دانستنی

۵ اشتباه رایج در زمان یادگیری مهارت‌های جدید

۵ اشتباه رایج در زمان یادگیری مهارت‌های جدید

همه‌ی ما سعی می‌کنیم تا چیزهایی جدیدی یاد بگیریم: به عنوان مثال، کار کردن با نرم‌افزارهای ویرایش عکس، یاد گرفتن یک زبان خارجی یا کسب تجربه در صنعت جدیدی که قرار است برای کار وارد آن شویم.

احتمال زیادی وجود دارد که شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر قبل از تسلط پیدا کردن بر روی این مهارت‌ها، از یادگیری آن‌ها منصرف شوید. ممکن است به هر دلیلی نتوانسته باشید یک مهارت را با سرعتی که از خود انتظار داشتید یاد بگیرید و یا از موضوع موردنظر خسته شده باشید و یا ممکن است زمان کافی برای یادگرفتن این مهارت نداشته باشید.

اشتباهات بسیاری وجود دارند که همه‌ی ما در زمان یادگرفتن چیزهای جدید برای بار اول، مرتکب می‌شویم. در این قسمت، به ۵ اشتباه رایجی که در زمان یاد گرفتن مهارت‌های جدید باید از آنها اجتناب کنیم، اشاره می‌کنیم.

۱- نداشتن اهداف واضح و نهایی

بدون داشتن اهداف روشن و واضحی که باید به آن‌ها دست پیدا کنید، در زمان بروز مشکلات اجتناب‌ناپذیر، از دست دادن انگیزه و یا تسلیم شدن در برابر شرایط، به آسانی امکانپذیر خواهد بود.

بهتر است به مرور تفاوت‌های میان یک هدف بد، هدف خوب و یک هدف عالی بپردازیم.

هدف بد: من تصمیم دارم که زبان جدیدی را یاد بگیریم تا بتوانم سال آینده به اروپا سفر کنم.
هدف خوب: من تصمیم دارم که صحبت کردن به زبان اسپانیایی را یاد بگیرم تا بتوانم در تابستان سال آینده به اسپانیا سفر کنم.
هدف عالی: من یک مکالمه‌ی ۱۵ دقیقه‌ای به زبان اسپانیایی با یک فرد اسپانیایی بومی در زمان صرف قهوه در یک کافه، در مادرید در جولای سال ۲۰۱۷ خواهم داشت.

آیا تفاوت میان هدف اول و هدف آخر را متوجه شده‌اید؟ هدف عالی از قطعیت، دقت و زمان تعیین شده برخوردار است و این زمانی است که هدف شما به سرانجام خواهد رسید. بسیاری از ما، اهداف کلی و جامعی را برای خود تعیین می‌کنیم که این امر، تمرکز کردن و تجسم کردن این اهداف را برای ما غیرممکن می‌سازد.

۲- انجام دادن کارها با ترتیب نادرست

این اشتباهی است که مطمئنا همه‌ی ما مرتکب آن شده‌ایم. زمانی که از تمامی مراحلی که در روند یادگیری یک مهارت جدید دخیل هستند، آگاهی نداشته باشیم، به راحتی پیچیدگی فرآیند مورد نظر را دست‌کم می‌گیریم. تا به حال چندین بار برای شما اتفاق افتاده است که به قضاوت در مورد مهارت یا کاری پرداخته باشید که از بیرون نظاره‌گر آن بوده‌اید و در نهایت تنها زمانی که خودتان آن را امتحان کرده‌اید، متوجه شده‌اید که انجام دادن آن چه قدر دشوار بوده است.

همیشه میان‌برهایی برای کوتاه کردن پیچ و خم‌های موجود در روند یادگیری وجود دارند، اما برای دست پیدا کردن به نتیجه‌ی مطلوب، باید به دنبال کردن یک روند تصاعدی رو به جلو بپردازیم.

به عنوان مثال، شما نمی‌توانید از شخصی که هیچ چیز در مورد زبان اسپانیایی نمی‌داند، قبل از تسلط پیدا کردن بر مهارت‌های محاوره‌ای و مکالمه، به فردی تبدیل شوید که کاملا بر این زبان مسلط است. و شما نمی‌توانید بدون درک و آموختن اصول اولیه‌ی گرامر، کلمات و ساختار جملات، به تسلط بر مهارت‌های مکالمه دست پیدا کنید. همان‌طور که نمی‌توانید در یک کسب و کار، پیش از آن‌که صدهزار دلار درآمد کسب کنید، به درآمد صد میلیون دلاری دست پیدا کنید.

۳- داشتن توقعات غیرواقعی

تونی رابینز معتقد است “هنگامی که شما از توانایی تسلط بر زمان برخوردار شوید، متوجه صحت این مسئله خواهید شد که بیشتر مردم به دست بالا گرفتن آنچه که می‌توانند در طول یک‌سال آینده به انجام برسانند، و به دست کم گرفتن آنچه که می‌توانند در طول یک دهه‌ی آینده به آن دست پیدا کنند، می‌پردازند.”

امروزه در دنیایی زندگی می‌کنیم که دائما در حال تغییر است، به همین دلیل تعجبی ندارد که از صبر و طاقت کافی در زندگی خود برخوردار نباشیم. به هر جایی که نگاه می‌کنیم با مطالبی مانند ” ۵ قدم برای رسیدن به X ” یا ” چگونه X را در ۳۰ روز انجام دهیم” روبرو می‌شویم. اما دستیابی به بهترین چیزها، نیاز به زمان دارند.

Shocked and surprised boy with copy space concept for amazement, astonishment, making a mistake, stunned and speechless or back to school

۴- استفاده از استراتژی‌های نادرست

استفاده از راهبردهای صحیح می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در زمان ما، به اندازه‌ی ۱۰۰ ساعت کاری پرزحمت شود.

“اگر ۶ ساعت زمان، برای قطع کردن یک درخت در اختیار من قرار دهید، من ۴ ساعت اول آن را برای تیز کردن تبر صرف می‌کنم.” آبراهام لینکن

یادگیری هوشمندانه به اندازه‌ی اعتباری که شما در کار خود به دست می‌آورید از اهمیت برخوردار است. بنابراین ما باید از این روند به عنوان یک عادت استفاده کنیم تا بتوانیم یک قدم به عقب بازگردیم و تاثیرگذارترین راهبردی که می‌تواند ما را به سمت جلو سوق دهد را مشاهده کنیم.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید به تقویت مهارت‌های گفتاری عمومی خود بپردازید، باید بر روی شرکت کردن در رویدادها و سخنرانی‌های کوچک‌تر تمرکز کنید تا بتوانید به تمرین در دنیای واقعی بپردازید و تجربه کسب کنید. و یا اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه به یک زبان خارجی صحبت کنید، شاید بخواهید از یک معلم زبان حرفه‌ای که به تدریس مهارت‌های مکالمه با لهجه‌ی بومی می‌پردازد کمک بگیرید.

۵- سعی در انجام دادن کارها به تنهایی

زمانی که تصمیم می‌گیریم تا همه چیز را به تنهایی یاد بگیریم، بدون اینکه به دنبال دریافت کمک‌ حرفه‌ای باشیم، انجام این کار را برای خود بسیار دشوارتر خواهیم کرد. احتمال بیشتری وجود دارد که افرادی که یک شریک، همراه، مربی یا راهنمای مسئولیت‌پذیر نداشته باشند، در مقایسه با افرادی که از حمایت و مسیری برای پیش‌روی برخوردارند، در زمان روبرو شدن با مشکلات و دشواری‌ها تسلیم شوند.

اغلب در تمام جنبه‌های زندگی، ما باید مربیان یا راهنمایانی داشته باشیم که در کنار آن‌ها کار کنیم، چه مشاور مالی، راهنمای تجاری و چه مربی ورزشی، لازم است که برای پیشرفت در این زمینه‌ها آن‌ها را در کنار خود داشته باشیم. این روش در واقع به عنوان بزرگترین راز موفقیت سریع‌ترین یادگیرنده‌ها در جهان محسوب می‌شود.

اگر می‌خواهید به وضعیت مالی خود سر و سامان بدهید، یک حسابدار یا مشاور مالی استخدام کنید. اگر می‌خواهید تا بدن شما روی فرم باشد، از یک مربی ورزشی کمک بگیرید. اگر می‌خواهید زبان جدیدی یاد بگیرید، به دنبال یک معلم زبان حرفه‌ای باشید.

زندگی کوتاه‌تر از آن چیزی است که بخواهید آن را به تنهایی بگذرانید. اگر بدانید باید در کجا جستجو کنید، شگفت‌زده خواهید شد که در دنیا، کمک‌های بسیاری برای ارائه شدن به شما وجود دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *