رژیم و تغذیه

۲۲ دلیل مهم که از همین امروز باید جو دوسر بخورید

جو دوسر یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده مغذی است که بیشتر افراد آن‌ را در وعده‌ی صبحانه مصرف می‌کنند‌. اگر تا به حال جو دوسر را میل نکرده‌اید، باید این کار را شروع کنید. برای خوردن جو دوسر دلیل می‌خواهید؟ در مقاله‌ای که در حال خواندن آن هستید، تصمیم داریم شما را با ۲۲ دلیل برای خوردن جو دوسر آشنا کنیم. قبل از بررسی خواص جو دوسر، به سراغ ارزش غذایی آن برویم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

ارزش غذایی جو دوسر

در ادامه ارزش غذایی جو دوسر آورده شده است.

چربی کل ۱۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
چربی اشباع شده ۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
کربوهیدرات کل ۳۴ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
فیبر غذایی ۶۶ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
کلسیم ۸ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
آهن ۴۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
تیامین ۷۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ریبوفلاوین ۱۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
نیاسین ۷ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین B6 ۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
فولات ۲۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
پانتوتنیک اسید ۲۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
منیزیم ۶۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
فسفر ۸۲ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
پتاسیم ۱۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
زینک (روی) ۴۱ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
مس ۴۹ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن
منگنز ۳۸۳ درصد از نیاز روزانه‌ی بدن

جو دوسر کالری کمی دارد؛ به طوری که یک فنجان از آن حاوی ۱۴۵ کالری است. این در حالی است که یک فنجان برنج قهوه‌ای ۲۱۶ کالری دارد. جو دوسر کربوهیدرات کمی به بدن می‌دهد. علاوه بر این قند بسیار کمی دارد؛ به طوری که ۱۰۰ گرم از آن حاوی ۰.۵ گرم قند است. هر ۱۰۰ گرم جو دوسر تقریبا ۷ گرم چربی دارد.

خواص جو دوسر برای سلامتی بدن

جو دوسر نوعی غلات بدون گلوتن است که معمولا در وعده‌ی صبحانه خورده می‌شود. این ماده‌ی غذایی سرشار از مواد مغذی است. فیبر غذایی (بتاگلوکان) و مواد معدنی موجود در جو دوسر با بسیاری از بیماری‌های خطرناک مانند بیماری‌ قلبی، دیابت، اضافه وزن و حتی سرطان مبارزه می‌کنند. در ادامه خواص جو دوسر برای بدن را در اختیارتان قرار داده‌ایم.

۱. سلامت قلب را افزایش می‌دهد

جو دوسر حاوی نوعی فیبر قدرتمند به نام بتاگلوکان است که به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کند. بتاگلوکان اصلی‌ترین فیبر محلول موجود در جو دوسر است و بدون اینکه روی سطح کلسترول خوب اثر بگذارد، میزان کلسترول بد را کاهش می‌دهد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جو دوسر به همراه ویتامین C از اکسید شدن کلسترول بد یا همان LDL پیشگیری می‌کنند. اکسید شدن کلسترول بد ممکن است منجر به بیماری قلبی شود.

سبوس جو دوسر حاوی ویتامین E است که برای سلامت قلب فوایدی دارد. جالب است بدانید که سبوس جو دوسر در مقایسه با جو دوسر فیبر بیشتری دارد. در یک مطالعه نشان داده شد که مصرف جو دوسر میزان کلی کلسترول را به‌طور میانگین ۱۲ درصد کاهش داد. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی استرالیایی، فیبر موجود در جو دوسر در مقایسه با فیبر گندم در کاهش سطح کلسترول خون اثرگذار‌تر است.

این مطالعه همچنین عنوان کرد که جو دوسر یا سبوس آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری قلبی و عروقی کاهش دهد. سبوس جو دوسر از طریق مسدود کردن جذب بعضی از ترکیبات مضر که می‌توانند منجر به بیماری قلبی شوند، به سلامت قلب کمک می‌کند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که جو دوسر بهترین نوع غلات غنی شده برای کاهش سطح کلسترول خون به شمار می‌رود. بر اساس گزارش‌های یک مطالعه، بتاگلوتان موجود در جو دوسر یک ترکیب مفید برای قلب محسوب می‌شود.

۲. به درمان دیابت کمک می‌کند

جو دوسر شاخص گلیسمی پایینی دارد و فیبر زیاد آن به تنظیم سطح قند خون کمک می‌کند. علاوه بر این جو دوسر به دلیل اینکه غنی از فیبر است، به‌آرامی هضم می‌شود. مواد غذایی که سریع هضم می‌شوند، می‌توانند منجر به بالا رفتن سطح قند خون شوند و مدیریت قند خون را دشوار کنند. جو دوسر محتویات معده را بسیار غلیظ‌تر می‌کند و از این طریق باعث می‌شود با سرعت کمتر هضم شوند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که جو دوسر می‌تواند دوز انسولین را هم کاهش دهد. در یک مطالعه نشان داده شد که مصرف جو دوسر اثرات مفیدی روی سطح گلوکز و چربی بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ دارد. نشان داده شده که بتاگلوکان موجود در جو دوسر میزان قند خون را کاهش می‌دهد.

بسیاری از مطالعات اشاره کرده‌اند که جو دوسر یا مواد غذایی حاوی آن می‌توانند به‌طرز قابل‌توجهی با افزایش سطح قند خون مبارزه کنند. البته همه‌ی انواع جو دوسر مفید نیستند. از مصرف جو دوسر فوری یا طعم‌دار خودداری کنید، چون سرشار از قند هستند.

۳. به تسکین یبوست کمک می‌کند

از آنجایی که جو دوسر غنی از فیبر است، می‌تواند در تسکین یبوست مفید باشد. نشان داده شده که این نوع غلات وزن مدفوع را افزایش می‌دهد و از این طریق یبوست را درمان می‌کند. این ماده‌ی غذایی حتی می‌تواند از شما در برابر سرطان کولورکتال محافظت کند.

یک مطالعه به این نتیجه رسید که جو دوسر یبوست و زیست‌فراهمی ویتامین B12 را در بزرگسالان بهبود بخشید. جو دوسر سرشار از فیبر نامحلول بوده که برای سلامت روده بسیار مفید است. البته توجه داشته باشید که بعضی از افراد اعلام کرده‌اند که بعد از خوردن جو دوسر دچار یبوست شده‌اند.

علت این موضوع این است که جو دوسر می‌تواند در بعضی از موارد باعث گاز روده‌ شود. جو دوسر همچنین حاوی فیبر محلول زیادی است که این موضوع هم می‌تواند منجر به گاز اضافی شود‌.

۴. به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

جو دوسر به مبارزه با سرطان کمک می‌کند

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در جو دوسر می‌توانند در مبارزه با سرطان اثرگذار باشند. فیبر موجود در جو دوسر می‌تواند از سرطان‌های رکتال و روده‌ی بزرگ پیشگیری کند. هرچند مطالعات کمی درباره‌ی خواص جو دوسر در کمک به مبارزه با سرطان وجود دارد. یک بررسی روی ۱۲ مطالعه که در مجموع روی ۸۰۰ هزار نفر انجام شد به این نتیجه رسید که خوردن یک کاسه‌ی بزرگ جو دوسر در روز می‌تواند خطر مرگ ناشی از سرطان را ۲۰ درصد کاهش دهد.

مصرف فیبر همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان روده را کاهش دهد. بعضی از ترکیبات موجود در جو دوسر حاوی خواص ضدالتهابی هستند و بخشی از مکانیسم دفاعی گیاه جو دوسر به شمار می‌روند. نشان داده شده که این ترکیبات بدون آسیب زدن به سلول‌های سالم، از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کنند.

۵. به درمان فشار خون بالا کمک می‌کند

درمان فشار خون بالا را هم می‌توانیم در لیست خواص جو دوسر قرار دهیم. نشان داده شده که مصرف این نوع غلات فشار خون سیتولیک و دیاستولیک را کاهش می‌دهد. این ماده‌ی غذایی نه تنها سطح فشار خون را پایین می‌آورد، بلکه می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری قلبی را هم تا ۲۲ درصد کم کند. برای اینکه بتوانید از این خاصیت جو دوسر بهره‌مند شوید، جو دوسر ارگانیک یا پخته شده (غیرفوری) را مصرف کنید.

اضافه کردن جو دوسر به رژیم غذایی بیماران مبتلا به فشار خون بالا می‌تواند اثرات مثبتی را به دنبال داشته باشد. یک مطالعه به این نتیجه رسید که مواد غذایی سرشار از فیبر محلول می‌توانند برای پیشگیری و درمان فشار خون بالا گزینه‌های خوبی باشند.

یک مطالعه‌ی دیگر عنوان کرد که رژیم غذایی غنی از جو دوسر می‌تواند نیاز به مصرف داروهای ضدفشار خون را کاهش دهد. نشان داده شده که بتاگلوکان موجود در جو دوسر اثرات مثبتی روی متابولیسم کربوهیدرات و سطح فشار خون افراد مبتلا به اضافه وزن می‌گذارد.

علاوه بر این جو دوسر سطح هورمون استرس به نام کورتیزول را کاهش و میزان سروتونین را افزایش می‌دهد. این موضوع باعث ایجاد احساس آرامش می‌شود. همه‌ی این‌ها کاهش فشار خون را هم به دنبال دارند.

۶. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

بتاگلوکان موجود در جو دوسر می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید باشد. بسیاری از سلول‌های ایمنی در بدن حاوی گیرنده‌هایی هستند که برای جذب بتاگلوکان طراحی شده‌اند. این موضوع به عملکرد گلبول‌های سفید خون و محافظت از شما در برابر بیماری‌ها کمک می‌کند. جو دوسر غنی از سلنیوم و زینک (روی) است که هر دو در مبارزه با عفونت‌ها نقش دارند. بر اساس نتایج یک مطالعه‌ی نروژی، بتاگلوکان موجود در جو دوسر بسیار قوی‌تر از سرخارگل است که به داشتن خواص بهبود‌دهنده معروف است.

بتاگلوکان می‌تواند سرعت فرآیند بهبودی را افزایش دهد و اثربخشی آنتی‌بیوتیک‌ها را در انسان‌ها بیشتر کند. نشان داده شده که مصرف بتاگلوکان بعد از ورزش، سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این ترکیب همچنین به مبارزه با عفونت‌های تنفسی کمک می‌کند. بتاگلوکان اثربخشی بعضی از ترکیبات را برای مبارزه با طیف وسیعی از میکروب‌ها مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها بیشتر می‌کند.

از بتاگلوکان‌ها برای تقویت سیستم ایمنی افرادی استفاده می‌شود که از سندرم خستگی مزمن یا استرس فیزیکی یا روحی رنج می‌برند. ترکیب ذکر شده در تقویت سیستم ایمنی بدن افرادی که در حال انجام روش‌های درمانی سخت مانند شیمی‌درمانی و پرتودرمانی هستند هم مفید است.

مصرف جو دوسر با کاهش خطر ابتلا به آسم در ارتباط است. یک مطالعه به این نتیجه رسید نوزادانی که جو دوسر می‌خورند، از آسم محافظت می‌شوند. اگر به نوزادان طی ۵ ماه اول زندگیشان جو دوسر داده شود، خطر ابتلا به آسم در آن‌ها ۷۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

علت این موضوع وجود خواص ضدالتهابی در جو دوسر است. البته بهتر است قبل از دادن جو دوسر به نوزاد خود حتما با پزشک مشورت کنید تا مطمئن شوید خطری نوزاد شما را تهدید نمی‌کند.

۷‌. می‌تواند به کاهش وزن کمک کند

یکی دیگر از خواص جو دوسر، کمک به لاغری و کاهش وزن به شمار می‌رود. نوعی از جو دوسر را مصرف کنید که طعم‌دهنده نداشته باشد. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، جو دوسر سرشار از فیبر است و می‌تواند باعث شود برای مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. این موضوع می‌تواند به جلوگیری از پرخوری کمک کند. یک مطالعه‌ی تایوانی به این نتیجه رسید که جو دوسر از چاق شدن پیشگیری می‌کند.

همچنین نشان داده شده که جو دوسر فوری احساس سیری و مصرف انرژی در بدن را افزایش می‌دهد. مطالعات به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم غذایی غنی از غلات سبوس‌دار مانند جو دوسر می‌تواند به تنظیم وزن بدن کمک کند. مصرف زیاد غلات غنی شده ممکن است در کاهش شاخص توده‌ی بدنی اثرگذار باشد. بتاگلوکان موجود در جو دوسر سرعت خالی شدن معده را کم می‌کند.

حتی آب جو دوسر هم به کاهش وزن کمک می‌کند. تمام کاری که باید بکنید این است که یک فنجان جو دوسر، چند عدد چوب دارچین و دو لیتر آب را با یکدیگر مخلوط کنید و این نوشیدنی را به مدت یک ماه هر روز صبح با شکم خالی مصرف کنید.

برای اینکه شاهد کاهش وزن قابل‌توجهی باشید، به غیر از مصرف آب جو دوسر، به اندازه‌ی کافی ورزش کرده و یک رژیم غذایی مناسب را دنبال کنید. اگر برای صبحانه جو دوسر می‌خورید، روی آن مواد غذایی غنی از فیبر مانند تمشک یا بادام بریزید. اگر قصد کاهش وزن دارید، از اضافه کردن مواد غذایی چاق‌کننده مانند کره‌ی بادام‌زمینی به جو دوسر خودداری کنید.

۸. سلامت استخوان‌ها را افزایش می‌دهد

جو دوسر حاوی مواد معدنی ضروری برای سلامت استخوان‌ها است. این نوع غلات غنی از ترکیبی به نام سیلیکون است که در شکل‌گیری و حفظ استخوان‌ها نقش دارد.

سیلیکون همچنین به درمان پوکی استخوان در زنانی کمک می‌کند که در دوران پس از یائسگی قرار دارند. هرچند بر اساس گزارش‌های یک مطالعه در دانشگاه پنسیلوانیا، جو دوسر ممکن است مانع از جذب کلسیم شود. بنابراین اگر می‌خواهید برای بهره بردن از خاصیت ذکر شده جو دوسر را مصرف کنید، حتما با پزشک مشورت کنید.

۹. کیفیت خواب را افزایش می‌دهد

کیفیت خواب را افزایش می‌دهد

اسیدآمینه‌ها و سایر مواد مغذی موجود در جو دوسر به تولید ملاتونین کمک می‌کنند که یک ماده‌ی شیمیایی مفید برای خوابیدن به شمار می‌رود. جو دوسر زمانی که با عسل یا شیر مخلوط می‌شود، تبدیل به یک میان وعده‌ی عالی برای قبل از خواب می‌شود. جو دوسر همچنین به تولید انسولین کمک می‌کند که این موضوع در دریافت تریپتوفان توسط مسیرهای عصبی مفید است.

تریپتوفان نوعی اسیدآمینه است که در مغز به‌عنوان آرام‌بخش عمل می‌کند. جو دوسر همچنین سرشار از ویتامین B6 است که به کاهش استرس کمک می‌کند.

استرس یکی از علل اصلی بی‌خوابی به شمار می‌رود. مخلوط کردن جو دوسر با شیر و موز می‌تواند به ریلکس کردن بیشتر بدن کمک کند. کربوهیدرات‌های موجود در جو دوسر سروتونین ترشح می‌کنند که همان هورمون حال‌خوب‌کن است و استرس را کاهش می‌دهد و شما را آرام می‌کند.

۱۰. علائم یائسگی را تسکین می‌دهد

افزایش مصرف فیبر می‌تواند کج‌خلقی و زودرنجی را که طی دوران یائسگی ایجاد می‌شود تسکین دهد. جو دوسر می‌تواند در این زمینه معجزه کند. البته یک نکته وجود دارد. جو دوسر حاوی لیگنان بوده که نوعی فیتواستروژن است. محققان درباره‌ی اثرات مفید فیتواستروژن‌ها طی دوران یائسگی مطمئن نیستند.

علاوه بر این خوردن جو دوسر پخته شده به مدت یک هفته می‌تواند مخاط را افزایش دهد و سرعت سوخت‌وساز بدن را در بعضی از افراد کم کند. اگر عوارض ذکر شده را تجربه کردید، مصرف جو دوسر را قطع کرده و با پزشک مشورت کنید.

 

۱۱. انرژیتان را افزایش می‌دهد

کربوهیدرات منبع اولیه‌ی انرژی به شمار می‌رود. از آنجایی که جو دوسر غنی از کربوهیدرات است، زمانی که صبح‌ها مصرف شود، انرژی بدن را بالا می‌برد. جو دوسر به‌آرامی در بدن هضم می‌شود و به شما برای مدت زمان طولانی‌تری انرژی می‌دهد. ویتامین‌های B موجود در جو دوسر مانند تیامین، نیاسین و فولات همگی به بدن برای متابولیسم انرژی کمک می‌کنند.

خواص جو دوسر برای پوست

جو دوسر به پیشگیری از جوش و بهبود سلامت پوست کمک می‌‌کند. علاوه بر این حتی به‌عنوان پاک‌کننده‌ی طبیعی پوست عمل می‌کند. می‌توانید با جو دوسر ماسک صورت درست کنید. در این مقاله ۱۳ ماسک صورت خانگی آسان با جو دوسر برای انواع پوست طرز درست کردن چند ماسک صورت با جو دوسر را آموزش داده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را مطالعه کنید. در ادامه خواص جو دوسر برای پوست آورده شده است.

۱۲. به درمان جوش و آکنه کمک می‌کند

جو دوسر می‌تواند چربی اضافی موجود روی پوست را جذب کند و به درمان جوش کمک می‌کند. تنها کاری که باید بکنید این است که نصف فنجان جو دوسر را در یک سوم فنجان آب بجوشانید و اجازه دهید خنک شود. خمیر غلیظ به دست آمده را روی نواحی از پوست قرار دهید که دچار جوش هستند. اجازه دهید ماسک به مدت تقریبا ۲۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس صورتتان را با آب گرم بشویید. می‌توانید در تهیه‌ی این ماسک از گوجه‌فرنگی، سفیده‌ی تخم‌مرغ یا پیاز استفاده کنید.

اسکراب جو دوسر هم می‌تواند در درمان جو دوسر اثرگذار باشد. این اسکراب سلول‌های پوستی مرده را از بین می‌برد و پوست را شفاف می‌کند. برای تهیه‌ی این اسکراب یک قاشق غذاخوری از پودر جو دوسر، پودر برنج قهوه‌ای، عسل خام و روغن جوجوبای ارگانیک را با یکدیگر ترکیب کنید. همچنین می‌توانید به این اسکراب مقداری روغن اسطوخودوس اضافه کنید. تمام مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. مقدار کمی از این اسکراب را روی صورت مرطوب خود قرار دهید و آن را با حرکات دورانی ماساژ دهید. بگذارید اسکراب به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه روی صورت بماند. سپس صورتتان با آب گرم بشویید و با انگشتان دستتان به صورت خود ضربه بزنید تا خشک شود.

صابون جو دوسر هم می‌تواند به مبارزه با جوش ‌کمک کند. می‌توانید صابون جو دوسر را به‌صورت آماده از بیرون تهیه کرده یا خودتان در خانه این صابون را درست کنید. برای این کار باید یک قالب صابون بدون عطر ذوب شده را با جو دوسر مخلوط کنید و اجازه دهید خنک شود. صابون جو دوسر شما به همین راحتی آماده‌ی استفاده است. این صابون به‌عنوان یک لایه‌بردار طبیعی عمل می‌کند و چربی اضافی پوست را بدون اینکه پوست را خیلی خشک کند جذب می‌کند.

جو دوسر حاوی زینک است که التهاب را کاهش می‌دهد و باکتری‌های ایجادکننده‌ی آکنه را از بین می‌برد. جو دوسر ممکن است به کاهش ضایعات ایجاد شده در اثر آکنه کمک کند. هرچند بعضی از گزارش‌ها عنوان می‌کنند که جو دوسر می‌تواند جوش را تحریک کند. قبل از مصرف جو دوسر برای درمان جوش، حتما با متخصص پوست مشورت کنید.

 

۱۳. خشکی و خارش پوست را درمان می‌کند

بر اساس نتایج یک مطالعه، جو دوسر خواص ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند به درمان خارش ناشی از خشکی پوست کمک کند. حتی دراز کشیدن در وان جو دوسر هم در این زمینه مفید است. به آب وان حمام جوش‌شیرین و جو دوسر نپخته اضافه کنید. به مدت ۱۵ دقیقه در وان دراز بکشید. سپس خود را تا حدودی خشک کنید و همان‌طور که بدنتان نم‌دار است، از کرم مرطوب‌کننده استفاده‌ کنید.

پودر جو دوسر یا آرد جو دوسر هم می‌توانند برای پوست معجزه کنند. جو دوسر را پودر کرده و به آن مقداری آب داغ اضافه کنید. مواد را با هم ترکیب کنید تا یک خمیر شکل بگیرد. خمیر به دست آمده را روی صورتتان قرار دهید و آن را به مدت ۱۵ دقیقه روی صورت خود بگذارید. سپس صورتتان را با آب بشویید. علاوه بر این از شیر جو دوسر هم می‌توانید برای پوست خود استفاده کنید.

۱۴‌. پوست را مرطوب می‌کند

مرطوب کردن پوست

جو دوسر می‌تواند سلول‌های پوستی مرده را از بین ببرد و به‌عنوان یک مرطوب‌کننده‌ی طبیعی عمل کند. بتاگلوکان موجود در جو دوسر یک پوشش ظریف روی پوست ایجاد می‌کند. علاوه بر این به‌طور عمیق به پوست نفوذ می‌کند و به پوست رطوبت می‌دهد. دو فنجان جو دوسر را با یک فنجان شیر و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. مخلوط ایجاد شده را روی صورت خود بگذارید. ۱۵ دقیقه صبر کنید. سپس صورتتان را با آب خنک بشویید. همچنین می‌توانید از عصاره‌ی جو دوسر برای پوست استفاده کنید.

۱۵. پوست را روشن می‌کند

روشن کردن پوست یکی دیگر از خواص جو دوسر به شمار می‌رود. از جو دوسر در محصولاتی مانند اسکراب بدن، صابون و کرم‌های لایه‌بردار استفاده می‌شود. این موضوع خود به‌تنهایی نشان می‌دهد که جو دوسر چقدر برای پوست مفید است. می‌توانید هر روز صبح مخلوط پودر جو دوسر و شیر را روی صورتتان قرار دهید تا پوستتان روشن و شفاف شود.

۱۶. علائم آبله‌مرغان و حساسیت به پیچک سمی را درمان می‌کند

هزاران سال است که از جو دوسر برای درمان حساسیت به پیچک سمی و علائم آبله‌مرغان استفاده می‌شود. برای تسکین خارش ناشی از پیچک سمی یا آبله‌مرغان می‌توانید از آرد جو دوسر استفاده کنید.

 

۱۷. به‌عنوان یک پاک‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کند

جو دوسر حاوی ترکیباتی به نام ساپونن‌ها است که به‌عنوان پاک‌کننده‌ی طبیعی عمل می‌کنند. این ترکیبات بدون اینکه منجر به تحریک پوست شوند، کثیفی‌ها و چربی‌ها را از منافذ پاک می‌کنند. می‌توانید جو دوسر را در آب خیس کنید و از آب آن به‌عنوان پاک‌کننده‌ی صورت و تونر استفاده کنید. بعد از اینکه صورتتان را شستید، آب جو دوسر را با یک پد پنبه‌ای روی صورت خود قرار دهید. همچنین می‌توانید از سبوس جو دوسر برای پاک کردن صورت خود استفاده کنید.

۱۸. از پوست محافظت می‌کند

یکی دیگر از خواص جو دوسر، محافظت از پوست است. پروتئین‌های موجود در جو دوسر سد دفاعی طبیعی پوست را حفظ کرده و حتی از پوست در برابر آلایند‌ها و مواد شیمیایی محافظت می‌کنند. چربی‌های نرم‌کننده‌ی جو دوسر در محافظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر فرابنفش خورشید مفید هستند.

خواص جو دوسر برای مو

جو دوسر برای مو هم فوایدی دارد. مواد مغذی موجود در جو دوسر به مستحکم‌تر کردن مو و افزایش سلامت پوست سر کمک می‌کنند. علاوه بر این موها را ابریشمی‌ و درخشان می‌کنند.

۱۹. شوره را درمان می‌کند

درمان شوره یکی دیگر از خواص جو دوسر محسوب می‌شود. یک فنجان جو دوسر را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید تا یک پودر ریز به دست بیاید. به پودر جو دوسر دو فنجان آب جوش اضافه کرده و آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا جو دوسر به‌طور کامل حل شود.

مخلوط را به مدت تقریبا ۱۰ دقیقه کنار بگذارید. سپس آن را از صافی رد کنید. به این مخلوط یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و یک قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب اضافه کنید. مواد را هم بزنید. حالا ۲۰ قطره از روغن اسانسی دلخواه خود را به مواد اضافه کنید و هم بزنید‌. می‌توانید مخلوط را درون یک بطری خالی شامپو بریزید.

برای استفاده از این ترکیب، موهای خود را با آب ولرم بشویید و مقدار مناسبی از مخلوط را روی کف سرتان بریزید. اجازه دهید ترکیب به مدت ۲ دقیقه روی پوست سر بماند. سپس سرتان را طبق روال عادی بشویید. شامپوی جو دوسر به درمان خارش پوست کمک کرده و چربی اضافی و کثیفی‌ مو را از بین می‌برد.

۲۰. به مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند

 به مبارزه با ریزش مو کمک می‌کند

ترکیبات موجود در جو دوسر در مبارزه با ریزش مو هم مفید هستند. برای درست کردن ماسک موی جو دوسر جهت جلوگیری از ریزش مو، یک قاشق غذاخوری جو دوسر، شیر تازه و شیر بادام را با یکدیگر مخلوط کنید. اول از همه گره‌های موهایتان را باز کنید. سپس ماسک مو را روی سر خود قرار دهید. تقریبا ۲۰ دقیقه صبر کنید. بعد صورتتان را با آب ولرم بشویید. این ماسک فولیکول‌های مو را مستحکم کرده و موها را تقویت می‌کند. جو دوسر همچنین غنی از اسیدهای چرب امگا ۶ است که به ترمیم موهای آسیب‌دیده کمک می‌کند.

۲۱. ظاهر مو را بهبود می‌بخشد

ظاهر مو به اندازه‌ی استحکام مو مهم است. برای استفاده از جو دوسر جهت بهبود ظاهر مو تنها کاری که باید بکنید این است که سه قاشق غذاخوری جو دوسر، نصف فنجان شیر و یک قاشق غذاخوری از هرکدام از روغن نارگیل و عسل را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. ماسک را روی موها و پوست سر خود قرار دهید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه بماند. سپس موهای خود را طبق روال عادی با شامپو بشویید. این ماسک موها را درخشنده و مرطوب می‌کند.

۲۲. برای موهای بلوند عالی عمل می‌کند

اگر موهایتان بلوند است، لازم است بدانید که پودر جو دوسر می‌تواند به‌عنوان یک شامپوی عالی برای شما عمل کند. باید مقداری پودر جو دوسر را روی پوست سر خود بمالید و با استفاده از یک برس به‌آرامی جو دوسر اضافی را از سر خود خارج کنید.

عوارض جانبی جو دوسر

خوردن جو دوسر برای بیشتر افراد، حتی زنان باردار و شیرده بی‌خطر است، با این حال این ماده‌ی غذایی می‌تواند در بعضی از افراد منجر به گاز و نفخ شود. علاوه بر این مالیدن جو دوسر روی پوست ممکن است باعث جوش شود. در ادامه به تعدادی از عوارض جانبی جو دوسر اشاره کرده‌ایم.

۱‌. ممکن است روده را مسدود کند

اگر در جویدن مواد غذایی مشکلی دارید، بهترین کار این است که از مصرف جو دوسر خودداری کنید، چون اگر جو دوسر را به‌خوبی نجوید، روده‌تان مسدود می‌شود که این موضوع مشکلاتی را به همراه دارد.

۲. باعث مشکلات گوارشی می‌شود

اگر بیماری گوارشی دارید، جو دوسر را مصرف نکنید. مصرف جو دوسر ممکن است در بعضی از افراد منجر به بدتر شدن بیماری‌های گوارشی شود.

طرز تهیه‌ی ۳ خوردنی با جو دوسر

شما را با خواص جو دوسر آشنا کردیم. حالا وقت آن است که طرز درست کردن چند خوردنی با این غلات بدون گلوتن را آموزش دهیم. خوشبختانه می‌توانید از جو دوسر در تهیه‌ی خوراکی‌های مختلف مانند نان و مافین استفاده کنید. می‌توانید برای بهره بردن از خواص جو دوسر، خوراکی‌های زیر را در رژیم غذایی خود جای دهید.

۱. مخلوط جو دوسر و شکلات

مخلوط جو دوسر و شکلات

درست کردن این خوردنی کمی زمانبر است، اما مزه‌ و خواص فوق‌العاده‌ی آن باعث می‌شود خستگی خود را فراموش کنید.

مواد لازم

  • چیپس شکلات: نصف فنجان
  • آرد گندم: یک فنجان
  • شیر بدون چربی: یک سوم فنجان
  • جوش‌شیرین: نصف قاشق چای‌خوری
  • جو دوسر: نصف فنجان
  • بکینگ‌پودر: نصف قاشق چای‌خوری
  • روغن کانولا: یک چهارم فنجان
  • شکر قهوه‌ای: سه چهارم فنجان
  • نمک: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • وانیل: یک قاشق چای‌خوری
  • تخم‌مرغ: یک عدد
  • کره‌ی نرم شده: دو قاشق غذاخوری
  • جو دوسر: دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه

  1. چیپس شکلات و شیر را در یک قابلمه بریزید و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید. مدام مواد را هم بزنید تا شکلات آب شود. سپس زیر حرارت را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید.
  2. فر را روی ۱۷۶ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود. یک قالب دایره‌ای را هم با کمی کره یا روغن چرب کنید.
  3. آرد، نصف فنجان جو دوسر، بکینگ‌پودر‌، جوش‌شیرین و نمک را درون یک کاسه‌ی بزرگ بریزید و مواد را هم بزنید‌. کاسه را کنار بگذارید.
  4. یک کاسه‌ی متوسط بردارید و در آن روغن کانولا، شکر قهوه‌ای، وانیل و تخم‌مرغ‌ها را با هم ترکیب کنید. برای مخلوط کردن مواد از یک چنگال کمک بگیرید. مواد را آن‌قدر هم بزنید تا یک ترکیب یک‌دست ایجاد شود. مخلوط تخم‌مرغ را به مواد داخل کاسه‌ی بزرگ اضافه کرده و مواد را به‌خوبی با یکدیگر مخلوط کنید.
  5. نصف فنجان از خمیر را کنار بگذارید. بقیه‌ی خمیر را درون قالب قرار دهید و مخلوط شکلات را ‌به آن اضافه کنید. دو قاشق غذاخوری جو دوسر و کره را به نصف فنجان خمیری که کنار گذاشته بود اضافه کنید. مخلوط را با یک چنگال بزنید. یک قاشق پر از مخلوط جو دوسر را روی مخلوط شکلات بریزید.
  6. قالب را به مدت تقریبا ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که روی مواد قهوه‌ا‌ی طلایی شود در فر قرار دهید.
  7. قالب را از فر خارج کنید و آن را به مدت تقریبا نیم ساعت کنار بگذارید تا خنک شود. نوش جان.

۲. اسموتی جو دوسر و موز

این اسموتی لذیذ را می‌توانید در وعده‌ی صبحانه یا به‌عنوان میان وعده نوش جان کنید.

مواد لازم

  • جو دوسر: یک چهارم فنجان
  • ماست کم‌چرب بدون طعم: نصف فنجان
  • موز: یک عدد
  • شیر بدون چربی: نصف فنجان
  • پودر دارچین: یک چهارم قاشق چای‌خوری
  • عسل: دو قاشق چای‌خوری

طرز تهیه

  1. جو دوسر، ماست، موز، شیر، پودر دارچین و عسل را در مخلوط‌کن بریزید و چند پالس بزنید تا اسموتی به غلظت مناسب برسد.
  2. اسموتی را بلافاصله میل کنید.

۳. مخلوط سیب با جو دوسر

شرط می‌بندیم تا به حال مخلوط سیب با جو دوسر را امتحان نکرده‌اید. اگر این‌طور است، در اولین فرصت این خوراکی لذیذ را درست کنید. مطمئن باشید پشیمان نخواهید شد.

مواد لازم

  • جو دوسر: یک فنجان
  • شیر بادام: دو فنجان
  • سیب ریز خرد شده: یک عدد
  • پودر دارچین و عسل: از هر کدام دو قاشق چای‌خوری
  • سس سیب شیرین نشده: یک فنجان

طرز تهیه

  1. در یک قابلمه‌ی متوسط جو دوسر، شیر بادام، سیب خرد شده، پودر دارچین و عسل را با هم مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت کم قرار دهید تا حجم شیر کم شود.
  2. سس سیب را اضافه کنید و مواد را هم بزنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس مخلوط را از روی حرارت بردارید.
  3. خوردنی لذیذ شما حاضر است. نوش جان.

کلام آخر

جو دوسر یک نوع غلات سبوس‌دار است که می‌تواند هر کسی را با خواص فوق‌العاده‌ی خود برای سلامتی بدن، پوست و مو حیرت‌زده کند. در مقاله‌ی امروز دیجی‌کالا مگ دربار‌ه‌ی فواید جو دوسر، ارزش غذایی و عوارض جانبی آن اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دادیم. از جمله خواص جو دوسر می‌توانیم به بهبود سلامت قلبی و عروقی، درمان جوش، درخشنده کردن مو، کمک به درمان دیابت، تسکین یبوست، مبارزه با سرطان، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن و بهبود کیفیت خواب اشاره کنیم.

با مصرف جو دوسر ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر زیادی دریافت می‌کنید. دقت داشته باشید ‌که بعضی از افراد ممکن است با خوردن جو دوسر بعضی عوارض جانبی را تجربه کنند. در پایان مقاله طرز درست کردن ۳ خوردنی با این غلات سبوس‌دار را یاد دادیم. البته این خوراکی‌ها فقط چند نمونه‌ از خوردنی‌های بیشماری هستند که می‌توانید با جو دوسر تهیه کنید. در بخش کامنت‌ها به ما و مخاطبان دیگر بگویید با جو دوسر چه خوردنی‌های لذیذی را درست می‌کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *