هر تیم با قطعات پازل تیم‌های دیگر مخلوط شده است. پس هر تیم باید با کمک نقشه‌ای به دنبال پس گرفتن این قطعات برود. آن‌ها با مذاکره، معامله یا هر روش دیگری قادر به پس گرفتن قطعات پازل هستند. هر تصمیمی که گرفته شود؛ تمام اعضای تیم باید با آن موافقت کنند.

۱۰. بینگو

تعداد بازیکنان پیشنهادی: اعضای تیم ۱۰ تا ۱۵ نفره

ابزار مورد نیاز: کارت‌های بینگو برای هر عضو از تیم، یک اپلیکیشن تولید اعداد تصادفی، قلم

محدودیت زمانی: در حدود ۲۰ دقیقه

Bingo

فایده بازی

باعث تقویت و توسعه روابط تیمی می‌شود.

نحوه بازی

بازی شانس بینگو روی کارت‌های نمره گذاری شده انجام می‌شود.

هر کارت دارای ۲۵ خانه است. اگر ۵ خانه را در یک ردیف قرار دهید، برنده‌اید.

۱۱. نقاشی کورکورانه(Blind Drawing)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: چند تیم دو نفره

ابزار مورد نیاز: کاغذ، قلم و تصویر (برای صرفه جویی در مصرف کاغذ می‌توانید از تصاویر روی گوشی استفاده کنید).

محدودیت زمانی: ۱۰ تا ۱۵ دقیقه

فایده بازی

این تمرین تیم سازی بسیار محبوب برای گروههای کوچک مناسب است و مهارتهای برقراری روابط، تفسیر ذهنی و رهبری را تقویت می‌کند.

نحوه بازی

هر گروه دو نفره پشت به هم می‌نشینند. یک تصویر در اختیار یکی از آنها قرار می‌گیرد و به دیگری کاغذ و قلم می‌دهیم. فردی که تصویر را دارد باید بدون گفتن نام واقعی تصویر، آن را توصیف کند. برای مثال اگر تصویر «سگی در حال خوردن بستنی» نمایش داده شده، فرد باید بدون گفتن عین عبارت به هم تیمی خودش کمک کند تا تصویر را بکشد.

۱۲.میدان مین(Minefield)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: ۱۰ تا ۱۴ نفر

ابزار مورد نیاز: تعدادی وسیله نرم که گوشه تیز ندارند (عروسک نرم، فنجان، توپ)، چشم بند

محدودیت زمانی: ۲۰ تا ۳۰ دقیقه

فایده بازی

اعتماد و همکاری در میان اعضای تیم شکل می‌گیرد. ماهیت بازی روی ایجاد روابط و گوش دادن فعالانه متمرکز است.

نحوه بازی

اشیا یا همان مین‌ها را با فاصله روی زمین بچینید. افراد را به گروه‌های دو نفره تقسیم کنید و به یک نفر از هر تیم، چشم بند بدهید. فرد دیگر باید هم تیمی خودش را هدایت کند تا از بین مین‌ها عبور کند؛ بدون اینکه به هیچکدام از آنها برخورد نماید. فرد هدایتگر باید فقط از هدایت کلامی استفاده کند و فردی که چشم بند دارد هم نباید صحبت کند.

۱۳. ترتیب تولد

تعداد بازیکنان پیشنهادی: ۱۲ تا ۲۰ نفر

ابزار مورد نیاز: ابزاری نیاز ندارد

محدودیت زمانی: ۱۰ تا ۱۲  دقیقه

فایده بازی

این تمرین ساده باعث تقویت مهارتهای رهبری، ارتباطات، همکاری و حل مسأله می‌شود.

نحوه بازی

کارکنان را به گروههای ۸ تا ۱۲ نفره، تقسیم می‌کنید و از آنها بخواهید تا به ترتیب تولد کنار هم ردیف شوند. آن‌ها در طول این بازی ساده نباید با هم حرف بزنند. فقط باید با ایما و اشاره و با کمک نمادها و نشانه‌ها ترتیب تولد را مشخص کنند. هر تیمی که با موفقیت، ترتیب را تکمیل کرد، برنده است.

۱۴.چوب تعادل(Helium Stick)

تعداد بازیکنان پیشنهادی: ۸ تا ۱۰ نفر

ابزار مورد نیاز: چوب بامبو یا میله پلاستیکی سبک

محدودیت زمانی: ۱۵ تا ۲۰ دقیقه

فایده بازی

تمرین تیم سازی عالی با هدف افزایش کار تیمی و تعامل میان گروههای کوچک و متوسط است.

نحوه بازی

این فعالیت با ۸ تا ۱۰ نفر قابل انجام است. از تیم کاری بخواهید تا به دو گروه تقسیم شوند و در مقابل یکدیگر بایستند. سپس بخواهید تا انگشتان اشاره خودشان را طبق تصویر در کنار یکدیگر قرار دهند و بعد چوب را روی انگشتانشان جای دهید.

چوب باید به طور افقی قرار گیرد و تنها انگشتان اشاره با آن برخورد نماید. گروه باید چوب را بدون انداختن به زمین نزدیک کند و تنها با انگشت اشاره آن را نگه دارد. اگر هر کدام از اعضای تیم، چوب را با انگشت دیگری بگیرد یا انگشت اشاره از چوب فاصله بگیرد، آن تیم شکست خورده است.

۱۵.ناگهان

تعداد بازیکنان پیشنهادی ۵ نفر یا بیشتر

ابزار مورد نیاز: هیچ ابزاری مورد نیاز نیست

محدودیت زمانی: ۲۵ تا ۳۰ دقیقه

فایده بازی

از اعضای تیم می‌خواهید تا در هنگامی که به طور ناگهانی مشکلات یا امکان توسعه در پروژه فراهم می‌شود، بایستند و به آنها فکر کنند. این بازی به خوبی خلاقیت کارکنان را پرورش می‌دهد.

نحوه بازی

از همه بخواهید تا دور هم جمع شوند بعد شما سه جمله از یک داستان را تعریف نموده و بعد می‌گویید «ناگهان» حالا باید فردی که در کنارتان ایستاده، داستان را ادامه دهد. او سه جمله بعدی را می‌گوید و دوباره ادامه را با گفتن کلمه «ناگهان» به فرد دیگری واگذار می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *