دانستنی

۱۵ روش برای بهبود بخشیدن به زبان بدن

۱۵ روش برای بهبود بخشیدن به زبان بدن

توصیه‌ی معین و صریحی در مورد چگونگی استفاده از زبان بدن وجود ندارد. کاری که انجام می‌دهید می‌تواند با توجه به چهارچوب رفتاری شما و شخصی که با او صحبت می‌کنید، به شکل‌های متفاوتی تفسیر شود. زمانی که شما در حال صحبت کردن با کارفرمای خود هستید، احتمالا از زبان بدن متفاوتی، نسبت به زمانی که با یکی از دوستان خود صحبت می‌کنید،  استفاده می‌کنید.

به منظور ایجاد تغییر در زبان بدن، باید از نحوه‌ی عملکرد زبان بدن خود آگاهی داشته باشید. به چگونگی نشستن، ایستادن، نحوه‌ی استفاده از دست و پا و حرکاتی که هنگام صحبت کردن با دیگران انجام می‌دهید، توجه کنید.

شاید بخواهید که با ایستادن در مقابل آینه، کمی تمرین کنید. ممکن است کار خنده‌داری به نظر برسد، اما کسی شما را نمی‌بیند. این روش بازخورد مناسبی در مورد چگونگی رفتار شما با دیگران، در اختیارتان قرار می‌دهد و به شما فرصت می‌دهد تا پیش از وارد شدن به دنیای بیرون، کمی تمرین کنید.

روش دیگر این است که چشم‌های خود را ببندید و نحوه‌ی ایستادن و نشستن خود را تصور کنید. خود را همانند همان نسخه‌ای که در تصور شما وجود داشت، ببینید. و سپس آن را در دنیای واقعی، امتحان کنید.

همچنین شاید شما بخواهید که به مشاهده‌ی رفتار دوستان، ستارگان سینما، الگوهای خود و یا سایر افرادی بپردازید که فکر می‌کنید از زبان بدن مناسبی برخوردارند. به مشاهده‌ی آن چه که آنها انجام می‌دهند و انجام نمی‌دهند بپردازید. از میان حرکات هر فرد، آن چه را که دوست دارید انتخاب کنید. سعی کنید نکاتی که می‌توانید از آن‌ها بیاموزید را برای خود انتخاب کنید.

ممکن است به نظر برسد که شما در حال تظاهر کردن هستید اما اگر این کار را انجام دهید تا جایی که بتواند به رفتار شما تبدیل شود، روش خوبی برای یاد گرفتن رفتارهای جدید است. به یاد داشته باشید که احساسات نیز در این روند تاثیرگذار است. اگر بیشتر لبخند بزنید، احساس خوشحالی بیشتری می‌کنید، اگر صاف بنشینید، احساس می‌کنید انرژی بیشتری دارید و تحت کنترل خود هستید. اگر فعالیت‌های خود را آرام‌تر انجام دهید، احساس آرامش بیشتری می‌کنید. در حقیقت احساسات شما می‌توانند به رفتارهای جدید شما استحکام ببخشند و اگر احساس می‌کنید که ممکن است رفتارهای جدید شما عجیب به نظر برسند، این احساس نیز به مرور زمان از بین خواهد رفت.

ممکن است در ابتدا، در بروز رفتارهای عجیب خود کمی اغراق کنید. ممکن است زمانی که می‌نشینید پاهای خود را به شکلی عجیب و مصنوعی روی هم بگذارید و یا به حالتی بسیار صاف بنشینید، طوری که به نظر برسد معذب هستید. هیچ اشکالی ندارد! مردم به اندازه‌ای که فکر می‌کنید به رفتار شما دقت نمی‌کنند، چون بیشتر نگران مشکلات خود هستند. بهتر است برای مدتی به همین رفتار ادامه دهید، کمی تمرین کنید و مرتبا بر روی رفتار خود نظارت داشته باشید تا در نهایت به تعادل مناسبی در رفتار خود دست پیدا کنید.

۱- دست به سینه ننشینید.

احتمالا شما هم شنیده‌اید که اگر به حالت دست به سینه بنشینید ممکن است بسیار تدافعی یا محافظه کار به نظر برسید. همین مسئله در مورد پاهای شما نیز صدق می‌کند. زمانی که می‌نشینید سعی کنید حالت تدافعی به خود نگیرید.

۲- تماس چشمی داشته باشید، اما خیره نشوید.

اگر در حال صحبت کردن با چندین نفر هستید، سعی کنید برای ایجاد ارتباط بهتر، با همه‌ی آن‌ها تماس چشمی برقرار کنید، تا متوجه شوید که آیا آن‌ها به صحبت‌های شما گوش می‌دهند یا خیر. از طرفی برقرار کردن بیش از حد تماس چشمی، می‌تواند دیگران را بترساند. همچنین نداشتن هیچ گونه تماس چشمی می‌تواند شما را به عنوان یک فرد متزلزل نشان دهد. اگر شما عادت به تماس چشمی ندارید، ممکن است در ابتدا این کار برای شما مشکل یا حتی ترسناک به نظر برسد. اما سعی کنید بر روی این مورد کار کنید، در نهایت به آن عادت می‌کنید.

۳- شانه‌های خود را رها کنید!

زمانی که اضطراب داشته باشید، این تنش به راحتی در حالت شانه‌های شما مشاهده می‌شود. ممکن است شانه‌های شما به سمت جلو و بالا کشیده شوند. سعی کنید آرام باشید. و با تکان دادن شانه‌های خود آن‌ها را رها کنید و به آرامی آن‌ها را به عقب بازگردانید.

۴- زمانی که دیگران صحبت می‌کنند ، با تکان دادن سر خود به آن‌ها توجه کنید.

هر چند دقیقه یک بار سر خود را تکان دهید تا نشان دهید که در حال گوش دادن به صحبت اطرافیان خود هستید. اما این کار را بیش از اندازه تکرار نکنید.

۵- قوز نکنید، سعی کنید صاف بنشینید.

اما تا جایی که احساس راحتی کنید نه این که به خود فشار وارد کنید.

۶- لبخند بزنید و بخندید.

سعی کنید به جمع انرژی ببخشید و بیش از حد جدی نباشید. کمی آرام باشید، زمانی که کسی مطلب خنده‌داری بیان می‌کند، لبخند بزنید و بخندید. اگر شما شخص مثبتی به نظر برسید، افراد تمایل بیشتری پیدا می‌کنند تا به صحبت‌های شما گوش دهند. اما اولین کسی نباشید که به لطیفه‌های خودش می‌خندد، این مسئله باعث می‌شود شما محتاج و عصبی به نظر برسید. زمانی که به شخصی دیگر معرفی می‌شوید، لبخند بزنید. اما اجازه ندهید تا لبخند شما مصنوعی به نظر برسد زیرا در این صورت ممکن است شما فردی ریاکار و دورو به نظر برسید.

۷- مدام به صورت خود دست نزنید.

این حرکت ممکن است شما را عصبی نشان دهد و می‌تواند باعث ایجاد حواس‌پرتی در شنونده و یا افرادی که در مکالمه شرکت دارند شود.

۸- سر خود را بالا بگیرید.

چشمان خود را به زمین ندوزید، این حرکت،  شما را متزلزل و حتی کمی گیج نشان می‌دهد. سر خود را بالا بگیرید و با چشمان خود به سمت روبرو نگاه کنید .

۹- سرعت خود را کم کنید.

این نکته، برای بسیاری از موارد صدق می‌کند. زمانی که شما آرام‌تر راه می‌روید، نه تنها با اعتماد به نفس و آرامش بیشتر به نظر می‌رسید، بلکه باعث می‌شود از اضطراب کمتری برخوردار باشید. اگر کسی شما را خطاب کرد، با عجله گردن خود را به سمت او برنگردانید، بلکه این کار را آرام‌تر انجام دهید.

۱۰- بی‌قراری نکنید.

سعی کنید از انجام حرکات ناگهانی و یا تیک‌های عصبی مانند تکان دادن پا و یا ضربه زدن بر روی میز اجتناب کنید. در این صورت شما عصبی و بی‌قرار به نظر می‌رسید و این رفتار شما می‌تواند باعث ایجاد حواس‌پرتی شود. حرکات خود را کنترل کنید. سعی کنید آرام باشید، و بر روی حرکات و رفتار خود تمرکز کنید

۱۱- از دستان خود با اعتماد به نفس بیشتری استفاده کنید.

به جای انجام حرکات ناگهانی با استفاده از دست‌های خود مثلا خاراندن صورت، از دست‌های خود برای برقراری ارتباط و رساندن منظور خود به دیگران استفاده کنید. از دست‌های خود برای توصیف یک مسئله و واضح‌تر مطرح کردن منظور خود استفاده کنید. اما بیش از حد این کار را انجام ندهید زیرا سبب ایجاد حواس‌پرتی می‌شود. بیش از اندازه دست‌های خود را تکان ندهید، بر روی حرکات دست خود کنترل داشته باشید.

۱۲- لیوان نوشیدنی خود را پایین تر نگه دارید .

لیوان نوشیدنی خود را در مقابل سینه‌ی خود قرار ندهید. در حقیقت، هیچ چیزی را در مقابل قلب خود قرار ندهید زیرا باعث می‌شود شما فردی محافظه‌کار و سرد به نظر برسید. لیوان خود را پایین‌تر بیاوردید و آن را کنار پای خود نگه دارید.

۱۳- بیش از اندازه نزدیک نایستید!

همه‌ی افراد، زمانی که کسی بسیار نزدیک به صورت آن‌ها صحبت می‌کند، احساس بدی پیدا می‌کنند. اجازه بدهید که افراد از فضای شخصی خود برخوردار باشند، این حریم را نقض نکنید.

۱۴- آینه

زمانی که شما با شخصی به خوبی کنار می‌آیید و ارتباط خوبی بین شما برقرار می‌شود، پس از مدتی به طور ناخودآگاه، شما مانند یک آینه، به بازتاب رفتارهای یکدیگر می‌پردازید. این مسئله به این معناست که شما به بازتاب زبان بدن یکدیگر می‌پردازید. برای ایجاد رابطه‌ی بهتر، شما می‌توانید کمی از روش آینه‌ی کنش‌گر استفاده کنید. اگر طرف مقابل شما به جلو خم شد، شما نیز به جلو خم شوید. اگر او دست‌های خود را در کنار پاهایش قرار داد، شما نیز همین کار را تکرار کنید. اما بلافاصله عکس العمل نشان ندهید و همه‌ی حرکات بدن او را بلافاصله منعکس نکنید. زیرا در این صورت همه چیز بسیار عجیب به نظر می‌رسد.

۱۵- نگرش خوب خود را حفظ کنید.

در نهایت، مثبت اندیش باشید، و از نگرشی باز و آرام برخوردار باشید. احساسی که دارید می‌تواند در نحوه‌ی عملکرد زبان بدن شما نمایان شود و تفاوت فاحشی در رفتار شما ایجاد کند.

شما می‌توانید زبان بدن خود را تغییر دهید، اما مانند هر عادت جدیدی، تغییر آن به زمان نیاز دارد.

برای تصحیح هر یک از حرکات بدن خود، هر روز بر روی برخی از آن‌ها، به مدت سه تا چهار هفته کار کنید. پس از مدتی، این حرکات بهبود پیدا کرده و به عادت‌های جدیدی برای شما تبدیل می‌شوند که حتی بدون فکر کردن، آن‌ها را انجام می‌دهید. در غیر این صورت، این تمرین‌ها را تا زمانی که به حرکات جدید عادت کنید، ادامه دهید. سپس حرکات دیگری که می‌خواهید در خود تغییر دهید را انتخاب کرده و بر روی آن‌ها کار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *