دانستنی

۳ چیز که نشان می‌دهد همکارتان قابل اعتماد نیست

امروزه کمتر شغل و کاری پیدا می‌شود که برای موفقیت در آن به کمک چند نفر همکار احتیاج نداشته باشید. دریافت بازخوردهای مختلف،‌ همکاری و یا استفاده از تجربیات را می‌توان لازمه‌های موفقیت دانست. شما باید از نتایج کار دیگران و تخصص آن‌ها در پروژه خود استفاده کنید. در واقع، شهرت و پیشرفت شما در یک سازمان تا حد زیادی بستگی به آنچه دیگران در مورد شما می‌‌گویند دارد.

در چنین شرایطی، چطور متوجه می‌شوید که به یک سازمان و یا یک همکار می‌توانید تکیه و اعتماد کنید و از کدام‌یک باید اجتناب کنید؟ در این مقاله ۳ راهکار برای شناسایی همکاران معتمد و غیرقابل اعتماد پیشنهاد می‌کنیم.

۱. دقت کنید که چقدر با وجدان هستند

وقتی قصد انجام پروژه‌ای را دارید، به افرادی احتیاج خواهید داشت که کاری که مسئولیتش را قبول کرده‌اند را به خوبی کامل کرده و به دقت هرچه تمام‌تر انجام دهند. به عبارت دیگر، بهتر است دنبال افرادی باشید که دارای ویژگی‌های شخصیتی با وجدان هستند.

سیگنال‌ها و علامت‌های مختلفی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید حدس بزنید آیا فرد موردنظر شما وظیفه‌شناس و باوجدان است یا خیر. یکی از آن‌ها، توجه به سابقه‌ی افراد است. آیا در دفتر کار و یا کل سازمان به عنوان فردی شناخته می‌شود که کارها را به‌خوبی انجام می‌دهد؟ برای این کار تنها کافی است نظر چند نفر از همکاران و یا افرادی که با او در یک پروژه مشترک کار می‌کردند را جویا شوید.

مورد دیگر، توجه کردن به این مسئله است که این فرد چقدر به رویه‌های شغلی خودشان اهمیت می‌دهد. برای مثال،‌ همکاری که همیشه نام سایر همکاران و یا مشتری‌های شرکت را اشتباه می‌نویسد، به نظر مسئولیت جزئیات مهم کار خود را به عهده نگرفته است. این ایرادات اگرچه بزرگ نیستند، ولی بیان‌گر این موضوع هستند که کار این فرد را باید با دقت بیشتری زیر نظر داشته باشید.

در انتها، دقت داشته باشید که با افرادی معاشرت کرده و آن‌ها را برای همکاری انتخاب کنید که حجم کار خود را به خوبی مدیریت می‌کنند. همکارانی که هر کاری را قبول می‌کنند قادر نخواهند بود که به همه‌ی تعهدات خود عمل کنند. در عوض، بهتر است به فردی اعتماد کنید که سعی دارد کارهای خود را اولویت‌بندی کند. اگر از چنین فردی درخواست کمک کنید، مطمئن باشید که پاسخ مناسبی دریافت کرده و می‌‌توانید روی آن حساب کنید.

۲. به نحوه تعامل آن‌ها با دیگران دقت کنید

یکی دیگر از عناصر اعتماد این است آیا برای تلاش‌های خود اعتبار دریافت می‌کنید یا خیر. تلاش‌های شما در یک تیم کاملاً آشکار خواهد بود. ولی اغلب اوقات (به‌ویژه در اوایل کارتان) تنها بخشی از یک گروه‌ بزرگ‌تر خواهید بود که آن‌ هم توسط یک فرد ارشدتر ارائه می‌شود. به عبارت دیگر، اعتبار تلاش‌های فردی شما بیشتر متوجه کل گروه و فرد ارشد گروه خواهد بود. در این شرایط، شما طبعاً دوست دارید که اعتبار کافی به کارتان داده شود و نقش شما در پیشرفت پروژه مشخص باشد. این بازخوردها و نتایج مثبت می‌تواند در آینده شغلی شما هم تأثیرگذار باشد. در چنین شرایطی، کاملاً طبیعی است که با افراد و گروه‌هایی کار کنید که تمام افراد گروه در آن نفع خواهند برد و نتیجه کار تنها به پای یک فرد خاص و نوشته نخواهد شد.

بنابراین، به صحبت‌هایی که افراد مسئول یک تیم در مورد همکاران خود می‌زنند به دقت گوش کنید. آیا به‌طور مداوم بیان دارند که افراد دیگری هم نقش مهمی در این پروژه داشته‌اند؟ آیا از فرد خاصی خیلی تمجید می‌کنند؟ اگر چنین کاری انجام می‌دهند، می‌تواند خیالتان راحت باشد که شما هم اعتبار کافی به‌خاطر تلاش‌ها و کارهای تیمی خود با این افراد به دست خواهید آورد. همکاری با این افراد و یا این گروه می‌تواند قابل اعتماد و مناسب باشد.

به‌طور مشابه، به صحبت‌های افراد در مورد شکست‌ها و اشتباهات هم دقت کنید. خیلی مهم است که مدیران بخش و یا رهبران تیم در شرایط شکست و اشتباهات از اعضای گروه خود حمایت کنند. وقتی که یک پروژه شکست می‌خورد،‌ تمام اعضای گروه مسئول هستند، ولی مدیران گروه باید تلاش داشته باشند از آن‌ها محافظت کنند. یک رهبر ممکن است برای توسعه فردی که مهارت‌هایش نیاز به بهبود دارد، تلاش کند، اما یک رهبر همچنین باید مسئولیت پروژه‌هایی که شکست می‌خورند را نیز بپذیرد. این بدان معنی است که بهتر است به همکارانی اعتماد نکنید که همیشه دیگران را به‌خاطر شکست‌‌ها و اشتباهات خود سرزنش می‌کنند.

۳. به آن چه در مورد دیگران می‌گویند گوش کنید

معاشرت با فردی که در مورد سایر همکاران غیبت می‌کند یا از ضعف‌های آن‌ها شکایت و شوخی می‌کند، می‌تواند سرگرم‌کننده باشد. ولی بهتر است که خودتان از این افراد دوری کنید، چراکه به ۲ دلیل گزینه‌های قابل اعتمادی برای همکاری نیستند.

اول اینکه، افرادی که همیشه در مورد دیگران غیبت می‌کنند و یا چیزهای منفی در مورد آن‌ها می‌گویند، عموماً فرق زیادی بین بقیه همکاران هم قایل نیستند؛ بنابراین، اگر در مورد سایر افراد پیش شما شکایت و گله می‌کنند، به احتمال خیلی زیاد از شما هم پیش دیگران بدگویی خواهند کرد. این افراد عموماً سعی دارند تا با تخریب دیگران، برای خودشان شهرت و اعتبار ایجاد کنند. بنابراین، اصلاً قابل‌اعتماد نیستند و بهتر است از همکاری با آن‌ها اجتناب کنید.

دلیل دوم اینکه، تقریباً همه به این موضوع اذعان دارند که این افراد محیط کاری را مسموم می‌کنند. افرادی که زیاد با آن‌ها معاشرت داشته باشند هم به مرور زمان شخصیتی مثل آن‌ها پیدا می‌کنند. بنابراین، برای جلوگیری از آسیب رسیدن به اعتبار و شخصیت خودتان، بهتر است ارتباط نزدیکی با این افراد نداشته باشید و از آن‌ها دوری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *